Gå til innhold

Ville dere ha tilatt dette da?


Gjest Geir

Anbefalte innlegg

Sønnen din er 17 år, jeg fikk akkurat høre at en i klassen til minstemann altså enten 11 eller 12 år var så dritings på lørdag at han spøy ned ei t-banevogn. Det synes jeg var enda tidligere enn jeg forventet. Og han er ikke fra Grünerløkka engang...

Jeg blir helt sjokkert når du forteller om 11-12 åringer som er dritings! og spyr inne i ei togvogn!

Hva i all verden sier og gjør foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    20

  • trollemor;o)

    5

  • Mary Poppins

    3

  • guttas

    3

Jeg blir helt sjokkert når du forteller om 11-12 åringer som er dritings! og spyr inne i ei togvogn!

Hva i all verden sier og gjør foreldrene?

Jeg aner ikke hvem foreldrene er og de bor på en helt annen kant av byen enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvem foreldrene er og de bor på en helt annen kant av byen enn meg.

Mente vel egentlig mer generelt...

Hvilke typer barn er det som raver rundt fulle i den alderen? Hvor er foreldre? Skole? Hvor får de tak i øl/sprit?

Som foreldre må man jo passe litt på en 11-12 åring... (nå høres jeg sikkert veldig formanende ut, jeg som ikke har så store barn ennå, jfr den andre tråden her....)

Men dritfulle skal ikke en 11 åring være....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt galematias jo!

Det mener jeg også! At en finner fulle tenåringer - det har en forsåvidt gjort alltid - men fulle 11 åringer, det er helt spinnvilt!!!!

Hva hadde jeg gjort dersom nabogutten på 11 hadde ravet rundt og spydd? Jo, jeg hadde helt klart snakket med foreldrene! Ikke sikkert jeg hadde turt å ta ham med hvis han var aggresiv, men jeg hadde da sagt i fra til foreldrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mente vel egentlig mer generelt...

Hvilke typer barn er det som raver rundt fulle i den alderen? Hvor er foreldre? Skole? Hvor får de tak i øl/sprit?

Som foreldre må man jo passe litt på en 11-12 åring... (nå høres jeg sikkert veldig formanende ut, jeg som ikke har så store barn ennå, jfr den andre tråden her....)

Men dritfulle skal ikke en 11 åring være....

Kunne ikke falle meg inn engang å sende minstemann på fest i helga. Den kamelen svelger jeg ikke.

Jeg melder ikke fra til skolen, det kommer til komme fram hvordan jeg vet det og jeg ønsker ikke den gutten så vondt. Ellers så får min skylda.

Fredagskveld og lørdagskveld er hjemmekvelder her i huset dvs hjem kl 20.30 seinest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt galematias jo!

Jeg er helt enig jeg.

Min smakte på rusbrus i Thailand, en liten slurk altså og synes det smakte pyton, og den smakte nesten bare jordbær synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du er i ditt eget hus som du selv ønsker, men at han gjerne kan ta med seg kompiser hjem. De kan ta seg et par øl, men de får ta i betraktningen at du er hjemme.

Skal du ut av huset så er det slkoholfritt - sånn er det med den saken.

Så er du hjemme og lager en pizza til dem og setter på film og er litt kul. Med kaffekoppen i hånda. Og lar dem drikke sine øl uten at du lager så mye styr ut av det. De blir ikke alkoholikere på en kveld - og der har du en fin anledning til å se om disse gutta her holder stilen noenlunde eller om det tar helt av. Så vet du også om det går noenlunde greit for seg på hybelen eller ikke - der gjør han jo som han vil uansett. Kompisene hans kommer til å elske deg og misunne ungen som har så kul pappa. :-)

Men du kjøper ikke øl til dem - det får de fikse sjøl når de er voksne nok til å drikke.

Jeg får litt problemer med den, det er greit at de drikker øl hjemme hos meg, men jeg kjøper det ikke. Det blir litt dobbeltmoral. Og de har jo da garantert fått tak i ølet på ulovlig måte. Kanskje litt mindre ulovlig om det er en av kompisene som er over 18 år.

Ikke lett det der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke falle meg inn engang å sende minstemann på fest i helga. Den kamelen svelger jeg ikke.

Jeg melder ikke fra til skolen, det kommer til komme fram hvordan jeg vet det og jeg ønsker ikke den gutten så vondt. Ellers så får min skylda.

Fredagskveld og lørdagskveld er hjemmekvelder her i huset dvs hjem kl 20.30 seinest.

Ja, du høres fornuftig ut, Dorthe!

Jeg innrømmer at jeg gruer meg litt til gjengen min blir tenåringer - og det er ikke mer enn 4 år til eldstemann er 13....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt problemer med den, det er greit at de drikker øl hjemme hos meg, men jeg kjøper det ikke. Det blir litt dobbeltmoral. Og de har jo da garantert fått tak i ølet på ulovlig måte. Kanskje litt mindre ulovlig om det er en av kompisene som er over 18 år.

Ikke lett det der ;)

Dattera mi hadde en storebror som var fyllt 18 så det var dobbeltmoral de luxe når jeg lot som jeg ikke visste at hun drakk alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du høres fornuftig ut, Dorthe!

Jeg innrømmer at jeg gruer meg litt til gjengen min blir tenåringer - og det er ikke mer enn 4 år til eldstemann er 13....

Jeg har en på 12 sjøl og gruer meg til enda en runde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 12 sjøl og gruer meg til enda en runde...

Skjønner det. Søstera mi er midt oppi det, med to jenter på 14 og 16, og 3 som kommer i tenårene etterhvert.

Går han fremdeles på den katolske skolen? Skal han fortsette på ungdomsskolen der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner det. Søstera mi er midt oppi det, med to jenter på 14 og 16, og 3 som kommer i tenårene etterhvert.

Går han fremdeles på den katolske skolen? Skal han fortsette på ungdomsskolen der også?

Jeg har ikke bestemt meg om han skal fortsette. Det er mange faktorer som spiller inn også prisen som øker endel og jeg får ikke faren til å spleise. Og han er fremdeles ikke kompis med noen i klassen etter alle årene. Og jeg kommer ikke inn heller og går glipp av endel elevaftener og foreldremøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt svar her

Jeg ville sagt nei. Om de skal få lov bør du i så fall være hjemme - i kjellerstue eller et annet rom med tv/pc? Jeg ville ikke latt de få lov, og i hvert fall ikke vært alene hjemme. De er for unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt problemer med den, det er greit at de drikker øl hjemme hos meg, men jeg kjøper det ikke. Det blir litt dobbeltmoral. Og de har jo da garantert fått tak i ølet på ulovlig måte. Kanskje litt mindre ulovlig om det er en av kompisene som er over 18 år.

Ikke lett det der ;)

Tanken bak det er at det kan være reit å strekke grensene noe ved å si at det er deres valg å drikke alkohol før 18 år. Men det er et kjempelangt skritt videre å begynne å forsyne dem med denne alkoholen. Det første er å innse at de begynner å bli store og la dem få velge litt selv i livet - man kan ikke styre en 17-åring på samme måte som en på 14. Det andre er å delta i grensebryting selv.

Slik jeg ser det da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente vel egentlig mer generelt...

Hvilke typer barn er det som raver rundt fulle i den alderen? Hvor er foreldre? Skole? Hvor får de tak i øl/sprit?

Som foreldre må man jo passe litt på en 11-12 åring... (nå høres jeg sikkert veldig formanende ut, jeg som ikke har så store barn ennå, jfr den andre tråden her....)

Men dritfulle skal ikke en 11 åring være....

Det skjer fra tid til annen at så små barn drikker seg fulle, men det er heldigvis ikke vanlig.

Såvidt jeg vet har de fleste av disse gjerne snoket i skapene hjemme. Ungene som jeg jobbet med pleide å tappe litt av hver flaske i skapet til pappa og etterfylle med en skvett vann. Så drakk de vidunderbrygget som inneholdt alt fra akevitt til pinacolada og portvin i skjønn blanding til de naturlig nok spydde...

Etterhvert som pappaene eller mammaene begynte å oppdage at whiskyen var ferdig vannet rett fra flasken begynte de som regel å gjemme vekk, men da hadde gjerne ungene fått seg noen store kompiser sm fikk kjøpt på butikken likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alkoholproblemer er ikkje noe å le av.

Men sønnen min har smakt alkohol to ganger i løpet av det året han har bodd hos meg (16 til 17 år), og det har eg overhodet ikkje problemer med å "leve med".

Eg har sagt de få gangene han har vært ute at "eg forventer" at han ikkje drikker, og da har han holdt overholdt det, med unntak av èn gang.

Sjøl så har eg ikkje smakt alkohol på snart to år, og det påvirker selvfølgelig mine holdninger og forhåpentligvis hans også.

Men eg forventer ikkje noe totalavhold, dette må han (etterhvert) finne en god balansegang på sjøl, med litt hjelp og noen "gode" råd fra de som bryr seg om han. :)

Ikke at jeg har noe med det - men er grunnen til at du kke har smakt alkohol på så lenge at du ikke tåler det? Alkoholisme eller noe sånt?

Grunnen til at jeg tar det opp er at hvis man har en sterk reaksjon på alkohol så er dette ofte arvelig, så da bør sønnen din vite om det slik at han vet litt om hva han skal legge merke til ved seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne ha kontroll på ungdommane har eg med åra tillatt mykje meir enn eg kunne tenke meg då dei var små.

Eg vil anbefale at du er i nærheita. Etter forskjellige episoder har eg lova meg sjølv at eg skal ikkje halde meg langt unna når ungdommane er samla. Eg veit alle ungdommane her ser på meg med tillit, og det skal eg utnytte.

I helga måtte eg reise med ambulansehelikopter med 21 åringen som var utsatt for ei stygg utforkøyring, m/promille. Det gjekk utruleg bra, men kameratane har fått tilbake sin kjære venn i gåve.

Eg vil ikkje vere ei hysterisk, stressa mor heller, men ungdommane treng at vi foreldre bryr oss. At vi er der når ting går litt ut av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...