Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Det er selvsagt ikke i orden å plage livet av folk med vekt om man veier for lite heller. Eller å tvinge i dem maten. Men de fleste blir bare oppfordret til å spise mer ut fra at den som har laget i stand kanskje gjerne vil spise mer selv men ikke kan eller vet at hun ikke burde.

Men som med alt annet - det er ikke greit å plage folk.

Det er greit å takke nei til mer når man er forsynt, men det er ikke greit å i enhver situasjon bli sur på den som prøver å by på mer fordi dette ofte er en dårlig - men likevel en slags omsorg som det gis uttrykk for.

Men som sagt - ikke om den som skal gi en maten skal være freidig.

Som du forstår er dette et litt mer problematisk tilfelle. Omtanken drukner når argumentene for at du skal spise alt hun serverer er at du er undervektig, mager og antagelig har et problematisk forhold til mat. Det er hun som har det problemet, men det kan jeg ikke si. Og tålmodig har jeg vært til langt utover mine egne grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir egentlig litt sjokkert jeg! Er det voksne mennesker som ikke klarer å gå i selskap hos andre uten å få servert alkohol?!? Helt utrolig!!!

Kjenner jeg bare blir mer og mer glad for mine venner :)

Det er vel mer at man blir oppringt på forhånd;

"Jeg hører du ikke har tenkt å servere vin til maten... knurr...knurr...." For noen har selvsagt sjekket om ting blir gjort riktig i forkant...

Slike blir jo fort eksvenner. Jeg takler ikke japansk strikthet i samværskodeksen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser på det fra den kjemiske eller biologiske siden _er_ alkohol helt ubestritt et giftstoff.

Å benekte det er å grave hodet ganske langt ned i sanden. Når du drikker alkohol heller du blant annet i deg fortynnet gift. Om dette giftstoffet er så farlig og negativt at du ikke brude få det i deg i det hele tatt, eller at det burde vært forbudt, er en annen diskusjon.

Men alkohol er giftig. Få man det i seg i for store doser dør man. Får man mindre doser over lang tid kan det føre til hjerneskade, organskader og i verste fall døden. Det er harde fakta.

Når man som samfunn tillater at dette giftstoffet får florere vet man at det vil innbære både sykdom, død, krimminalitet, ulykker, uførhet, vold, omsorgssvikt og mange andre problemer.

Men jeg kjenner ingen større trang til å rippe opp i dette hver gang noen koser seg med et glass vin.

mvh

''Men jeg kjenner ingen større trang til å rippe opp i dette hver gang noen koser seg med et glass vin.''

Og det var vel nettopp mitt poeng;) Jeg kunne aldri tenke meg å benekte alle farene ved overdreven/uvettig bruk av alkohol, men vi er veldig mange som _ikke_ misbruker alkohol.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men jeg kjenner ingen større trang til å rippe opp i dette hver gang noen koser seg med et glass vin.''

Og det var vel nettopp mitt poeng;) Jeg kunne aldri tenke meg å benekte alle farene ved overdreven/uvettig bruk av alkohol, men vi er veldig mange som _ikke_ misbruker alkohol.....

Mitt dilemma, for å dra denne diskusjonen inn på eda et sidespor, er at fordi vi som kan håndtere denne giften på en ikke skadelig måte insisterer på å ha den tilgjengelig blir den også tilgjengelig for dem det vil ødelegge livet for.

Skal jeg tenke helt idealistisk skulle alkohol vært totalt forbudt fordi den samfunnsmessig ødelegger og stjeler langt mer enn den gir. Samfunnsregnskapet for alkohol, er et gigantunderskudd.

Nå foretrekker jeg til syvende og sist og tenke praktisk. Og da må jeg innse at det er så mange som ikke ville akseptert et slikt forbud at det likevel ikke ville vært noen god idé. Men ville fått svartebørs, alskens krimminalitet og forgiftninger. Skulle forbudet kunne håndheves effektivt, ville man måtte innføre et regime jeg ikke har noen ønsker om å leve under.

Men når jeg sitter med vinglasset mitt er jeg på sett og vis delaktig i et opplegg som fører til mer elendighet enn jeg orker ta inn over meg. Min unnskyldning er at så lenge det ikke er mulig å bli enige om å fjerne alkohol, spiller mitt vinglass en sjelden gang ingen rolle.

Det er vel også en grunn til at jeg ikke vil servere alkohol, eller drikke det om jeg ikke vet helt sikkert om noen andre som er til stedet har problemer med det. Det er skrekken for meg å skulle bidra i negativ retning på dette området.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt dilemma, for å dra denne diskusjonen inn på eda et sidespor, er at fordi vi som kan håndtere denne giften på en ikke skadelig måte insisterer på å ha den tilgjengelig blir den også tilgjengelig for dem det vil ødelegge livet for.

Skal jeg tenke helt idealistisk skulle alkohol vært totalt forbudt fordi den samfunnsmessig ødelegger og stjeler langt mer enn den gir. Samfunnsregnskapet for alkohol, er et gigantunderskudd.

Nå foretrekker jeg til syvende og sist og tenke praktisk. Og da må jeg innse at det er så mange som ikke ville akseptert et slikt forbud at det likevel ikke ville vært noen god idé. Men ville fått svartebørs, alskens krimminalitet og forgiftninger. Skulle forbudet kunne håndheves effektivt, ville man måtte innføre et regime jeg ikke har noen ønsker om å leve under.

Men når jeg sitter med vinglasset mitt er jeg på sett og vis delaktig i et opplegg som fører til mer elendighet enn jeg orker ta inn over meg. Min unnskyldning er at så lenge det ikke er mulig å bli enige om å fjerne alkohol, spiller mitt vinglass en sjelden gang ingen rolle.

Det er vel også en grunn til at jeg ikke vil servere alkohol, eller drikke det om jeg ikke vet helt sikkert om noen andre som er til stedet har problemer med det. Det er skrekken for meg å skulle bidra i negativ retning på dette området.

mvh

''Det er vel også en grunn til at jeg ikke vil servere alkohol, eller drikke det om jeg ikke vet helt sikkert om noen andre som er til stedet har problemer med det. Det er skrekken for meg å skulle bidra i negativ retning på dette området.''

Vi har alle et _valg_ og en _vilje_ og et stort ansvar for oss selv. At staten etterhvert skal bestemme alt for oss, blir jo helt feil, så der er jeg enig.

Å ta fra oss mennesker valg, gjør oss til små perfekte dukker... Noen velger å drikke eller å bruke narkotika, noe de selv velger, jeg tror at vi alle er innebygd med en vilje til å slutte, men de velger å ikke slutte. Det er prisen vi betaler for at vi skal kunne velge fritt og være frie.

Jeg røyker, og om jeg dør pga den, er det helt og fullt min skyld, og ikke samfunnet sin skyld. Folk spiser seg ihjel, røykerseg ihjel, kjører seg ihjel, drikker seg ihjel eller tar overdoser og dør etc etc. Alt pga valgene vi tar.

Så bare konsentrere seg om giften i alkhol blir veldig snevert, i dagens samfunn. Vi er mer opplyste enn noen gang, og likevel tar vi valg som før eller siden tar livet av oss eller vi holder oss borte fra det. For det er også et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel også en grunn til at jeg ikke vil servere alkohol, eller drikke det om jeg ikke vet helt sikkert om noen andre som er til stedet har problemer med det. Det er skrekken for meg å skulle bidra i negativ retning på dette området.''

Vi har alle et _valg_ og en _vilje_ og et stort ansvar for oss selv. At staten etterhvert skal bestemme alt for oss, blir jo helt feil, så der er jeg enig.

Å ta fra oss mennesker valg, gjør oss til små perfekte dukker... Noen velger å drikke eller å bruke narkotika, noe de selv velger, jeg tror at vi alle er innebygd med en vilje til å slutte, men de velger å ikke slutte. Det er prisen vi betaler for at vi skal kunne velge fritt og være frie.

Jeg røyker, og om jeg dør pga den, er det helt og fullt min skyld, og ikke samfunnet sin skyld. Folk spiser seg ihjel, røykerseg ihjel, kjører seg ihjel, drikker seg ihjel eller tar overdoser og dør etc etc. Alt pga valgene vi tar.

Så bare konsentrere seg om giften i alkhol blir veldig snevert, i dagens samfunn. Vi er mer opplyste enn noen gang, og likevel tar vi valg som før eller siden tar livet av oss eller vi holder oss borte fra det. For det er også et valg.

Selvsagt har vi alle det ultimate ansvaret for våre valg og våre liv.

Men for meg blir det for lettvint å skyve fra meg alt ansvar for andres problemer ved å hevde at enhver er sin egen lykkes smed. Jeg er ikke en øy, men en del av et fastland.

Ting er hverken jevnt eller rettferdig oss mennesker i mellom. For meg koster det ikke en kalori å velge bort en drink. Konsekvensene av å velge drinken blir i verste fall en ekstra drosjeregning. For en annen kan det være et spørsmål om liv og død.

Om jeg ved å tenke over hva jeg heller i glasset mitt, kan utgjøre en positiv forskjell i et annet menneskes vanskelige valg, er det jo en veldig liten pris for meg å betale.

Jeg kjenner ikke til at mine alkoholvaner og holdninger noen gang har ledet et menneske hverken inn i eller bort fra rusmissbruk. Og det kan hende at det aldri kommer til å gjøre det.

Men tanken på at det kan gjøre det, er god nok grunn og motivasjon for å (la være og) gjøre noe som streng talt ikke koster meg en kalori. Alkohol betyr som sagt forsvinnende lite for mitt velbefinnende og min trivsel.

Helt greit for meg at andre velger annerledes.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Som du forstår er dette et litt mer problematisk tilfelle. Omtanken drukner når argumentene for at du skal spise alt hun serverer er at du er undervektig, mager og antagelig har et problematisk forhold til mat. Det er hun som har det problemet, men det kan jeg ikke si. Og tålmodig har jeg vært til langt utover mine egne grenser.

Det blir noe annet. Da mener jeg at det er lov å si fra - tydelig.

Jeg gjør det selv hvis noen presser på for å få meg til å spise noe jeg ikke ønsker. Nå er de fleste vant til at jeg er umulig å ha på annet enn middag, men i starten var jeg tydelig på at jeg ikke kom til å smake en eneste aldri så liten bit uansett hva det var og det måtte de dessverre bare godta. Men jeg sa fra på een høflig måte og berømmet at kaken eller hva det nå var så flott ut og luktet godt, men dessverre er den ikke spisbar for meg hvis jeg skal se femtiårsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk hun kefir?

mvh

Vet ikke/husker ikke, men skulle ikke forundre meg! :-) Det var vel noe med at det sto på innholdsdeklarasjonen at cideren inneholdt 0,7vol% alkohol....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man velger å ha alkoholfritt bryllup har jeg full respekt for. Skulle bare mangle. Det er jo brudeparets dag - og hvis det er viktig for dem skal bryllupet selvfølgelig være alkoholfritt.

Men - jeg må innrømme at for meg var det en stor nedtur i et ellers flott bryllup når drikken til maten var Solo !

Farris, lettøl eller is-vann hadde vært helt fint.

Men Solo..... !?

Heh.... Vi hadde alkoholfritt bryllup. Tror vi serverte både solo og cola og ellers det som måtte finnes av brus.

Jeg skjønner ikke at det går an å rritere seg over slike ting jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh.... Vi hadde alkoholfritt bryllup. Tror vi serverte både solo og cola og ellers det som måtte finnes av brus.

Jeg skjønner ikke at det går an å rritere seg over slike ting jeg.

Må gjerne servere solo og cola.

Men ikke uten å ha et alternativ til de som synes det blir for søtt til en god middag.

Som sagt : isvann, farris og lettøl er fine alkoholfrie alternativer. Men søt brus ødelegger en fin middag for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må gjerne servere solo og cola.

Men ikke uten å ha et alternativ til de som synes det blir for søtt til en god middag.

Som sagt : isvann, farris og lettøl er fine alkoholfrie alternativer. Men søt brus ødelegger en fin middag for meg..

(ps. lettøl er ikke alkoholfritt, da, men det finnes alkoholfri øl*S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Heh.... Vi hadde alkoholfritt bryllup. Tror vi serverte både solo og cola og ellers det som måtte finnes av brus.

Jeg skjønner ikke at det går an å rritere seg over slike ting jeg.

''Tror vi serverte både solo og cola og ellers det som måtte finnes av brus.''

Men dere serverte vel også ikke-søte ting vel, farris, alkoholfri øl eller i det minste vann? Mange av oss liker ikke søt drikke til god mat.

''Jeg skjønner ikke at det går an å rritere seg over slike ting jeg.'' Inviterer man til bryllup ønsker man vel at gjestene skal få noe de liker, ikke bare at de ikke irriterer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ps. lettøl er ikke alkoholfritt, da, men det finnes alkoholfri øl*S*)

det har du selvfølgelig rett i. Tenkte jo Munkholm, Claustaler e.l da.....

Poenget var : ikke søt brus !

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Hehe, jeg synes også det er helt vilt å servere lekker tre-fire-retters middag med Solo eller cola til.

Jeg er heller ikke redd for å innrømme at jeg blir skuffet om det ikke blir servert alkohol i et bryllup jeg skal, selv om jeg selvfølgelig respekterer det.

Jeg hadde blitt skuffet!

En annen ting; jeg syns det må være helt greit å ta noen glass vin/øl sammen med barna, men da skal man være helt sikker på at man ikke tråkker over terskelen hvor man blir full/annerledes.

Jeg tror faktisk unger kan ha godt av å se voksne med et avslappet forhold til alkohol og at man ikke trenger å drikke det bare for å bli full. Kanskje det er en vel så god læring for voksenlivet siden.

Jeg er ikke tilhenger av å gjøre oss voksne bedre i ungenes øyne enn vi er. Her hender det vi krangler foran ungene også...men det tror jeg også er sunt. Jeg tror det er sunt for ungene å se at voksne er mennesker med behov, følelser, personer som kan gjøre noen feil osv. da tror jeg ungene siden vil takle voksenlivet med sine feil og konflikter bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg hadde blitt skuffet!

En annen ting; jeg syns det må være helt greit å ta noen glass vin/øl sammen med barna, men da skal man være helt sikker på at man ikke tråkker over terskelen hvor man blir full/annerledes.

Jeg tror faktisk unger kan ha godt av å se voksne med et avslappet forhold til alkohol og at man ikke trenger å drikke det bare for å bli full. Kanskje det er en vel så god læring for voksenlivet siden.

Jeg er ikke tilhenger av å gjøre oss voksne bedre i ungenes øyne enn vi er. Her hender det vi krangler foran ungene også...men det tror jeg også er sunt. Jeg tror det er sunt for ungene å se at voksne er mennesker med behov, følelser, personer som kan gjøre noen feil osv. da tror jeg ungene siden vil takle voksenlivet med sine feil og konflikter bedre.

''Jeg tror faktisk unger kan ha godt av å se voksne med et avslappet forhold til alkohol og at man ikke trenger å drikke det bare for å bli full. Kanskje det er en vel så god læring for voksenlivet siden. ''

Helt enig med deg, selv om det er å "banne i kjerka" å si det i enkelte sammenhenger.

En bekjent av meg hadde avholdsforeldre og var selv innstilt på overhodet ikke å drikke alkohol. Men skal si hun tok igjen da hun etterhvert ombestemte seg. Det var som om hun var enig med foreldrene sine i at alkohol = fyll, og at hun derved like godt kunne drikke seg dritings når hun først hadde trådt over terskelen. Og hennes søsken hadde det på _nøyaktig_ samme måte.

Har mer tro på å vokse opp - og fortsette med - en viss moderasjon - også når det gjelder alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En fast bruker

''Jeg tror faktisk unger kan ha godt av å se voksne med et avslappet forhold til alkohol og at man ikke trenger å drikke det bare for å bli full. Kanskje det er en vel så god læring for voksenlivet siden. ''

Helt enig med deg, selv om det er å "banne i kjerka" å si det i enkelte sammenhenger.

En bekjent av meg hadde avholdsforeldre og var selv innstilt på overhodet ikke å drikke alkohol. Men skal si hun tok igjen da hun etterhvert ombestemte seg. Det var som om hun var enig med foreldrene sine i at alkohol = fyll, og at hun derved like godt kunne drikke seg dritings når hun først hadde trådt over terskelen. Og hennes søsken hadde det på _nøyaktig_ samme måte.

Har mer tro på å vokse opp - og fortsette med - en viss moderasjon - også når det gjelder alkohol.

Enig.

Min erfaring, som på ingen måte er noe fasit, men allikevel observert så mange ganger at jeg tror det må være noe i det, er at barn av strikte avholdsforeldre enten blir som foreldrene eller så bikker de over og blir stikk motsatt. Det er som de bare har to bilder av hva alkohol er for noe, ett skrekkbilde og ett fybilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man velger å ha alkoholfritt bryllup har jeg full respekt for. Skulle bare mangle. Det er jo brudeparets dag - og hvis det er viktig for dem skal bryllupet selvfølgelig være alkoholfritt.

Men - jeg må innrømme at for meg var det en stor nedtur i et ellers flott bryllup når drikken til maten var Solo !

Farris, lettøl eller is-vann hadde vært helt fint.

Men Solo..... !?

Om det kun var Solo som ble servert, var det litt mer ensidig enn jeg vil valgt for meg selv.

Men jeg måtte hatt sitrusallergi og likevel ikke fått noe annet for å irritere meg eller bli skuffet. I et bryllup er brudeparet og gjestene som feirer dem det sentrale. Hva jeg får i glasset, ganske perifert. Jeg gidder ikke lage skår i min egen glede over en så hyggelig begivenhet over drikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...