Gå til innhold

Samfunnet vil ikke ha meg i full jobb.


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Hvis din mann tjener såpass mye og du har en 60% stilling i tillegg? Hvorfor i all verden vil du jobbe mer? Der hvor begge foreldrene jobber 100% er vel oftest pga det økonomiske, i hvert fall hjemme hos oss, og jeg skulle gjerne hatt mer tid hjemme med små barn, men kan ikke pga barna. Hvorfor må du på død og liv arbeide full tid?

Enig egentlig. :o) Selvfølgelig synes jeg det er supert å være såpass selvsatendig at jeg kan forsørge meg selv og ungene, men hadde jeg hatt muligheten til å jobbe 60% (og hatt 3-4 dagers arbeidsuke) så hadde jeg glatt gjort det selv om det betød at gubben hadde forsørget meg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 232
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    22

  • Bookworm

    17

  • PieLill

    11

  • Sofline

    7

Mest aktive i denne tråden

Enig egentlig. :o) Selvfølgelig synes jeg det er supert å være såpass selvsatendig at jeg kan forsørge meg selv og ungene, men hadde jeg hatt muligheten til å jobbe 60% (og hatt 3-4 dagers arbeidsuke) så hadde jeg glatt gjort det selv om det betød at gubben hadde forsørget meg litt!

Men du har jo muligheten til det. Jo mindre du jobber jo mer må exen din betale i bidrag?

Jeg hadde ikke gjort det altså, men muligheten er jo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes småbarnsfamilier blir presentert et fullstendig umulig regnestykke.

Man skal følge opp barna. Passe på lekser, treninger, kamper, oppvisninger, dugnader, foreldremøter osv. osv. Man skal aldeles ikke sløvt regne med at barna lære det de skal i skolen, men aktivt følge med og ta afære om det blir problemer. Blir det faglige problemer går de fleste barn på skoler de blir prisgitt foreldrenes egeninnsats.

Og så skal vi ikke kjøpe ferdigmat, men trylle frem god og næringsrik laget-fra-bunnen-hjemme-mat. Vi skal passe på at ungene får nok fysisk aktivitet, at de har gode venner å være sammen med og gjerne ha et våkent blikk for nabounger som sliter. Vi skal snakke med barna, lytte og være levende interessert i hva som opptar dem.

Dessuten skal vi være kjærester og ta vare på vår partner og eventuelt gamle foreldre, tanter og onkler. Vi må holde oss slanke og i god fysisk form. For bleikfeite, anpustne slabbedasker med høyt blodtrykk og insulinforstyrrelser vil ikke gamle Norge ha.

Selvsagt skal vi også gjøre en karriære. Ikke minst vi kvinner. For menn regnes det som reflektert og sterk prioritering om de dropper jobbkarriære for å vie seg helt og fullt til papparollen. Vi kvinner er derimot brødhuer og har drittsekker til menn om vi ikke kommer oss langt vekk fra kjøkkenbenken vi brukte ca 200.000,- på å få satt opp.

For å gjøre karriære må jeg stille opp når og hvor arbeidsgiveren trenger meg. Det skrikes stadig på større fleksibilitet i arbeidslivet og påpekes at folk må være villige til både omstilling på det meste innkludert arbeidstider. Snart er de eneste 8-4-jobbene som er mulig å oppdrive i barnehager eller på SFO.

Jeg får ikke regnestykket til å gå opp. Så vi kjører vårt eget løp.

;-)

Om du vil jobbe 100% må du enten gi barnas far et ultimatum. Eller du må finne en jobb som gir deg den nødvendige fleksibilitet eller du må betale noen for å gjøre den elvere-hentebiten du ikke får gjort selv. Og da har du kanskje brukt så mange gunker på barnepass at du like godt kan jobbe 60 eller 80.

mvh

Dette er det beste innlegget jeg har lest her på DOL på lenge.

*Applauderer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har jo muligheten til det. Jo mindre du jobber jo mer må exen din betale i bidrag?

Jeg hadde ikke gjort det altså, men muligheten er jo der.

Men himmel og hav!? Jeg har da _null_ interesse av at eksen skal forsørge meg! Jeg tar imot det lille bidraget jeg får (vi har en unge hver på papiret og skal egentlig betale til hverandre) og synes det er ille nok. Jeg liker ikke å ta imot de pengene heller, men de kommer nå godt med innimellom.

Jeg håper virkelig ikke det er vanlig tankegang at kvinner bare kan kutte ut jobben for å la _eksen_ ta den økonomiske byrden ved det?!

Nei, jeg mener at jeg kunne tenkt meg å jobbe 60% (3-4 dagers arbeidsuke) og blitt delforsørget av en mann jeg bor sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men himmel og hav!? Jeg har da _null_ interesse av at eksen skal forsørge meg! Jeg tar imot det lille bidraget jeg får (vi har en unge hver på papiret og skal egentlig betale til hverandre) og synes det er ille nok. Jeg liker ikke å ta imot de pengene heller, men de kommer nå godt med innimellom.

Jeg håper virkelig ikke det er vanlig tankegang at kvinner bare kan kutte ut jobben for å la _eksen_ ta den økonomiske byrden ved det?!

Nei, jeg mener at jeg kunne tenkt meg å jobbe 60% (3-4 dagers arbeidsuke) og blitt delforsørget av en mann jeg bor sammen med.

Jeg er helt enig jeg. Men mange er uenig med oss i det. Knis, du trodde vel ikke at jeg trodde du hadde tenkt å gjøre det slik? Men muligheten har du faktisk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sann mine ord, da kommer barnevernet. Det er altfor stort ansvar for eldre søsken å ha. Skjedde med venninna mi, barnehagen ringte barnevernet ene og alene pga av det og det ble rabalder. For mye rabalder. Hun var 12 og søstra 7 og venninna mi måtte slutte å jobbe og gå over på sosialtrygd for hun ville aldri rukket barnehager da vi bodde litt utenfor alfarvei og det ikke var jobber i nærheten.

Huff, er det virkelig mulig?? Men hvis du betaler nabojenta for å passe barna dine, da er det liksom ikke noe problem? Hvis du betaler storebror/søster da?

Skjønner ikke det skal være så vanskelig jeg, all ære til barnevernet i mange saker, men det virker av og til som om de skal gjøre godt igjen alle tabbene de gjør, så går det for langt andre veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig jeg. Men mange er uenig med oss i det. Knis, du trodde vel ikke at jeg trodde du hadde tenkt å gjøre det slik? Men muligheten har du faktisk ;o)

Nei, jeg ble helt sjokkert her jeg nå - hadde jo aldri trodd det om deg, må vite! Men at det finnes dem som tenker sånn forbauser meg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din mann tjener såpass mye og du har en 60% stilling i tillegg? Hvorfor i all verden vil du jobbe mer? Der hvor begge foreldrene jobber 100% er vel oftest pga det økonomiske, i hvert fall hjemme hos oss, og jeg skulle gjerne hatt mer tid hjemme med små barn, men kan ikke pga barna. Hvorfor må du på død og liv arbeide full tid?

Men jeg har jo hatt min tid hjemme med barn. Barna mine er store nå og jeg er muligens i en litt annen situasjon enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle skal barna være før det er OK å være i full jobb? Jeg har vært i full jobb siden h*n var to år gammel jeg, mannen min også... Er ikke dette ok da? Vi måtte det for å klare oss økonomisk, ellers skulle jeg gjerne ha redusert stillingen min...

"Jeg har vært i full jobb siden h*n var to år gammel jeg, mannen min også... Er ikke dette ok da?

Jeg var også det med nr.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, er det virkelig mulig?? Men hvis du betaler nabojenta for å passe barna dine, da er det liksom ikke noe problem? Hvis du betaler storebror/søster da?

Skjønner ikke det skal være så vanskelig jeg, all ære til barnevernet i mange saker, men det virker av og til som om de skal gjøre godt igjen alle tabbene de gjør, så går det for langt andre veien...

Ting kan ofte være en balansegang for å få til uten at det blir skjær i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo hatt min tid hjemme med barn. Barna mine er store nå og jeg er muligens i en litt annen situasjon enn deg.

Men barna er da tydeligvis ikke store nok (ikke alle i hvert fall) til at dere kan være i full jobb (eller mer) begge to, og da har du jo ikke hatt DIN tid hjemme med barna. Du er jo strengt tatt ikke hjemme utelukkende for din egen del, men for barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lalalalalalalal

Jeg angrer ikke på noe jeg heller. Jeg har fått i pose og sekk.

Jeg synes likevel diskusjonen er litt interesant. Nå var jeg nemlig klar for et annet liv.

Regjeringa ønsker at begge parter skal jobbe og forsørge seg selv og hvordan skal man greie å få det til å gå i hop med 2. stk 100% stillinger?

Hvis du skal tviholde på dette at "regeringen vil at begge skal jobbe 100 prosent", så husk ogås følgende: Regjeringen vil at par skal dele arbeidsbyrden barn, hjem og familie betyr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sann mine ord, da kommer barnevernet. Det er altfor stort ansvar for eldre søsken å ha. Skjedde med venninna mi, barnehagen ringte barnevernet ene og alene pga av det og det ble rabalder. For mye rabalder. Hun var 12 og søstra 7 og venninna mi måtte slutte å jobbe og gå over på sosialtrygd for hun ville aldri rukket barnehager da vi bodde litt utenfor alfarvei og det ikke var jobber i nærheten.

Det får de mene hva de vil om. Det betyr ikke at de har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg ble helt sjokkert her jeg nå - hadde jo aldri trodd det om deg, må vite! Men at det finnes dem som tenker sånn forbauser meg ikke...

Det har da vært endel innlegg om det her før, tror jeg. I hvert fall har det vært diskutert for jeg reagerte ganske kraftig ellers hadde jeg ikke husket det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er to søsken som er såpass mye eldre her, hvorfor kan ikke de hente og passe sine småsøsken?

Forskjellige skoler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da vært endel innlegg om det her før, tror jeg. I hvert fall har det vært diskutert for jeg reagerte ganske kraftig ellers hadde jeg ikke husket det :o)

Det må jeg ha gått glipp av. Så utrolig det enn kan høres ut. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får de mene hva de vil om. Det betyr ikke at de har rett.

Nei, det betyr ikke noe så lenge de ikke tar ungen din og sender den i fosterhjem. Men du er gift og ikke utsatt for barnevernets argusøyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg ha gått glipp av. Så utrolig det enn kan høres ut. ;o)

Hva??? Har du gått glipp av noe ;o)

Kanskje det var i din mest forelska periode :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har vært i full jobb siden h*n var to år gammel jeg, mannen min også... Er ikke dette ok da?

Jeg var også det med nr.1

Jo, jeg synes dette er ok jeg... Jeg bare lurte litt siden du spurte når det var greit liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvadadada

Vel, dette er jo noe av grunnen til at jeg har hatt redusert arbeidstid frem til nå.

For å spørre på en annen måte. Hvor gammelt skal barnet være før det er ok at begge jobber hele stillinger?

Hvis det betyr at barna må tas vare på av samfunnet fra 07 til 17? Da bør de være ganske store, synes jeg - 12 kanskje?

Men det går an å løse dette på andre måter! Vi har hatt to fulle jobber sidne snuppa var 20 mnd. Med turnus, fleksibilitet, samarbeid, kveldsarbeid etter barnas leggetid, bosette meg når jobb osv, så går det opp. Hun har stort sett vært i barnehage fra ca 09 til ca 1530.

Mern hvis man som du INSISTERER på å ta en jobb der du MÅ være til stede 08 tiol 16, samt å bosette deg slik at reiseveien blir lang OG å ha ne mann som ikke kan delta - da har du et problem - ikke samfunnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...