Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Apropos dette snakket om hva som passer og ikke passer til mat:

Det får meg til å tenke på en episode av amerkianske "Wife Swap", der en bondekone fra en gård med melkekyr kom inn i en familie der alle drakk brus til _ethvert_ måltid, altså hverdagsmat og ikke festmat.

Denne dama reagerte på det, hvilket det jo er ingen ting å si på, men i motsetning til å innføre vann, som i et heilnorsk hjem, tvang hun tenåringen i familien til å drikke _helmelk_ til middags! ;-) Til store protester, selvsagt.

''i motsetning til å innføre vann, som i et heilnorsk hjem, tvang hun tenåringen i familien til å drikke _helmelk_ til middags!''

Øh, da jeg var liten var det helmelk til alle måltider - det er mange måltider hvor jeg fortsatt drikker melk (om enn lett-melk) fordi jeg er vant til det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gir ingen mening å "diskutere" videre.

Jeg har aldri sagt at drikkepress ikke _finnes_, men jeg påstår - som flere i denne tråden - at det ikke nødvendigvis er så utbredt som du har opplevd det. Og for å snu din egen argumentasjon: Det er vel noe arrogant å påstå at det _er_ drikkepress overalt bare fordi du selv vanker i miljøer der alkohol har en fremtredende plass?

Og jeg påstår at ikke alle lar seg presse, verken til å drikke eller andre ting man selv ikke vil.

Det er leit at du har havnet i slike kretser der alkohol er så viktig, men som en eller annen sa et sted i tråden: Du virker å ha en noe anstrengt holdning til dette. Ro ned, slapp av og bli med på festen, hvis du er glad og avslappet så trenger kanskje ikke folk prøve å dytte alkohol i deg hele tiden. :-)

Jeg har da ikke sagt at det finnes overalt.

Du knyttet derimot drikkepress opp mot noe galt med dem som opplever presset.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Her tror jeg du har et poeng. Jeg tror at det er forskjell på måten ting bli oppfattet som avgjør om det føles som press eller ikke. Du hadde tatt et valg angående flaksa på kvelden, og sto ved de valget. Dermed ble det ingen mer diskusjon rundt det. Det samme skjedde med meg (bare litt senere). Noen "svakere" (bekalger at jeg bruker den betegnelsen) vil bli usikre på sitt valg, mene at de MÅ stole på fagpersonen og vakle litt, helsesøster vil kanskje pushe litt mer på (det er udiskutabelt at det er sunt å amme) og moren føler dette som ammepress...

Det tror jeg er en riktig "konklusjon". (Søren òg, jeg har egentlig gått og lagt meg, jeg, skulle bare innom og slå av maskina... Shit. :-))

Samtidig tror jeg nok også at det finnes helsesøstre som er mer pågående enn andre, og møter en pågående helsesøster en usikker mamma, så kan løpet være kjørt.

Dette med usikkerhet kan nok også gjøre seg gjeldende i alkoholiserte sammenhenger også. Er man redd for å ikke "passe inn" uten alkohol, kan grensen for press være svært lav.

Nei - NÅ er det natt'a! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg har da ikke sagt at det finnes overalt.

Du knyttet derimot drikkepress opp mot noe galt med dem som opplever presset.

mvh

''Du knyttet derimot drikkepress opp mot noe galt med dem som opplever presset.''

He-he, du skjønte ikke helt spøken min, nei. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det kan man da få i seg på andre måter enn å drikke vin?

Klart. Men det er ikke på langt nær så MORSOMT å gå i skauen å plukke blåbær som å drikke et glass vin sånn litt utpå høsten!

;-)

(Jadda, jeg går nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nevnet bare noen av de tingene jeg eller noen i min familie kunne like å drikke, som eksempler på at man kan overleve uten vin. Veldig ofte ender jeg opp med vann selv.

Det er vel ikke mer styr for deg om jeg serverte hjemmelaget tyttebærsaft. Jeg lagde den jo ikke mens du ventet.

;-)

Så jeg synes det er sært å kalle andre for sære bare fordi de kunne funnet på å servere noe du ikke ville servert. Da har man meldt seg inn i Det Eksklusive Forbund med Monopol på God Smak.

Da synes jeg det er langt særere og så å rive seg i håret og se forvirret, småfornærmet og frustrert ut fordi en gjest ba om et alkoholfritt alternativ. Det har jeg opplevd en del ganger. (Når det kun står alkoholholdig drikke på bordet. Ikke Farris eller vann en gang.)

mvh

Jeg er forsatt litt satt ut av hva slags mennesker du omgås jeg, som utøver den type drikkepress, og som river seg i håret fordi noen ønsker alkoholfrie alternativer til middag...

Det er klart, hvis du setter deg og krever nylaget tyttebærsaft der og da, kan jeg vel skjønne frustrasjonen, men vann er vel bra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart. Men det er ikke på langt nær så MORSOMT å gå i skauen å plukke blåbær som å drikke et glass vin sånn litt utpå høsten!

;-)

(Jadda, jeg går nå...)

Du dukker stadig opp igjen:-) Natta:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart. Men det er ikke på langt nær så MORSOMT å gå i skauen å plukke blåbær som å drikke et glass vin sånn litt utpå høsten!

;-)

(Jadda, jeg går nå...)

Men kjære all verden, det er da enkelt - to glass rødvin så skogstur:-) Dobbelt dose med antioksidanter blir det å:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Men kjære all verden, det er da enkelt - to glass rødvin så skogstur:-) Dobbelt dose med antioksidanter blir det å:-)

Overdose. Ikke bra!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at det ikke finnes alternativ ved følgende anledninger: Bryllupp, årsfest, 50 års dag, 60 års dag, 40 års dag, nabofest,og kanskje mindre overraskende: russefest.

Sant skal sies at det ved de fleste anledningen har vært alternativer, men ikke uten at jeg har etterspurt dem, og det har ved noen anledninger vært til _tydelig_ bry med hun sære som ikke bare kan ta det som alle de andre tar. Og når de andre har fått påfyll, så har jeg hatt tomt glass.

Jeg har faktisk gjort det til vane å ta med meg en flaske PepsiMax i bilen, som jeg kan stikke og hente i tilfelle det er heeeeeeelt tørke *s*

Men jeg vil understreke at jeg tar det med et smil, kunne ikke falt meg inne å bli snurt fordi ikke alle tenker på oss særinger *s*

Jeg har aldri opplevd at det ikke har blitt servert både alkohol og alkoholfritt i diverse lag (alle du nevner, utenom kanskje russefesten)... Kunne heller ikke falle meg inn at alle jeg iniviterer i selskap uten videre skal drikke alkohol, så jeg serverer begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den klarte jeg faktisk å la være å kommentere:-)

Det er godt noen er høflige nok til å bare tenke det andre sier høyt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det trodde jeg også. Og mange steder er det det, men ikke alltid. Det har vel også bedret seg noe de siste årene. Nå var jo ikke dette venner eller miljøer jeg holdt ut i særlig lenge. Det meste ble jo også levert i mer ikke-valgte settinger, som fester i forbindelse med stuier eller jobb.

Men om du gjerne tar deg litt alkohol selv, vil ikke disse tingene bli tydelige. Man blir tilgitt for å la være å drikke en kveld.

Alt maset og tjaset og alle som på dø og liv skulle omvende meg til alkohol, enda jeg aldri har vært totalavholds, har nok bidratt til at jeg vil at det i mitt hjem kun skal serveres kun et alkoholfritt alternativ. Jeg vil bare ha en komplett drikkepressfri oase.

De som vil ha plonk har riklig med andre alternativer.

Men tro meg, det finnes flust av voksne tilsynelatende oppegående mennesker som får fullstendig hetta og bare ikke kan takle at noen velger å la være å innta alkoholholdige væsker.

mvh

''får fullstendig hetta og bare ikke kan takle at noen velger å la være å innta alkoholholdige væsker.''

Vær så snill å forklar meg hva du mener med dette utsagnet? Jeg ser for meg at vedkommende voksne person bryter sammen i krampegråt fordi du ikke ønsker å drikke alkohol, og det har jeg vanskelig for å se for meg... Eller dreier det seg om litt fleipete slivspark til deg fordi du ikke drikker? Seriøst, jeg bare lurer på hva du legger i begrepet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og for å snu din egen argumentasjon: Det er vel noe arrogant å påstå at det _er_ drikkepress overalt bare fordi du selv vanker i miljøer der alkohol har en fremtredende plass?''

Godt poeng:-)

''Og jeg påstår at ikke alle lar seg presse, verken til å drikke eller andre ting man selv ikke vil. ''

Poenget er vel heller at noen letter oppfatter andres kommentarer som press enn det andre gjør. Ref det du nevnte om ammepress: Jeg har hørt andre kommentere at pleierne på barsel utøvde "ammepress" - jeg oppfattet dem som at de hadde sammenfallende ønsker som meg selv: Nemlig at denne ammingen skulle jeg klare - jeg oppfattet dem som hjelpere på veien mot dette - ikke at de presset meg til å gjøre noe jeg ikke hadde lyst til.

''Poenget er vel heller at noen letter oppfatter andres kommentarer som press enn det andre gjør. Ref det du nevnte om ammepress: Jeg har hørt andre kommentere at pleierne på barsel utøvde "ammepress" - jeg oppfattet dem som at de hadde sammenfallende ønsker som meg selv: Nemlig at denne ammingen skulle jeg klare - jeg oppfattet dem som hjelpere på veien mot dette - ikke at de presset meg til å gjøre noe jeg ikke hadde lyst til.''

Det er sant at man kan oppleve ting forskjellig. Men det blir vel drøyt å tillegge andre en så mye svakere evne til objektivitet enn en selv.

Når noen har en forskjellig opplevelse av noe er den mest sannsynlige grunnen at opplevelsene også objektivt sett var forskjellige.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ikke servert vin i en bursdag heller?

*Sjokka* ;o)

Jeg har vært på en megde 50-års dager dette året og for å være helt ærlig tror jeg ikke det hadde blitt like morro uten alkohol, selv om ingen blir overstadig berusa.

Jeg ser bare folk som har det morro jeg. Talene blir bedre, vitsene sitter løsere, folk er mer avslappa og de som ikke er så stødige på dansegulvet, danser likevel.

På slike tilstelninger synes jeg det må serveres alkohol, men jeg tror ikke noen reagerer negativt om de sier nei takk.

Ellers kommer jeg skjelden på å ta ett glass vin sånn ellers.

På hyttetur i vinter etter en skitur kom venninna mi og dytta vinglasset inn i hånden min. Jeg tenkte ikke på det en gang jeg, men skal innrømme at det er godt med ett glass vin etter en skitur i fjellet.

''Talene blir bedre''

Nåja, det er en sannhet med modifikasjoner:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Jeg har aldri opplevd at det ikke har blitt servert både alkohol og alkoholfritt i diverse lag (alle du nevner, utenom kanskje russefesten)... Kunne heller ikke falle meg inn at alle jeg iniviterer i selskap uten videre skal drikke alkohol, så jeg serverer begge deler...

Men _du_ er en hensynsfull dame! Ikke alle er det *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starta ut bl.a. med en ganske nedlatende kommentar om at "dine barn nytes best uten promille", noe fler enn meg reagerte på.

Forresten må jeg også bare påpeke at det også er sært å skrive thee og ikke te, som det heter i bokmålsordboka. :P

Jeg har skrevet Thee noen ganger fordi det er det som står på flotte Thee-bokser til virkelige thee-elskere. Dette var for å understrele at de var Thee-elskere med Stor Th.

Som du kanskje har lagt merke til skriver jeg til vanlig te akkurat som det står i bokmålsordboka.

Ganske sært å kalle andre for sære.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...