Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Gjest Melbilla

Melk til pizza drikker jeg bare dersom jeg hiver innpå en kald pizzabit fra dagen før til brunsj en helgemorgen:-)

På fredagskvelder er det "fest" forran fjernsynet med pizza

og skummet melk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

De som verken drikker kaffe eller alkohol? Hmmm, sikker på at du fyller kriteriene?

Jeg måtte kanskje smugdrikke litt.

Gratis medlemskap ble det nok ikke på meg uansett.

;-)

Kanskje jeg skulle lage en særforening for galningene som synes hjemmelaget tyttebærsaft med lite sukkerinnhold er fortreffelig?

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk er noe av det vemmeligste jeg kan tenke meg til all slags mat.

Enig. Jeg kan spise og drikke det meste uten å fortrekke en mine, men melk sliter jeg rett og slett med å få ned. Jeg har aldri likt det,ikke som barn engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er glad jeg ikke har slike venner du beskriver.''

Jeg har vel ikke lengre slike venner, av naturlige årsaker. Men frenetiske kollegaer dukker jo opp iblant.

;-)

Det hender vi har gjester som tar med øl eller vin til maten. Da lar vi dem selvsagt drikke dette, med et unntak. Om det er andre gjester som plages av det;

Noen vil ikke at det skal drikkes når barna deres er til stedet. Andre kan ha så negative og traumatiske erfaringer med alkohol at alkohol på bordet rett og slett vil gjøre det utrivelig for dem. Atter andre kan streve med missbruk/avhengighet.

For meg blir det da riktigst å droppe alkoholen. Men da kan det hende at noen blir fornærmet.

En herlig nabo, bestemor og oldemor, kom en gang med et hjertesukk om hvor vanskelig det ble å invitere til juleselskap pga alkohol. Hun var så uheldig å da ha og gjøre med både må-ha-alkohol-ere, kan-ikke-fordra-alkohol-ere, ikke-alkohol-med-barn-ere og alkoholikere...

mvh

''En herlig nabo, bestemor og oldemor, kom en gang med et hjertesukk om hvor vanskelig det ble å invitere til juleselskap pga alkohol. Hun var så uheldig å da ha og gjøre med både må-ha-alkohol-ere, kan-ikke-fordra-alkohol-ere, ikke-alkohol-med-barn-ere og alkoholikere...''

Wow - da har denne damen en krets av familie og venner som er ekstremt mye mer ulikeartet enn min! Tror ikke jeg kan plassere noen av mine i noen av de kategoriene;-)

Men apropos "må-ikke-ha-alkohol-ere": Jeg har vel flere ganger støtt på dem, dog utenfor kretsen av dem jeg omgås privat.

Jeg husker jeg en gang hadde dratt på polet i lunsjpausen tidlig i desember og handlet 3-4 flasker vin. I heisen på vei opp til kontoret satte en ung kvinnelig kollega et skarpt blikk i meg og spurte om denne polposen som det klirret i, hvorpå jeg sa at jeg nå var ferdig med julehandelen hva vin angikk (ikke helt sant, men dog...) Da sa dama at det jammen var bra at jeg ikke skulle drikke opp alt det der førstkommende helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke servert vin i en bursdag heller?

*Sjokka* ;o)

Jeg har vært på en megde 50-års dager dette året og for å være helt ærlig tror jeg ikke det hadde blitt like morro uten alkohol, selv om ingen blir overstadig berusa.

Jeg ser bare folk som har det morro jeg. Talene blir bedre, vitsene sitter løsere, folk er mer avslappa og de som ikke er så stødige på dansegulvet, danser likevel.

På slike tilstelninger synes jeg det må serveres alkohol, men jeg tror ikke noen reagerer negativt om de sier nei takk.

Ellers kommer jeg skjelden på å ta ett glass vin sånn ellers.

På hyttetur i vinter etter en skitur kom venninna mi og dytta vinglasset inn i hånden min. Jeg tenkte ikke på det en gang jeg, men skal innrømme at det er godt med ett glass vin etter en skitur i fjellet.

''Talene blir bedre''

Nåja, det synes du bare dersom du ikke er kveldens sjåfør....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dæven, nå må jeg innrømme at jeg synes du er sær! ;) Jeg hadde tigget om et glass vann dersom jeg fikk servert noe av dette til en bedre middag!''

Det var skrevet som et svar til dette utsagnet. Og det er vel en tydelig markering av at mine forslag på ingen måte var gode nok. Jeg var dessuten sær som kunne finne på å servere noe slikt.

Jeg synes faktisk det er ganske sær å være så ovenfra og ned i forhold til andres smak. Det hadda da gått an å bare si at man heller ville foretrukket et glass vann.

Jeg må forresten kjenne uhorvelig mange mennesker som er sære i mariaflyflys øyne.

mvh

Jeg syntes i utgangspunktet ikke du var sær. Men da du kom trekkendes med tomtebrygg, hjemmelaga tyttebærsaft, cider og ferskpressa juice og ville servere det til en bedre middag på høyde med vin - ja, da syntes jeg du var sær.

Jeg kan selvsagt bare svare for min egen omgangskrets, men her ville det ikke vært mange som lea på et øyelokk overfor de som velger et alkoholfritt alternativ til en middag. Men når man må begynne å lage så mye styr ut av det, slik jeg synes du gjør i denne tråden - da blir man fort oppfatta som sær og prippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som verken drikker kaffe eller alkohol? Hmmm, sikker på at du fyller kriteriene?

Hihi, drikker hvertfall ikke kaffe...Og alkohol, ja det helles inn ;0)

Hadde nok bare fått halv pris.. Hehe! ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke barn uten vektproblemer heller.

Det er et sørgelig produkt som kan brukes av oss som ikke under noen omstendighet kan bruke sukker de gangene vi insisterer på å drikke brus - men vi burde latt være da også. Jeg setter eget aspartambruk på kontoen for "jeg røyker tross alt ikke", men ungene får ikke. De får brus med sukker når det er brus her i huset - og det er ikke så ofte så det gjør noe. Ikke får de saft heller.

Jeg har vært hos en ernæringsfysiolog i dag, som var helt klar på at til tross for siste ukers fokus og "ny" forskning, gjør sukker helt klart større skade enn kunstige tilsetningsstoffer. Det er selvfølgelig ikke snakk om store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Aspartam er forresten noe man absolutt ikke bør la barn med vektproblemer få.''

Tror du kunne ha kortet ned den setningen litt - til: Aspartam er noe man aboslutt ikke bør la barn få" :-)

Jo, barn bør ikke få det. Det er jo egentlig ikke noe ok for noen å få i kroppen.

Kunstig søtningsstoff kan særlig på barn trigge apetitten/hungeren, slik at de sukkerkaloriene de ungikk fort blir overgått av det ekstra de spiser. På den måten blir det ekstra ille for barn som sliter med overvekt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler din observasjon angående hvor mange som synes det er _utrolig_ provoserende hvis man ikke skal ha alkohol hvis det tilbys. Har opplevd å være på byen iblant, ta meg en kopp te og svare "neida" hvis noen spør om jeg kjører - for deretter å få noen veldig rare blikk. Jeg er ikke fanatisk avholdsmenneske - det har vel de som fikk med seg selskapstråden min regnet ut *s* - men alkohol er veldig lite viktig for meg. Det hender like gjerne at jeg har veldig lyst på en stor kopp varm te hvis jeg er ute og det er vinter og kaldt som på en kald, kjip øl.

Jeg tar jo ikke tekoppen min da for å kritisere de som drikker alkohol, men fordi det følte jeg mer for selv der og da. Enda jeg ikke hadde med bil og dermed kunne drukket alkohol hvis jeg ønsket, men det er bare så lite viktig. Om andre drikker til de stuper rundt meg hvis det ikke er barn tilstede bryr jeg meg døyten om. Er det barn tilstede så liker jeg meget dårlig at folk drikker seg fulle.

Jeg mener som deg at det er viktig å kunne kose seg og ha det gøy uten at man trenger å så mye som tenke på alkohol.

Men en gang iblant har jeg lyst på et glass vin og da drikker jeg det ene glasset. Kan strekke det til to også, hvis jeg ikke har ungene hos meg, men så og si aldri mer enn det. Jeg liker ikke å være beruset rett og slett. Har sikkert noe med erfaringen med å ha levd med mennesker som ikke taklet alkohol nesten hele livet.

Som jeg skrev i den forrige tråden så har jeg vurdert meget nøye hva slags policy jeg skal ha hjemme mht alkohol foran barna mine. Jeg har snakket med dem om det og sagt at vi kanskje burde ha en regel på at ingen drikker alkohol hjemme hos oss etter at de har blitt skremt under beruselse. Men de har sagt at de aldri har tenkt over om noen har drukket vin eller ikke i vårt hjem så det trengs ikke noen regel på det - vi kan bestemme selv.

Dermed har jeg til sist landet på at det er greit å ha et alkoholforbruk som tåler hverdagens lys. Jeg tror det er viktig å vise dem at man kan bruke alkohol en sjelden gang, men man kan også la være. Og stort sett lar man være, men ikke alltid.

Angående å ikke ha noe på bordet som ikke alle kan drikke av så har vi en som ikke tåler melk, en som ikke spiser karbohydrater og en som er livredd smaken av tomater - så vi har spesialløsninger på alt alle sammen uansett.

Jeg reagerer overhodet ikke på folk som vil ha alkoholfritt, men _te_ ute på byen?? Det var da i overkant sært!! ;-)

Synes jeg ser for meg den gjengen på en pub - fire med øl, to med brus og Gulla med en tekopp! *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å ha et naturlig forhold til alkohol. Med det mener jeg at alkoholen skal nytes slik den skal. Det er som oftest som mattilbehør vi hører om vin. Og man spiser ikke hele kvelden vel? :) Slik kos har ingen vondt av å se.''

Mener du naturlig for deg. Eller det som ville/burde vært naturlig for alle mennesker?

''Jeg tror neppe det er vondt ment av de som stusser på at du ikke vil ha alkohol. Det kommer vindrikkere selv synes det smaker bra og er avslappende godt og unner deg avslappingen.''

Noen ble vel bare så ekstremt opptatt av om jeg dømte dem for deres alkoholbruk at de ble blinde for hvordan de forhåndsdømte meg. Men man blir til slutt møkk lei av å forklare hvorfor man drikker og ikke drikker det man drikker av folk som ville hudflettet meg om jeg stilte spørsmål med hva de drakk.

Jeg har også opplevd å bli skjelt ut, av voksne mennesekr ofte eldre enn meg selv, fordi jeg ikke drakk alkohol. Andre har kunnet funnet på å gjøre det til et prosjekt for kvelden å overvåke og grundig kommentere hva jeg har i glasset. Det hører jo til ekstremutgavene, men er helt klart vondt ment.

mvh

Jeg kan ikke si annet enn at folk er rare. Jeg drikker bl.a aldri alene fordi jeg mistrives med å bli rusa i mitt eget selskap. Jeg reagerer aldri på å ikke bli servert vin til mat og husker ikke sist jeg drakk vin til maten.

Men er jeg ute kan jeg godt ta en pils til pizzaen eller ta en pils på uterestaurant og jeg kan godt servere gjester en drink hvis jeg husker på det ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg blir enda litt lei meg jeg, når andre spiser jordbær med fløte på:-( He he...

Er du allergisk mot jordbær?

Jeg er ikke det, men husker godt noen som kom på barselvisitt ca to uker etter fødselen med en diger kurv jordbær og et unnskyldende smil: "Ja, du skal vel helst ikke spise slikt, du, som ammer..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du allergisk mot jordbær?

Jeg er ikke det, men husker godt noen som kom på barselvisitt ca to uker etter fødselen med en diger kurv jordbær og et unnskyldende smil: "Ja, du skal vel helst ikke spise slikt, du, som ammer..."

''husker godt noen som kom på barselvisitt ca to uker etter fødselen med en diger kurv jordbær og et unnskyldende smil: "Ja, du skal vel helst ikke spise slikt, du, som ammer..."

''

Joviale venner... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''husker godt noen som kom på barselvisitt ca to uker etter fødselen med en diger kurv jordbær og et unnskyldende smil: "Ja, du skal vel helst ikke spise slikt, du, som ammer..."

''

Joviale venner... :P

Bytt ut "venner" med "søster"....;-)

(Ps: Hun er normalt ikke så fjern, altså - antar hun først tenkte på dette etter at kurven var kjøpt inn og ikke hadde tid til å ta med noe annet...*S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette snakket om hva som passer og ikke passer til mat:

Det får meg til å tenke på en episode av amerkianske "Wife Swap", der en bondekone fra en gård med melkekyr kom inn i en familie der alle drakk brus til _ethvert_ måltid, altså hverdagsmat og ikke festmat.

Denne dama reagerte på det, hvilket det jo er ingen ting å si på, men i motsetning til å innføre vann, som i et heilnorsk hjem, tvang hun tenåringen i familien til å drikke _helmelk_ til middags! ;-) Til store protester, selvsagt.

Melk til middagen var da helt vanlig da jeg vokste opp. Vann drakk vi ellers men til mat ble alltid melk servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk til middagen var da helt vanlig da jeg vokste opp. Vann drakk vi ellers men til mat ble alltid melk servert.

Men synes du ikke det er litt sært å _kreve_ at man drikker melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes i utgangspunktet ikke du var sær. Men da du kom trekkendes med tomtebrygg, hjemmelaga tyttebærsaft, cider og ferskpressa juice og ville servere det til en bedre middag på høyde med vin - ja, da syntes jeg du var sær.

Jeg kan selvsagt bare svare for min egen omgangskrets, men her ville det ikke vært mange som lea på et øyelokk overfor de som velger et alkoholfritt alternativ til en middag. Men når man må begynne å lage så mye styr ut av det, slik jeg synes du gjør i denne tråden - da blir man fort oppfatta som sær og prippen.

Jeg nevnet bare noen av de tingene jeg eller noen i min familie kunne like å drikke, som eksempler på at man kan overleve uten vin. Veldig ofte ender jeg opp med vann selv.

Det er vel ikke mer styr for deg om jeg serverte hjemmelaget tyttebærsaft. Jeg lagde den jo ikke mens du ventet.

;-)

Så jeg synes det er sært å kalle andre for sære bare fordi de kunne funnet på å servere noe du ikke ville servert. Da har man meldt seg inn i Det Eksklusive Forbund med Monopol på God Smak.

Da synes jeg det er langt særere og så å rive seg i håret og se forvirret, småfornærmet og frustrert ut fordi en gjest ba om et alkoholfritt alternativ. Det har jeg opplevd en del ganger. (Når det kun står alkoholholdig drikke på bordet. Ikke Farris eller vann en gang.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser overhodet ikke noe problem i det å være på middag uten å få alkohol - hvorfor i alle dager skulle det være det? Man koser seg minst like mye uten :)''

Jeg klarer heller ikke å se det problemet. Men jeg har altså tidvis fått så ørene har flagret for å ikke servere alkohol. Eller noen har sagt at om det ikke blir alkohol, så vil de ikke komme. (Må jo innrømme at slike krav, ikke får meg til å gråte om de ikke kommer...)

mvh

Jeg blir egentlig litt sjokkert jeg! Er det voksne mennesker som ikke klarer å gå i selskap hos andre uten å få servert alkohol?!? Helt utrolig!!!

Kjenner jeg bare blir mer og mer glad for mine venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnet bare noen av de tingene jeg eller noen i min familie kunne like å drikke, som eksempler på at man kan overleve uten vin. Veldig ofte ender jeg opp med vann selv.

Det er vel ikke mer styr for deg om jeg serverte hjemmelaget tyttebærsaft. Jeg lagde den jo ikke mens du ventet.

;-)

Så jeg synes det er sært å kalle andre for sære bare fordi de kunne funnet på å servere noe du ikke ville servert. Da har man meldt seg inn i Det Eksklusive Forbund med Monopol på God Smak.

Da synes jeg det er langt særere og så å rive seg i håret og se forvirret, småfornærmet og frustrert ut fordi en gjest ba om et alkoholfritt alternativ. Det har jeg opplevd en del ganger. (Når det kun står alkoholholdig drikke på bordet. Ikke Farris eller vann en gang.)

mvh

''Da synes jeg det er langt særere og så å rive seg i håret og se forvirret, småfornærmet og frustrert ut fordi en gjest ba om et alkoholfritt alternativ. Det har jeg opplevd en del ganger. (Når det kun står alkoholholdig drikke på bordet. Ikke Farris eller vann en gang.)''

Dette har jeg aldri opplevd selv eller hørt andre av mine venner/familiemedlemmer fortelle om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du ikke det er litt sært å _kreve_ at man drikker melk?

Jeg synes ikke det er sært. Det er direkte slemt.

Jeg liker melk, men ikke når som helst og til hva som helst.

Har ingen problemer med å forstå de som ikke takler melk til varm mat.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...