Gå til innhold

Skal ned mye i vekt


jubalong70

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 232
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    86

  • Gemini

    12

  • Osiris

    8

  • ylvali1365381015

    5

Hei! Du er kjempeflink!!! Du verden - 6 kg på 2½ uke - det vil jeg også!

Jeg veide meg før helga, gått ned 2 kg på 5 dager. Skal helst ned 12 kg til.

Fortell meg triks for en kickstart på vekttap, please! :o)

Du har jo vært kjempeflink du også!!!

Mitt triks er Eurodiet fra Dr. Lindberg. Hadde ikke funket for meg uten akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes "terapitimer" i bassenget vårt. En av ulempene med å bo på en liten plass... Tror ikke jeg hadde fått noen rekvisisjon på det eller heller, for jeg er jo frisk - bortsett fra fettet.

Du har jo så rett med den trimsykkelen. 5 minutter er mye bedre enn å bare ligge på sofaen. Hmmmm, skal hente ut vår sykke og ha som mål å trene 5 minutter hver dag denne uka. Så får vi se om jeg øker på etterhvert. En begynnelse er jo en begynnelse, ikke sant?

En begynnelse er en begynnelse. Fint om du får til 5 minutter to ganger om dagen, jo oftere du blir andpusten jo bedre kondisjon får du. :) Mye bedre enn å satse på lange økter. En del som kan mye om fettforbrenning kan sikkert komme inn og si at dette er feil, vi forbrenner ikke fett etter så kort tid. Men for oss så handler det om å få opp kondisjonen og lysten til å bevege oss også. Da må det være overkommelige mål og ikke sånt som vi vet vi mister motivasjonen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, så flink du er som har gått ned 6 kg. allerede, kjempeflott.

Driver også å skal gå ned i vekt. Har gått ned 20 kg hittil, men skal ned like mye en gang til. De første 20 kiloene har jeg brukt laaaaang tid på, og noen av de har jeg måttet gå ned en gang til nå.

Har begynt på nytt på GR-kurs, og håper jeg skal klare det med det. Synes det passer bra matmessig i forhold til resten av familien. Men det viktigste er å finne noe som passer for en selv. Og det har jo du også, for din venn var Fedon.

Tror det viktigste under en slankeprosess/livsstilssendring er å fokusere på det du klarer. Legg vekt på alle mål du klarer. Har du hatt en glipp, så ikke grem deg noe over den, fortsett der du var før glippen. Jeg føler det iallefall mye bedre ved å tenke på alt det positive som du klarer.

Vi kan gjerne holde litt kontakt å fortelle hverandre hvordan det går, selv om vi bruker forskjellige metoder for å nå våre mål.

Lykke til, dette kommer til å gå kjempebra.

Kloke ord. Du har helt rett i at det er dumt å gremmes over sprekker, men heller bare gyve på igjen.

Og du har jo vært kjempeflink! Gleder meg til det er jeg som har gått ned 20 kilo :D

Selvsagt kan vi holde litt kontakt underveis.

Du kan nå meg på

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har insulinresistens, bør du først og fremst få behandlet den. Å slanke seg med insulinresistens er som å kjøre bil med håndbrekket på.

Jeg har drevet jojoslanking i mange år og fant omsider ut at med en BMI som nærmet seg skonumeret måtte jeg gjøre noe drastisk.

Vurderte Lindberg, men syntes opplegget på klinikken bar veldig preg av $$. Via nettsiden til Landsforeningen for Overvektige fant jeg Overvektsklinikken i Oslo. Der har de samlet en del spesialister på overvekt og har bl a kompetanse på diabetes og pcos. Det er noe ventetid og inntakskravet er BMI på minst 30 (som jeg besto med glans ;-)

Fastlegen har tatt blodprøver i massevis i flere år uten å finne noen feil, men første konsultasjon på Overvektsklinikken avslørte sterk insulinresistens og en del andre mangler.

Konsultasjonene koster vanlig egenandel og man får oppfølging så ofte man ønsker. I begynnelsen hver 14.dag, kostveiledning, veiing og innlevering av kostlister. Dvs man kal skrive opp alt man spiser i løpet av en dag, hver dag (urk). En øyeåpner!

Pga insulinresistensen ble jeg satt på Metformin, tabletter som stabiliserer blodsukkeret og gjør søtsuget mindre. I første omgang skal insulinproduksjonen ned på et normalt nivå før den bikker over i diabetes. All mat som får blodsukkeret til å stige raskt er fy. Dvs brød, poteter, pasta, mais, frukt i alle former og en del annet.

Det virker! 8 kg på fire uker så langt og resultatet er særlig synlig rundt livet.

En veldig motivasjonsfaktor var full kroppsscanning. De har en maskin som måler fett, muskler og benmasse i gram og %. Det er ganske motiverende å vite eksakt hvor fettet sitter og hva det veier, evt glede seg over at man tross alt har noen kilo muskler :-)

Belønningen jeg har satt opp for meg selv er lineær: 200 kr pr tapt kilo skal overføres til budsjettet for nye klær.

Det hørtes kjempebra ut det opplegget. Men nå er jeg nå allerede i gang med Lindberg. Har ikke blitt "abonnent" på noen av de pakkene de annonserer. Det syntes jeg ble litt for mye.

Det er egentlig litt utrolig at ikke vanlige leger vet mer om insulinresistens og kan ta de riktige blodprøvene. At vi må til spesielle klinikker for å få det stadfestet er egentlig ganske utrolig.

Men, men sånn er det nå.

Så flott at du har gått ned 8 kilo på 4 uker!!! Kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv kilo i uka blir 10 kilo i løpet av 5 måneder.

Det betyr at hvis du begynner nå, har du gått ned 10 kilo innen April. Er det så dårlig da?

Jeg synes det er bra jeg.Da kan du kjøpe deg nye vårklær.

Tar du 4 måneder til, har du gått ned 20 kilo innen august.Da kan du kjøpe deg noen nye høstklær.

Tar du enda 4 måneder, har du gått ned 30 kilo til november neste år. Altså om nøyaktig ett år. Da kan du kjøpe deg nye juleklær.

Jeg synes det høres superduper bra ut jeg.

Du har da gått ned 40 kilo innen mars 2008 og innen juli 2008, har du nådd målet ditt.

I tillegg har du ikke kjørt deg så hardt at det ikke er mulig å fortsette samme livstilen etterpå.

Tror jeg da, men det er lett og si for meg selvsagt.

Jeg håper du får skaffet deg hjelp med motivasjonen. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig altså.

Joda, hadde man klart å gå ned jevnt hele tiden så hadde regnestykket ditt fungert.

Problemet er platåer, sprekker, jul, påske, sommerferier osv. Alt som er kreert for at motivasjonen skal bli borte.

Dessverre ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen er vel bare at det er lettere og tenke negativt(miste motet) når man skal gå ned mange kilo.

Det var bare det jeg sa til jubalong70 at mman ikke skal slippe negative tanker til.Ellers blir det det samme.

Men nå ser jeg at jubalong70 også sliter med en sykdom i tillegg.

Det er ikke slik at jeg setter meg på min høye hest og sier at dette er så enkelt altså, jeg ville bare forsøke og hjelpe jeg.

"Forskjellen er vel bare at det er lettere og tenke negativt(miste motet) når man skal gå ned mange kilo."

Og dette "bare" er ikke bare-bare. Det er gjerne noen negative tanker som ligger bak at man har "tillatt seg selv" å bli så stor også. Det er så mange tankeprosesser og omstillinger som skal til for å gå ned et stort antall kilo, fordi det er mer enn bare litt sløv holdning til fet grillmat eller utskeielser i julen som ligger til grunn for overvekten.

Å endre sine vaner, slik at de nye faktisk blir etablert som ens vaner, og ikke bare noe man jobber (beinhardt) for ved hjelp av viljestyrken tar faktisk ÅR. Så at man kan miste motet og motivasjonen underveis, og falle tilbake til gamle vaner, er en ganske naturlig sak, hvis man har litt innsikt i hvordan voksne mennesker er skrudd sammen. I alle fall svært mange av oss, er jo sterkt preget av vaner og rutiner, og vi stritter gjerne i mot alle forsøk på forandring, for det vi er vant med er det trygge, gode og forutsigbare, uansett hvor uheldig det er. Dette ser vi i mange andre aspekter enn kun ifbm. vektproblematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hadde man klart å gå ned jevnt hele tiden så hadde regnestykket ditt fungert.

Problemet er platåer, sprekker, jul, påske, sommerferier osv. Alt som er kreert for at motivasjonen skal bli borte.

Dessverre ;(

Jeg syns man skal unne seg tre gode avslappete dager i jula hvor man ikke tenker på annet enn kos. Fra og med lille julaften og til seint på kveld 1.juledag har jeg bestemt meg for å ha "fri". Lettere å være litt streng før jul da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt så mange kilo å ta av som deg, men drister meg til å komme med noen råd likevel. Råd som har hjulpet meg.

-Sett deg delmål. Glem de 60 kiloene, og ta 10-15 kilo i slengen.Belønn deg selv når du når hvert delmål. Ikke med mat, men med klær, hudpleie eller noe annet deilig.

-Unn deg selv noe du fyser på EN dag i uka. Min erfaring er at det er mye lettere å unngå å gi etter for et sug etter f.eks sjokolade dersom du vet at du får en sjokoladebit om 3 dager. Hvis du ikke har utsikter til å spise sjokolade på et år, er sjansen for å gi opp større.

-Om du sprekker en dag, og jafser innpå med alt som er forbudt: Tilgi deg selv og begynn med blanke ark dagen etter. det er mennesklig å feile.

-Begynn med en eller annen form for fysisk aktivitet som du klarer å gjennomføre. dvs ikke legg lista for høyt.

Jeg har en veldig høy dørstokk, klarte ikke å komme i gang med noen ting, og alltid var det hindringer som gjorde at det ikke "passet" å trene. Løsningen for meg var å kjøpe en spinningsykkel som står på stua. Der sykler jeg forløpig 15 minutter hver morgen. Jeg står opp 20 minutter før jeg pleide, slår på frokost-tv og sykler det lille kvarteret før jeg går i dusjen. Dette krever så lite av meg, at det er gjennoførbart. Jeg håper at etter som formen stiger, vil lysten til å kanskje utvide treningstiden + supplere med andre ting komme.

Håper noe av dette virker fornuftig for deg også.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forskjellen er vel bare at det er lettere og tenke negativt(miste motet) når man skal gå ned mange kilo."

Og dette "bare" er ikke bare-bare. Det er gjerne noen negative tanker som ligger bak at man har "tillatt seg selv" å bli så stor også. Det er så mange tankeprosesser og omstillinger som skal til for å gå ned et stort antall kilo, fordi det er mer enn bare litt sløv holdning til fet grillmat eller utskeielser i julen som ligger til grunn for overvekten.

Å endre sine vaner, slik at de nye faktisk blir etablert som ens vaner, og ikke bare noe man jobber (beinhardt) for ved hjelp av viljestyrken tar faktisk ÅR. Så at man kan miste motet og motivasjonen underveis, og falle tilbake til gamle vaner, er en ganske naturlig sak, hvis man har litt innsikt i hvordan voksne mennesker er skrudd sammen. I alle fall svært mange av oss, er jo sterkt preget av vaner og rutiner, og vi stritter gjerne i mot alle forsøk på forandring, for det vi er vant med er det trygge, gode og forutsigbare, uansett hvor uheldig det er. Dette ser vi i mange andre aspekter enn kun ifbm. vektproblematikk.

Jeg har ikke benektet noe av dette her.

Beklager at jeg i det hele forsøkte å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt så mange kilo å ta av som deg, men drister meg til å komme med noen råd likevel. Råd som har hjulpet meg.

-Sett deg delmål. Glem de 60 kiloene, og ta 10-15 kilo i slengen.Belønn deg selv når du når hvert delmål. Ikke med mat, men med klær, hudpleie eller noe annet deilig.

-Unn deg selv noe du fyser på EN dag i uka. Min erfaring er at det er mye lettere å unngå å gi etter for et sug etter f.eks sjokolade dersom du vet at du får en sjokoladebit om 3 dager. Hvis du ikke har utsikter til å spise sjokolade på et år, er sjansen for å gi opp større.

-Om du sprekker en dag, og jafser innpå med alt som er forbudt: Tilgi deg selv og begynn med blanke ark dagen etter. det er mennesklig å feile.

-Begynn med en eller annen form for fysisk aktivitet som du klarer å gjennomføre. dvs ikke legg lista for høyt.

Jeg har en veldig høy dørstokk, klarte ikke å komme i gang med noen ting, og alltid var det hindringer som gjorde at det ikke "passet" å trene. Løsningen for meg var å kjøpe en spinningsykkel som står på stua. Der sykler jeg forløpig 15 minutter hver morgen. Jeg står opp 20 minutter før jeg pleide, slår på frokost-tv og sykler det lille kvarteret før jeg går i dusjen. Dette krever så lite av meg, at det er gjennoførbart. Jeg håper at etter som formen stiger, vil lysten til å kanskje utvide treningstiden + supplere med andre ting komme.

Håper noe av dette virker fornuftig for deg også.:-)

Veldig gode råd.

Jeg går på en diett der jeg skal være i ketose. Dvs. hvis jeg spiser noe av det jeg har veldig lyst på 1 gang i uka, så må jeg bruke 2-3 dager på å komme i ketose igjen og dermed få vekttap. Det er ikke verdt det.

Men, etterhvert når jeg ikke skal være i ketose lenger, da er det absolutt en god ide. Lørdagsgodt!!!

Når det gjelder trening så har jeg nå satt meg som mål å sykle på treningssykkelen 5 minutter hver dag denne uka. Får jobbe meg oppover hvis jeg klarer å sitte på den fordømt vonde sykkelen lenger.

Står jeg opp tidliger kan du banne på at minstemann våkner og lager baluba... Men på kvelden kan jeg nok få det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mye proteiner og ikke brød, ris, poteter"

Men hvordan klarer du å spise feks frokost uten brød? Spiser du feks en halv kylling da, med litt salat til? Eller ren skinke? Eller hva annet? Jeg har så dårlig fantasi til å lage frokost og lunsj uten brød, knekkebrød eller pasta.

Egg og bacon + tomat, agurk og blomkål.

Omelett med skinke/tunfisk/laks/sopp/kylling, paprika, purre, tomat.

Salat med noe kjøtt og masse grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, hadde man klart å gå ned jevnt hele tiden så hadde regnestykket ditt fungert.

Problemet er platåer, sprekker, jul, påske, sommerferier osv. Alt som er kreert for at motivasjonen skal bli borte.

Dessverre ;(

Jeg mente ikke at man skulle gå ned nøyaktig 0.5 kilo hver uke. Noen ganger går man ned mer og andre ganger mindre eller ikke noe i det hele tatt.

Du er jo godt i gang allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forskjellen er vel bare at det er lettere og tenke negativt(miste motet) når man skal gå ned mange kilo."

Og dette "bare" er ikke bare-bare. Det er gjerne noen negative tanker som ligger bak at man har "tillatt seg selv" å bli så stor også. Det er så mange tankeprosesser og omstillinger som skal til for å gå ned et stort antall kilo, fordi det er mer enn bare litt sløv holdning til fet grillmat eller utskeielser i julen som ligger til grunn for overvekten.

Å endre sine vaner, slik at de nye faktisk blir etablert som ens vaner, og ikke bare noe man jobber (beinhardt) for ved hjelp av viljestyrken tar faktisk ÅR. Så at man kan miste motet og motivasjonen underveis, og falle tilbake til gamle vaner, er en ganske naturlig sak, hvis man har litt innsikt i hvordan voksne mennesker er skrudd sammen. I alle fall svært mange av oss, er jo sterkt preget av vaner og rutiner, og vi stritter gjerne i mot alle forsøk på forandring, for det vi er vant med er det trygge, gode og forutsigbare, uansett hvor uheldig det er. Dette ser vi i mange andre aspekter enn kun ifbm. vektproblematikk.

Så fornuftig du skriver, Gemini! Det er jo fullstendig sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal unne seg tre gode avslappete dager i jula hvor man ikke tenker på annet enn kos. Fra og med lille julaften og til seint på kveld 1.juledag har jeg bestemt meg for å ha "fri". Lettere å være litt streng før jul da. :)

Jeg har også tenkt å slippe opp litt i jula. Har tenkt å storkose meg med pinnekjøtt og poteter og til og med dessert på juleaften.

Førstedag skal jeg nyyyyyte ferske rundstykker med rørt jordbærsyltetøy, og lefse med stekt ribbe.

Kommer til og med til å smake på julebaksten!!!

Men 2-3. dag, da er det påan igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En begynnelse er en begynnelse. Fint om du får til 5 minutter to ganger om dagen, jo oftere du blir andpusten jo bedre kondisjon får du. :) Mye bedre enn å satse på lange økter. En del som kan mye om fettforbrenning kan sikkert komme inn og si at dette er feil, vi forbrenner ikke fett etter så kort tid. Men for oss så handler det om å få opp kondisjonen og lysten til å bevege oss også. Da må det være overkommelige mål og ikke sånt som vi vet vi mister motivasjonen av.

Nemlig. Målet må jo være å få i gang kroppen - ta små skritt slik at skrittene blir lengre etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fornuftig du skriver, Gemini! Det er jo fullstendig sant!

Hjelper ikke om jeg vet hva som er fornuftig, jeg har sånn ca like mange kilo for mye som deg allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode råd.

Jeg går på en diett der jeg skal være i ketose. Dvs. hvis jeg spiser noe av det jeg har veldig lyst på 1 gang i uka, så må jeg bruke 2-3 dager på å komme i ketose igjen og dermed få vekttap. Det er ikke verdt det.

Men, etterhvert når jeg ikke skal være i ketose lenger, da er det absolutt en god ide. Lørdagsgodt!!!

Når det gjelder trening så har jeg nå satt meg som mål å sykle på treningssykkelen 5 minutter hver dag denne uka. Får jobbe meg oppover hvis jeg klarer å sitte på den fordømt vonde sykkelen lenger.

Står jeg opp tidliger kan du banne på at minstemann våkner og lager baluba... Men på kvelden kan jeg nok få det til...

Hvis jeg får råd - eller en stor gave! - så har jeg lyst på en sånn crosstrainer (også kalt ellipse-maskin). Jeg tror at det for meg er bedre enn en trimsykkel (jeg solgte min som ikke ble brukt allikevel, delvis motivasjonsproblem, men også pga kroniske smerter i knær). På en crosstrainer står man og "trår" og bruker samtidig armene, så man får aktivisert større del av kroppen. Og så slipper man det vonde setet :-) Og det er en myk bevegelse for beina, minst mulig feilbelastning.

Vet ikke om det er aktuelt for deg da.

Forresten, vet du at man får kjøpt sånne gele-overtrekk til sykkelseter? Fx på biltema.no, og sikkert i sportsbutikker. Blir i alle fall litt mykere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...