Gå til innhold

Skal ned mye i vekt


jubalong70

Anbefalte innlegg

Hei

Det er mange kilo, men det går.

Jeg hadde heller ikke mulighet for å ut av huset og trene. Kjøpte timsykkel og gym matte og satte igang. Startet med to tre kilometer og økte etterhvert. endte opp med fire mil pr dag og 50 kilo mindre.

Så det er verd det og du kan gjøre syklinga hjemme mens du ser på tv og ungene har lagt seg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 232
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    86

  • Gemini

    12

  • Osiris

    8

  • ylvali1365381015

    5

Jeg lager den akkurat som vanlig lasagne (med lett/skummet melk i ostesausen), og i stedet for kjøttsaus bruker jeg en boks tomater, litt tomatpure, hakket løk, kikerter, revet gulrot, hakket squash eller andre ting, litt etter humøret og hva de har i butikken. Og så krydder - oregano, basilikum, pepper, timian, ettersom hva du liker. Kok tomatsausen med alle grønnsakene en stund før du legger lasagnen lagvis i formen og putter i ovnen. Jeg pleier å la den stå og putre mens jeg lager den hvite sausen. Det er godt med et par laurbær i hvert lag av tomatsaus også. Men ikke mer enn det, da blir det gjerne litt bitter smak.

Mmm.. Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vektnedgang gir opptur

Legen har satt meg på fase 1 i 30 dager og fase 2 i 60 dager. Men når jeg starter i fase 3 så er det ganske mye vanlig mat. Det blir en gradvis tilvenning til karbohydrater og en gradvis tilvenning til det å spise vanlig igjen.

Tror det er ganske lurt...

Hvis du orker å gjennomføre eurodiett-opplegget, så vil jo det gi deg en real flying-start på vektreduksjonen. Du vil kanskje oppleve denne nedgangen som så positiv at det i seg selv gir motivasjon nok til å ikke få "tilbakefall".

Jeg må fortsatt aktivt sørge for ikke å gå opp i vekt. Kroppen min er ikke grei på dette området, så for meg er dette blitt den type valg man av og til tar fordi alternativet er så mye verre.

Gleden forbundet ved å være normalvektig, er myyyyye større enn ubehaget ved å avstå fra kortvarig behovstilfredsstillelse i form av mat.

Lykke til!

Synes forresten du er tøff som åpent forteller om din overvekt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vektnedgang gir opptur

Jeg er helt overbevist om at jeg har en spiseforstyrrelse. Problemet er jo at de fleste tror at spiseforstyrrelse er enten er anorexi eller bulimi - og jeg har ingen av dem. Men jeg overspiser, trøstespiser, kjede-meg-spiser osv.

Det er derfor jeg kommer til å ta kontakt med en coach på Lindberg-klinikken. Som du skriver, hodet må på plass før jeg kan ha noe håp om varig vektnedgang.

Jeg har tro på en slik kombinasjonsløsning som den du beskriver. Man trenger ikke alltid først løse eventuelle følelsesmessige vansker, tvert om kan det være nyttig å først ta tak i sin atferd og så kombinere dette med samtaler som kan gi både økt innsikt i hva ting dreier seg om og samtidig ha fokus på fremtidig atferd.

Jeg vet om flere som har oppfattet seg selv som spiseforstyrret og som har opplevd at omlegging av kostholdet i seg selv har fjernet den spiseforstyrrede atferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du orker å gjennomføre eurodiett-opplegget, så vil jo det gi deg en real flying-start på vektreduksjonen. Du vil kanskje oppleve denne nedgangen som så positiv at det i seg selv gir motivasjon nok til å ikke få "tilbakefall".

Jeg må fortsatt aktivt sørge for ikke å gå opp i vekt. Kroppen min er ikke grei på dette området, så for meg er dette blitt den type valg man av og til tar fordi alternativet er så mye verre.

Gleden forbundet ved å være normalvektig, er myyyyye større enn ubehaget ved å avstå fra kortvarig behovstilfredsstillelse i form av mat.

Lykke til!

Synes forresten du er tøff som åpent forteller om din overvekt:-)

Det høres kanskje fælt ut, men det er litt godt å høre at du må jobbe aktivt for å holde vekta nå også. Det er nettopp det jeg går ut i fra at jeg må også - resten av livet. Men sånn er det vel bare. Sukk, savner litt det å være 16 år og kunne spise absolutt alt jeg vil uten å legge på meg ett gram...

Og det med å være åpen om vekta. Vel, jeg har ingenting å tape. Det gjør faktisk litt godt å være åpen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på en slik kombinasjonsløsning som den du beskriver. Man trenger ikke alltid først løse eventuelle følelsesmessige vansker, tvert om kan det være nyttig å først ta tak i sin atferd og så kombinere dette med samtaler som kan gi både økt innsikt i hva ting dreier seg om og samtidig ha fokus på fremtidig atferd.

Jeg vet om flere som har oppfattet seg selv som spiseforstyrret og som har opplevd at omlegging av kostholdet i seg selv har fjernet den spiseforstyrrede atferden.

Det handler jo om å bytte ut vaner. Hadde jeg klart å bytte ut trangen til å stappe noe i munnen med å gjøre noe aktivt - da hadde jeg vært lykkelig. Så det må kanskje være målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vektnedgang gir opptur

Det handler jo om å bytte ut vaner. Hadde jeg klart å bytte ut trangen til å stappe noe i munnen med å gjøre noe aktivt - da hadde jeg vært lykkelig. Så det må kanskje være målet?

En del handler om vaner. Resten har for meg handlet om å ikke gi slipp på "ansvarlighet" i forhold til min egen spising.

Også er jeg lite streng i forhold til småspising av gulrøtter og frukt på dårlige dager. Bruker ikke energi på å kjefte på meg selv om jeg går opp et par kg, sørger bare for å gå dem ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del handler om vaner. Resten har for meg handlet om å ikke gi slipp på "ansvarlighet" i forhold til min egen spising.

Også er jeg lite streng i forhold til småspising av gulrøtter og frukt på dårlige dager. Bruker ikke energi på å kjefte på meg selv om jeg går opp et par kg, sørger bare for å gå dem ned igjen.

Et tips jeg synes høres lurt ut er at når buksene begynner å stramme, så er det på tide å ta seg sammen litt. (Dette gjelder jo ikke joggebukser da...)

Skal absolutt prøve å leve etter dette når jeg har kommet så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentemammaen

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men jeg har ett til deg. Det er ikke meningen å være frekk; Jeg er bare nysgjerrig. Hvordan er det mulig å bli 60 kg overvektig? Man blir jo ikke det over natten.

Jeg pleier ta tak når klærne begynner å stramme, dvs. når jeg har lagt på meg et par kilo - og så får jeg de av igjen, raskt og greit.

Lykke til med omlegging av livsstil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jubalong! Jeg ønsker deg skikkelig lykke til med slanking og vektstabilisering!

Hadde tenkt å skrive inn et innlegg om at jeg trenger å gå ned 4-5 kilo, men det er jo småpell i forhold til ditt prosjekt!

Jobbet litt med saken i fjor - skulle ned 6 kilo på 6 mnd. Klarte fire, men de har sneket seg på igjen nå.... :-(

Har ikke trent noe i hele høst, men det vil jeg begynne med etter jul....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men jeg har ett til deg. Det er ikke meningen å være frekk; Jeg er bare nysgjerrig. Hvordan er det mulig å bli 60 kg overvektig? Man blir jo ikke det over natten.

Jeg pleier ta tak når klærne begynner å stramme, dvs. når jeg har lagt på meg et par kilo - og så får jeg de av igjen, raskt og greit.

Lykke til med omlegging av livsstil!

Godt spørsmål. Mannen min spør om det samme...

Jeg har ikke noe enkelt svar. Jeg begynte å legge på meg i midten av 20-årene.

Etter å ha prøvd å bli gravide lenge fikk jeg påvist PCO. Det i seg selv gjør det veldig lett å legge på seg, og veldig vanskelig å gå ned i vekt.

Da jeg ble gravid med førstemann veide jeg 90 kg. Da jeg ble gravid med neste 99. Etter de to tette graviditetene ble jeg veldig sliten, fikk påvist lavt stoffskifte. Så kom det en periode med fullstendig utslitthet og depresjon. Og min måte å takle vonde følelser er å spise. Jeg spiser sunne måltider, og godteri utenom...

Gikk så ned 20 kg og ble gravid på nytt. Etter det gikk vekta bare oppover og oppover til der jeg er nå.

Så nå må jeg i gang med den lange og utrolig vanskelige nedoverbakken mot en normal vekt.

Jeg tror ingen som har vært skikkelig overvektig kan forstå problematikken bak en slik overvekt. Men jeg setter pris på at du spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jubalong! Jeg ønsker deg skikkelig lykke til med slanking og vektstabilisering!

Hadde tenkt å skrive inn et innlegg om at jeg trenger å gå ned 4-5 kilo, men det er jo småpell i forhold til ditt prosjekt!

Jobbet litt med saken i fjor - skulle ned 6 kilo på 6 mnd. Klarte fire, men de har sneket seg på igjen nå.... :-(

Har ikke trent noe i hele høst, men det vil jeg begynne med etter jul....

He, he - skulle ønske det var jeg som skulle ned 4-5 kilo...

Men jeg skjønner at det også kan føles som et problem.

Likevel vil jeg anta at når jeg mangler 5 kilo på min målvekt, så vil jeg føle meg som en sylfide :)

Tusen takk for lykkeønskningene - det gjør veldig godt. Noen dager er greie mens andre dager er skikkelig vanskelige. Og nå kommer vi inn en vanskelig tid for meg med flere bursdager i familien også jula da. Men, jeg skal være sterk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omtrent i samme bås som deg, skal ned iallefall 50kg. Har nå klart 8! Forsøker å tenke på det jeg har klart, ikke det jeg skal klare. Så forsøker jeg ikke å tenke på hvor lang tid det skal ta, men heller tenke et par måneder av gangeg, så og så mye frem til jul.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er omtrent i samme bås som deg, skal ned iallefall 50kg. Har nå klart 8! Forsøker å tenke på det jeg har klart, ikke det jeg skal klare. Så forsøker jeg ikke å tenke på hvor lang tid det skal ta, men heller tenke et par måneder av gangeg, så og så mye frem til jul.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - skulle ønske det var jeg som skulle ned 4-5 kilo...

Men jeg skjønner at det også kan føles som et problem.

Likevel vil jeg anta at når jeg mangler 5 kilo på min målvekt, så vil jeg føle meg som en sylfide :)

Tusen takk for lykkeønskningene - det gjør veldig godt. Noen dager er greie mens andre dager er skikkelig vanskelige. Og nå kommer vi inn en vanskelig tid for meg med flere bursdager i familien også jula da. Men, jeg skal være sterk!!!

Jeg jobber sammen med ei som er veldig overvektig. Regner med at hun prøver å slanke seg, for hun er superflink og spiser en frukt litt tidlig på dagen, så youghurt med havregryn i til lunsj. Bare vann til drikke.

Vi har jobbet sammen i ca halvannen måned, og jeg trooooor jeg kan se at hun har gått ned :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest noen av rådene under.

Jeg har en sykdom som gjør at jeg må gå på kortison, noe som medførte en meget stor vektøkning. Fant ut at jeg måtte gjøre noe med dette og etter å ha lest om glukose og insulinresistens hos Fedon Lindberg kuttet jeg ut masse av stivelsen. Jeg gikk masse ned, fikk bedre mage og ble generelt i bedre form. Trente også styrke og litt kondisjon da.

En annen ting: spis mange og små måltider. Det hjelper på trangen til ikke å kaste innpå usunn mat og det virker som forbrennelsen også går opp.

I den siste tiden har jeg skeiet ut mer og mer og gått litt opp igjen. Prøvde å skjerpe meg uten å kutte brødet, vil si jeg spiste speltbrød, men det ble jeg helt ødelagt i magen av. Gikk ikke ned en dritt.

Nå har jeg gått over til kun et måltid med stivelsesrike varer om dagen og har gått ned nesten 2 kilo på 1 ½ uke.

Når det gjelder sukker blant annet så har jeg erfart at det tar ca 14 dager å bli noenlunde kvitt sukkerhungeren, men det er fort gjort å havne i sukkerkarusellen igjen.

Lykke til. Du klarer å gå ned. Du får et mye bedre liv når kiloene raser av og ikke maten har styringen over dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omtrent i samme bås som deg, skal ned iallefall 50kg. Har nå klart 8! Forsøker å tenke på det jeg har klart, ikke det jeg skal klare. Så forsøker jeg ikke å tenke på hvor lang tid det skal ta, men heller tenke et par måneder av gangeg, så og så mye frem til jul.....

Så flott!!! Jeg er nok litt utålmodig tror jeg. Klarer ikke helt å slå meg til ro med at ting skal ta tid når det gjelder vektnedgangen. Selv om jeg vet at jeg må!

Du har vært kjempeflink som har gått ned 8 kilo. Det er 8 kilo mindre å gå ned! Jeg har nå gått ned 7,3 og er fornøyd med det også. BMI har sunket med 3 poeng! Det er ialle fall godt å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber sammen med ei som er veldig overvektig. Regner med at hun prøver å slanke seg, for hun er superflink og spiser en frukt litt tidlig på dagen, så youghurt med havregryn i til lunsj. Bare vann til drikke.

Vi har jobbet sammen i ca halvannen måned, og jeg trooooor jeg kan se at hun har gått ned :-)

He, he det er det som er så dumt med oss skikkelig store. Det skal ganske mye til før man virkelig kan se det.

Men bare vent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym på det

Så flott!!! Jeg er nok litt utålmodig tror jeg. Klarer ikke helt å slå meg til ro med at ting skal ta tid når det gjelder vektnedgangen. Selv om jeg vet at jeg må!

Du har vært kjempeflink som har gått ned 8 kilo. Det er 8 kilo mindre å gå ned! Jeg har nå gått ned 7,3 og er fornøyd med det også. BMI har sunket med 3 poeng! Det er ialle fall godt å se.

Så flinke dere er! Jeg kommer liksom ikke i gang......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest noen av rådene under.

Jeg har en sykdom som gjør at jeg må gå på kortison, noe som medførte en meget stor vektøkning. Fant ut at jeg måtte gjøre noe med dette og etter å ha lest om glukose og insulinresistens hos Fedon Lindberg kuttet jeg ut masse av stivelsen. Jeg gikk masse ned, fikk bedre mage og ble generelt i bedre form. Trente også styrke og litt kondisjon da.

En annen ting: spis mange og små måltider. Det hjelper på trangen til ikke å kaste innpå usunn mat og det virker som forbrennelsen også går opp.

I den siste tiden har jeg skeiet ut mer og mer og gått litt opp igjen. Prøvde å skjerpe meg uten å kutte brødet, vil si jeg spiste speltbrød, men det ble jeg helt ødelagt i magen av. Gikk ikke ned en dritt.

Nå har jeg gått over til kun et måltid med stivelsesrike varer om dagen og har gått ned nesten 2 kilo på 1 ½ uke.

Når det gjelder sukker blant annet så har jeg erfart at det tar ca 14 dager å bli noenlunde kvitt sukkerhungeren, men det er fort gjort å havne i sukkerkarusellen igjen.

Lykke til. Du klarer å gå ned. Du får et mye bedre liv når kiloene raser av og ikke maten har styringen over dagen.

Tusen takk for tips. Jeg er også Fedon-fan. Og jeg går hos lege på hans klinikk og har begynt på Eurodiet. Dvs. nesten utelukkende proteiner i min diett for tiden.

Det hjelper veldig godt. Har gått ned 7,3 kg på snart 3 uker!!!

Jeg har veldig stor tro på det å kutte ned på karbohydratene. Det gjør godt for både psyke og fysikk!

Jeg har ikke helt fått til å trene noe særlig. Men jeg jobber med saken :)

Du er jo kjempeflink!

Har du prøvd Bakers Havrebrød? Det ser veldig fint ut, men er veldig grovt.

Ellers er jo Lindberg sitt brød veldig godt. Oppskrift på 2 typer er i bøkene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...