Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Vet du, jeg tenkte også det samme - ingen presser meg til å drikke, selv om jeg rett som det er ikke drikker i festlige anledninger.

På en annen side: Jeg opplevde heller aldri ammepress, så jeg er kanskje ikke mottakelig for press.

Du har bare hatt litt griseflaks.

;-)

Jeg har forresten aldri opplevd menn som slår i fylla. Så da finnes vel ikke det heller. Eller jeg er bare veldig vanskelig å slå...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

''føler at jeg bryr vertskapet unødvendig som må koke te ''

Men det gjør du jo også *moahahaha* (latteren til Dr Evil)

Fra spøk til tøys: Jeg har alltid laget te uten å mukke, ja - dertil med et smil om munnen! :-) Men må innrømme at jeg i begynnelsen av min vertinnekarriere _inni meg_ måtte venne meg litt til dette med at det kom til å være noen tedrikkere, slik at dette ikke kom som en overraskelse som medfører ekstraarbeid;-)

Ikke fordi det er så mye jobb med te, men typisk ble ønsket om te fremsatt helt uventet på meg på et tidspunkt da jeg allerede hadde kaffen klar på termokanne og gledet meg til å sette meg ned og delta i hyggen rundt bordet sammen med gjestene etter å ha ryddet bort middagen, men istedet må inn på kjøkkenet igjen og finne fram kjel og tekanne og fandens oldemor...;-)

Så jeg fant fort ut at dette med te og kaffe bør man spørre om idet man rydder av bordet, slik at tevannet kan koke mens jeg setter inn i oppvaskmaskina. Og ikke minst betyr det at jeg nå passer på å _ha_ te i huset, og til slutt så må jeg legge til at innkjøp av vannkoker gjør det enda lettere å være den perfekte vertinne og oppfylle alles ønsker.:-)

Har samme erfaring som deg angående disse "hersens" tedrikkerne!!!!

Men etterhvert har jeg jo egentlig lært hvem av mine venner som er kaffedrikkere og hvem som er tedrikkere, og oftere og oftere setter jeg på tevann samtidig som kaffe, - men det hender jo at vi er tomme for te (for det kjøper nå aldri jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jo slik man ønsker det skal være.''

Har nok vært heldig med vennekretsen :-)

Har for det meste hatt en ok vennekrets. Der kan man jo velge.

De sosiale plikrundene i studie og arbeidssammenheng har ikke alltid vært like givende...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ofte at det at jeg ikke drikker kaffe er et j' problem for mange ;)

Jeg har sett kaffekrisen utspille seg mange ganger...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og denne tråden er jo et kraftig bevis på at dette er et tema hvor et litt bastant utsagn kan provosere fletta av mange. Hvilket ikke er noe vanskelig å forstå heller. Man er ikke noen dårlig forelder om ungene ser en drikke et glass vin uten noe fuzz, men man kan være en dårlig forelder om man drikker vin og ungene har negative opplevelser av det.''

Nå har jeg vel ikke kallt noen for dårlige foreldre. Jeg begynte bare med å si hvorfor jeg har fallt ned på at jeg ikke serverer alkohol foran mine barn.

Men jeg har blitt kalt sær og en masse andre ting fordi jeg kunne finne på å servere hjemmelaget tyttebærsaft framfor vin...

Så jeg vet ikke helt hvor toleransen skorter mest...

mvh

''Men jeg har blitt kalt sær og en masse andre ting fordi jeg kunne finne på å servere hjemmelaget tyttebærsaft framfor vin...''

Hjemmelaget tyttebærsaft har jeg aldri smakt, men jeg husker at jeg har fått en helt spesiell kirsebærsaft hos noen - den var visstnok ikke kokt, men presset ut (?).

Uansett: Det eneste som var sært med den kirsebærsaften, var at den var fremstilt etter en oppskrift som var en familiehemmelighet og derfor ikke kunne deles....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så det er kanskje noe som har nevnt det før, men for et par uker siden var dette oppe på Grosvold. Det ble da sagt at grunnen til at man kan risikere å bli uglesett dersom man velger å ikke drikke der det er forventet, er sosialt betinget. Det er da er en sosial kode alle andre deler som man stiller seg utenfor. For å komme med et ekstremt eksempel: Jødene har sine egne regler for hva de kan spise og ikke spise, dette har fungert ekskluderende for dem ovenfor resten av storsamfunnet; ofte når man er i kontakt med andre mennesker på besøk eller møtes på kafe e.l. blir det jo servert mat. Hvis man da ikke kan spise denne maten hindrer det jo at man deltar effektivt på slike sosialiseringer. Når du da velger å si nei takk til alkohol, er det litt de samme mekanismene som kommer inn. Du stiller du deg utenfor fellesskapet og blir betraktet som sær.

Det er altså ikke at man ikke vil ruse seg og være en festbrems man reagerer på, men at man med vilje stiller seg utenfor fellesskapet. De fleste vil jo ikke være ekskluderende, men reagerer ubevisst på at man ikke retter seg etter de sosiale kodene. Når man tar en øl på puben etter jobb eller er det jo som oftest ikke for å bli full, men å ha det koselig sammen. Dette er ikke ment som en kritikk til deg, selvfølgelig har du lov å si nei! Men det er ment som en oppklaring siden du synes dette er vanskelig, de fleste mener ikke noe vondt med det når de inisiterer på at du skal drikke, men det er en sosial kode at man i enkelte miljøer skal dette!

(noe som egentlig ikke kan sammenliknes, men jeg opplever ofte at det er sosialt "vanskelig" å ikke drikke kaffe, får ofte en liten latter og kommentarer som "jaja, du vokser vel til etterhvert du også" eller føler at jeg bryr vertskapet unødvendig som må koke te osv.. Dette er litt på samme måte som alkohol, det blir forbventet at man tar i mot)

Du beskriver det med sosiale koder veldig bra her.

Mannen min var helt til for 4-5 år siden en ikke-kaffedrikkende-person. Og han opplevde det vanskelig i møte med kunder. Det ble til at han begynte med kaffe for å være imøtekommende med kunder og føle seg inkludert i ulike typer fellesskap.

På samme måte kan det være med alkohol, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Du har bare hatt litt griseflaks.

;-)

Jeg har forresten aldri opplevd menn som slår i fylla. Så da finnes vel ikke det heller. Eller jeg er bare veldig vanskelig å slå...

;-)

mvh

Nei, jeg har ikke hatt "litt griseflaks". Noen lar seg lettere presse enn andre, det tror jeg du også forstår.

Jeg har forresten vært sammen med mann som både før og etter meg var sammen med damer han slo. Han slo ikke meg. Tenk deg det. Det betyr ikke at jeg ikke forstår at han slo og var et mindre hyggelig menneske - men jeg lar meg kanskje ikke så lett kue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*he he* Ja, jeg ender ofte opp med å kjøpe "feil";-) Byr man noen på en Rhône-vin, er det neppe noen som sier at de bare drikker Bordeaux, men har man bare Cola light kan man nesten banne på at det er noen som helst bare vil ha Pepsi Max eller omvendt;-)

Og jeg vil ikke ha cola i det hele tatt.

Men et glass vann, om jeg får be...

;-)

Enkelte coladrikkere kan ha ganske bestemte meninger.

Omtrent som de virkelig vinsofistikerte...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som deg angående disse "hersens" tedrikkerne!!!!

Men etterhvert har jeg jo egentlig lært hvem av mine venner som er kaffedrikkere og hvem som er tedrikkere, og oftere og oftere setter jeg på tevann samtidig som kaffe, - men det hender jo at vi er tomme for te (for det kjøper nå aldri jeg...)

:-)

Ja, når jeg først hadde vent meg til at det faktisk finnes tedrikkere i denne verden *S*, så passer jeg på å spørre idet jeg rydder av etter maten alle gjestene om de foretrekker te eller kaffe. For da får jeg satt på tevannet samtidig med kaffen, istedenfor å ta en ekstra tur;-)

Dessuten er det greit å få vite hvor mye jeg skal lage av hver drikk. Det er dessuten alltid noen (BÅDE blant tedrikkerne og kaffedrikkerne) som helst ikke vil være til bryderi og som sier de drikker det jeg lager, så da er det greit å si at det ikke er noe problem å lage begge deler:-)

Så jeg har blitt flink*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det ble omtrent ikke drukket alkohol i vårt hjem da jeg vokste opp. Jeg har aldri opplevd fyll i hjemmet eller hos familiemedlemmer, men så plenty av det hos noen alkoholiserte naboer. Vel, jeg så en onkel av meg godt i farten noen ganger da jeg var tenåring.

Jeg er forbauset over at du så ofte treffer mennesker som ikke godtar ditt syn på alkohol og når den kan drikkes. På flere av festene jeg har vært på har det vært sjåfører, eller folk som ikke drikker alkohol av andre årsaker.

Jeg var på julebord og gravid, men syntes det var for tidlig å fortelle det til noen. Jeg regna med å bli avslørt pga at jeg ikke drakk alkohol, men ingen la merke til hva jeg hadde i glasset. Kanskje de var for fulle ;)

Jeg kan ta et glass vin til maten om barna er med, også ta en halvliter i sola, men fyll opplever de ikke hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ofte at det at jeg ikke drikker kaffe er et j' problem for mange ;)

Hehe, det kan jeg tenke meg - hva i all verden skal jeg servere folk som ikke drikker kaffe... et glass vann? Men det er jo egentlig ikke en irritasjon over den personen som ikke drikker kaffe da, bare at jeg ikke har mer å servere enn kaffe og vann:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke hatt "litt griseflaks". Noen lar seg lettere presse enn andre, det tror jeg du også forstår.

Jeg har forresten vært sammen med mann som både før og etter meg var sammen med damer han slo. Han slo ikke meg. Tenk deg det. Det betyr ikke at jeg ikke forstår at han slo og var et mindre hyggelig menneske - men jeg lar meg kanskje ikke så lett kue.

Jeg har da aldri latt meg presse til å drikke eller til å føle at jeg brude gjøre det.

Men det er noen som bare elsker å blande seg i hva andre ikke drikker, og man får jo høre litt på dem stakker så de blir kvitt sin usikkerhet og sine tvangstanker. Men du verden så trettende de er.

Folk må jo også få lov å velge at de ikke skal i juleselskap til sin mor / bestemor fordi de ikke får drikke alkohol der. (En nabo nevnt en annen plass i tråden.) Men kom ikke å si at voksne ikke utøver drikkepress og det er din vidunderlige fortreffelighet som gjør at du aldri har lagt merke til det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg har blitt kalt sær og en masse andre ting fordi jeg kunne finne på å servere hjemmelaget tyttebærsaft framfor vin...''

Hjemmelaget tyttebærsaft har jeg aldri smakt, men jeg husker at jeg har fått en helt spesiell kirsebærsaft hos noen - den var visstnok ikke kokt, men presset ut (?).

Uansett: Det eneste som var sært med den kirsebærsaften, var at den var fremstilt etter en oppskrift som var en familiehemmelighet og derfor ikke kunne deles....;-)

Hørtes godt ut.

Synd den var så sær...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg vil ikke ha cola i det hele tatt.

Men et glass vann, om jeg får be...

;-)

Enkelte coladrikkere kan ha ganske bestemte meninger.

Omtrent som de virkelig vinsofistikerte...

mvh

Ja, det er typisk coladrikkere som er supersære på hva slags type cola de helst vil ha. Det er sjelden man hører det samme om appelsinbrusdrikkere.

Men jeg hadde en slik en hjemme før. Junior syntes det var utrolig skuffende at man ikke fikk kjøpt Solo i Frankrike da han var 5-6 år, men måtte nøye seg med Fanta;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fordrar ikke fulle folk. Og blir flau på andres vegne når de går over grensen for hva de tåler og man merker at de er litt beruset.

Jeg drikker så og si aldri og har alltid fått høre den komentaren fra andre om jeg er kristelig! Hva har det med saken å gjøre? Hvor mange har ikke nødet meg til å prøve både det ene og det andre?!

Jeg blir provosert av dette, jeg sier aldri noe om andres drikking. Forventer at ingen skal si noe til meg heller.

Dessuten er jeg 100 prosent sikker på at ingen barn liker at mor eller far blir beruset forann ansiktene på dem. Unger merker med en gang at foreldrene blir anderledes.Ikke gode forbilder for barna med alkohol innenbords.

Skal man drikke bør barna være i seng.

Men å drikke et glass vin eller to er forskjellig fra å drikke seg full...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ja, det er typisk coladrikkere som er supersære på hva slags type cola de helst vil ha. Det er sjelden man hører det samme om appelsinbrusdrikkere.

Men jeg hadde en slik en hjemme før. Junior syntes det var utrolig skuffende at man ikke fikk kjøpt Solo i Frankrike da han var 5-6 år, men måtte nøye seg med Fanta;-)

''Junior syntes det var utrolig skuffende at man ikke fikk kjøpt Solo i Frankrike da han var 5-6 år, men måtte nøye seg med Fanta;-)''

Smaksløkene hans var velutviklet allerede da ;o) Fanta er jo ikke drikkende, kun i nøden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes godt ut.

Synd den var så sær...

;-)

mvh

Ja, den var veldig god, og jeg er egentlig ikke noe glad i kirskebærprodukter. Saften var forresten sjokkrosa-rød, og ikke slik mørkerød som kirsebærsaft typisk blir.

Forøvrig synes jeg at familiehemmelighetoppskrifter er supersært;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med begrepet "naturlig" har man insinuert at det er noe som er unaturlig og feil.

Der for blir jeg litt lei av å høre om folks "naturlige" forhold til alkohol, der de faktisk setter en norm for hva som er riktig eller feil.

Sier man at jeg er mest bekvem med, har man flyttet begrepet fra et monopol på det mest riktige til sitt eget subjektive valg. Det er vel derfor jeg steiler på bruken av begrepet "naturlig forhold til alkohol".

mvh

Ja, sånn sett skjønner jeg godt hva du mener.

Når jeg snakker om naturlig, mener jeg vel mer akkurat det: Hva som føles bekvemt og greit å leve med for meg. Jeg mener på ingen måte at folk som er totalavholdende eller ikke drikker i nærheten av barna er unaturlige på noe vis, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å drikke et glass vin eller to er forskjellig fra å drikke seg full...

Ja, det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg huet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså ikke at man ikke vil ruse seg og være en festbrems man reagerer på, men at man med vilje stiller seg utenfor fellesskapet.

Det stemmer ikke.

Om det hadde vært riktig ville det vært like sosialt ekskluderende å ikke drikke alkohol pga at man er gravid eller kjører bil som at man heller vil ha en eplemost.

Er man gravid eller kjører bil stiller enn seg ikke frivilig utenfor fellesskapet. Dette er sosiale aksepterte grunner til å la være å drikke.

Selv har jeg ikke opplevd drikke press, men de gangene jeg har valgt å ikke drikke har jeg alltid fått mye spørsmål om hvorfor.

Nettopp! Akkurat dette som er poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...