Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Jeg forstår hvorfor. Men man må kanskje ha stått i noen kamper mot de fordommene hun åpent uttrykker for å forstå det.

Det er da ingen fordom å si at benbrudd ikke er det samme som psykisk sykdom!!!

Herregud, dere er så vanvittig hårsåre - jeg har jo gjentatte ganger presisert at jeg mener at man er syk om man er syk, uansett sykdom, fysisk eller psykisk.

Men sånn spørsmålet ble stilt her, så oppfattet jeg at vi snakket om fysiske skader og ikke sykdommer som type kreft, eller lungebetennelse.

Om du har kreft, lungebetennelse, angst eller omgangssyke er meg revenende likegyldig - man er likevel syk.

Om du har brukket benet, armen eller lilletåa - så er du i mine øyne ikke syk. Oppfatter du det som en trussel mot de psykisk syke - so be it, det plager meg ikke nevneverdig.

Det er flere i denne tråden som har forsøkt å prakke på meg fordommer jeg ikke har sagt noe om ett eneste sted! Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg ikke tror på de som er psykisk syke, at jeg tror de er svindlere, eller uærlige - likevel klarer dere å fremstille det sånn, selv om jeg utallige ganger har påpekt nettopp det faktum at jeg IKKE mener dette.

Sånn som dere skriver nå, så fremstår dere som paranoide hele gjengen. Dere dikter ting oppi hodene deres som dere tillegger meg, dere har ikke lest at jeg har skrevet det noe sted - men dere TROR det er sånn. Om det skyldes at dere likestiller meg med andre dere har møtt på deres vei vet jeg ikke, men det må da gå an å ha en fornuftig diskusjon om hvilke krav som burde stilles til alle syke (igjen UAVHENGIG av type sykdom) uten at dere skal løpe til fronten og angripe alle som hysteriske vindmøller.

Det er faktisk DERES egne holdninger og fordommer det er noe galt med her, ikke mine.

• Svar 394
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

106

• Bookworm

21

• hidi, the scorpion

20

• skal

12

Gjest Men det er min mening
Skrevet

Det er da ingen fordom å si at benbrudd ikke er det samme som psykisk sykdom!!!

Herregud, dere er så vanvittig hårsåre - jeg har jo gjentatte ganger presisert at jeg mener at man er syk om man er syk, uansett sykdom, fysisk eller psykisk.

Men sånn spørsmålet ble stilt her, så oppfattet jeg at vi snakket om fysiske skader og ikke sykdommer som type kreft, eller lungebetennelse.

Om du har kreft, lungebetennelse, angst eller omgangssyke er meg revenende likegyldig - man er likevel syk.

Om du har brukket benet, armen eller lilletåa - så er du i mine øyne ikke syk. Oppfatter du det som en trussel mot de psykisk syke - so be it, det plager meg ikke nevneverdig.

Det er flere i denne tråden som har forsøkt å prakke på meg fordommer jeg ikke har sagt noe om ett eneste sted! Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg ikke tror på de som er psykisk syke, at jeg tror de er svindlere, eller uærlige - likevel klarer dere å fremstille det sånn, selv om jeg utallige ganger har påpekt nettopp det faktum at jeg IKKE mener dette.

Sånn som dere skriver nå, så fremstår dere som paranoide hele gjengen. Dere dikter ting oppi hodene deres som dere tillegger meg, dere har ikke lest at jeg har skrevet det noe sted - men dere TROR det er sånn. Om det skyldes at dere likestiller meg med andre dere har møtt på deres vei vet jeg ikke, men det må da gå an å ha en fornuftig diskusjon om hvilke krav som burde stilles til alle syke (igjen UAVHENGIG av type sykdom) uten at dere skal løpe til fronten og angripe alle som hysteriske vindmøller.

Det er faktisk DERES egne holdninger og fordommer det er noe galt med her, ikke mine.

Kjempebra skrevet! Folk har jo tatt helt av her, og jeg har sjelden sett noen tillegge noen andre så mange meninger. Virker som om folk VIL misforstå.

Gjest xbellax
Skrevet

Men jeg har da aldri vært uenig i at man er syk om man er syk, uansett sykdom?

Spørsmålet her gikk jo på benbrudd vs. psyke - det blir jo det samme som å si at kreft og benbrudd er det samme, og det er det jo ikke selv om begge er fysiske.

Det jeg diskuterer er hvorvidt en psykisk sykdom er/bør være like godkjent som en somatisk. Hva du diskuterer vet jeg sannelig ikke lenger.

Persille1365381127
Skrevet

Det jeg diskuterer er hvorvidt en psykisk sykdom er/bør være like godkjent som en somatisk. Hva du diskuterer vet jeg sannelig ikke lenger.

''Det jeg diskuterer er hvorvidt en psykisk sykdom er/bør være like godkjent som en somatisk. ''

Jeg har ikke sagt meg uenig i at det burde være det samme. Det er du som sier jeg er uenig i det.

Men; det var ikke det SMIR spurte om, han sammenlignet benbrudd og psyke - det er ikke det samme i mine øyne.

''Hva du diskuterer vet jeg sannelig ikke lenger.''

Jeg prøver å få deg til å slutte å anklage meg for ting du ikke har hold for.

Persille1365381127
Skrevet

Kjempebra skrevet! Folk har jo tatt helt av her, og jeg har sjelden sett noen tillegge noen andre så mange meninger. Virker som om folk VIL misforstå.

Takk :)

Det får være grenser for fordommer får man nesten si - de er jo helt ville, jeg skjønner ikke hvor de får alle konklusjonene sine fra.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det får være grenser for fordommer får man nesten si - de er jo helt ville, jeg skjønner ikke hvor de får alle konklusjonene sine fra.

Tror tråden ble altfor lang og uoversiktelig, så noen leste litt her og litt der, da mister man fort sammenhengen...;)

Det kom ut mye frustrasjon i den tråden, og det er noe vi alle kan ta med oss, men det var ikke bare direkte myntet mot deg, Persille.

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å tåle det - men dere må faktisk tåle at jeg har meninger som privatperson også.

Og; spørsmålet her gikk på benbrudd vs. psykisk sykdom - og det er faktisk ikke det samme. Møter du arb.givere eller andre som sidestiller det er det noe rart med dem spør du meg. Man er da ikke syk selv om man brekker benet.

Jeg tror ikke du er så dum at du tror folk her blir provosert over at du mener det er forskjell på beinbrudd og psykisk sykdom (selvom f.eks en ukomplisert reaktiv depresjon eller ptsd kan ha mange likhetstrekk).

Det handler om å bli mistrodd. Å stadig bruke krefter på å bevise at man faktisk er syk for det er så mange som skryter på seg disse diagnosene som er så koselig og trygge å ha.

Å bruke krefter på å forklare at ja, jeg går i behandling, ja, jeg jobber for å bli frisk. Alle har liksom rett til å mene noe og gjerne høyt.

Krefter som skulle brukes til å bli frisk.

Å få høre stadig vekk at det må stilles høyere krav til psykisk syke og at tvang, gjerne med å holde igjen penger er tingen når man opplever det motsatte.

Man blir ikke friskere av å tvinge seg til å jobbe fulltid lenge før man er klar fordi etter et år kuttes 40% av pengene.

Og man blir ikke friskere av å hele tiden måtte forsvare overfor for nav og sjefen og naboen at man ikke er en snylter men faktisk gjør sitt beste for å bli frisk.

Jeg kan ikke gjøre noe med de som snylter. Men jeg kan prøve å forklare for de som får fordommer pga snyltere hvordan det er å å få disse fordommene slengt i trynet og hva det faktisk gjør med en når man i utgangspunktet er sårbar.

Jeg skulle ønske jeg ikke brydde meg. Men jeg gjør det.

Persille1365381127
Skrevet

Tror tråden ble altfor lang og uoversiktelig, så noen leste litt her og litt der, da mister man fort sammenhengen...;)

Det kom ut mye frustrasjon i den tråden, og det er noe vi alle kan ta med oss, men det var ikke bare direkte myntet mot deg, Persille.

''Det kom ut mye frustrasjon i den tråden, og det er noe vi alle kan ta med oss, men det var ikke bare direkte myntet mot deg, Persille.''

Det er godt mulig, men det var meg de beskrev som uvitende, at jeg hadde et menneskesyn de ikke kunne akseptere, at jeg diskriminerte, at jeg ikke så lenger en min egen nese, osv.

Om dette ikke var direkte myntet mot meg, så foreslår jeg at noen ber om unnskyldning ganske snart! Det er nemlig ingen grunn til at jeg skal akseptere at for kaller meg for ting, og stempler meg som noe jeg ikke er - bare fordi de har dårlige erfaringer med andre.

Jeg har sagt min mening, benbrudd og psykisk sykdom er ikke det samme for meg. Psykisk og fysisk sykdom er det samme - og man burde ha like rettigheter, på lik linje som det burde stilles like krav. Jeg har ikke noe problem med å stå for, og forsvare det.

Jeg er rett og slett bare litt lei av at (slik JEG ser det, MIN mening) påståelige og paranoide forumbrukere tillegger meg andre meninger.

Gjest Flytte-lasset
Skrevet

Men jeg har da aldri vært uenig i at man er syk om man er syk, uansett sykdom?

Spørsmålet her gikk jo på benbrudd vs. psyke - det blir jo det samme som å si at kreft og benbrudd er det samme, og det er det jo ikke selv om begge er fysiske.

I forhold til sykemelding,, jo.

Gjest xbellax
Skrevet

''Det jeg diskuterer er hvorvidt en psykisk sykdom er/bør være like godkjent som en somatisk. ''

Jeg har ikke sagt meg uenig i at det burde være det samme. Det er du som sier jeg er uenig i det.

Men; det var ikke det SMIR spurte om, han sammenlignet benbrudd og psyke - det er ikke det samme i mine øyne.

''Hva du diskuterer vet jeg sannelig ikke lenger.''

Jeg prøver å få deg til å slutte å anklage meg for ting du ikke har hold for.

"Jeg har ikke sagt meg uenig i at det burde være det samme. Det er du som sier jeg er uenig i det. " -Du har da vitterlig sagt det flere ganger?

Det jeg opplever Smir spør om er om det er like godtatt å være psykisk syk som å være fysisk syk.

Når du da skriver: Nei, jeg synes ikke det kan likestilles”, jeg tror mange bruker psykiske lidelser som en hvilepute”, ” for det andre vet jeg om personer som skryter på seg psykiske lidelser for å få sykemeldinger”, ” jeg tror nå likevel at de med psykiske plager har en større del av "unnlate å møte opp"-statistikken enn de med fysiske plager”, ” Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule”. –så forstår du kanskje hvorfor jeg og andre reagerer.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg tror ikke du er så dum at du tror folk her blir provosert over at du mener det er forskjell på beinbrudd og psykisk sykdom (selvom f.eks en ukomplisert reaktiv depresjon eller ptsd kan ha mange likhetstrekk).

Det handler om å bli mistrodd. Å stadig bruke krefter på å bevise at man faktisk er syk for det er så mange som skryter på seg disse diagnosene som er så koselig og trygge å ha.

Å bruke krefter på å forklare at ja, jeg går i behandling, ja, jeg jobber for å bli frisk. Alle har liksom rett til å mene noe og gjerne høyt.

Å få høre stadig vekk at det må stilles høyere krav til psykisk syke og at tvang, gjerne med å holde igjen penger er tingen når man opplever det motsatte.

Man blir ikke friskere av å tvinge seg til å jobbe fulltid lenge før man er klar fordi etter et år kuttes 40% av pengene.

Og man blir ikke friskere av å hele tiden måtte forsvare overfor for nav og sjefen og naboen at man ikke er en snylter men faktisk gjør sitt beste for å bli frisk.

Jeg kan ikke gjøre noe med de som snylter. Men jeg kan prøve å forklare for de som får fordommer pga snyltere hvordan det er å å få disse fordommene slengt i trynet og hva det faktisk gjør med en når man i utgangspunktet er sårbar.

''Å få høre stadig vekk at det må stilles høyere krav til psykisk syke og at tvang, gjerne med å holde igjen penger er tingen når man opplever det motsatte. ''

Jeg har sagt at det burde stilles krav om oppfølging og behandling av de som er syke - ikke det som er psykisk syke.

Mao; jeg mener at skal man rett på penger, så må man også akseptere hjelp og behandling.

Hva den behandlingen skal gå i, eller hvordan det skal løses praktisk vet jeg ikke, jeg synes bare ikke dagens ordning er god nok. Men det er på samme måte som jeg synes det burde være en dag uten lønn før man får sykelønn også, da ville man bli kvitt skulkingen.

De meningene har INGENTING med psykisk syke å gjøre i seg selv, og det er unødvendig å angripe meg på det grunnlaget.

Om du ikke er enig med i hvordan jeg tenker at sykelønnsordningen kan forbedres er det helt greit, jeg forventer ikke at du skal være det heller - men vær grei og ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

Det har ingenting med fordommer mot psykisk syke å gjøre - det har noe med at jeg ikke synes systemet slik det er i dag fungerer tilfredsstillende for noen parter.

Persille1365381127
Skrevet

I forhold til sykemelding,, jo.

Nei.

Mange kan fint jobbe med et brukket ben.

hidi, the scorpion
Skrevet

Kjære skal,

Jeg oppfattet ikke Persille slik du beskriver det. At hun er arbeidsgiver, ja, men ikke nedlatende overfor noen grupper.

Det Persille vil til verks, er misbruk, intet mer og intet mindre.

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg er hverken "hysterisk" eller "vill" Persille. Vi diskuterer, vi er uenige, det er alt.

Gjest Flytte-lasset
Skrevet

Nei.

Mange kan fint jobbe med et brukket ben.

Du er like sneversynt i dag også, ser jeg. Mange med psykiske plager/diagnoser er jo også i jobb, men du vil visst ikke skjønne en dritt!

Gjest påsanna
Skrevet

''Jeg bare svarte på det vedkommende spurte om (les spørsmålene) Og etter det har jeg blitt pirket på i hytt og gevær.''

Det er fordi de føler vi tråkker dem på tærne ved å mene noe, og tolker alt vi sier i verste mening.

Det kan til tider virke som om alle som har eller har hatt en psykisk lidelse tror alle er ute etter å ta dem, bare fordi vi kritiserer enkelte aspekter ved det å ha en sykdom, og systemet som skal ivareta den som er syk.

Jeg har aldri sagt at jeg ser ned på psykisk syke eller synes de er late - likevel har flere her klart å tyne det ut av min mening om at det burde være krav til oppfølging/behandling dersom man skal ha økonomiske rettigheter.

Jeg har heller ikke bedt om noen debatt, jeg bare svarte på det det ble spurt om - og så kom en hel gjeng og kastet seg over meningen min... De kan nemlig mene hva de vil, men jeg kan ikke :)

Ja jeg ble sannelig litt satt ut her hehe, men det er vel slike ting som kan skje. Misforståelser kan lett oppstå og det har jeg ingen problemer med :)

Men det ble nå litt voldsomt og så synes jeg at voksne mennesker kan forholde seg saklige i en diskusjon, selv om man blir revet med. Holde seg til temaet og ikke komme med sure oppstøt og personangrep.

Persille1365381127
Skrevet

"Jeg har ikke sagt meg uenig i at det burde være det samme. Det er du som sier jeg er uenig i det. " -Du har da vitterlig sagt det flere ganger?

Det jeg opplever Smir spør om er om det er like godtatt å være psykisk syk som å være fysisk syk.

Når du da skriver: Nei, jeg synes ikke det kan likestilles”, jeg tror mange bruker psykiske lidelser som en hvilepute”, ” for det andre vet jeg om personer som skryter på seg psykiske lidelser for å få sykemeldinger”, ” jeg tror nå likevel at de med psykiske plager har en større del av "unnlate å møte opp"-statistikken enn de med fysiske plager”, ” Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule”. –så forstår du kanskje hvorfor jeg og andre reagerer.

''Jeg har ikke sagt meg uenig i at det burde være det samme. Det er du som sier jeg er uenig i det. " -Du har da vitterlig sagt det flere ganger? ''

Nei, det har jeg ikke. Jeg har presisert det motsatte flere ganger, sykdom er sykdom - uansett om det er fysisk eller psykisk.

''Det jeg opplever Smir spør om er om det er like godtatt å være psykisk syk som å være fysisk syk. ''

Stikkordet her er vel OPPLEVER? Det var ikke det han spurte om. At du tolker det dithen, greit - jeg svare bare på akkurat det han spurte om. Jeg visste ikke at jeg måtte tolke det.

''Når du da skriver: Nei, jeg synes ikke det kan likestilles”, jeg tror mange bruker psykiske lidelser som en hvilepute”, ” for det andre vet jeg om personer som skryter på seg psykiske lidelser for å få sykemeldinger”, ” jeg tror nå likevel at de med psykiske plager har en større del av "unnlate å møte opp"-statistikken enn de med fysiske plager”, ” Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule”. –så forstår du kanskje hvorfor jeg og andre reagerer.''

Dere må gjerne reagere på at jeg har opplevd disse tingene? For all del. Det er ikke det samme som at jeg har fordommer mot psykisk syke.

Du kan velge å tolke det der på to måter. Den verste, slik du gjør - eller som følger:

''jeg tror mange bruker psykiske lidelser som en hvilepute''

Så vet vi jo at en del psykisk syke synes det kjente syke er tryggere enn det ukjente friske. Det er ikke dermed sagt det gjelder alle, men jeg kjenner noen som tenker sånn.

''for det andre vet jeg om personer som skryter på seg psykiske lidelser for å få sykemeldinger''

Og tro at det ikke finnes slike er naivt. De finnes. Det finnes også mennesker som snyter på skatten, bruker svart arbeidskraft, og kjøper tyvegods. Snyltere og svindlere finnes i alle kategorier og samfunnslag - sånn er det. Det er ikke det samme som at alle psykisk syke har løyet på seg sykdommen sin.

''jeg tror nå likevel at de med psykiske plager har en større del av "unnlate å møte opp"-statistikken enn de med fysiske plager''

Ja, nettopp fordi vi vet at en veldig vanlig konsekvens av psykisk sykdom er at viljen og tiltakskraften forsvinner. Den type sykdom er "lettere" å leve med enn fysisk smerte, man klarer ikke tenke klart, man ser ikke at det nettopp er hjelp man trenger, man er tapt i sin egen verden. Nå skal du ikke lese dette som om at jeg tror det er lett å leve med psykisk sykdom -men se på fortsettelsen, mange psykisk syke har et slikt reaksjonsmønster, de stenger seg inne. Igjen, det gjelder ikke alle, men de finnes.

''Jeg synes psykisk syke ofte velger å grav seg ned i en trygg hule''

Se forklaringen på hvilepute-setningen.

Gidder du gjøre en liten innsats for å lese det jeg skriver med fornuftige øyne - og ikke med de øynene som tror at jeg er ute etter å sverte alle psykisk syke?

hidi, the scorpion
Skrevet

''Det kom ut mye frustrasjon i den tråden, og det er noe vi alle kan ta med oss, men det var ikke bare direkte myntet mot deg, Persille.''

Det er godt mulig, men det var meg de beskrev som uvitende, at jeg hadde et menneskesyn de ikke kunne akseptere, at jeg diskriminerte, at jeg ikke så lenger en min egen nese, osv.

Om dette ikke var direkte myntet mot meg, så foreslår jeg at noen ber om unnskyldning ganske snart! Det er nemlig ingen grunn til at jeg skal akseptere at for kaller meg for ting, og stempler meg som noe jeg ikke er - bare fordi de har dårlige erfaringer med andre.

Jeg har sagt min mening, benbrudd og psykisk sykdom er ikke det samme for meg. Psykisk og fysisk sykdom er det samme - og man burde ha like rettigheter, på lik linje som det burde stilles like krav. Jeg har ikke noe problem med å stå for, og forsvare det.

Jeg er rett og slett bare litt lei av at (slik JEG ser det, MIN mening) påståelige og paranoide forumbrukere tillegger meg andre meninger.

Skjønner deg kjempegodt!

Men. og det er et men, som erfaren bruker av dette forumet burde du vite bedre, alt man sier blir satt på huggestabben her, enten det er fortjent eller ikke.

Har vært lite her i det siste, fordi jeg er dritlei av perfekte mennesker i alle livssituasjoner, hvor er de ekte menneskene bak nickene?

De som innrømmer to sykedager mer en strengt tatt nødvendig, for de finnes i flertall ute i samfunnet, som du påpeker, de finnes jo ikke her!

Så de bruker deg, som syndebukk, for all innestengt frustrasjon og for sin dårlige samvittighet.

Persille1365381127
Skrevet

Du er like sneversynt i dag også, ser jeg. Mange med psykiske plager/diagnoser er jo også i jobb, men du vil visst ikke skjønne en dritt!

Vel, jeg anser en psykisk sykdom som mer alvorlig enn et benbrudd.

Ja, mange er i jobb - men det er vel ikke de vi snakker om nå? Nå snakker vi vel om de som ikke er i jobb.

Når det er sagt; jeg ser ingen grunn til å legge noe energi i å forstå noen som ikke vil høre etter, noen som dikter sine egne konklusjoner basert på fordommer og antagelser, og noen som bruker den latterlige argumentasjonsteknikken der.

Slutt å diskutere person, diskuter sak. Du fikk samme svaret i går, men vil ikke høre etter - du har gjort deg opp en mening om meg, greit nok, det bryr meg ikke nevneverdig. Men nettopp det du gjør nå er med på å skape fordommer mot psykisk syke - det kan du jo kanskje reflektere litt over.

Det må kunne gå an å diskutere mangler ved systemet uten at de psykisk syke skal føle seg angrepet av den grunn. I hvertfall når jeg gjentatte ganger har presisert at det ikke er det det handler om.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg er hverken "hysterisk" eller "vill" Persille. Vi diskuterer, vi er uenige, det er alt.

Nå er ikke du den verste i dag - men du vil heller ikke lese det jeg skriver.

Du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har skrevet noe sted, og du gir deg ikke selv om jeg har redegjort for dem flere ganger - og hvergang påpekt at du tar feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...