Gå til innhold

Ville dere ha tilatt dette da?


Gjest Geir

Anbefalte innlegg

Jeg har stort hus med peisstue, som ungdommen kan bruke. Jeg hadde ikke overlatt huset til tenåringer, men glatt oversett bruk av alkohol, i spesielle tilfeller.

Jeg lar ungdommen være i fred, men sier i fra om musikken kan bli plagsom for naboene. Dette har fungert utmerket, og jeg har aldri hatt noen problemer med de unge;) Men alle må være jevngamle. Ingen fjortiser sammen med 17- åringene... Jeg serverer ikke alkohol og er heller ikke behjelpelig med innkjøp.

Eg har fremdeles ikkje gitt løyve, men har gitt klar beskjed om at eg skal vite hvem som kommer i god tid før, det er snakk om 3, 4 5 personer. (ingen fjortiser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    20

  • trollemor;o)

    5

  • Mary Poppins

    3

  • guttas

    3

Skikkelig vanskelig spørsmål dette. La oss anta at dersom du ikke tillater det så går de et annet sted heller. Da vil jeg foretrekke at de sitter hjemme hos meg. Så kunne jeg hatt litt tilsyn med hva de drikker og ser til at alt går i rolige former. Høres ok ut at du sitter hos naboen og så stikker innom iblant. Du er jo en far :) Han vil nok godta det tror du ikke?

Jeg husker fra min ungdom at vi satt hjemme hos ei venninne og drakk. Ofte satt vi også sammen med foreldrene hennes. Skikkelig koselig minne er det!

Avtal på forhånd hvem som skal komme og si at du ikke vil ha flere enn de meldte, ellers så går jo festryktet fort.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forslag, for da tar det ikkje av ihvertfall.

Eg kjenner guttene fra før (to av tre som har vært nevnt) de har vært bestevenner siden de gikk i Barnehagen, eg kjenner også godt foreldrene.

Men om eg hadde gått ut så kunne det jo kommet noen "idioter" som hadde hørt rykter om fest, og det ville ikkje være bra.

I disse tider bør man nesten være mer bekymret over de som ikke er bedt enn de som er bedt.

;-(

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er så viktig å være kul????

Nei. Men jeg ser på det som hyggelig hvis jeg kan utøve min foreldrerolle på en måte jeg synes er god - og det i samme slengen gjør at alle liker hverandre og har det bra. Synes du det er et problem om tenåringer liker foreldrene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i familien er det myyye alkoholproblemer. Så det hadde jeg ikke tillatt. Ser jo hvor ille det kan bli. Så min 17 år gamle stesønn har klare regler her. (Det betyr jo ikke at de ikke prøver, men all forskning viser at de drikker mye mindre om foreldrene gir klare regler for at de ikke tillater dette.)

Jeg kommer heller ikke til å godta at han drikker seg drita etter fylte 18, og så kommer ravende hjem. Vårt hus, våre regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17-åringer er litt i grenseland...

Hva med foreldrene til de andre guttene ? Vet du hva de mener ?

En ting er at kan akseptere at din egen drikker litt - - men er det greit at du på en måte gir aksept til at de andre også kan drikke i ditt hus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17-åringer er litt i grenseland...

Hva med foreldrene til de andre guttene ? Vet du hva de mener ?

En ting er at kan akseptere at din egen drikker litt - - men er det greit at du på en måte gir aksept til at de andre også kan drikke i ditt hus ?

Om det blir noe av så vil eg uansett ha avklart dette med foreldrene til de andre guttene på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i familien er det myyye alkoholproblemer. Så det hadde jeg ikke tillatt. Ser jo hvor ille det kan bli. Så min 17 år gamle stesønn har klare regler her. (Det betyr jo ikke at de ikke prøver, men all forskning viser at de drikker mye mindre om foreldrene gir klare regler for at de ikke tillater dette.)

Jeg kommer heller ikke til å godta at han drikker seg drita etter fylte 18, og så kommer ravende hjem. Vårt hus, våre regler.

Nei, alkoholproblemer er ikkje noe å le av.

Men sønnen min har smakt alkohol to ganger i løpet av det året han har bodd hos meg (16 til 17 år), og det har eg overhodet ikkje problemer med å "leve med".

Eg har sagt de få gangene han har vært ute at "eg forventer" at han ikkje drikker, og da har han holdt overholdt det, med unntak av èn gang.

Sjøl så har eg ikkje smakt alkohol på snart to år, og det påvirker selvfølgelig mine holdninger og forhåpentligvis hans også.

Men eg forventer ikkje noe totalavhold, dette må han (etterhvert) finne en god balansegang på sjøl, med litt hjelp og noen "gode" råd fra de som bryr seg om han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir noe av så vil eg uansett ha avklart dette med foreldrene til de andre guttene på forhånd.

Alle over 17 - far i nærheten - og de andre foreldrene informert.

Da ser jeg overhode ingen problemer med dette.

Tvert imot - flott at far/sønn snakker så åpent om dette - og at far viser sønnen tillit, samtidig som han tydelig viser hva han aksepterer og ikke.

Ha en hyggelig kveld :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen din er 17 år, jeg fikk akkurat høre at en i klassen til minstemann altså enten 11 eller 12 år var så dritings på lørdag at han spøy ned ei t-banevogn. Det synes jeg var enda tidligere enn jeg forventet. Og han er ikke fra Grünerløkka engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er stor forskjell på 17 åringer. Min lillebror er 17 år (snart 18), og han hadde senest på lørdag vors hjemme hos seg uten noe problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klokkeline

Gutten din er jo voksen om noen måneder og da kan han faktisk kjøpe øl og vin helt på egen hånd. Tror det er viktigere at du forsøker å skape gode holdninger til drikking, dvs fortelle om virkning, hvor mye, hvor fort, hva som kan skje ved for mye inntak osv. Drikke alkohol gjør han kanskje uansett?

Å rømme huset synes jeg du må få lov til å bestemme selv, det er jo tross alt du som eier det og det synes jeg du kan si til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle over 17 - far i nærheten - og de andre foreldrene informert.

Da ser jeg overhode ingen problemer med dette.

Tvert imot - flott at far/sønn snakker så åpent om dette - og at far viser sønnen tillit, samtidig som han tydelig viser hva han aksepterer og ikke.

Ha en hyggelig kveld :-)

Takk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen din er 17 år, jeg fikk akkurat høre at en i klassen til minstemann altså enten 11 eller 12 år var så dritings på lørdag at han spøy ned ei t-banevogn. Det synes jeg var enda tidligere enn jeg forventet. Og han er ikke fra Grünerløkka engang...

Uff...Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er stor forskjell på 17 åringer. Min lillebror er 17 år (snart 18), og han hadde senest på lørdag vors hjemme hos seg uten noe problemer.

Men var det hjemme hos foreldrene, eller på hybelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten din er jo voksen om noen måneder og da kan han faktisk kjøpe øl og vin helt på egen hånd. Tror det er viktigere at du forsøker å skape gode holdninger til drikking, dvs fortelle om virkning, hvor mye, hvor fort, hva som kan skje ved for mye inntak osv. Drikke alkohol gjør han kanskje uansett?

Å rømme huset synes jeg du må få lov til å bestemme selv, det er jo tross alt du som eier det og det synes jeg du kan si til han.

Ja du har rett i det, han fyller 18 til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos våre foreldre. De var ikke hjemme, men visste om vorset. Var ikke noe problem.

Ok, sikkert fornuftige og rolige gutter dette da.

Det er også de det her er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...