Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

''Junior syntes det var utrolig skuffende at man ikke fikk kjøpt Solo i Frankrike da han var 5-6 år, men måtte nøye seg med Fanta;-)''

Smaksløkene hans var velutviklet allerede da ;o) Fanta er jo ikke drikkende, kun i nøden.

Enig i det.

Men nå har junior blitt mest opptatt av cola, han også, så da er det ikke vanskelig å finne brus selv i utlandet;-)

Men han godtar både coca cola og pepsi, da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

At de reagerer på at man ikke liker det... Da er man håpløst bondsk visst.

Da får jeg bare fremstå så bondsk som bare det, ingen får meg til å spise rå fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en svært allergisk venninne, og jeg prøver alltid å tenke nøye gjennom det jeg lager og kjøper inn før hun kommer på venninnemiddag.

Men man må jo nesten vite om slikt på forhånd, da. Vet disse folkene om dine preferanser?

Jeg skulle tro at folk flest vil legge seg i selen for å gjøre alle til lags, men det kan jo bli litt av en utfordring dersom man til ett og samme selskap både har mange gjester med ganske sprikende preferanser mht mat.

Tar man da med seg mat??

Jeg husker søsteren min hadde besøk av en brevvenninne med glutenallergi. På den tiden hadde vi aldri hørt om slikt før, og det fantes ikke noen spesialprodukter i butikkene på hjemstedet mitt. Jenta hadde med seg maisbrød hjemmefra.

Det er jo ikke alltid så lett å være vertinne heller;-)

En venninnne med helt spesielle thee-preferanser tok alltid med seg sin egen te. (Kokt vann sørget verskapet for.) Enkelt og greit. Alle ble galde.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Jeg har da aldri latt meg presse til å drikke eller til å føle at jeg brude gjøre det.

Men det er noen som bare elsker å blande seg i hva andre ikke drikker, og man får jo høre litt på dem stakker så de blir kvitt sin usikkerhet og sine tvangstanker. Men du verden så trettende de er.

Folk må jo også få lov å velge at de ikke skal i juleselskap til sin mor / bestemor fordi de ikke får drikke alkohol der. (En nabo nevnt en annen plass i tråden.) Men kom ikke å si at voksne ikke utøver drikkepress og det er din vidunderlige fortreffelighet som gjør at du aldri har lagt merke til det.

mvh

''Men kom ikke å si at voksne ikke utøver drikkepress og det er din vidunderlige fortreffelighet som gjør at du aldri har lagt merke til det.''

Fy søren, du er så frekk.

Nei, jeg har faktisk ikke opplevd drikkepress. Jeg har blitt bydt drink selv om jeg ikke har drukket alkohol i den aktuelle sammenhengen, men jeg har aldri opplevd å bli mast på/avkrevd forklaring på hvorfor. Å få et tilbud man takker nei til - det kaller i alle fall ikke jeg drikkepress.

Forresten - jeg har registrert et par ganger noen som har vært veldig pekefingeraktige i sine nei til alkohol, og de har nok fått litt tyn, ja. De har gjerne vært sånn "jeg-drikker-ikke-den-gifta-der-for-det-er-så-meningsløst-å-drikke-og-hvorfor-må-noen-alltid-ha-alkohol-for-at-det-skal-bli-gøy" og satt nesene i sky, liksom, og da har nok noen hatt det litt morsomt. Særlig når disse ikke har gjort annet ut av seg enn å sitte i en krok og se på festen utover kvelden.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninnne med helt spesielle thee-preferanser tok alltid med seg sin egen te. (Kokt vann sørget verskapet for.) Enkelt og greit. Alle ble galde.

mvh

Ja er man "virkelig" sær på dette, er det best å ha med selv:-)

Min mormor måtte alltid ha sukkerbiter i kaffen, men ettersom mine foreldre ikke brukte å kjøpe dette, hadde hun alltid noen småpakker fra kafeer i veska;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. :)

Jeg for min del fikk så lyst på vin etter denne tråden, at nå har jeg bevilget meg sjøl et stort glass sammen med resten av en Manchego-ost jeg fant i kjøleskapet. Det smakte riktig så deilig. :)

Mmmm, manchego er nammenam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''føler at jeg bryr vertskapet unødvendig som må koke te ''

Men det gjør du jo også *moahahaha* (latteren til Dr Evil)

Fra spøk til tøys: Jeg har alltid laget te uten å mukke, ja - dertil med et smil om munnen! :-) Men må innrømme at jeg i begynnelsen av min vertinnekarriere _inni meg_ måtte venne meg litt til dette med at det kom til å være noen tedrikkere, slik at dette ikke kom som en overraskelse som medfører ekstraarbeid;-)

Ikke fordi det er så mye jobb med te, men typisk ble ønsket om te fremsatt helt uventet på meg på et tidspunkt da jeg allerede hadde kaffen klar på termokanne og gledet meg til å sette meg ned og delta i hyggen rundt bordet sammen med gjestene etter å ha ryddet bort middagen, men istedet må inn på kjøkkenet igjen og finne fram kjel og tekanne og fandens oldemor...;-)

Så jeg fant fort ut at dette med te og kaffe bør man spørre om idet man rydder av bordet, slik at tevannet kan koke mens jeg setter inn i oppvaskmaskina. Og ikke minst betyr det at jeg nå passer på å _ha_ te i huset, og til slutt så må jeg legge til at innkjøp av vannkoker gjør det enda lettere å være den perfekte vertinne og oppfylle alles ønsker.:-)

Jeg har aldri skjønt at man ikke heller bare kan si nei takk til kaffe om man ikke drikker det eller ikke har lyst på.

Selv drikker jeg ofte ikke kaffe på kvelden, fordi jeg da frykter for søvnen, men jeg ville ikke drømme om å be verten lage te av den grunn. Men står tekannen der, tar jeg kanskje en kopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke rakfisk eller lutefisk eller annen fisk som skjelver;-)

Ok, da er det "lov" å si at du ikke spiser sushi:-)

Jeg har truffet på flere som kategorisk sier at de ikke vil spise rå fisk, men som samtidig glatt spiser råtten eller halvråtten fisk, så da holder ikke rå-fisk-argumentet:-)

Jeg spiser forresten ikke rakfisk, men gravet fisk synes jeg er kjempegodt, likeså lutefisk og sushi.

Jeg synes dessuten at biff tartar er skikkelig digg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg pleier å smile og si at jeg er lykkelig og fornøyd med et glass vann. Men mange tror meg da ikke.

;-)

mvh

Samme erfaring gjør jeg når jeg enkelte steder blir tilbudt cola eller Solo til middag og sier jeg heller vil ha vann. Det får da være måte på beskjedenhet, liksom. Men som nevnt annet sted i tråden synes jeg søt drikke til god mat er en uting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er _ikke_ lett å invitere meg i selskap hvis man begynner å tenke på det. Jeg pleier å bare be de jeg skal til ikke tenke på det så vil jeg forsyne meg fra fatene med det jeg kan spise og la resten bare ligge. Det er sjelden noen inviterer til middag uten at det er noe av hverken grønnsaker, egg, fisk eller kjøtt :-)

Skal det være pizza og film så tilbyr jeg meg gjerne å ta med en pizza eller en flammkuche (hvis det skriver sånn?) så slipper de å tenke på å lage noe så sært som mine pizzaer.

Skal det være kake så står jeg bare over den, eller jeg tilbyr meg å hjelpe til å bake en ekstra som jeg kan spise av - litt ettersom hvor viktig det er for vertinnen at jeg skal kunne grapse til meg i alle serveringene.

Hvis jeg er invitert til noen jeg ikke kjenner så godt at de vet at jeg spiser sær mat så møter jeg bare opp og er veldig diskret med hva jeg ikke putter i munnen. Men de fleste er klar over meg etterhvert :-)

Hadde en gang en gjest i en barnebursdag som hadde med sin egen mat. Og det var jeg veldig glad for. For det var virkelig mye å holde styr på for en nybegynner som meg.

Tror forresten at jeg klarte å lage en ting som han også kunne spise.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri skjønt at man ikke heller bare kan si nei takk til kaffe om man ikke drikker det eller ikke har lyst på.

Selv drikker jeg ofte ikke kaffe på kvelden, fordi jeg da frykter for søvnen, men jeg ville ikke drømme om å be verten lage te av den grunn. Men står tekannen der, tar jeg kanskje en kopp.

Egentlig et godt poeng:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er altså ikke at man ikke vil ruse seg og være en festbrems man reagerer på, men at man med vilje stiller seg utenfor fellesskapet.''

Det stemmer ikke.

Om det hadde vært riktig ville det vært like sosialt ekskluderende å ikke drikke alkohol pga at man er gravid eller kjører bil som at man heller vil ha en eplemost.

Om man går på en resturant for å spise, ville det være sosialt ekskluderende om jeg ikke spiste. Men det ville vært helt ukomplisert om jeg valgte lammestek eller fisk der andre valgte svin. (Om jeg da ikke forvillet meg på resturant med noen som hadde ekstrem trang til å bestemme over andre.) Om jeg derimot krevde noe som ikke sto på menyen, ville det vært verre. Eller om jeg sa at jeg ikke ville spise på et bord der det ble servert svin, eller mat fra et kjøkken som var besmittet med svinekjøtt. Da ville jeg ekskludert meg selv.

Når man ikke ønsker alkohol har man verken sagt at man ikke vil drikke (=innta væske) sammen med, sitte sammen med, snakke med eller, le og tulle sammen med dem som har valgt å drikke alkohol. Det er ene og alene ruseffekten som skiller en fra de andre.

Og det er den manglende viljen til å ruses seg mer eller mindre som provoserer. Og som fører til de kjedsommelige utspørringene om nei jeg er ikke med i noen sekt. Nei jeg er ikke gravid. Neida, det er ikke noe problem for meg at du drikker, osv. osv. osv.

Hadde jeg gjort det motsatte. Kryssforhørt den ene av oss 9 som valgte alkohoholdig drikk fremfor ikke alkoholholdig da vi stakk ut å spiste etter jobben, ville det blitt ramaskrik. Og det ville ikke vært ende på hvor dømmende, intolerant, arrogant og selvgod jeg var.

mvh

Akkurat som Zelda77 skriver, er det nettopp akseptabelt å si nei takk til alkohol hvis man er gravid eller kjører bil. Da stiller man seg ikke med vilje utenfor fellesskapet, men har en grunn.

Og jeg tror heller ikke folk ville reagert like kraftig dersom du istedet for å avvise alkohol helt hadde sagt at du ikke ville bli beruset, og tatt bare et glass. Det er ingen like stor sosial tvang om å bli beruset (stort sett..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det "lov" å si at du ikke spiser sushi:-)

Jeg har truffet på flere som kategorisk sier at de ikke vil spise rå fisk, men som samtidig glatt spiser råtten eller halvråtten fisk, så da holder ikke rå-fisk-argumentet:-)

Jeg spiser forresten ikke rakfisk, men gravet fisk synes jeg er kjempegodt, likeså lutefisk og sushi.

Jeg synes dessuten at biff tartar er skikkelig digg:-)

Prøv surstrømling!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det "lov" å si at du ikke spiser sushi:-)

Jeg har truffet på flere som kategorisk sier at de ikke vil spise rå fisk, men som samtidig glatt spiser råtten eller halvråtten fisk, så da holder ikke rå-fisk-argumentet:-)

Jeg spiser forresten ikke rakfisk, men gravet fisk synes jeg er kjempegodt, likeså lutefisk og sushi.

Jeg synes dessuten at biff tartar er skikkelig digg:-)

Jeg liker røyket laks og gravlaks og varmrøyka makrell - men ikke lutefisk.

Tror du jeg liker sushi? Har aldri turd å prøve!

Og biff tartar - er det rå kjøttdeig med rå eggeplomme på? Jeg synes det er godt å smake på kjøttdeigen når jeg lager kjøttkaker (altså når den er krydret og spedd litt). Tror du jeg liker biff tartar da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

*S*

Og tør jeg spørre: Hvilke er de to andre? :-)

Det må være noe med sex, gummi og sjømannsbruder tenker jeg. *s*

men jeg har ikke helt bestemt meg hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. :)

Jeg for min del fikk så lyst på vin etter denne tråden, at nå har jeg bevilget meg sjøl et stort glass sammen med resten av en Manchego-ost jeg fant i kjøleskapet. Det smakte riktig så deilig. :)

Svake menn'ske, jeg sier du svake menn'ske:-)

*nynner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...