Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

''Til et virkelig godt måltid hører det med god drikke, synes jeg. Altså vin.''

Jeg er helt enig med deg. Men jeg ugleser da vitterlig ikke andre som måtte mene det annerledes av den grunn. :)

Og jeg er uenig.. Liker ikke vin.. Brus eller vann liker jeg best til maten :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest Melbilla

''Selv om jeg skjelder drikker hjemme, så setter jeg pris på et glass vin eller to i middagsselskap med venner. Steminingen blir litt løsere, så jeg er vel ikke helt enig i at det blir like morro uten:-)''

Jeg synes ofte at alkohol løser opp stemningen i helt gale ender. Så om den blir "løsere" synes jeg sjeldent den blir bedre.

Det er ikke så helt sjeldent at jeg har fått høre hvor hyggelig et selskap jeg hadde var, enda ingen drakk. Så jeg tror en stor del behovet for alkohol for å løse opp stemningen dreier seg om tillært placebo.

Men de som setter seg mutte i et hjørne fordi det umulig kan være noe gøy uten alkohol, får det jo selvsagt nitrist.

;-)

Sier _ikke_ at de er en av dem.

mvh

Alle våre venner er godt voksne og alle har kontroll på seg selv, så det er mulig du har litt andre erfaringer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det finnes rikelig med herlig cider, hjemmelaget tyttebærsaft - flott farge, tomtebrygg (har kanskje en anelse alkohol omtrent som pærer, da.)''

Dæven, nå må jeg innrømme at jeg synes du er sær! ;)

Jeg hadde tigget om et glass vann dersom jeg fikk servert noe av dette til en bedre middag!

Du hadde fått vann helt uten å tigge. Gjerne i et karaffel med sitronskive snittet over kanten og isbiter.

;-)

Hjemmelaget tyttebærsaft er noe av det beste jeg får å drikke, frisk smak, med lite sukker. Har du noen gang smakt det!

Cideren ville selvsagt ikke vært noe av det skvipet man kjøper på Rema.

Men jeg må jo si at jeg synes du er litt sær om hverken alkoholfri vin, hjemmelaget tyttebærsaft, kvalitetscider, eller f.eks. nypresset juice er godt nok for deg.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel etter lignende erfaringer som deg funnet at jeg trives best uten vinflasken på middagsbordet. Jeg tror ikke det ville skadet barna om den sto der, og det plager meg ikke at andre gjør det. Men for meg er førstevalget alkoholfritt.

''Angående å ikke ha noe på bordet som ikke alle kan drikke av så har vi en som ikke tåler melk, en som ikke spiser karbohydrater og en som er livredd smaken av tomater - så vi har spesialløsninger på alt alle sammen uansett.''

Vi kan ha ting på bordet som ikke alle kan eller vil spise. Ingen vil vel spise noe man blir syk av. Men vi har aldri ting på bordet som ikke alle _får_lov_ å spise eller drikke.

mvh

Helt feil! Barn vil GJERNE spise ting de blir syke av! Ofte... Jeg har atopisk eksem, og det var ikke koselig for meg som barn å sitte og se på at andre spiste jordbær med fløte på:-(

Men det var jo litt utenfor temaet da... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Til et virkelig godt måltid hører det med god drikke, synes jeg. Altså vin. Brus er da ikke noe voksne mennesker sitter og drikker til god mat (?), og vann er for hverdager. Og nei, jeg snakker ikke om fyll. Ikke så lenge det er unger tilstede i hvert fall.

Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at noen i det hele tatt har kommentert det når jeg har holdt meg til alkoholfritt. Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)

Jeg anser meg selv som voksen, og drikker brus til god mat. Så jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Om noen hadde stilt som betingelse for å komme på middag at det ble servert alkohol hadde jeg blitt i _tvil_ om jeg ville ha dem som gjester ja...

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde fått vann helt uten å tigge. Gjerne i et karaffel med sitronskive snittet over kanten og isbiter.

;-)

Hjemmelaget tyttebærsaft er noe av det beste jeg får å drikke, frisk smak, med lite sukker. Har du noen gang smakt det!

Cideren ville selvsagt ikke vært noe av det skvipet man kjøper på Rema.

Men jeg må jo si at jeg synes du er litt sær om hverken alkoholfri vin, hjemmelaget tyttebærsaft, kvalitetscider, eller f.eks. nypresset juice er godt nok for deg.

;-)

mvh

Jeg liker alt det du nevner, men det ville aldri ramla meg inn å servere det eller drikke det til mat! Dersom jeg ikke skal drikke vin til en bedre middag, vil jeg mye heller ha vann. Alternativt Farris eller Munkholm.

Alkoholfri vin ser jeg på som skvip, det innrømmer jeg gladelig. Jeg kjenner INGEN som liker vin som ville foretrukket det servert til middag. Da mye heller vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar de med øl og vin til maten selv?

Det var slik vi gjorde da vi var tenåringer:-)

De som er litt husvarme vet at jeg ikke har kjøpt noe, så i en mer uformell anledning eller når vi har overnattingsgjester hender det de kjøper det de har lyst på. Jeg synes det er like naturlig og greit som at folk som bor har noen dager kjøper jordbær eller et bestemt brød de liker eller hva som helst.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Jeg deler din observasjon angående hvor mange som synes det er _utrolig_ provoserende hvis man ikke skal ha alkohol hvis det tilbys. Har opplevd å være på byen iblant, ta meg en kopp te og svare "neida" hvis noen spør om jeg kjører - for deretter å få noen veldig rare blikk. Jeg er ikke fanatisk avholdsmenneske - det har vel de som fikk med seg selskapstråden min regnet ut *s* - men alkohol er veldig lite viktig for meg. Det hender like gjerne at jeg har veldig lyst på en stor kopp varm te hvis jeg er ute og det er vinter og kaldt som på en kald, kjip øl.

Jeg tar jo ikke tekoppen min da for å kritisere de som drikker alkohol, men fordi det følte jeg mer for selv der og da. Enda jeg ikke hadde med bil og dermed kunne drukket alkohol hvis jeg ønsket, men det er bare så lite viktig. Om andre drikker til de stuper rundt meg hvis det ikke er barn tilstede bryr jeg meg døyten om. Er det barn tilstede så liker jeg meget dårlig at folk drikker seg fulle.

Jeg mener som deg at det er viktig å kunne kose seg og ha det gøy uten at man trenger å så mye som tenke på alkohol.

Men en gang iblant har jeg lyst på et glass vin og da drikker jeg det ene glasset. Kan strekke det til to også, hvis jeg ikke har ungene hos meg, men så og si aldri mer enn det. Jeg liker ikke å være beruset rett og slett. Har sikkert noe med erfaringen med å ha levd med mennesker som ikke taklet alkohol nesten hele livet.

Som jeg skrev i den forrige tråden så har jeg vurdert meget nøye hva slags policy jeg skal ha hjemme mht alkohol foran barna mine. Jeg har snakket med dem om det og sagt at vi kanskje burde ha en regel på at ingen drikker alkohol hjemme hos oss etter at de har blitt skremt under beruselse. Men de har sagt at de aldri har tenkt over om noen har drukket vin eller ikke i vårt hjem så det trengs ikke noen regel på det - vi kan bestemme selv.

Dermed har jeg til sist landet på at det er greit å ha et alkoholforbruk som tåler hverdagens lys. Jeg tror det er viktig å vise dem at man kan bruke alkohol en sjelden gang, men man kan også la være. Og stort sett lar man være, men ikke alltid.

Angående å ikke ha noe på bordet som ikke alle kan drikke av så har vi en som ikke tåler melk, en som ikke spiser karbohydrater og en som er livredd smaken av tomater - så vi har spesialløsninger på alt alle sammen uansett.

Kan den strenge polysien du har komme av du har en en x-mann som drakk mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at noen i det hele tatt har kommentert det når jeg har holdt meg til alkoholfritt. Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)''

Enten har du levd i et alt for beskyttet miljø, eller så drikker du for mye!

;-)

Til god mat hører god drikke. Men det behøver ikke å være vin. Det finnes rikelig med herlig cider, hjemmelaget tyttebærsaft - flott farge, tomtebrygg (har kanskje en anelse alkohol omtrent som pærer, da.) Jeg savner ingen ting uten vin på bordet. Jeg savner heller ingen ting om det ikke er alkohol i vinen.

Jeg ble som ungdom og ung voksen så møkk lei drikkemas at jeg nå setter min ære i å kunne ha et selskap som ikke mangler noe, uten alkohol.

mvh

Helt ærlig, jeg synes vin som inneholder alkohol kan løfte god mat enda et hakk. Den forsterker smaken eller balanserer den. Det tror jeg neppe tyttebærsaft kan gjøre. Dessuten gir et glass vin ro og harmoni. Fullkommen metthet og tilfredshet. Mett i både kropp og sjel:)

Jeg synes alle må få bestemme selv, også de som vil ha vin. Uten fordømmelse. Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Du hadde fått vann helt uten å tigge. Gjerne i et karaffel med sitronskive snittet over kanten og isbiter.

;-)

Hjemmelaget tyttebærsaft er noe av det beste jeg får å drikke, frisk smak, med lite sukker. Har du noen gang smakt det!

Cideren ville selvsagt ikke vært noe av det skvipet man kjøper på Rema.

Men jeg må jo si at jeg synes du er litt sær om hverken alkoholfri vin, hjemmelaget tyttebærsaft, kvalitetscider, eller f.eks. nypresset juice er godt nok for deg.

;-)

mvh

Jeg er ikke Mariaflyfly, men jeg svarer likevel.

Av alt dette, ville jeg foretrukket vann til maten.

Juice til middag? Verste jeg har hørt ;o) Det høres ikke godt ut.

Det drikker jeg bare til frokost i helegene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg synes vin som inneholder alkohol kan løfte god mat enda et hakk. Den forsterker smaken eller balanserer den. Det tror jeg neppe tyttebærsaft kan gjøre. Dessuten gir et glass vin ro og harmoni. Fullkommen metthet og tilfredshet. Mett i både kropp og sjel:)

Jeg synes alle må få bestemme selv, også de som vil ha vin. Uten fordømmelse. Selvsagt.

''Helt ærlig, jeg synes vin som inneholder alkohol kan løfte god mat enda et hakk.''

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt feil! Barn vil GJERNE spise ting de blir syke av! Ofte... Jeg har atopisk eksem, og det var ikke koselig for meg som barn å sitte og se på at andre spiste jordbær med fløte på:-(

Men det var jo litt utenfor temaet da... :-)

Jeg burde spesifisert den til, når barna når en viss modenhet.

Har en slekt der vi er ganske vant med å spørre hva vi kan putte i maten uten at xx eller yy blir syk av det. Og når allergiske barna har vært små har vi ofte vært hensynsfulle med hva vi spiser i nærheten dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hos oss foregår 99,9% av alle måltider uten alkohol. Vi har ikke noen nødvendig promillegrense for at det skal være hyggelig og feststemt.

OM vi ender opp med et glass vin til maten, så betyr ikke det at vi "nyter våre barn med promille". Det synes jeg var en nokså ovenfra og ned-holdning.

Å ha et naturlig forhold til alkohol - vel, igjen synes jeg du blir veldig nedlatende. Om du og din familie har valgt totalavholds, så vet vel ikke ungene dine om dette med alkohol - og da får de jo ikke noe naturlig forhold til det?

Ungene våre er ikke med oss på voksenfester, og opplever således ikke flatfyll. Jeg har utallige timer på både utesteder og puber og festlokaler fullstendig blottet for promille, og jeg har mange timer _med_. Begge deler til sin tid. Å fordømme det ene og forherlige det andre blir like feil for min del, selv om jeg heller ikke er særlig begeistret for rølp.

Samtidig - jeg ser at endel som sliter sosialt, med stor sjenanse, nyter godt av et glass alkohol. Så kan vi utadvendte predikere så mye vi vil, om edruskapens gleder - men disse menneskene får det ikke noe morsommere i livet sitt allikevel.

Fra min egen barndom kan jeg forresten huske noen festlige sammenkomster både med og uten alkohol. Verken det ene eller andre har satt varige spor, det er barndomsminner på lik linje med mye annet.

''Ungene våre er ikke med oss på voksenfester, og opplever således ikke flatfyll.''

Jaggu godt du sparer barna for festmiljøet du vanker i, ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Kan den strenge polysien du har komme av du har en en x-mann som drakk mye?

Definitivt en stor grunn til at jeg har vurdert så nøye som jeg har om det i det hele tatt er greit med det ene glasset også ja.

Fordi akkurat mine barn har denne problemstillingen tettere inn på livet enn mange andre barn.

Og det har nok også en hel del å gjøre med hvorfor jeg ikke er noe glad i å drikke sånn at jeg kjenner noen spesiell virkning også.

Men jeg mener absolutt at den policyen jeg ligger på skal være akseptabel - og godt innenfor grensene også - slik vi har det hos oss. Og jeg synes det er helt greit om noen velger å gå enda mer restriktivt til verks såklart - men jeg mener som sagt oppriktig at det skulle være greit slik vi gjør det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg synes vin som inneholder alkohol kan løfte god mat enda et hakk. Den forsterker smaken eller balanserer den. Det tror jeg neppe tyttebærsaft kan gjøre. Dessuten gir et glass vin ro og harmoni. Fullkommen metthet og tilfredshet. Mett i både kropp og sjel:)

Jeg synes alle må få bestemme selv, også de som vil ha vin. Uten fordømmelse. Selvsagt.

''Helt ærlig, jeg synes vin som inneholder alkohol kan løfte god mat enda et hakk. Den forsterker smaken eller balanserer den. Det tror jeg neppe tyttebærsaft kan gjøre. Dessuten gir et glass vin ro og harmoni. Fullkommen metthet og tilfredshet. Mett i både kropp og sjel:)''

Jeg kan like godt oppleve den tilfredstillelsen du beskriver her med tyttebæresaft. Vin med alkohol gjør at jeg må begrense hvor mye jeg kan drikke. Jeg liker å drikke mye til maten så alkohol blir bare pes. Mye bedre med noe jeg ikke behøver å telle slurkene.

Nå sikter jeg ikke til deg, men iblant kan man oppleve ganske mye åndssnobberi med vin. Da drikker jeg heller noe usnobbete og har en hyggelig stemning. Jeg merker heller ikke noe til at jeg blir mer avslappet eller lykkeligere med alkohol i blodet. Så for meg er det ganske overflødig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

De som er litt husvarme vet at jeg ikke har kjøpt noe, så i en mer uformell anledning eller når vi har overnattingsgjester hender det de kjøper det de har lyst på. Jeg synes det er like naturlig og greit som at folk som bor har noen dager kjøper jordbær eller et bestemt brød de liker eller hva som helst.

mvh

Hadde du ikke servert vin i en bursdag heller?

*Sjokka* ;o)

Jeg har vært på en megde 50-års dager dette året og for å være helt ærlig tror jeg ikke det hadde blitt like morro uten alkohol, selv om ingen blir overstadig berusa.

Jeg ser bare folk som har det morro jeg. Talene blir bedre, vitsene sitter løsere, folk er mer avslappa og de som ikke er så stødige på dansegulvet, danser likevel.

På slike tilstelninger synes jeg det må serveres alkohol, men jeg tror ikke noen reagerer negativt om de sier nei takk.

Ellers kommer jeg skjelden på å ta ett glass vin sånn ellers.

På hyttetur i vinter etter en skitur kom venninna mi og dytta vinglasset inn i hånden min. Jeg tenkte ikke på det en gang jeg, men skal innrømme at det er godt med ett glass vin etter en skitur i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til et virkelig godt måltid hører det med god drikke, synes jeg. Altså vin. Brus er da ikke noe voksne mennesker sitter og drikker til god mat (?), og vann er for hverdager. Og nei, jeg snakker ikke om fyll. Ikke så lenge det er unger tilstede i hvert fall.

Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at noen i det hele tatt har kommentert det når jeg har holdt meg til alkoholfritt. Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)

''Brus er da ikke noe voksne mennesker sitter og drikker til god mat?''

Så nå må man altså drikke alkoholholdig vin for å være voksen? Og demonstrere sin voksenhet ved å fnyse av andre ting?

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Definitivt en stor grunn til at jeg har vurdert så nøye som jeg har om det i det hele tatt er greit med det ene glasset også ja.

Fordi akkurat mine barn har denne problemstillingen tettere inn på livet enn mange andre barn.

Og det har nok også en hel del å gjøre med hvorfor jeg ikke er noe glad i å drikke sånn at jeg kjenner noen spesiell virkning også.

Men jeg mener absolutt at den policyen jeg ligger på skal være akseptabel - og godt innenfor grensene også - slik vi har det hos oss. Og jeg synes det er helt greit om noen velger å gå enda mer restriktivt til verks såklart - men jeg mener som sagt oppriktig at det skulle være greit slik vi gjør det her.

Jeg forstår at man får en litt annen holdning da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...