Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg har vel etter lignende erfaringer som deg funnet at jeg trives best uten vinflasken på middagsbordet. Jeg tror ikke det ville skadet barna om den sto der, og det plager meg ikke at andre gjør det. Men for meg er førstevalget alkoholfritt.

''Angående å ikke ha noe på bordet som ikke alle kan drikke av så har vi en som ikke tåler melk, en som ikke spiser karbohydrater og en som er livredd smaken av tomater - så vi har spesialløsninger på alt alle sammen uansett.''

Vi kan ha ting på bordet som ikke alle kan eller vil spise. Ingen vil vel spise noe man blir syk av. Men vi har aldri ting på bordet som ikke alle _får_lov_ å spise eller drikke.

mvh

Jeg har det åkke som - jeg drikker pepsimax selv hvis jeg skal ha brus mens jeg ikke ønsker at ungene skal ha i seg aspartam siden de ikke har noe problem med vekten. Dermed har vi hver vår brus hvis vi har brus også.

Men som regel har vi vann - man er da tross alt ekte dol-mamma ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Den var litt ironisk ment og burde nok hatt et smilefjes.

Men jeg føler meg faktisk mer vel om jeg vet jeg er klin edru sammen med mine barn. I de fleste situasjoner liker jeg meg best uten promille.

Jeg kommer heller ikke i farten på noen venner / kollegaer som jeg synes blir forbedret av alkohol.

mvh

Jeg synes du generaliserer i innlegget ditt, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i at jeg ville sett rart på noen fordi jeg ikke blei servert alkohol til middagen, f.eks.

I min omgangskrets drikker majoriteten alkohol, men det er også noen som ikke gjør det. Jeg sørger bare for at de som er på besøk får servert det de vil ha, og lager ikke noe fuzz rundt verken det ene eller det andre. Det ville da vært direkte uhøflig å stille spørsmålstegn ved hvorfor en gjest heller vil ha brus eller vann enn vin til maten?

Folk får gjøre som de vil for meg. Jeg mener uansett at det ikke spiller noen rolle for barna mine at de ser at jeg nyter et glass vin til middagen min, dette tror jeg gjør at de får et avslappet forhold til alkohol. Det ville aldri ramla meg inn å servere barna alkohol før de var gamle nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke har slike venner du beskriver. I min/vår vennekrets drikker folk det de vil, hvis de vil. Har vi gjester får de fritt valg, og det skjer ofte at den ene sitter med et glass vin, den andre med en kopp te og den tredje med et glass farris. Vi tilbyr gjerne vin til maten om vi har gjester, også hvis barna er til stede, og jeg har ikke fnugg av dårlig samvittighet for at barna ser de voksne drikke et glass vin. Jeg mener ikke at det er nødvendig å drikke vin for at barn skal lære et normalt forhold til alkohol, men jeg mener heller ikke at det er nødvendig med totalavhold. Den dagen barna blir 18 vil de få tilbud om vin til maten på lik linje med de voksne, men ikke før.

''Jeg er glad jeg ikke har slike venner du beskriver.''

Jeg har vel ikke lengre slike venner, av naturlige årsaker. Men frenetiske kollegaer dukker jo opp iblant.

;-)

Det hender vi har gjester som tar med øl eller vin til maten. Da lar vi dem selvsagt drikke dette, med et unntak. Om det er andre gjester som plages av det;

Noen vil ikke at det skal drikkes når barna deres er til stedet. Andre kan ha så negative og traumatiske erfaringer med alkohol at alkohol på bordet rett og slett vil gjøre det utrivelig for dem. Atter andre kan streve med missbruk/avhengighet.

For meg blir det da riktigst å droppe alkoholen. Men da kan det hende at noen blir fornærmet.

En herlig nabo, bestemor og oldemor, kom en gang med et hjertesukk om hvor vanskelig det ble å invitere til juleselskap pga alkohol. Hun var så uheldig å da ha og gjøre med både må-ha-alkohol-ere, kan-ikke-fordra-alkohol-ere, ikke-alkohol-med-barn-ere og alkoholikere...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til et virkelig godt måltid hører det med god drikke, synes jeg. Altså vin. Brus er da ikke noe voksne mennesker sitter og drikker til god mat (?), og vann er for hverdager. Og nei, jeg snakker ikke om fyll. Ikke så lenge det er unger tilstede i hvert fall.

Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at noen i det hele tatt har kommentert det når jeg har holdt meg til alkoholfritt. Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Vi har mange ting på bordet som ikke alle vil spise / drikke.

Men vi har aldri noe på bordet som noen _ikke_får_lov_ å spise eller drikke.

mvh

Han som ikke tåler melk hos oss vil forferdelig gjerne ha ost feks. Eller sjokolademelk. Men det får han ikke lov til.

De får heller ikke pepsimax fordi jeg ikke ønsker at de skal ha i seg aspartam.

Også får de ikke alkohol.

Men til gjengjeld får de ha alt lørdagsgodtet sitt helt i fred for mamma da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du generaliserer i innlegget ditt, og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i at jeg ville sett rart på noen fordi jeg ikke blei servert alkohol til middagen, f.eks.

I min omgangskrets drikker majoriteten alkohol, men det er også noen som ikke gjør det. Jeg sørger bare for at de som er på besøk får servert det de vil ha, og lager ikke noe fuzz rundt verken det ene eller det andre. Det ville da vært direkte uhøflig å stille spørsmålstegn ved hvorfor en gjest heller vil ha brus eller vann enn vin til maten?

Folk får gjøre som de vil for meg. Jeg mener uansett at det ikke spiller noen rolle for barna mine at de ser at jeg nyter et glass vin til middagen min, dette tror jeg gjør at de får et avslappet forhold til alkohol. Det ville aldri ramla meg inn å servere barna alkohol før de var gamle nok.

''Det ville da vært direkte uhøflig å stille spørsmålstegn ved hvorfor en gjest heller vil ha brus eller vann enn vin til maten?''

Da må det finnes en hel del uhøflige mennesker.

Det er ikke min mening å generalisere. Kunne kanskje vært tydeligere på dette. Man kanskje du tar det litt vel generaliserende opp.

Hva synes du forresten om gjester som legger sterkt press på sine verter for at det skal serveres alkohol, når vertsskapet ikke ønsker å servere dette?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melbilla

Mine foreldre er ikke avholdsmennesker, men de drakk heller ikke alkohol til et godt måltid. Ikke en gang på julaften gjorde de det, så jeg kan vel si at jeg er vokst opp på samme måte som deg, med unntak av at jeg drakk på fest i ungdomsåra og gjør det fortsatt. Langt mer med måte nå enn den gang.

I min manns familie er det vanlig med vin til maten. Vi blir alltid tilbudt vin når vi er hos svigermor på middag og mannen min tlbyr alltid våre gjester på vin. Jeg har jo blitt litt preget av dette, så jeg har etterverdt blitt vant til at det skal være slik jeg også.

Men jeg husker en gang for flere år siden da vi ba hans familie på romjulsmiddag. Med en fang de kom innenfor døren her begynte de å diskutere om hvem som skulle kjøre bil. Jeg hadde ikke gang tenkt over at det skulle serveres drikke den gangen, men det gjør jeg nå.

Ingen i hverken hans eller min familie er alkoholikere da.

Ellers har jeg aldri opplevd at noen blir sint over at noen takker nei. Jeg sier ofte nei til vin når jeg er på besøk hos svigermor, men det kan virke som hun blir gald når jeg takker ja. Det aner meg at det er fordi hun da føler at det blir lettere for henne selv og ta et glass vin.

Selv om jeg skjelder drikker hjemme, så setter jeg pris på et glass vin eller to i middagsselskap med venner. Steminingen blir litt løsere, så jeg er vel ikke helt enig i at det blir like morro uten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

''Jeg er glad jeg ikke har slike venner du beskriver.''

Jeg har vel ikke lengre slike venner, av naturlige årsaker. Men frenetiske kollegaer dukker jo opp iblant.

;-)

Det hender vi har gjester som tar med øl eller vin til maten. Da lar vi dem selvsagt drikke dette, med et unntak. Om det er andre gjester som plages av det;

Noen vil ikke at det skal drikkes når barna deres er til stedet. Andre kan ha så negative og traumatiske erfaringer med alkohol at alkohol på bordet rett og slett vil gjøre det utrivelig for dem. Atter andre kan streve med missbruk/avhengighet.

For meg blir det da riktigst å droppe alkoholen. Men da kan det hende at noen blir fornærmet.

En herlig nabo, bestemor og oldemor, kom en gang med et hjertesukk om hvor vanskelig det ble å invitere til juleselskap pga alkohol. Hun var så uheldig å da ha og gjøre med både må-ha-alkohol-ere, kan-ikke-fordra-alkohol-ere, ikke-alkohol-med-barn-ere og alkoholikere...

mvh

Jeg kan skjønne den naboen ja :-)

Jeg ville aldri servert alkohol til noen i selskap hjemme hos meg hvis det var en alkoholiker der tror jeg.

Jeg serverer som regel ikke noe særlig alkohol i selskapene jeg arrangerer jeg - det er som regel bare barnebursdager :-D

Har vel hatt ett selskap de siste fem årene med servering av alkohol.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det åkke som - jeg drikker pepsimax selv hvis jeg skal ha brus mens jeg ikke ønsker at ungene skal ha i seg aspartam siden de ikke har noe problem med vekten. Dermed har vi hver vår brus hvis vi har brus også.

Men som regel har vi vann - man er da tross alt ekte dol-mamma ;-)

Vi drikker også som regel vann. Drikker vi brus får de det de synes smaker best, sukker eller ikke.

;-)

Aspartam er forresten noe man absolutt ikke bør la barn med vektproblemer få.

mvh

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

''Jeg ser overhodet ikke noe problem i det å være på middag uten å få alkohol - hvorfor i alle dager skulle det være det? Man koser seg minst like mye uten :)''

Jeg klarer heller ikke å se det problemet. Men jeg har altså tidvis fått så ørene har flagret for å ikke servere alkohol. Eller noen har sagt at om det ikke blir alkohol, så vil de ikke komme. (Må jo innrømme at slike krav, ikke får meg til å gråte om de ikke kommer...)

mvh

Om noen hadde stilt som betingelse for å komme på middag at det ble servert alkohol hadde jeg blitt i _tvil_ om jeg ville ha dem som gjester ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

''Det ville da vært direkte uhøflig å stille spørsmålstegn ved hvorfor en gjest heller vil ha brus eller vann enn vin til maten?''

Da må det finnes en hel del uhøflige mennesker.

Det er ikke min mening å generalisere. Kunne kanskje vært tydeligere på dette. Man kanskje du tar det litt vel generaliserende opp.

Hva synes du forresten om gjester som legger sterkt press på sine verter for at det skal serveres alkohol, når vertsskapet ikke ønsker å servere dette?

mvh

Nå er jeg snart med i hele tråden din - men jeg blir så engasjert - sorry... :-)

Jeg ville tatt veldig ille opp om gjester forlangte alkohol.

Har bare opplevd det en gang selv, men da "bare" som veldig lite diskret hinting om at det gjorde ikke noe med litt vin (gjentatt et antall ganger). Men da sa jeg bare fra at det sikkert ikke gjør noe med vin på en sånn kveld, men vi skal ikke ha det uansett så vi trenger heldigvis ikke ta debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det ville da vært direkte uhøflig å stille spørsmålstegn ved hvorfor en gjest heller vil ha brus eller vann enn vin til maten?''

Da må det finnes en hel del uhøflige mennesker.

Det er ikke min mening å generalisere. Kunne kanskje vært tydeligere på dette. Man kanskje du tar det litt vel generaliserende opp.

Hva synes du forresten om gjester som legger sterkt press på sine verter for at det skal serveres alkohol, når vertsskapet ikke ønsker å servere dette?

mvh

Som gjest i et hus spiser og drikker man det som serveres. Noe annet er uhøflig. Unntaket er selvfølgelig ved allergier. Man mener ikke noe om at noe mangler eller skulle vært annerledes når man er invitert bort. Slik er jeg oppdratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til et virkelig godt måltid hører det med god drikke, synes jeg. Altså vin. Brus er da ikke noe voksne mennesker sitter og drikker til god mat (?), og vann er for hverdager. Og nei, jeg snakker ikke om fyll. Ikke så lenge det er unger tilstede i hvert fall.

Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at noen i det hele tatt har kommentert det når jeg har holdt meg til alkoholfritt. Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)

''Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at noen i det hele tatt har kommentert det når jeg har holdt meg til alkoholfritt. Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)''

Enten har du levd i et alt for beskyttet miljø, eller så drikker du for mye!

;-)

Til god mat hører god drikke. Men det behøver ikke å være vin. Det finnes rikelig med herlig cider, hjemmelaget tyttebærsaft - flott farge, tomtebrygg (har kanskje en anelse alkohol omtrent som pærer, da.) Jeg savner ingen ting uten vin på bordet. Jeg savner heller ingen ting om det ikke er alkohol i vinen.

Jeg ble som ungdom og ung voksen så møkk lei drikkemas at jeg nå setter min ære i å kunne ha et selskap som ikke mangler noe, uten alkohol.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til et virkelig godt måltid hører det med god drikke, synes jeg. Altså vin. Brus er da ikke noe voksne mennesker sitter og drikker til god mat (?), og vann er for hverdager. Og nei, jeg snakker ikke om fyll. Ikke så lenge det er unger tilstede i hvert fall.

Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at noen i det hele tatt har kommentert det når jeg har holdt meg til alkoholfritt. Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)

''Til et virkelig godt måltid hører det med god drikke, synes jeg. Altså vin.''

Jeg er helt enig med deg. Men jeg ugleser da vitterlig ikke andre som måtte mene det annerledes av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Vi drikker også som regel vann. Drikker vi brus får de det de synes smaker best, sukker eller ikke.

;-)

Aspartam er forresten noe man absolutt ikke bør la barn med vektproblemer få.

mvh

mvh

Ikke barn uten vektproblemer heller.

Det er et sørgelig produkt som kan brukes av oss som ikke under noen omstendighet kan bruke sukker de gangene vi insisterer på å drikke brus - men vi burde latt være da også. Jeg setter eget aspartambruk på kontoen for "jeg røyker tross alt ikke", men ungene får ikke. De får brus med sukker når det er brus her i huset - og det er ikke så ofte så det gjør noe. Ikke får de saft heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at noen i det hele tatt har kommentert det når jeg har holdt meg til alkoholfritt. Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)''

Enten har du levd i et alt for beskyttet miljø, eller så drikker du for mye!

;-)

Til god mat hører god drikke. Men det behøver ikke å være vin. Det finnes rikelig med herlig cider, hjemmelaget tyttebærsaft - flott farge, tomtebrygg (har kanskje en anelse alkohol omtrent som pærer, da.) Jeg savner ingen ting uten vin på bordet. Jeg savner heller ingen ting om det ikke er alkohol i vinen.

Jeg ble som ungdom og ung voksen så møkk lei drikkemas at jeg nå setter min ære i å kunne ha et selskap som ikke mangler noe, uten alkohol.

mvh

''Det finnes rikelig med herlig cider, hjemmelaget tyttebærsaft - flott farge, tomtebrygg (har kanskje en anelse alkohol omtrent som pærer, da.)''

Dæven, nå må jeg innrømme at jeg synes du er sær! ;)

Jeg hadde tigget om et glass vann dersom jeg fikk servert noe av dette til en bedre middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

''Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at noen i det hele tatt har kommentert det når jeg har holdt meg til alkoholfritt. Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)''

Enten har du levd i et alt for beskyttet miljø, eller så drikker du for mye!

;-)

Til god mat hører god drikke. Men det behøver ikke å være vin. Det finnes rikelig med herlig cider, hjemmelaget tyttebærsaft - flott farge, tomtebrygg (har kanskje en anelse alkohol omtrent som pærer, da.) Jeg savner ingen ting uten vin på bordet. Jeg savner heller ingen ting om det ikke er alkohol i vinen.

Jeg ble som ungdom og ung voksen så møkk lei drikkemas at jeg nå setter min ære i å kunne ha et selskap som ikke mangler noe, uten alkohol.

mvh

Der er vi egentlig snart inne på noe - jeg har ikke særlig mange alternative drikker med min diett.

Jeg kan ikke drikke noe med sukker eller noe med karbohydrater. Da blir alternativene vann - som jeg stort sett alltid drikker - te (drikker ikke kaffe), brus med kunstig søtning som jeg drikker iblant enda jeg ikke burde, eller et glass vin som det hender at jeg drikker - men veldig sjelden.

Alle de alternativene du bruker er med andre ord ikke aktuelle for meg - jeg har jo brukt opp min tilmålte mengde sukker her i livet forlengst dessverre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er ikke avholdsmennesker, men de drakk heller ikke alkohol til et godt måltid. Ikke en gang på julaften gjorde de det, så jeg kan vel si at jeg er vokst opp på samme måte som deg, med unntak av at jeg drakk på fest i ungdomsåra og gjør det fortsatt. Langt mer med måte nå enn den gang.

I min manns familie er det vanlig med vin til maten. Vi blir alltid tilbudt vin når vi er hos svigermor på middag og mannen min tlbyr alltid våre gjester på vin. Jeg har jo blitt litt preget av dette, så jeg har etterverdt blitt vant til at det skal være slik jeg også.

Men jeg husker en gang for flere år siden da vi ba hans familie på romjulsmiddag. Med en fang de kom innenfor døren her begynte de å diskutere om hvem som skulle kjøre bil. Jeg hadde ikke gang tenkt over at det skulle serveres drikke den gangen, men det gjør jeg nå.

Ingen i hverken hans eller min familie er alkoholikere da.

Ellers har jeg aldri opplevd at noen blir sint over at noen takker nei. Jeg sier ofte nei til vin når jeg er på besøk hos svigermor, men det kan virke som hun blir gald når jeg takker ja. Det aner meg at det er fordi hun da føler at det blir lettere for henne selv og ta et glass vin.

Selv om jeg skjelder drikker hjemme, så setter jeg pris på et glass vin eller to i middagsselskap med venner. Steminingen blir litt løsere, så jeg er vel ikke helt enig i at det blir like morro uten:-)

''Selv om jeg skjelder drikker hjemme, så setter jeg pris på et glass vin eller to i middagsselskap med venner. Steminingen blir litt løsere, så jeg er vel ikke helt enig i at det blir like morro uten:-)''

Jeg synes ofte at alkohol løser opp stemningen i helt gale ender. Så om den blir "løsere" synes jeg sjeldent den blir bedre.

Det er ikke så helt sjeldent at jeg har fått høre hvor hyggelig et selskap jeg hadde var, enda ingen drakk. Så jeg tror en stor del behovet for alkohol for å løse opp stemningen dreier seg om tillært placebo.

Men de som setter seg mutte i et hjørne fordi det umulig kan være noe gøy uten alkohol, får det jo selvsagt nitrist.

;-)

Sier _ikke_ at de er en av dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

''Det finnes rikelig med herlig cider, hjemmelaget tyttebærsaft - flott farge, tomtebrygg (har kanskje en anelse alkohol omtrent som pærer, da.)''

Dæven, nå må jeg innrømme at jeg synes du er sær! ;)

Jeg hadde tigget om et glass vann dersom jeg fikk servert noe av dette til en bedre middag!

Det hadde nok jeg også gjort:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

''Jeg er glad jeg ikke har slike venner du beskriver.''

Jeg har vel ikke lengre slike venner, av naturlige årsaker. Men frenetiske kollegaer dukker jo opp iblant.

;-)

Det hender vi har gjester som tar med øl eller vin til maten. Da lar vi dem selvsagt drikke dette, med et unntak. Om det er andre gjester som plages av det;

Noen vil ikke at det skal drikkes når barna deres er til stedet. Andre kan ha så negative og traumatiske erfaringer med alkohol at alkohol på bordet rett og slett vil gjøre det utrivelig for dem. Atter andre kan streve med missbruk/avhengighet.

For meg blir det da riktigst å droppe alkoholen. Men da kan det hende at noen blir fornærmet.

En herlig nabo, bestemor og oldemor, kom en gang med et hjertesukk om hvor vanskelig det ble å invitere til juleselskap pga alkohol. Hun var så uheldig å da ha og gjøre med både må-ha-alkohol-ere, kan-ikke-fordra-alkohol-ere, ikke-alkohol-med-barn-ere og alkoholikere...

mvh

Tar de med øl og vin til maten selv?

Det var slik vi gjorde da vi var tenåringer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...