Gå til innhold

Skal ned mye i vekt


jubalong70

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda

Jeg har også tenkt å slippe opp litt i jula. Har tenkt å storkose meg med pinnekjøtt og poteter og til og med dessert på juleaften.

Førstedag skal jeg nyyyyyte ferske rundstykker med rørt jordbærsyltetøy, og lefse med stekt ribbe.

Kommer til og med til å smake på julebaksten!!!

Men 2-3. dag, da er det påan igjen!

Jeg har tenkt å kose meg julaften, 1 og 2 juledag. 3-dag skal jeg jobbe igjen, og da er det full skjærpings på mat og trim igjen. Også blir det vel litt kos på nyttårsaften igjen.

Det jeg frykter mest er at jeg skal klare meg UTEN kurs fra midt i desember til 9 januar. Men det SKAL gå bra.

Selv om jeg sliter nå når jeg går på kurs også, har et par uker hvor kroppen IKKE reagerer og går ned, og det er kjedelig det. Men får håpe det løsner NÅ.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 232
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    86

  • Gemini

    12

  • Osiris

    8

  • ylvali1365381015

    5

Hjelper ikke om jeg vet hva som er fornuftig, jeg har sånn ca like mange kilo for mye som deg allikevel...

He, he - det er noe med teori og praksis som liksom ikke helt henger sammen...

Jeg er veldig flink på teorien om vektnedgang jeg også. Har til og med tatt utdannelse i det (go figure!). Men å leve som jeg preker, det klarer jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vektnedgang gir opptur

Oj, så flink du er og har vært!!! Jeg bøyer meg i støvet av beundring.

Men hvordan i alle dager klarte du å holde ut?

Det har ikke vært vanskelig å holde ut, når man holder seg unna kjappe karbohydrater så forsvinner suget etter dem også - i hvertfall har det vært slik for meg.

Jeg har vært mye mer liberal i forhold til frukt enn det mer strenge dietter foreslår. Også har jeg ikke vært opptatt av å begrense mengden av mat, men derimot forsøkt å slutte med småspising mellom måltidene.

Det gir en god kick-start å miste mye vekt de første ukene, men det ikke vent for lenge med å komme deg ut av euro-dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får råd - eller en stor gave! - så har jeg lyst på en sånn crosstrainer (også kalt ellipse-maskin). Jeg tror at det for meg er bedre enn en trimsykkel (jeg solgte min som ikke ble brukt allikevel, delvis motivasjonsproblem, men også pga kroniske smerter i knær). På en crosstrainer står man og "trår" og bruker samtidig armene, så man får aktivisert større del av kroppen. Og så slipper man det vonde setet :-) Og det er en myk bevegelse for beina, minst mulig feilbelastning.

Vet ikke om det er aktuelt for deg da.

Forresten, vet du at man får kjøpt sånne gele-overtrekk til sykkelseter? Fx på biltema.no, og sikkert i sportsbutikker. Blir i alle fall litt mykere :-)

Ble anbefalt en slik crosstrainer av en annen her også. Tror nok det er ganske lurt, men å ha den i huset betyr jo ikke at man trener på den...

Skal tenke litt på det med gelesete - ingen dum ide!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt en slik crosstrainer av en annen her også. Tror nok det er ganske lurt, men å ha den i huset betyr jo ikke at man trener på den...

Skal tenke litt på det med gelesete - ingen dum ide!!!

Neida, jeg er fullt klar over at det ikke hjelper å få en sånn i hus hvis den ikke blir brukt. Men om man finner noe man trives med å gjøre, og som ikke det gjør (unødig) vondt å holde på med, så er det jo noe lettere å motivere seg.

Hvilket minner meg på at jeg HAR endelig fått en ny og mer passe badedrakt i hus, og HAR snakket med naboen om at vi skulle gå sammen i varmtvannsbassenget på rehab.senteret i nærheten snart... En stor fordel er at det er færre der enn i den offentlige svømmehallen :-)

Er så få i området som vet om at det er et basseng der som faktisk er åpen for allmenheten (deler av tiden i alle fall), og ikke bare for pasientene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg forresten på noe legen min sa en gang, som kanskje kan hjelpe deg litt på vei ift. motivasjonen. For jeg også tenkte på normal-BMI og at det er så langt fram. Da sa h*n at husk at selv en ca 10% vektreduksjon vil ha stor helsemessig gevinst!

Så om du fx veier 120, og heller tenker 10% ned, så er det 12 kg du kan fokusere på, istedenfor de 60. Og så kan du da sette et nytt 10%-mål når du er nede i 108.

Det blir jo ikke helt ulikt å tenke i 10 og 10 kg om gangen, men det er allikevel litt annerledes, fordi det tar utgangspunkt i et medisinsk synspunkt om vesentlig helsegevinst, som jo er det du vil fokusere på, hvis jeg har forstått deg riktig (og som jo er riktig å fokusere på, fremfor slanking).

Kanskje ikke rette vedkommende til å gi råd, når jeg ikke selv klarer å holde fokus oppe, men men... Bruk det for alt det er verdt, om noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Nå kom jeg forresten på noe legen min sa en gang, som kanskje kan hjelpe deg litt på vei ift. motivasjonen. For jeg også tenkte på normal-BMI og at det er så langt fram. Da sa h*n at husk at selv en ca 10% vektreduksjon vil ha stor helsemessig gevinst!

Så om du fx veier 120, og heller tenker 10% ned, så er det 12 kg du kan fokusere på, istedenfor de 60. Og så kan du da sette et nytt 10%-mål når du er nede i 108.

Det blir jo ikke helt ulikt å tenke i 10 og 10 kg om gangen, men det er allikevel litt annerledes, fordi det tar utgangspunkt i et medisinsk synspunkt om vesentlig helsegevinst, som jo er det du vil fokusere på, hvis jeg har forstått deg riktig (og som jo er riktig å fokusere på, fremfor slanking).

Kanskje ikke rette vedkommende til å gi råd, når jeg ikke selv klarer å holde fokus oppe, men men... Bruk det for alt det er verdt, om noe :-)

Det var et godt råd jeg skal notere for meg selv.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - det er noe med teori og praksis som liksom ikke helt henger sammen...

Jeg er veldig flink på teorien om vektnedgang jeg også. Har til og med tatt utdannelse i det (go figure!). Men å leve som jeg preker, det klarer jeg ikke...

Men praksisen kan ikke vi andre hjelpe deg med.

Teorien kan vi forsøke å si noe om, men den kan du jo tydeligvis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å kose meg julaften, 1 og 2 juledag. 3-dag skal jeg jobbe igjen, og da er det full skjærpings på mat og trim igjen. Også blir det vel litt kos på nyttårsaften igjen.

Det jeg frykter mest er at jeg skal klare meg UTEN kurs fra midt i desember til 9 januar. Men det SKAL gå bra.

Selv om jeg sliter nå når jeg går på kurs også, har et par uker hvor kroppen IKKE reagerer og går ned, og det er kjedelig det. Men får håpe det løsner NÅ.

:)

Det er helt sikkert lurt med en kontrollert sprekk i jula, ja. Og selvsagt klarer du å holde deg når det ikke er kurs!

Så kommer du tilbake på kurs etter nyttår og har gått ned - ikke sant!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært vanskelig å holde ut, når man holder seg unna kjappe karbohydrater så forsvinner suget etter dem også - i hvertfall har det vært slik for meg.

Jeg har vært mye mer liberal i forhold til frukt enn det mer strenge dietter foreslår. Også har jeg ikke vært opptatt av å begrense mengden av mat, men derimot forsøkt å slutte med småspising mellom måltidene.

Det gir en god kick-start å miste mye vekt de første ukene, men det ikke vent for lenge med å komme deg ut av euro-dietten.

Legen har satt meg på fase 1 i 30 dager og fase 2 i 60 dager. Men når jeg starter i fase 3 så er det ganske mye vanlig mat. Det blir en gradvis tilvenning til karbohydrater og en gradvis tilvenning til det å spise vanlig igjen.

Tror det er ganske lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg er fullt klar over at det ikke hjelper å få en sånn i hus hvis den ikke blir brukt. Men om man finner noe man trives med å gjøre, og som ikke det gjør (unødig) vondt å holde på med, så er det jo noe lettere å motivere seg.

Hvilket minner meg på at jeg HAR endelig fått en ny og mer passe badedrakt i hus, og HAR snakket med naboen om at vi skulle gå sammen i varmtvannsbassenget på rehab.senteret i nærheten snart... En stor fordel er at det er færre der enn i den offentlige svømmehallen :-)

Er så få i området som vet om at det er et basseng der som faktisk er åpen for allmenheten (deler av tiden i alle fall), og ikke bare for pasientene der.

Ååååå, skulle ønske jeg kunne bli med. Jeg elsker å svømme. I ungdommen konkurransesvømte jeg, og jeg bare stortrives i vannet.

Det kan jo bli en gulrot for meg det. Gå ned i vekt for å komme meg i svømmehallen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg forresten på noe legen min sa en gang, som kanskje kan hjelpe deg litt på vei ift. motivasjonen. For jeg også tenkte på normal-BMI og at det er så langt fram. Da sa h*n at husk at selv en ca 10% vektreduksjon vil ha stor helsemessig gevinst!

Så om du fx veier 120, og heller tenker 10% ned, så er det 12 kg du kan fokusere på, istedenfor de 60. Og så kan du da sette et nytt 10%-mål når du er nede i 108.

Det blir jo ikke helt ulikt å tenke i 10 og 10 kg om gangen, men det er allikevel litt annerledes, fordi det tar utgangspunkt i et medisinsk synspunkt om vesentlig helsegevinst, som jo er det du vil fokusere på, hvis jeg har forstått deg riktig (og som jo er riktig å fokusere på, fremfor slanking).

Kanskje ikke rette vedkommende til å gi råd, når jeg ikke selv klarer å holde fokus oppe, men men... Bruk det for alt det er verdt, om noe :-)

Jeg har jo egentlig lest det selv en gang, men glemt det oppi all den negative tenkingen min. Tusen takk for at du minnet meg om det.

Da skal jeg ha det som melommål; ned 10% hver gang.

Og når jeg når dem så skal jeg virkelig unne meg noe.

Har ellers delmål på hvert runde og halvrunde tall jeg når. Da kan jeg jo unne meg noe lite, og så noe større for hver 10%. Hvilken lur ide!!!

(Og jeg vet alt om det med teori og praksis...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men praksisen kan ikke vi andre hjelpe deg med.

Teorien kan vi forsøke å si noe om, men den kan du jo tydeligvis:)

Skjønner selvsagt at ingen andre enn jeg kan gå ned disse kiloene. Men jeg tenkte kanskje noen kunne hjelpe meg med motivasjonen og det med å få tankene vridd litt mer positivt.

Og det har funket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du allerede har gjort dette, men jeg kan iallefall anbefale deg å bytte ut en vane med en annen. Hvis du f.eks. er vant til å spise "noe godt" på kvelden, så lag deg en ny tradisjon med å lage en stor kopp te med en sitronskive oppi til "kveldskos". Etterhvert vil du merke at du tilegner deg denne vanen.

Jeg har tro på at man bør kose seg litt ekstra en kveld i uka. Er du for streng mot deg selv, så sklir det lett ut. Husk på at det ikke er slanking du skal bedrive, men livsstilsendring. Du skal altså finne den veien å gå som du skal bruke for resten av livet. Av og til må man derfor kunne unne seg noe ekstra.

Min søster gikk ned mange kilo etter å ha endret livsstil. Hun kutta i starten helt ut brød, poteter og ris. Hver lørdag kveld koste hun seg som før. Etterhvert som kiloene forsvant, spiste hun automatisk mindre usunt på lørdagene også. Når hun nådde matchvekta, tillot hun seg å spise litt poteter, ris, brød etc, men ikke hver dag. Allikevel holdt vekta seg stabil. Forbrenningen hennes økte tydeligvis som følge av endret livsstil.

En "vane" min søster kutta ut, var å bake brød selv. Hjemmebakt brød var så godt at hun spiste mer enn nødvendig ;-)

Nå spiser hun mye ryivita knekkebrød. Hun spiser lite, men ofte. Ellers spiser hun det hun blir tilbudt i selskaper osv. Har det blitt mye utskeielser i helga, er hun ekstra forsiktig uka etterpå. På den måten holder vekta seg stabil.

Jeg vil ønske deg lykke til - og er sikker på at du klarer dette!! Noen ganger vil kiloene gå raskt ned og andre ganger går det seeeeint, men hold ut. Vi her på DOL er spente på resultatet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjerne minus 30

Veldig gode råd.

Jeg går på en diett der jeg skal være i ketose. Dvs. hvis jeg spiser noe av det jeg har veldig lyst på 1 gang i uka, så må jeg bruke 2-3 dager på å komme i ketose igjen og dermed få vekttap. Det er ikke verdt det.

Men, etterhvert når jeg ikke skal være i ketose lenger, da er det absolutt en god ide. Lørdagsgodt!!!

Når det gjelder trening så har jeg nå satt meg som mål å sykle på treningssykkelen 5 minutter hver dag denne uka. Får jobbe meg oppover hvis jeg klarer å sitte på den fordømt vonde sykkelen lenger.

Står jeg opp tidliger kan du banne på at minstemann våkner og lager baluba... Men på kvelden kan jeg nok få det til...

Håper ikke det er sånn ketose du skal være i ;-)

http://storfehelse.tine.no/dokumenter.cfm?kat=2&dok=131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du allerede har gjort dette, men jeg kan iallefall anbefale deg å bytte ut en vane med en annen. Hvis du f.eks. er vant til å spise "noe godt" på kvelden, så lag deg en ny tradisjon med å lage en stor kopp te med en sitronskive oppi til "kveldskos". Etterhvert vil du merke at du tilegner deg denne vanen.

Jeg har tro på at man bør kose seg litt ekstra en kveld i uka. Er du for streng mot deg selv, så sklir det lett ut. Husk på at det ikke er slanking du skal bedrive, men livsstilsendring. Du skal altså finne den veien å gå som du skal bruke for resten av livet. Av og til må man derfor kunne unne seg noe ekstra.

Min søster gikk ned mange kilo etter å ha endret livsstil. Hun kutta i starten helt ut brød, poteter og ris. Hver lørdag kveld koste hun seg som før. Etterhvert som kiloene forsvant, spiste hun automatisk mindre usunt på lørdagene også. Når hun nådde matchvekta, tillot hun seg å spise litt poteter, ris, brød etc, men ikke hver dag. Allikevel holdt vekta seg stabil. Forbrenningen hennes økte tydeligvis som følge av endret livsstil.

En "vane" min søster kutta ut, var å bake brød selv. Hjemmebakt brød var så godt at hun spiste mer enn nødvendig ;-)

Nå spiser hun mye ryivita knekkebrød. Hun spiser lite, men ofte. Ellers spiser hun det hun blir tilbudt i selskaper osv. Har det blitt mye utskeielser i helga, er hun ekstra forsiktig uka etterpå. På den måten holder vekta seg stabil.

Jeg vil ønske deg lykke til - og er sikker på at du klarer dette!! Noen ganger vil kiloene gå raskt ned og andre ganger går det seeeeint, men hold ut. Vi her på DOL er spente på resultatet :-)

Jeg er dypt imponert over søstera di!

Det er jo den helt riktige måten å gjøre det, slik hun gjorde. Mitt problem er at jeg ikke klarer å begrense meg. Jeg gikk ned 20 kilo før jeg ble gravid med minstemann. Gikk på Eurodiet da også, som jeg gjør nå. Etter at jeg ble gravid maktet jeg ikke å spise proteiner. Alt av kjøtt, fisk, egg og kylling bød meg kraftig i mot. Det eneste jeg klarte å spise var knekkebrød med brunost. Og det er jo veldig sunt da, NOT!!!

Og etter at kvalmen hadde gitt seg så var det liksom gjort. Da var karbohydrattrangen der, og jeg skeiet ut så til de grader.

At jeg er alene 3-5 kvelder hver eneste uke gjør jo også at det er lett å skeie ut. Det er ingen til å holde meg i ørene.

Derfor er jeg litt redd for hvordan det skal bli. På en eller annen måte må jeg finne styrken til å gjøre som søstera di. Skeie ut, for så å ta meg inn igjen. La det virkelig være forskjell på fest og hverdag.

Men klare det SKAL jeg, og MÅ jeg! Og det er bestandig hyggelig å få kommentarer fra deg, togli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det er sånn ketose du skal være i ;-)

http://storfehelse.tine.no/dokumenter.cfm?kat=2&dok=131

Vel, forsåvidt så er det akkurat slik :)

Jeg spiser så og si ingen karbohydrater, bare proteiner og litt fett.

Vekttapet er stort, men det er stort sett vann og fett man mister, ikke muskler.

Noen får plager med acetonlukt fra munnen. Så langt har jeg ikke hørt at jeg har det...

Heldigvis er avføringen min normal, men noen blir trege i magen. Og jeg tisser ganske mye.

Så kua og jeg har endel til felles....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har dem som regel på matbutikker med litt utvalg (Meny og lignende). Om du ikke finner kikerter, se etter garbanzo-bønner, det er akkurat det samme. Jeg bruker dem i gryteretter, indisk mat, vegetarlasagne og pastaretter. (Pasta er jo "forbudt" i enkelte dietter, men man kan evt. bruke grov pasta). Veldig godt i salater også, og til vegetarburgere (sammen med krydder og f.eks selleri eller finhakket/revet løk) Husk å skylle dem før bruk.

Har du oppskrift på Vegetarlasagnen? Hørtes godt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg synes du er kjempeflink ;)

Krever ganske mye bare å få startet med en ordentlig livsstilsendring.

Jeg har ca 12-15 kg å gå ned, men har foreløbig ikke klart å begynne. Kanskje jeg klarer det med dette nye forumet :)

Alle kan støtte hverandre :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjerne minus 30

Vel, forsåvidt så er det akkurat slik :)

Jeg spiser så og si ingen karbohydrater, bare proteiner og litt fett.

Vekttapet er stort, men det er stort sett vann og fett man mister, ikke muskler.

Noen får plager med acetonlukt fra munnen. Så langt har jeg ikke hørt at jeg har det...

Heldigvis er avføringen min normal, men noen blir trege i magen. Og jeg tisser ganske mye.

Så kua og jeg har endel til felles....

Møøøøhhh :-)

Jeg drev og slanket meg for mange år siden. Spiste lite og trente vanvittig mye. Da luktet det faktisk aceton av pusten min i en periode.

Jeg gikk ned ganske raskt, men det holdt ikke merkelig nok. Var ikke så gjennomtenkt og smart metode da. Var ute og løp midt på natta hvis det passet sånn, gikk inn i en skikkelig depresjon også. Akkurat det ønsker jeg meg ikke igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...