Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri opplevd at det ikke har blitt servert både alkohol og alkoholfritt i diverse lag (alle du nevner, utenom kanskje russefesten)... Kunne heller ikke falle meg inn at alle jeg iniviterer i selskap uten videre skal drikke alkohol, så jeg serverer begge deler...

''utenom kanskje russefesten''

Jeg kan vel knapt huske å ha blitt _servert_ noe som helst på russefester;-) Der var det stort sett å ta med eller kjøpe selv;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

;-)

Jeg husker en jente fra tiden på videregående. Hun var ekstremt anti-alkohol, derunder også cider med 0,7vol% alkohol;-)

Noen blir rusa bare av å lukte på korken...;-)

Jeg skjønner ikke helt hva som er så komisk med dette. Alkohol er en gift som har ødelagt mangt et liv. Det kan være mange grunner til at man er helt anti-alkohol, og det er de som ikke respekterer dette som har et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor kommer da dette kravet om en begrunnelse fra?

Jeg kunne være gravid uten å ønske å si det.

Jeg kunne ha alkhol helt opp i vranghalsen pga tidligere negative erfaringer.

Jeg kunne være en tørrlagt alkoholiker.

Jeg kunne komme fra en slekt jeg visste svært var genetisk disponert for alkoholisme.

Jeg kunne bruke medisiner som var uforenelige med alkohol.

Jeg kunne ha en sykdom som var uforenelig med alkohol.

Jeg kunne være allergisk.

Jeg kunne vite at om jeg først fikk et glass innabors, ble jeg ikke til å stoppe og for øvrig utrivelig å ha med å gjøre.

Eller jeg kunne rett og slett ha mer lyst på den Soloen som sto rett ved siden av ølflaska.

Jeg ville aldri måtte stå til regnskap for hvorfor jeg valgt fisk fremfor kjøtt.

Men om jeg ikke drikker alkohol skal jeg altså måtte stå skolerett, for det er bare lov om man er gravid eller kjøre bil?

Mener du virkelig det.

Men om jeg setter meg utenfor felleskapet ved å velge bort alkohol, da er det jo alkoholen/rusen som er kjernen i dette fellesskapet. Det viktigste er altså ikke om man er hyggelig og givende å ha med å gjøre, men om man intar alkohol.

mvh

''Jeg kunne vite at om jeg først fikk et glass innabors, ble jeg ikke til å stoppe og for øvrig utrivelig å ha med å gjøre.''

Ut i fra min - dog meget begrensede - erfaring med slike folk, vil jeg si at sannsynligheten for at de takker nei til glass nummer én av denne grunnen er NULL! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva som er så komisk med dette. Alkohol er en gift som har ødelagt mangt et liv. Det kan være mange grunner til at man er helt anti-alkohol, og det er de som ikke respekterer dette som har et problem.

Oi! Ja, ja, det var også en måte å ta det på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Helt enig, de vil gjerne stappe i deg litt så du øker vekta. Selv om de svært ofte påpeker at de gjerne skulle tatt av noen kilo ;) Jeg har aldri turt å si at det kan de greit klare hvis de spiser litt mindre porsjoner og unngår dessert og kaker som en del av det daglige kostholdet hehe

Jeg tror faktisk at om du hadde sagt noe slikt til meg i mitt hjem så hadde du antagelig ikke blitt invitert på flere besøk.

En som er overvektig er jo det fordi vedkommende spiser for mye - det er vi alle enige i. Men det er ikke så mange som spiser seg fete fordi de driter i utseendet sitt og helsa si - det ligger litt mer kompliserte greier bak som regel.

Så når en som er overvektig gir deg masse kake så er ikke det fordi vedkommende vil fete deg opp, men fordi denne gjør mot andre som de skulle ønske å bli gjort mot selv. De ville gjerne spist mye mer kake hvis de kunne, men holder det på et minimum av hva de må ha - men du kan spise så mye du vil.

Dermed er handlingen gjerne slik den er som et resultat av at dette mennesket unner det alt det som godt er - altså en handling av omtanke til deg. Å møte den med en spydighet vil jeg se på som så lite vennlig at jeg antagelig ville avvist deg.

Eller nå etter at jeg ikke lenger hemmes av kompleksene jeg led under da jeg var overvektig - ville jeg antagelig konfrontert deg på en måte du ville opplevd som like lite hyggelig som jeg ville opplevd deg som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det kan jeg tenke meg - hva i all verden skal jeg servere folk som ikke drikker kaffe... et glass vann? Men det er jo egentlig ikke en irritasjon over den personen som ikke drikker kaffe da, bare at jeg ikke har mer å servere enn kaffe og vann:-)

Te. kakao, vann, juice er gode alternativer. En annen ting er jo at de som ikke drikker kaffe heller ikke har den vanen at de må ha noe flytende å nippe til sammen med kaka.

Spør så får du svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor kommer da dette kravet om en begrunnelse fra?

Jeg kunne være gravid uten å ønske å si det.

Jeg kunne ha alkhol helt opp i vranghalsen pga tidligere negative erfaringer.

Jeg kunne være en tørrlagt alkoholiker.

Jeg kunne komme fra en slekt jeg visste svært var genetisk disponert for alkoholisme.

Jeg kunne bruke medisiner som var uforenelige med alkohol.

Jeg kunne ha en sykdom som var uforenelig med alkohol.

Jeg kunne være allergisk.

Jeg kunne vite at om jeg først fikk et glass innabors, ble jeg ikke til å stoppe og for øvrig utrivelig å ha med å gjøre.

Eller jeg kunne rett og slett ha mer lyst på den Soloen som sto rett ved siden av ølflaska.

Jeg ville aldri måtte stå til regnskap for hvorfor jeg valgt fisk fremfor kjøtt.

Men om jeg ikke drikker alkohol skal jeg altså måtte stå skolerett, for det er bare lov om man er gravid eller kjøre bil?

Mener du virkelig det.

Men om jeg setter meg utenfor felleskapet ved å velge bort alkohol, da er det jo alkoholen/rusen som er kjernen i dette fellesskapet. Det viktigste er altså ikke om man er hyggelig og givende å ha med å gjøre, men om man intar alkohol.

mvh

Poenget er jo nettopp det at hvis du hadde begrunnet å ikke drikke alkohol med en av de alvorlige grunnene du nevner, hadde det vært helt ok å si nei, for da hadde folk forstått hvorfor! Når du bare sier nei uten å komme med en akseptert begrunnelse, da forstår ikke folk hvorfor du vil stå utenfor, det er derfor de insisterer på at du skal drikke alkohol. (dette foregår nok ganske ubevisst) Det er en sosial kode, det er ikke det at alle med vilje vil være ubehagelige mot deg!

Du kan ikke helt sammenlikne dette med å velge mellom lamme-og svinekjøtt på en restaurant. Tenk deg istedet at du har invitert til middag, og så kommer det en gjest som nekter å smake. Og gjesten er ikke vegetarianer eller har en religion som gjør at han ikke kan spise maten. Han bare vil ikke spise, uten noen annen begerunnelse enn at han ikke vil. Istedet insisterer han på å ta til takke med en brødskive. Denne personen vil da selvfølgelig stå litt utenfor fellesskapet!

Og jeg personlig mener selvfølgelig ikke at det er en ideelt situasjon at du alltid skal måtte forsvaret valget ditt, jeg mente bare å forklare hvorfor det er sånn. Det er bestandig sånn at når man gjør noe som er utenfor det sosialt aksepterte, gjør det litt vondt, dessverre. Det er ikke en ideell situasjon, men sånn er det. Du kan dessverre ikke forvente at det skal forbigå i stillhet hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at om du hadde sagt noe slikt til meg i mitt hjem så hadde du antagelig ikke blitt invitert på flere besøk.

En som er overvektig er jo det fordi vedkommende spiser for mye - det er vi alle enige i. Men det er ikke så mange som spiser seg fete fordi de driter i utseendet sitt og helsa si - det ligger litt mer kompliserte greier bak som regel.

Så når en som er overvektig gir deg masse kake så er ikke det fordi vedkommende vil fete deg opp, men fordi denne gjør mot andre som de skulle ønske å bli gjort mot selv. De ville gjerne spist mye mer kake hvis de kunne, men holder det på et minimum av hva de må ha - men du kan spise så mye du vil.

Dermed er handlingen gjerne slik den er som et resultat av at dette mennesket unner det alt det som godt er - altså en handling av omtanke til deg. Å møte den med en spydighet vil jeg se på som så lite vennlig at jeg antagelig ville avvist deg.

Eller nå etter at jeg ikke lenger hemmes av kompleksene jeg led under da jeg var overvektig - ville jeg antagelig konfrontert deg på en måte du ville opplevd som like lite hyggelig som jeg ville opplevd deg som.

Det var fine tanker - har ikke tenk på den omtanke-tanken før:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva som er så komisk med dette. Alkohol er en gift som har ødelagt mangt et liv. Det kan være mange grunner til at man er helt anti-alkohol, og det er de som ikke respekterer dette som har et problem.

At du mener at alkohol er gift, er vel det de fleste reagerer på, ikke at du er avholdsmenneske....

Jeg har stor respekt for de som avstår fra alkohol, men ikke at de snakker nedlatende om andre som nyter sin vin eller øl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så rent få som kan gi uttrykk for at de synes det er kiip når noen ikke kan drikke fordi de kjører bil eller har blitt gravide. De vil aller helst at alle har ca samme alkoholprosent i blodet.

Men om kravet om å drikke alkohol i en eller annen sosial sammenheng er så kraftig at folk ubevisst reagerer om noen bryter mot denne kodeksen, er jo drikkepresset enormt. Og folk vedstår seg kanskje ikke en gang at de utøver drikkepress.

Den som velger å ikke drikke har ikke med dette valgt å sette seg selv utenfor det sosiale fellesskapet med mindre man er på et vinkurs el.l. Det er felleskapet som er så skjørt og intolerant at det setter den som uten gyldig grunn (baby/gravid) ikke oppfyller drikkekravet utenfor.

mvh

''Nå er det ikke så rent få som kan gi uttrykk for at de synes det er kiip når noen ikke kan drikke fordi de kjører bil eller har blitt gravide.''

Er det virkelig mange som insisterer på at du skal drikke alkohol når du er gravid? Det har jeg aldri opplevd! Når man kjører bil har jeg opplevd at folk har foreslått at de kan ta taxi, men hvis de forklarer hvorfor de kjører bil, er det som regel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Det var fine tanker - har ikke tenk på den omtanke-tanken før:-)

Takk :-)

Jeg har jobbet mer enn vanlig tror jeg, med å tenke over hva som gjør at man spiser slik og andre spiser sånn etterhvert som jeg har jobbet meg vekk fra mat som belønningssystem, kos, trøst, venn osv og forsøkt å se hva som ligger bak at vi gjør som vi gjør.

Med det resultat at jeg blir ganske sur på de som har fordommer mot sånne som meg - samtidig som jeg innser at jeg har en jobb å gjøre med egne fordommer på en del områder ellers :-) Ikke alltid like lett å være politisk svelgbar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du mener at alkohol er gift, er vel det de fleste reagerer på, ikke at du er avholdsmenneske....

Jeg har stor respekt for de som avstår fra alkohol, men ikke at de snakker nedlatende om andre som nyter sin vin eller øl!

Alkohol er jo en gift, det er ingen påstand men en sannhet!

Jeg er ikke avholdsmenneske, drikker gjerne et glass vin på f.eks. restaurant ca. 1 gang hvert skuddår. Jeg har ingen problemer med å respekterer de som velger å drikke oftere, det ville sikkert jeg også gjort hvis jeg spiste på restaurant uten barna litt oftere. :))

Jeg synes imidlertid at det å være total-anti-alkohol ble latterliggjort, og det synes jeg er respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Sammen med et laug av ufroskammede tvangstrøyehentere er det mulig å kurrere i hvert fall noen.

For øvrig er det jo en utmerket anleding til å gi barna noen praktiske leksjoner i hvordan man i praksiss bestemmer over sin egen kropp.

;-)

mvh

Det at en som er overvektig gjerne vil gi deg kake er ikke et utrykk for at vedkommende vil deg vondt.

Det er et utrykk for at dette mennesket - som forøvrig jeg faen ikke synes det er greit at du omtaler slik du gjør her - faktisk forsøker å gi deg det beste det selv vet om. Det er en handling av omsorg for deg og et forsøk på å vise deg at vedkommende unner deg alt godt det vet om i verden.

Jeg synes at å svare vedkommende på en slik måte er som å drite ut en alkoholiker som ligger nede og det kan du godt la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkohol er jo en gift, det er ingen påstand men en sannhet!

Jeg er ikke avholdsmenneske, drikker gjerne et glass vin på f.eks. restaurant ca. 1 gang hvert skuddår. Jeg har ingen problemer med å respekterer de som velger å drikke oftere, det ville sikkert jeg også gjort hvis jeg spiste på restaurant uten barna litt oftere. :))

Jeg synes imidlertid at det å være total-anti-alkohol ble latterliggjort, og det synes jeg er respektløst.

Det må være "in the eye of the beholder", for jeg bare sa det som det var - den unge dama var prinsippiell motstander av eplecider og gjorde et stort poeng av at det var alkohol og derfor alskens vederstyggeligheter heftet ved det.

Den rusen man eventuelt får av å drikke eplecider med 0,7vol% alkohol går man vel av seg på vei til do etterpå - man kunne like gjerne fått iseg tilsvarende mengde alkohol ved å spise visse gjærede matvarer, men da hadde det ikke stått på noen innholdsdeklarasjon som hunn kunne slått ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er jo en gift, det er ingen påstand men en sannhet!

Jeg er ikke avholdsmenneske, drikker gjerne et glass vin på f.eks. restaurant ca. 1 gang hvert skuddår. Jeg har ingen problemer med å respekterer de som velger å drikke oftere, det ville sikkert jeg også gjort hvis jeg spiste på restaurant uten barna litt oftere. :))

Jeg synes imidlertid at det å være total-anti-alkohol ble latterliggjort, og det synes jeg er respektløst.

''Jeg synes imidlertid at det å være total-anti-alkohol ble latterliggjort, og det synes jeg er respektløst.''

Fordi man da føler seg trakkasert, når man selv synes at alkohol er i orden i visse sammenhenger. Anti-alkohol og anti-røyking blir litt ekstremt i mine øyne. Man må godta hverandre som vi er, det er respekt, fundamentalistiske holdninger utøver _ikke_ respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å kjøre en variant av den jeg drar når jeg bare ikke orker å forklare maten min... Jeg pleier å si neitakk, jeg er diabetiker - for da får jeg sånn ca riktig mat.

Så eh.... neitakk, jeg er alkoholiker skulle gjøre susen ;-D

He he he:-) Verdt et forsøk...! Da skal folk være så forståelsesfulle, at det blir sikkert ikke flere spørsmål i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det utrolig hvor "sær" man oppfattes som dersom man velger å ikke drikke alkohol. Jeg er som deg - drikker ikke når jeg er sammen med barna, og egentlig sjelden ellers også. Har ikke noe anstrengt forhold til alkohol, men jeg koser meg egentlig best uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det utrolig hvor "sær" man oppfattes som dersom man velger å ikke drikke alkohol. Jeg er som deg - drikker ikke når jeg er sammen med barna, og egentlig sjelden ellers også. Har ikke noe anstrengt forhold til alkohol, men jeg koser meg egentlig best uten.

Synes det høres fornuftig ut, jeg;) Alkohol er _ikke_ et "must", mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Slike kamuflasjeoperasjoner er omtrent like diskre og upåfallende som en levende rosa elefant på Karl Johan...

;-)

mvh

Hvis jeg lar være å spise potet så er vel det diskret? Jeg tror ikke at ingen oppdager at jeg ikke spiser potet. Men jeg lar være å forkynne ved bordet at "Potet ja - prøver du å t alivet av meg eller???"

Jeg bare sender potetene videre og forsyner meg av det jeg kan spise. Og hvis noen kommenterer eller lurer på hvorfor så sier jeg at jeg ikke kan spise mat med karbohydrater - uten å moralisere over at det burde gjelde flere enn meg. Det er diskret nok mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...