Gå til innhold

Samfunnet vil ikke ha meg i full jobb.


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Gjest fordeler med kort åpningstid også

Min venninne som er alenemor greide å presse gjennom åpningstider fra 7.00-17.00 for noen år siden.

Så fort sønnen hennes sluttet endret de åpningstidene igjen.

Men så mye betyr det ikke for meg. Vi greier oss fint og det er ikke verdens undergang at jeg må jobbe en time mindre hver dag.

For henne derimot var det viktig for at hun skulle kunne forsørge seg og sønnen.

Vestkantfruene ble irritert på henne. Det var visst vanskelig for dem å sette seg inn i hennes situasjon.

Jeg hadde kunnet sette meg inn i hennes situasjon, men hadde allikevel ikke vært glad hvis vår barnehage (åpen fra 7:30 til 16:15) skulle holdt åpent i nesten halvannen time ekstra hver dag. Med kort åppningstid er det så mye bedre bemanning, noe som kommer alle barna tilgode.

Vi har bedriftsbarnehage, så kort åpningstid går greit for de fleste, men kan være vanskelig i perioder der den som jobber i bedriften er på reise, i permisjon osv, og den andre forelderen har lang reisevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 232
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    22

  • Bookworm

    17

  • PieLill

    11

  • Sofline

    7

Mest aktive i denne tråden

Hvor lang tid bruker du fra barnehagen til jobben?

Hvis jeg skal begynne kl 8 blir det omtrent sånn.

Jeg leverer kl.7.30. Deretter må jeg gå til bussholdeplassen. jeg vil ikke ha mulighet til å rekke den bussen som går 7.41. Dermed må jeg vente til neste buss. Den går 7.56. Da vil jeg sette mine ben på kontoret ca. 8.27 he he.

Det samme når jeg skal hjem.

Men det blir bare en time redusert arbeidstid da, så det er ingen krise dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes småbarnsfamilier blir presentert et fullstendig umulig regnestykke.

Man skal følge opp barna. Passe på lekser, treninger, kamper, oppvisninger, dugnader, foreldremøter osv. osv. Man skal aldeles ikke sløvt regne med at barna lære det de skal i skolen, men aktivt følge med og ta afære om det blir problemer. Blir det faglige problemer går de fleste barn på skoler de blir prisgitt foreldrenes egeninnsats.

Og så skal vi ikke kjøpe ferdigmat, men trylle frem god og næringsrik laget-fra-bunnen-hjemme-mat. Vi skal passe på at ungene får nok fysisk aktivitet, at de har gode venner å være sammen med og gjerne ha et våkent blikk for nabounger som sliter. Vi skal snakke med barna, lytte og være levende interessert i hva som opptar dem.

Dessuten skal vi være kjærester og ta vare på vår partner og eventuelt gamle foreldre, tanter og onkler. Vi må holde oss slanke og i god fysisk form. For bleikfeite, anpustne slabbedasker med høyt blodtrykk og insulinforstyrrelser vil ikke gamle Norge ha.

Selvsagt skal vi også gjøre en karriære. Ikke minst vi kvinner. For menn regnes det som reflektert og sterk prioritering om de dropper jobbkarriære for å vie seg helt og fullt til papparollen. Vi kvinner er derimot brødhuer og har drittsekker til menn om vi ikke kommer oss langt vekk fra kjøkkenbenken vi brukte ca 200.000,- på å få satt opp.

For å gjøre karriære må jeg stille opp når og hvor arbeidsgiveren trenger meg. Det skrikes stadig på større fleksibilitet i arbeidslivet og påpekes at folk må være villige til både omstilling på det meste innkludert arbeidstider. Snart er de eneste 8-4-jobbene som er mulig å oppdrive i barnehager eller på SFO.

Jeg får ikke regnestykket til å gå opp. Så vi kjører vårt eget løp.

;-)

Om du vil jobbe 100% må du enten gi barnas far et ultimatum. Eller du må finne en jobb som gir deg den nødvendige fleksibilitet eller du må betale noen for å gjøre den elvere-hentebiten du ikke får gjort selv. Og da har du kanskje brukt så mange gunker på barnepass at du like godt kan jobbe 60 eller 80.

mvh

Mange gode poenger! Bra skrevet, især dette:

''Selvsagt skal vi også gjøre en karriære. Ikke minst vi kvinner. For menn regnes det som reflektert og sterk prioritering om de dropper jobbkarriære for å vie seg helt og fullt til papparollen. Vi kvinner er derimot brødhuer og har drittsekker til menn om vi ikke kommer oss langt vekk fra kjøkkenbenken vi brukte ca 200.000,- på å få satt opp.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fordeler

Oisann, hun må være tøff! Men hvorfor i all verden skulle vestkantsfruene bry seg om hvorvidt åpningstidene ble utvidet eller ikke...

Fordi kort åpningstid ofte gjør at det er full bemanning fra åpning til lukning, i motsetning til der det er lang åpningstid, og det ofte bare er en på jobb med mange barn, tidlig og sent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, hun må være tøff! Men hvorfor i all verden skulle vestkantsfruene bry seg om hvorvidt åpningstidene ble utvidet eller ikke...

Det skjønner ikke jeg heller, men det virket som mange synes hun var et håpløst tilfelle.

Mange av dem har hatt litt for godt, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kort åpningstid ofte gjør at det er full bemanning fra åpning til lukning, i motsetning til der det er lang åpningstid, og det ofte bare er en på jobb med mange barn, tidlig og sent..

OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:-)

Men alvorlig talt, så burde du kanskje sjekke hvor stor stillingsprosent du må ha i hans firma for at du tjener opp pensjonspoeng osv? Selv om hans firma må betale arbeidsgiveravgift osv, så kan det absolutt lønne seg, ikke minst for deg i din alderdom, at du hadde en skikkelig (40%)stillingsprosent hos ham?

Regnskapsføreren hans har regnet ut det. Jeg stoler på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner ikke jeg heller, men det virket som mange synes hun var et håpløst tilfelle.

Mange av dem har hatt litt for godt, tror jeg.

De fleste (vestkantfruer eller ikke) synes vel ikke det er bra at unger er i barnehagen fra 07-17... Det er lange dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mannen min jobber som siv-ing-konsulent. Han er ansatt i sitt eget firma om du skjønner."

Hvorfor må han da inn til kontoret og jobbe til et visst klokkeslett - kan han ikke ta noen timer hjemmefra på morgenen, ordne ungene og få de avgårde og så reise til kontoret?

Synes problemstillingen virker noe konstruert, og jeg er ikke enig i at samfunnet må ta mer ansvar for de menn som ikke ser løsninger på egne problemer...

Han har ikke eget kontor. Tror du misforsto.

Han har eget firma. Et konsulentbyrå har ansatt firmaet hans som igjen leier det ut til andre firma.

Skjønte du det nå? Jeg er dårlig til å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal begynne kl 8 blir det omtrent sånn.

Jeg leverer kl.7.30. Deretter må jeg gå til bussholdeplassen. jeg vil ikke ha mulighet til å rekke den bussen som går 7.41. Dermed må jeg vente til neste buss. Den går 7.56. Da vil jeg sette mine ben på kontoret ca. 8.27 he he.

Det samme når jeg skal hjem.

Men det blir bare en time redusert arbeidstid da, så det er ingen krise dette her.

OK. Men man kan jo lure på hvordan aleneforeldre med skiftarbeid får det hele til å gå opp. Altså de som jobber ettermiddag, kveld eller natt.

Du får skaffe deg en ung og lekker au pair, så slår du kanskje to fluer i ett smekk, ved at mannen din blir mere hjemme. Kreativt forslag, ikke sant? Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste (vestkantfruer eller ikke) synes vel ikke det er bra at unger er i barnehagen fra 07-17... Det er lange dager.

Ja det ER det. Enig i det. Men for henne sto valget mellom lange dager eller problemer med å forsørge dem.

Et annet spørsmål er: Hvor gamle skal barna være før det er ok med full jobb?

10, 12, 15 eller skal man vente til barna har flyttet hjemmefra?

Det er som Pielill sier. Det skal jammen ikke være lett. Da tenker jeg ikke på meg selv egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Men man kan jo lure på hvordan aleneforeldre med skiftarbeid får det hele til å gå opp. Altså de som jobber ettermiddag, kveld eller natt.

Du får skaffe deg en ung og lekker au pair, så slår du kanskje to fluer i ett smekk, ved at mannen din blir mere hjemme. Kreativt forslag, ikke sant? Hehe.

Vi hadde faktisk au-pair da de to største var små. Da jobbet jeg fullt.

Det gikk fint det, men nå har vi ingen ledige rom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ER det. Enig i det. Men for henne sto valget mellom lange dager eller problemer med å forsørge dem.

Et annet spørsmål er: Hvor gamle skal barna være før det er ok med full jobb?

10, 12, 15 eller skal man vente til barna har flyttet hjemmefra?

Det er som Pielill sier. Det skal jammen ikke være lett. Da tenker jeg ikke på meg selv egentlig.

"Et annet spørsmål er: Hvor gamle skal barna være før det er ok med full jobb?"

Tja,- hvor stor er en fisk :-)

For min del var det ca. 10 år,- hvis jeg skulle ha stresset med det (forventet mer av rote-ungen enn det h*n hadde vært vant med) kunne jeg sikkert startet 2 år før også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Mannen min jobber som siv-ing-konsulent. Han er ansatt i sitt eget firma om du skjønner."

Hvorfor må han da inn til kontoret og jobbe til et visst klokkeslett - kan han ikke ta noen timer hjemmefra på morgenen, ordne ungene og få de avgårde og så reise til kontoret?

Synes problemstillingen virker noe konstruert, og jeg er ikke enig i at samfunnet må ta mer ansvar for de menn som ikke ser løsninger på egne problemer...

Det er ganske vanlig at siv.inger og andre .inger stiller på jobb på den bedriften som har leid inn deres tjenester. Ingeniørarbeid er et utpreget lagarbeid. Det nytter ikke å konstruere Snorreplatform elle Lærdalstunnel fra hjemmekontor.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis minstemor hadde gått på samme skole som de eldste hadde det ikke vært noe problem. Da kunne de ha fulgt og hentet. Men barneskolen ligger et sted og ungdomskolen ligger et annet sted og videregående et tredje sted:)

Hehe, det må du ikke finne på, i følge barnevernet er det en for stor belastning for søsken å ha ansvar for levering av unger i barnehage og sfo ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ER det. Enig i det. Men for henne sto valget mellom lange dager eller problemer med å forsørge dem.

Et annet spørsmål er: Hvor gamle skal barna være før det er ok med full jobb?

10, 12, 15 eller skal man vente til barna har flyttet hjemmefra?

Det er som Pielill sier. Det skal jammen ikke være lett. Da tenker jeg ikke på meg selv egentlig.

Hvor gamle skal barna være før det er OK å være i full jobb? Jeg har vært i full jobb siden h*n var to år gammel jeg, mannen min også... Er ikke dette ok da? Vi måtte det for å klare oss økonomisk, ellers skulle jeg gjerne ha redusert stillingen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo alt dette da og vi skal nok greie det. Jeg kommer fortsatt til å jobbe redusert.

Ja, men hvis du vet dette - hvorfor i all verden skylder du på samfunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet redusert, men med arbeidsdager til 15.30-15.45 (statlig virksomhet), gikk helt fint å rekke barnehagen som stengte 16.30.

Se det ja.. Det er kvinnene som jobber redusert. Det kommer jeg også til å gjøre og det har jeg gjort i mange år. Ser ut til at jeg må fortsette med det et par år til og da er ungene 8,15 og18.

Hvis det er to søsken som er såpass mye eldre her, hvorfor kan ikke de hente og passe sine småsøsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din mann tjener såpass mye og du har en 60% stilling i tillegg? Hvorfor i all verden vil du jobbe mer? Der hvor begge foreldrene jobber 100% er vel oftest pga det økonomiske, i hvert fall hjemme hos oss, og jeg skulle gjerne hatt mer tid hjemme med små barn, men kan ikke pga barna. Hvorfor må du på død og liv arbeide full tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er to søsken som er såpass mye eldre her, hvorfor kan ikke de hente og passe sine småsøsken?

Sann mine ord, da kommer barnevernet. Det er altfor stort ansvar for eldre søsken å ha. Skjedde med venninna mi, barnehagen ringte barnevernet ene og alene pga av det og det ble rabalder. For mye rabalder. Hun var 12 og søstra 7 og venninna mi måtte slutte å jobbe og gå over på sosialtrygd for hun ville aldri rukket barnehager da vi bodde litt utenfor alfarvei og det ikke var jobber i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...