Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Gjest dustedama

Jeg synes det er så rart å lese om alle her som opplever drikkepress fra voksne. Jeg har virkelig aldri opplevd det. Ikke blant venner, ikke blant kolleger, ikke på konferanser. Aldri! Hvorfor prøver ikke folk å bølle rundt med meg? Hva er galt med meg, liksom???:)

Kanskje du drikker helt uten press??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

''føler at jeg bryr vertskapet unødvendig som må koke te ''

Men det gjør du jo også *moahahaha* (latteren til Dr Evil)

Fra spøk til tøys: Jeg har alltid laget te uten å mukke, ja - dertil med et smil om munnen! :-) Men må innrømme at jeg i begynnelsen av min vertinnekarriere _inni meg_ måtte venne meg litt til dette med at det kom til å være noen tedrikkere, slik at dette ikke kom som en overraskelse som medfører ekstraarbeid;-)

Ikke fordi det er så mye jobb med te, men typisk ble ønsket om te fremsatt helt uventet på meg på et tidspunkt da jeg allerede hadde kaffen klar på termokanne og gledet meg til å sette meg ned og delta i hyggen rundt bordet sammen med gjestene etter å ha ryddet bort middagen, men istedet må inn på kjøkkenet igjen og finne fram kjel og tekanne og fandens oldemor...;-)

Så jeg fant fort ut at dette med te og kaffe bør man spørre om idet man rydder av bordet, slik at tevannet kan koke mens jeg setter inn i oppvaskmaskina. Og ikke minst betyr det at jeg nå passer på å _ha_ te i huset, og til slutt så må jeg legge til at innkjøp av vannkoker gjør det enda lettere å være den perfekte vertinne og oppfylle alles ønsker.:-)

Det er i grunnen veldig kjekt med de som vil ha en øl eller et glass vin. Atskillig verre med disse sære nykteristene som skal ha te, men ikke hvilken som helst te. Neida, det må være grønn te eller kanel/eple, eller så skal det være brus, men ikke hvilken som helst brus. Den ene skal ha Pepsi Max, den andre liker ingenting annet enn Cola light og den tredje nekter å nippe til noe annet enn ekte brus med sukker i. Hjelp, sier jeg bare. *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

''......eller føler at jeg bryr vertskapet unødvendig som må koke te osv..''

Dette er også min erfaring. :D Når jeg sier "nei-takk, jeg drikker ikke kaffe, og de da byr på en øl istedet, som jeg også takker nei til, blir jeg nok sett på som ganske sær ja. Føler ofte vertskapet blir litt forlegne når jeg spør om jeg bare kan få noe vann :D (som jeg liker både kaldt og varmt)

Haha - legg til at du ikke spiser kake heller - eller frukt eller rundtsykke.......... :-)

Etterhvert blir man en populær gjest likevel fordi det ikke er mulig å servere en noe som helst, ergo er det ikke noe prosjekt å få en på besøk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan drikke med sønnen til stede (aldri mye så jeg blir beruset), jeg kan kose meg med et glass vin alene, eller en iskald pils på verandaen en sommerdag, eller på fest med venner, en øl på byen eller flere.. Sier jeg ikke at jeg ikke blir litt beruset, for det gjør jeg, men ikke foran barn. Men jeg skjønner samtidig GODT hva du mener. Er på en del konferanser, og siden ofte jeg har ansvar, så drikker jeg ikke til middagen og tar en cola i baren etter maten.. og da maser folk om at jeg MÅ ta bare EN drink.. Og det er irriterende. Jeg maser aldri på folk som velger å ikke drikke, spør ikke engang hva de drikker og hvorfor de drikker eller ikke drikker det eller det..

Man kan godt nyte en herlig middag uten alkohol. Er mye ute og spiser, med sønnen min og samboer + familie, eller bare med samboeren min - og som oftes så er det ikke alkohol til maten. Drikkepress er nok like stort blant voksne som hos tenåringer, hvis ikke kanskje verre, og det er skremmende.

Blant ungdom er drikkepress ofte av en og-kom-igjen-da! Ta en til! Et slags oppmuntrende oppbackende drikkepress.

Blant voksne kommer det ofte mer innpakket og i en mer utstøtende og nedlatende karakter.

Blant ungdom er normen at normer dristig skal brytes.

Blant voksne der alkoholen er kulturen og normen, blir du raskt stemplet som sær, simpel, en slags sosialt tilbakestående, litt sviker og avviker. Voksne bedriver ofte et drikkeperess av en sosialt langt mer utstøtende karrakter enn ungdom. (Men da har jeg ikke sagt at alle voksne som drikker bedriver drikkepress.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke helt enig med de ang. det med å kunne ta et glass vin sammen med sine barn... Selv om de vel aldri har sett oss direkte beruset, og heller ikke i dagen-derpå-form.

Og jeg synes du har noen rare venner (evt forhenværende) som reagerer på hva du har i ditt eget glass. Høres ut som umodne tenåringer.

Prøv å la være å drikke et år eller to i jobbsammenheng og du vil få deg noen åpenbaringer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

''Det er altså ikke at man ikke vil ruse seg og være en festbrems man reagerer på, men at man med vilje stiller seg utenfor fellesskapet.''

Det stemmer ikke.

Om det hadde vært riktig ville det vært like sosialt ekskluderende å ikke drikke alkohol pga at man er gravid eller kjører bil som at man heller vil ha en eplemost.

Om man går på en resturant for å spise, ville det være sosialt ekskluderende om jeg ikke spiste. Men det ville vært helt ukomplisert om jeg valgte lammestek eller fisk der andre valgte svin. (Om jeg da ikke forvillet meg på resturant med noen som hadde ekstrem trang til å bestemme over andre.) Om jeg derimot krevde noe som ikke sto på menyen, ville det vært verre. Eller om jeg sa at jeg ikke ville spise på et bord der det ble servert svin, eller mat fra et kjøkken som var besmittet med svinekjøtt. Da ville jeg ekskludert meg selv.

Når man ikke ønsker alkohol har man verken sagt at man ikke vil drikke (=innta væske) sammen med, sitte sammen med, snakke med eller, le og tulle sammen med dem som har valgt å drikke alkohol. Det er ene og alene ruseffekten som skiller en fra de andre.

Og det er den manglende viljen til å ruses seg mer eller mindre som provoserer. Og som fører til de kjedsommelige utspørringene om nei jeg er ikke med i noen sekt. Nei jeg er ikke gravid. Neida, det er ikke noe problem for meg at du drikker, osv. osv. osv.

Hadde jeg gjort det motsatte. Kryssforhørt den ene av oss 9 som valgte alkohoholdig drikk fremfor ikke alkoholholdig da vi stakk ut å spiste etter jobben, ville det blitt ramaskrik. Og det ville ikke vært ende på hvor dømmende, intolerant, arrogant og selvgod jeg var.

mvh

Jeg kan etter noen år med annerledes kosthold - og erfaring med å opptre som uforskammet edru i enkelte settinger bare si meg helt uenig med deg.

Å ikke kunne spise deler av maten anes som enda særere enn å takke nei til alkohol - definitivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du drikker helt uten press??

Det har jeg allerede svart på, men jeg godt gjenta det. Jeg har drukket fint lite de siste 5-6 årene. Var det den eneste forklaringen du kunne komme på?:) Jeg lurer på om problemet ligger hos dere, jeg. Kanskje dere virker litt usikre og lett pårkelige siden folk prøver seg hele tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så det er kanskje noe som har nevnt det før, men for et par uker siden var dette oppe på Grosvold. Det ble da sagt at grunnen til at man kan risikere å bli uglesett dersom man velger å ikke drikke der det er forventet, er sosialt betinget. Det er da er en sosial kode alle andre deler som man stiller seg utenfor. For å komme med et ekstremt eksempel: Jødene har sine egne regler for hva de kan spise og ikke spise, dette har fungert ekskluderende for dem ovenfor resten av storsamfunnet; ofte når man er i kontakt med andre mennesker på besøk eller møtes på kafe e.l. blir det jo servert mat. Hvis man da ikke kan spise denne maten hindrer det jo at man deltar effektivt på slike sosialiseringer. Når du da velger å si nei takk til alkohol, er det litt de samme mekanismene som kommer inn. Du stiller du deg utenfor fellesskapet og blir betraktet som sær.

Det er altså ikke at man ikke vil ruse seg og være en festbrems man reagerer på, men at man med vilje stiller seg utenfor fellesskapet. De fleste vil jo ikke være ekskluderende, men reagerer ubevisst på at man ikke retter seg etter de sosiale kodene. Når man tar en øl på puben etter jobb eller er det jo som oftest ikke for å bli full, men å ha det koselig sammen. Dette er ikke ment som en kritikk til deg, selvfølgelig har du lov å si nei! Men det er ment som en oppklaring siden du synes dette er vanskelig, de fleste mener ikke noe vondt med det når de inisiterer på at du skal drikke, men det er en sosial kode at man i enkelte miljøer skal dette!

(noe som egentlig ikke kan sammenliknes, men jeg opplever ofte at det er sosialt "vanskelig" å ikke drikke kaffe, får ofte en liten latter og kommentarer som "jaja, du vokser vel til etterhvert du også" eller føler at jeg bryr vertskapet unødvendig som må koke te osv.. Dette er litt på samme måte som alkohol, det blir forbventet at man tar i mot)

Leste litt mens jeg lurte på om jeg orket sortere i hjernen og forklare, og jammen har ikke du skrevet det jeg skulle. Og det på en veldig bra måte også. Istemmer m.a.o. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen veldig kjekt med de som vil ha en øl eller et glass vin. Atskillig verre med disse sære nykteristene som skal ha te, men ikke hvilken som helst te. Neida, det må være grønn te eller kanel/eple, eller så skal det være brus, men ikke hvilken som helst brus. Den ene skal ha Pepsi Max, den andre liker ingenting annet enn Cola light og den tredje nekter å nippe til noe annet enn ekte brus med sukker i. Hjelp, sier jeg bare. *S*

*he he* Ja, jeg ender ofte opp med å kjøpe "feil";-) Byr man noen på en Rhône-vin, er det neppe noen som sier at de bare drikker Bordeaux, men har man bare Cola light kan man nesten banne på at det er noen som helst bare vil ha Pepsi Max eller omvendt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke det. Jeg er da for søren voksen og om noen spør meg om jeg vil ha, bestemmer jeg da helt og holdent det selv.

Jovisst bestemmer du selv.

Men det er ikke i alle sammenhenger at det blir tatt like nådig opp.

Jeg har forresten måttet forklare mitt forhold til alkohol i et jobbintervju. Og det var _ikke_ fordi de var redde for at jeg drakk for mye...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å la være å drikke et år eller to i jobbsammenheng og du vil få deg noen åpenbaringer.

mvh

Kanskje. Men jeg har aldri lagt merke til sånt,- tror ikke mine miljøer oppfører seg sånn.

Det er stuerent å ikke like alkohol,- vet om flere som ikke drikker. Mulig de får noen kommentarer om det, men ikke noe mas såvidt jg har lagt merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva smaker Manchego-ost? En annen slags ost du kan sammenlikne med? Konsistens?

Må man være full for å klare å svelge den osten?

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*he he* Ja, jeg ender ofte opp med å kjøpe "feil";-) Byr man noen på en Rhône-vin, er det neppe noen som sier at de bare drikker Bordeaux, men har man bare Cola light kan man nesten banne på at det er noen som helst bare vil ha Pepsi Max eller omvendt;-)

Ja, det er litt rart det der. Det er de sære og vanskelige kontrollfrikene som aldri rører alkohol *nikker overbevisende*;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gulla Wiltersen

:-) Trengte bare å kverulere litt;-)

Ellers er jeg faktisk ganske enig i det du skriver forresten. Om jeg kommer til å ta et glass vin med barna ved bordet eller ei noen gang, det vil jeg ikke si noe sikkert om nå. Men da må det bli hvis jeg noen gang kommer til å tåle mer enn jeg gjør nå. Nå merker jeg faktisk et yrliten forandring hos meg selv etter bare ett eneste glass, og da ville jeg ikke funnet på å gjøre det foran barna mine!

Om det serveres alkohol til middagen når vi er borte, er ikke det noe jeg kommer til å reagere på, men jeg tviler på at det noen gang kommer til å serveres her! Det måtte i så fall ha vært en juleøl til julemiddagen, da det er tradisjon i slekten til min samboer.

Selv drikker vi ytterst sjelden, ingen av oss har tatt så mye som et glass siden flere mnd før jeg blei gravid. Faktisk nærmere to år siden... Ikke savner jeg det heller, og har nærmest sett det som en befrielse å ha denne unnskyldningen. Ellers har jeg ofte tenkt at det må være lettere å bare si at "nei takk, jeg er avholds" istedet for å prøve å forklare hvorfor jeg takker nei til vin til maten ellers. Merkelig at det skal være slik...

Går an å kjøre en variant av den jeg drar når jeg bare ikke orker å forklare maten min... Jeg pleier å si neitakk, jeg er diabetiker - for da får jeg sånn ca riktig mat.

Så eh.... neitakk, jeg er alkoholiker skulle gjøre susen ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant ungdom er drikkepress ofte av en og-kom-igjen-da! Ta en til! Et slags oppmuntrende oppbackende drikkepress.

Blant voksne kommer det ofte mer innpakket og i en mer utstøtende og nedlatende karakter.

Blant ungdom er normen at normer dristig skal brytes.

Blant voksne der alkoholen er kulturen og normen, blir du raskt stemplet som sær, simpel, en slags sosialt tilbakestående, litt sviker og avviker. Voksne bedriver ofte et drikkeperess av en sosialt langt mer utstøtende karrakter enn ungdom. (Men da har jeg ikke sagt at alle voksne som drikker bedriver drikkepress.)

mvh

Desverre kan det nok stemme det du skriver, og det synes jeg er synd.. man skal ikke prakke på noen verken fisk, kjøtt, godis eller alkohol.. Ikke ALLE må like alt, og man er ikke sær selv om man ikke gjoør det. Flott å kunne kose seg uten alkohol ,og for meg er det flott å kose seg med alkohol og ;) Men er med på det su skriver... og det er synd at noen er sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre kan det nok stemme det du skriver, og det synes jeg er synd.. man skal ikke prakke på noen verken fisk, kjøtt, godis eller alkohol.. Ikke ALLE må like alt, og man er ikke sær selv om man ikke gjoør det. Flott å kunne kose seg uten alkohol ,og for meg er det flott å kose seg med alkohol og ;) Men er med på det su skriver... og det er synd at noen er sånn..

selv om det ser sånn ut med de leifene, hehe... har feber - så er litt i ørska. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha - legg til at du ikke spiser kake heller - eller frukt eller rundtsykke.......... :-)

Etterhvert blir man en populær gjest likevel fordi det ikke er mulig å servere en noe som helst, ergo er det ikke noe prosjekt å få en på besøk ;-)

Jeg har en svært allergisk venninne, og jeg prøver alltid å tenke nøye gjennom det jeg lager og kjøper inn før hun kommer på venninnemiddag.

Men man må jo nesten vite om slikt på forhånd, da. Vet disse folkene om dine preferanser?

Jeg skulle tro at folk flest vil legge seg i selen for å gjøre alle til lags, men det kan jo bli litt av en utfordring dersom man til ett og samme selskap både har mange gjester med ganske sprikende preferanser mht mat.

Tar man da med seg mat??

Jeg husker søsteren min hadde besøk av en brevvenninne med glutenallergi. På den tiden hadde vi aldri hørt om slikt før, og det fantes ikke noen spesialprodukter i butikkene på hjemstedet mitt. Jenta hadde med seg maisbrød hjemmefra.

Det er jo ikke alltid så lett å være vertinne heller;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedame

Jeg skjønner ikke hva slags folk du omgås. Det er da helt vanlig å sørge for at man har alkoholfri drikke å tilby.

Jeg har opplevd at det ikke finnes alternativ ved følgende anledninger: Bryllupp, årsfest, 50 års dag, 60 års dag, 40 års dag, nabofest,og kanskje mindre overraskende: russefest.

Sant skal sies at det ved de fleste anledningen har vært alternativer, men ikke uten at jeg har etterspurt dem, og det har ved noen anledninger vært til _tydelig_ bry med hun sære som ikke bare kan ta det som alle de andre tar. Og når de andre har fått påfyll, så har jeg hatt tomt glass.

Jeg har faktisk gjort det til vane å ta med meg en flaske PepsiMax i bilen, som jeg kan stikke og hente i tilfelle det er heeeeeeelt tørke *s*

Men jeg vil understreke at jeg tar det med et smil, kunne ikke falt meg inne å bli snurt fordi ikke alle tenker på oss særinger *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å la være å drikke et år eller to i jobbsammenheng og du vil få deg noen åpenbaringer.

mvh

Stemmer nok godt det ja.. Da jeg var gravid og var på personalfest og fleipa, lo og hadde det gøy - fikk jeg spørsmål om hvor mye jeg hadde drukket.. da jeg sa "ingenting" trodde de ikke på meg, og skulle på død og liv smake på "drinken" min, som var spite.. Da jeg fortalte jeg var gravid, trodde de ikke på meg, fordi de trodde jeg var brisen fordi jeg hadde det så gøy.. Så de mente vel at det ikke gikk an å fleipe, le og tulle og ha det moro uten å være brisen.. da kulen kom litt etterpå skjønte de jo at de hadde tatt feil. Men sånn tenker en del folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...