Gå til innhold

Skal ned mye i vekt


jubalong70

Anbefalte innlegg

Har du oppskrift på Vegetarlasagnen? Hørtes godt ut :)

Jeg lager den akkurat som vanlig lasagne (med lett/skummet melk i ostesausen), og i stedet for kjøttsaus bruker jeg en boks tomater, litt tomatpure, hakket løk, kikerter, revet gulrot, hakket squash eller andre ting, litt etter humøret og hva de har i butikken. Og så krydder - oregano, basilikum, pepper, timian, ettersom hva du liker. Kok tomatsausen med alle grønnsakene en stund før du legger lasagnen lagvis i formen og putter i ovnen. Jeg pleier å la den stå og putre mens jeg lager den hvite sausen. Det er godt med et par laurbær i hvert lag av tomatsaus også. Men ikke mer enn det, da blir det gjerne litt bitter smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 232
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    86

  • Gemini

    12

  • Osiris

    8

  • ylvali1365381015

    5

Veldig gode råd.

Jeg går på en diett der jeg skal være i ketose. Dvs. hvis jeg spiser noe av det jeg har veldig lyst på 1 gang i uka, så må jeg bruke 2-3 dager på å komme i ketose igjen og dermed få vekttap. Det er ikke verdt det.

Men, etterhvert når jeg ikke skal være i ketose lenger, da er det absolutt en god ide. Lørdagsgodt!!!

Når det gjelder trening så har jeg nå satt meg som mål å sykle på treningssykkelen 5 minutter hver dag denne uka. Får jobbe meg oppover hvis jeg klarer å sitte på den fordømt vonde sykkelen lenger.

Står jeg opp tidliger kan du banne på at minstemann våkner og lager baluba... Men på kvelden kan jeg nok få det til...

I flg spesialisten ved overvektsklinikken var ikke ketose forenlig med insulinresistens. Dvs det kunne være direkte skadelig, særlig om resistensen hadde gått over i diabetes2, noe man ofte ikke merker selv.

Ser du nevner lenger nede her at du har insulinresistens og lurer på om du har fått en ordentlig utredning av denne med tanke på medisinering?

Dersom man får stabilisert/bremset insulinproduksjonen blir det nemlig mye lettere å gå ned i vekt. Uten stabilisering er slanking omtrent det samme som å kjøre bil med brekket på. Stabilisering gjørs ved å kutte ut alle former for raske karbohydrater og sukker i alle former inkl frukt og juice samt Metformin tabletter dersom C-peptid nivået tilsier at dette er påkrevet. Dvs om verdiene ligger fra øvre tredjedel av referanseverdiene.

I tillegg til å merke det rundt livet, så merker jeg også kostforandringen i lommeboka. Tabletter for ca 70 kroner mnd og turene i butikken er mye billigere nå som det ikke er rom for impulskjøp med litt av ditt og litt av datt.

Ergometersykkelen min står i boden. Kanskje jeg skal ta den fram og tråkke litt også. 5 minutter hver dag høres ut som en god plan! Forresten så er sykkelshorts med polstring i hekken en god ting om du synes sykkelsetet er ubehagelig.

Trå på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg er fullt klar over at det ikke hjelper å få en sånn i hus hvis den ikke blir brukt. Men om man finner noe man trives med å gjøre, og som ikke det gjør (unødig) vondt å holde på med, så er det jo noe lettere å motivere seg.

Hvilket minner meg på at jeg HAR endelig fått en ny og mer passe badedrakt i hus, og HAR snakket med naboen om at vi skulle gå sammen i varmtvannsbassenget på rehab.senteret i nærheten snart... En stor fordel er at det er færre der enn i den offentlige svømmehallen :-)

Er så få i området som vet om at det er et basseng der som faktisk er åpen for allmenheten (deler av tiden i alle fall), og ikke bare for pasientene der.

Flott! Det er så mye lettere å bevege seg i vann. Du kommer til å nyte å kjenne deg lett i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dypt imponert over søstera di!

Det er jo den helt riktige måten å gjøre det, slik hun gjorde. Mitt problem er at jeg ikke klarer å begrense meg. Jeg gikk ned 20 kilo før jeg ble gravid med minstemann. Gikk på Eurodiet da også, som jeg gjør nå. Etter at jeg ble gravid maktet jeg ikke å spise proteiner. Alt av kjøtt, fisk, egg og kylling bød meg kraftig i mot. Det eneste jeg klarte å spise var knekkebrød med brunost. Og det er jo veldig sunt da, NOT!!!

Og etter at kvalmen hadde gitt seg så var det liksom gjort. Da var karbohydrattrangen der, og jeg skeiet ut så til de grader.

At jeg er alene 3-5 kvelder hver eneste uke gjør jo også at det er lett å skeie ut. Det er ingen til å holde meg i ørene.

Derfor er jeg litt redd for hvordan det skal bli. På en eller annen måte må jeg finne styrken til å gjøre som søstera di. Skeie ut, for så å ta meg inn igjen. La det virkelig være forskjell på fest og hverdag.

Men klare det SKAL jeg, og MÅ jeg! Og det er bestandig hyggelig å få kommentarer fra deg, togli :)

Tusen takk for fine ord, og samme tilbake til deg :-)

Det aller første du bør gjøre er å kvitte deg med all "farlig" mat. Ha kun sunn mat i huset! Jeg antar du ikke bare kan stikke på kiosken og la ungene være igjen hjemme etter leggetid;-)

Dessuten tror jeg du MÅ få lov til å skeie ut (litt) en gang i uka. Da har du noe å se fram til og det vil føles mye lettere å gjennomføre dette her!

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner selvsagt at ingen andre enn jeg kan gå ned disse kiloene. Men jeg tenkte kanskje noen kunne hjelpe meg med motivasjonen og det med å få tankene vridd litt mer positivt.

Og det har funket :)

Så bra:)

Jeg ønsker deg masse masse lykke til. Jeg tror du klarer dette. Du er godt i gang allerede og mist ikke motet om det skulle gå litt skeis i jula. Det er helt vanlig og legge på seg da. Også for meg.

Kan du ikke skrive her når det butter litt i mot, så skal vi sparke deg i gang igjen.

Ja, det er sikkert enklere sagt enn gjort, men vi kan ihvertfall prøve og det skader sikkert ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg synes du er kjempeflink ;)

Krever ganske mye bare å få startet med en ordentlig livsstilsendring.

Jeg har ca 12-15 kg å gå ned, men har foreløbig ikke klart å begynne. Kanskje jeg klarer det med dette nye forumet :)

Alle kan støtte hverandre :)

Lykke til!

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møøøøhhh :-)

Jeg drev og slanket meg for mange år siden. Spiste lite og trente vanvittig mye. Da luktet det faktisk aceton av pusten min i en periode.

Jeg gikk ned ganske raskt, men det holdt ikke merkelig nok. Var ikke så gjennomtenkt og smart metode da. Var ute og løp midt på natta hvis det passet sånn, gikk inn i en skikkelig depresjon også. Akkurat det ønsker jeg meg ikke igjen...

Møøøøhh!!! :)

Uff, det hørtes ikke spesielt bra ut, nei. Jeg føler meg dog ganske trygg på dette. Er under legetilsyn. Det blir tatt blodprøver av noe som virker som halve blodet mitt...

Og jeg føler absolutt at psyken min har det bedre nå enn når jeg stappet i meg Stratos med nøtter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg spesialisten ved overvektsklinikken var ikke ketose forenlig med insulinresistens. Dvs det kunne være direkte skadelig, særlig om resistensen hadde gått over i diabetes2, noe man ofte ikke merker selv.

Ser du nevner lenger nede her at du har insulinresistens og lurer på om du har fått en ordentlig utredning av denne med tanke på medisinering?

Dersom man får stabilisert/bremset insulinproduksjonen blir det nemlig mye lettere å gå ned i vekt. Uten stabilisering er slanking omtrent det samme som å kjøre bil med brekket på. Stabilisering gjørs ved å kutte ut alle former for raske karbohydrater og sukker i alle former inkl frukt og juice samt Metformin tabletter dersom C-peptid nivået tilsier at dette er påkrevet. Dvs om verdiene ligger fra øvre tredjedel av referanseverdiene.

I tillegg til å merke det rundt livet, så merker jeg også kostforandringen i lommeboka. Tabletter for ca 70 kroner mnd og turene i butikken er mye billigere nå som det ikke er rom for impulskjøp med litt av ditt og litt av datt.

Ergometersykkelen min står i boden. Kanskje jeg skal ta den fram og tråkke litt også. 5 minutter hver dag høres ut som en god plan! Forresten så er sykkelshorts med polstring i hekken en god ting om du synes sykkelsetet er ubehagelig.

Trå på ;-)

Før man starter på Eurodiet så tas det vanvittig mange blodprøver. I følge legen har jeg insulinresistens, men ikke diabetes.

Jeg visste ikke at ketose var uforenelig med diabetes. Hvordan skadelig kan det være?

Jeg bruker Glucophage, som er det samme som Metformin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine ord, og samme tilbake til deg :-)

Det aller første du bør gjøre er å kvitte deg med all "farlig" mat. Ha kun sunn mat i huset! Jeg antar du ikke bare kan stikke på kiosken og la ungene være igjen hjemme etter leggetid;-)

Dessuten tror jeg du MÅ få lov til å skeie ut (litt) en gang i uka. Da har du noe å se fram til og det vil føles mye lettere å gjennomføre dette her!

Lykke til:-)

He, he - nei impulsive turer til kiosken er en umulighet - takk og lov.

Jeg har startet på en diett nå som heter Eurodiet. Det er i regi av Dr. Fedon Lindbergs klinikk. I den skal jeg den første tiden holde meg fullstendig unna karbohydrater.

Det går egentlig ganske bra nå, men noen dager er fryktelig vanskelige. Var i Oslo hos legen i helga og sprakk noe så til de grader. Men egentlig tror jeg det kan være litt lurt å sprekke en sjelden gang. Ikke så ofte som en gang i uka da, men likevel ha sprekker.

Jeg planlegger foreløpig å sprekke til jul. Juleaften og 1. dag skal jeg i alle fall nyyyte poteter, brød, lefse og kaker. Får se hva som skjer 2. dag. Men 3. dag er det tilbake til dietten igjen.

Jeg vil jo få en normal vekt, og da vet jeg med meg selv at dette er det som trengs akkurat nå.

På sikt kommer jeg nok til å gjøre som du sier. Det blir vel lørdag som blir skjeie-ut-dagen. Og når jeg sier skjeie ut så betyr ikke det å spise 200g Stratos med nøtter. Men kanskje å spise litt pizza, litt potetgull eller kanskje en liten sjokolade. Måtehold jubalong, måtehold er tingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra:)

Jeg ønsker deg masse masse lykke til. Jeg tror du klarer dette. Du er godt i gang allerede og mist ikke motet om det skulle gå litt skeis i jula. Det er helt vanlig og legge på seg da. Også for meg.

Kan du ikke skrive her når det butter litt i mot, så skal vi sparke deg i gang igjen.

Ja, det er sikkert enklere sagt enn gjort, men vi kan ihvertfall prøve og det skader sikkert ikke:)

Tusen takk. Jeg skal virkelig prøve å være flink til å søke hjelp her når jeg har det tungt.

Jeg har satt pris på innleggene dine. Du har vært konstruktiv i kritikken og har gitt gode råd :)

Håper du følger med meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjerne minus 30

Møøøøhh!!! :)

Uff, det hørtes ikke spesielt bra ut, nei. Jeg føler meg dog ganske trygg på dette. Er under legetilsyn. Det blir tatt blodprøver av noe som virker som halve blodet mitt...

Og jeg føler absolutt at psyken min har det bedre nå enn når jeg stappet i meg Stratos med nøtter...

Så bra :-) Da er det helt sikkert rett for deg. Får se om jeg også kommer dit en gang at jeg finner det som er rett for meg :-) Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Det er så mye lettere å bevege seg i vann. Du kommer til å nyte å kjenne deg lett i vannet.

Jeg vet, gikk på vanngym i for et år siden og fram til feb/mars i år. Men fikk så ekstremt vondt i knærne pga overbelastning (og senere ble det påvist artrose i knærne, ikke rart jeg ikke tålte helsestudiotrening med stor vektbelastning...). Og den vanngymmen jeg gikk på var faktisk også belastende for knærne, da det var temmelig intensivt lagt opp, med masse høye kneløft etc. enda trening i vann skal være bra for leddene.

Men nå er knærne mye bedre, selv om de aldri vil bli bra, så litt roligere trening i vann vil jeg bare ha godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - nei impulsive turer til kiosken er en umulighet - takk og lov.

Jeg har startet på en diett nå som heter Eurodiet. Det er i regi av Dr. Fedon Lindbergs klinikk. I den skal jeg den første tiden holde meg fullstendig unna karbohydrater.

Det går egentlig ganske bra nå, men noen dager er fryktelig vanskelige. Var i Oslo hos legen i helga og sprakk noe så til de grader. Men egentlig tror jeg det kan være litt lurt å sprekke en sjelden gang. Ikke så ofte som en gang i uka da, men likevel ha sprekker.

Jeg planlegger foreløpig å sprekke til jul. Juleaften og 1. dag skal jeg i alle fall nyyyte poteter, brød, lefse og kaker. Får se hva som skjer 2. dag. Men 3. dag er det tilbake til dietten igjen.

Jeg vil jo få en normal vekt, og da vet jeg med meg selv at dette er det som trengs akkurat nå.

På sikt kommer jeg nok til å gjøre som du sier. Det blir vel lørdag som blir skjeie-ut-dagen. Og når jeg sier skjeie ut så betyr ikke det å spise 200g Stratos med nøtter. Men kanskje å spise litt pizza, litt potetgull eller kanskje en liten sjokolade. Måtehold jubalong, måtehold er tingen :)

Og så kan man jo lage noe sunn kosemat, som grønnsaker med dip (gjerne laget av kesam/yoghurt), eller hva med smoothies? Det er jo sunt og godt, men også litt naturlig søtt. Ikke i ketose, men senere.

Kjenner du forresten til http://forum.lavkarbo.no ?

Hvis ikke, der kan du finne andre som driver med samme eller tilsvarende kosthold som deg selv, og også få kjekke tips og oppskrifter som er utprøvd av andre lavkarbo-folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He, he - nei impulsive turer til kiosken er en umulighet - takk og lov.

Jeg har startet på en diett nå som heter Eurodiet. Det er i regi av Dr. Fedon Lindbergs klinikk. I den skal jeg den første tiden holde meg fullstendig unna karbohydrater.

Det går egentlig ganske bra nå, men noen dager er fryktelig vanskelige. Var i Oslo hos legen i helga og sprakk noe så til de grader. Men egentlig tror jeg det kan være litt lurt å sprekke en sjelden gang. Ikke så ofte som en gang i uka da, men likevel ha sprekker.

Jeg planlegger foreløpig å sprekke til jul. Juleaften og 1. dag skal jeg i alle fall nyyyte poteter, brød, lefse og kaker. Får se hva som skjer 2. dag. Men 3. dag er det tilbake til dietten igjen.

Jeg vil jo få en normal vekt, og da vet jeg med meg selv at dette er det som trengs akkurat nå.

På sikt kommer jeg nok til å gjøre som du sier. Det blir vel lørdag som blir skjeie-ut-dagen. Og når jeg sier skjeie ut så betyr ikke det å spise 200g Stratos med nøtter. Men kanskje å spise litt pizza, litt potetgull eller kanskje en liten sjokolade. Måtehold jubalong, måtehold er tingen :)

Jepp, dette greier du!!!

*heier på jubalong*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Det er helt sikkert lurt med en kontrollert sprekk i jula, ja. Og selvsagt klarer du å holde deg når det ikke er kurs!

Så kommer du tilbake på kurs etter nyttår og har gått ned - ikke sant!!!

Jepp, målet mitt er at jeg skal ha klart å gå ned litt de 4 ukene det ikke er kurs. Målet er 2 kg. ned den tida. Og det håper jeg virkelig jeg skal klare, selv med noen kosedagaer i jula.

Jeg sliter litt nå jeg, men håper det gir seg snart! Spiser akkurat det jeg skal, trener relativt bra (6 dager av de sju siste har jeg trent) men vekta er ikke samarbeidsvillig nå, men det er vel bare å bite tenna sammen. Så godt jeg skal på kurs i morgen, trenger påfyll av motivasjon, og det får jeg der. Samtidig som det blir analysert hvorfor kroppen ikke reagerer med å gå nedover nå.

Håper det går bra med deg, jubalong. Vi 'snakkes'

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Jeg skal virkelig prøve å være flink til å søke hjelp her når jeg har det tungt.

Jeg har satt pris på innleggene dine. Du har vært konstruktiv i kritikken og har gitt gode råd :)

Håper du følger med meg videre.

Ja det skal jeg gjøre, men ikke føl det som noe tvang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :-) Da er det helt sikkert rett for deg. Får se om jeg også kommer dit en gang at jeg finner det som er rett for meg :-) Lykke til videre!

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, målet mitt er at jeg skal ha klart å gå ned litt de 4 ukene det ikke er kurs. Målet er 2 kg. ned den tida. Og det håper jeg virkelig jeg skal klare, selv med noen kosedagaer i jula.

Jeg sliter litt nå jeg, men håper det gir seg snart! Spiser akkurat det jeg skal, trener relativt bra (6 dager av de sju siste har jeg trent) men vekta er ikke samarbeidsvillig nå, men det er vel bare å bite tenna sammen. Så godt jeg skal på kurs i morgen, trenger påfyll av motivasjon, og det får jeg der. Samtidig som det blir analysert hvorfor kroppen ikke reagerer med å gå nedover nå.

Håper det går bra med deg, jubalong. Vi 'snakkes'

:)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...