Gå til innhold

Ville dere ha tilatt dette da?


Gjest Geir

Anbefalte innlegg

Jeg tror min eldste på 26 forsatt sitter på pcen hvis han ikke er på fotballpub og tar en pils med gutta. Men han har ikke så god tid for han jobber fullt og studerer. Tror guttene til vanlig er litt tregere enn jentene til både det ene og det andre

Jeg ser nesten ikke snurten av datteren min lenger. Hun er innom og stikker igjen. Jeg spør når det er hun gjør lekser, men det gjør hun visst på skolen eller hos venner eller så leser hun på senga. Hun får fremdeles toppkarakterer så da kan jeg ikke klage over at hun prioriterer skolen for lite heller. Hungjør jo tydeligvis ikke det, selv om det ser ut for meg at hun jobber svært lite med skolearbeid.

I helga er hun i Sverige på fest (hyttetur) og skulle sitte på en gutt som ikke har hatt lappen lenge.Er det noe jeg er nervøs for så er det akkurat det. Gutter og bilkjøring er en kombinasjon jeg er livredd for, men hva kan jeg gjøre? Jeg kan vel ikke gjøre stort annet enn å stole på at hun snakker sant når hun sier at hun har forstått hvor farlig det er og at hun ikke sitter på med fulle folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    20

  • trollemor;o)

    5

  • Mary Poppins

    3

  • guttas

    3

Der tror jeg ikke dattera mi har vært, men jeg har vært der ;o) Det var i hvert fall hipt og jeg likte meg ikke.

Jeg tror jeg har vært der jeg også. Da hun nevnte navnet, lød det kjent, men det er nok 100 år siden jeg var der og jeg husker ikke hvordan det var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nesten ikke snurten av datteren min lenger. Hun er innom og stikker igjen. Jeg spør når det er hun gjør lekser, men det gjør hun visst på skolen eller hos venner eller så leser hun på senga. Hun får fremdeles toppkarakterer så da kan jeg ikke klage over at hun prioriterer skolen for lite heller. Hungjør jo tydeligvis ikke det, selv om det ser ut for meg at hun jobber svært lite med skolearbeid.

I helga er hun i Sverige på fest (hyttetur) og skulle sitte på en gutt som ikke har hatt lappen lenge.Er det noe jeg er nervøs for så er det akkurat det. Gutter og bilkjøring er en kombinasjon jeg er livredd for, men hva kan jeg gjøre? Jeg kan vel ikke gjøre stort annet enn å stole på at hun snakker sant når hun sier at hun har forstått hvor farlig det er og at hun ikke sitter på med fulle folk.

Du får bare innse at du har mistet kontrollen, en dag vil det jo skje og jeg synes du har hatt kontrollen lenger enn mange andre jeg kjenner. Jeg hadde kontroll ganske lenge jeg og men så andre hvor den forsvant da de var 14.

Nei, jeg ser nesten ikke de store mine jeg heller enda de bor rett borti gata begge to nå. Hakke tid, hakke tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har vært der jeg også. Da hun nevnte navnet, lød det kjent, men det er nok 100 år siden jeg var der og jeg husker ikke hvordan det var der.

Nei, husker bare at jeg ikke likte meg noe særlig. Ikke helt min stil og helt aldersklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare innse at du har mistet kontrollen, en dag vil det jo skje og jeg synes du har hatt kontrollen lenger enn mange andre jeg kjenner. Jeg hadde kontroll ganske lenge jeg og men så andre hvor den forsvant da de var 14.

Nei, jeg ser nesten ikke de store mine jeg heller enda de bor rett borti gata begge to nå. Hakke tid, hakke tid...

Ja, jeg har mistet kontrollen når det gjelder henne, men jeg tenker på hvordan jeg selv var da jeg var 17 og gikk på videregående. Da bodde de fleste på hybel. Jeg hadde besteforeldrene mine der hvor vi gikk på videregående, så jeg bodde hos dem, mens mine venner bodde på hybel. Men besteforeldrene mine passet ikke på meg og jeg gjorde jo hva jeg ville og det gikk fint det også.

Så jeg tenker at datteren min er "voksen" og gjør det faktisk langt bedre enn det jeg gjorde og er langt mer ambisiøs og viljesterk, så da må jeg bare slappe av på det.

Men som sagt dette med bilkjøring greier jeg ikke å slappe av på. Selv om jeg tror hun har lært. Jeg er ganske sikker på at hun ikke av egen fri vilje setter seg i en bil hvor hun vet sjåføren har drukket, men jeg er redd for at hun kan sette seg i en bil hvor sjåføren sier han ikke har drukket, men har gjort det likevel.

Og jeg er redd for høy hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har mistet kontrollen når det gjelder henne, men jeg tenker på hvordan jeg selv var da jeg var 17 og gikk på videregående. Da bodde de fleste på hybel. Jeg hadde besteforeldrene mine der hvor vi gikk på videregående, så jeg bodde hos dem, mens mine venner bodde på hybel. Men besteforeldrene mine passet ikke på meg og jeg gjorde jo hva jeg ville og det gikk fint det også.

Så jeg tenker at datteren min er "voksen" og gjør det faktisk langt bedre enn det jeg gjorde og er langt mer ambisiøs og viljesterk, så da må jeg bare slappe av på det.

Men som sagt dette med bilkjøring greier jeg ikke å slappe av på. Selv om jeg tror hun har lært. Jeg er ganske sikker på at hun ikke av egen fri vilje setter seg i en bil hvor hun vet sjåføren har drukket, men jeg er redd for at hun kan sette seg i en bil hvor sjåføren sier han ikke har drukket, men har gjort det likevel.

Og jeg er redd for høy hastighet.

Det er klart du er redd. Jeg er stadig redd for mine jeg også. Antagelig kommer vi til å være det resten av livet. Og ungene mine sier ikke kjipe ti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart du er redd. Jeg er stadig redd for mine jeg også. Antagelig kommer vi til å være det resten av livet. Og ungene mine sier ikke kjipe ti

forts

sier ikke kjipe ting ting til meg heller for de synes jeg har nok og det blir jeg egentllig litt fornærmet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akseptere at han drikker alkohol, men be han ta godt vare på seg selv.

Vår datter på 17 får vin av faren sin. Jeg synes ikke det er ok, men orker ikke lage noe bråk om det da hun drikker uansett og er som en voksen å regne og det har aldri skjedd noe som gjør at vi må stramme tøylene.

''Akseptere at han drikker alkohol, men be han ta godt vare på seg selv.''

Ja, eg _må_ akseptere det.

Men eg vet om at han har drukket alkohol fem ganger tilsammen, eg har sagt at han godt kan være ærlig på det, da det tross alt er bedre enn at ikkje har innsyn i drikkekulturen i det hele tatt.

Nå når han går på skole (og bor sammen med jevnaldrende) på en annen kan av landet har han jo muligheten til å drikke så mye han vil, uten at eg får greie på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal holde på det du har sagt. Ikke ville jeg ha pitla meg ut av huset heller. Han har vel et rom han kan være på?

Ja, han har selvfølgelig eget rom, men det er lite egnet til å ha gjester på.

Vanskelig det der, skulle ønske eg slapp det dilemma der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du er i ditt eget hus som du selv ønsker, men at han gjerne kan ta med seg kompiser hjem. De kan ta seg et par øl, men de får ta i betraktningen at du er hjemme.

Skal du ut av huset så er det slkoholfritt - sånn er det med den saken.

Så er du hjemme og lager en pizza til dem og setter på film og er litt kul. Med kaffekoppen i hånda. Og lar dem drikke sine øl uten at du lager så mye styr ut av det. De blir ikke alkoholikere på en kveld - og der har du en fin anledning til å se om disse gutta her holder stilen noenlunde eller om det tar helt av. Så vet du også om det går noenlunde greit for seg på hybelen eller ikke - der gjør han jo som han vil uansett. Kompisene hans kommer til å elske deg og misunne ungen som har så kul pappa. :-)

Men du kjøper ikke øl til dem - det får de fikse sjøl når de er voksne nok til å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig med Wita, selv om jeg aldri har kjøpt alkohol til ungene.

Eg er enig med Wita eg og, har heller aldri kjøpt alkohol til han og det kommer eg uansett ikkje til å gjøre.

Men om eg pitler meg ut av huset så tillater eg i grunn at de drikker, og legger i grunn tilrette for det.

Hva med foreldrene til kameratene, bør eg diskutere det med de?

Og eg har sagt eg (eventuellt) skal vite hvem som kommer.

Han har også sjelden besøk, så det at dette kan være med på å styrke hans sosiale netteverk taler for det.

Hm...*grubler videre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier at du er i ditt eget hus som du selv ønsker, men at han gjerne kan ta med seg kompiser hjem. De kan ta seg et par øl, men de får ta i betraktningen at du er hjemme.

Skal du ut av huset så er det slkoholfritt - sånn er det med den saken.

Så er du hjemme og lager en pizza til dem og setter på film og er litt kul. Med kaffekoppen i hånda. Og lar dem drikke sine øl uten at du lager så mye styr ut av det. De blir ikke alkoholikere på en kveld - og der har du en fin anledning til å se om disse gutta her holder stilen noenlunde eller om det tar helt av. Så vet du også om det går noenlunde greit for seg på hybelen eller ikke - der gjør han jo som han vil uansett. Kompisene hans kommer til å elske deg og misunne ungen som har så kul pappa. :-)

Men du kjøper ikke øl til dem - det får de fikse sjøl når de er voksne nok til å drikke.

Bra forslag, for da tar det ikkje av ihvertfall.

Eg kjenner guttene fra før (to av tre som har vært nevnt) de har vært bestevenner siden de gikk i Barnehagen, eg kjenner også godt foreldrene.

Men om eg hadde gått ut så kunne det jo kommet noen "idioter" som hadde hørt rykter om fest, og det ville ikkje være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville reist ut, men vært i nærheten og samtidig fortalt _når_ jeg kom hjem.

At de drikker alkohol - vel, det er vel muligens en kamel man bare må svelge når de er 17 år? (USJ, den kamelen må vel gå ned på tvers og mothårs...) Samtidig vil jeg tro at inntaket begrenses når de vet at du kommer hjem etter hvert.

Jeg hadde ikke kjøpt øl til dem, det de skal drikke får de skaffe selv (med mindre det betyr dårlig hjemmebrendt, da, det hadde jeg ikke likt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forslag, for da tar det ikkje av ihvertfall.

Eg kjenner guttene fra før (to av tre som har vært nevnt) de har vært bestevenner siden de gikk i Barnehagen, eg kjenner også godt foreldrene.

Men om eg hadde gått ut så kunne det jo kommet noen "idioter" som hadde hørt rykter om fest, og det ville ikkje være bra.

Jepp. La dem ha fest uten at du drar noe sted du. Kanskje mister du noen demoner om hva som kanskje skjer på hybelen også når du ser at de drikker noen øl, spiller kort og det er det hele :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal la ham ha festen, men si at siden de kommer til å drikke alkohol, så vil du evt. komme innom et par ganger i løpet av kvelden for å sjekke at ikke situasjonen går ut av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man begynner å bla tilbake i gamle innlegg, tror jeg det finnes svar her i fra meg hvor jeg sier at jeg aldri ville gitt tenåringen alkohol. Så er hun tenåring og jeg forandrer mening:-)

Men jeg er usikker på om jeg kan behandle sønnen min på samme måte når han kommer i den alderen. Han er langt roligere enn henne og vil sannsynligvis ikke farte og festee like mye, men når det først skjer er jeg ikke like sikker på om han kan ta like godt vare på seg selv og stoppe drikke før han ligger i veigrøft. Jeg stoler så mye mer på henne.

Synes du har et godt poeng mht til at det handler om å gjøre konkrete vurderinger av hva man antar er til det beste for den ungdommen det gjelder. Og at man ofte kan komme til å endre standpunkter underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville reist ut, men vært i nærheten og samtidig fortalt _når_ jeg kom hjem.

At de drikker alkohol - vel, det er vel muligens en kamel man bare må svelge når de er 17 år? (USJ, den kamelen må vel gå ned på tvers og mothårs...) Samtidig vil jeg tro at inntaket begrenses når de vet at du kommer hjem etter hvert.

Jeg hadde ikke kjøpt øl til dem, det de skal drikke får de skaffe selv (med mindre det betyr dårlig hjemmebrendt, da, det hadde jeg ikke likt).

Om eg går ut, så kommer eg mest sannsynlig til å stikke innom ei venninne som bor 50 meter nedi gata her.

Kamelen er lettere å svelge no, for det har skjedd mye "modning" siden han flytta til meg for litt over ett år siden.

Nb! Eg kommer garantert ikkje til å kjøpe øl til han/de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...