Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Hvis jeg lar være å spise potet så er vel det diskret? Jeg tror ikke at ingen oppdager at jeg ikke spiser potet. Men jeg lar være å forkynne ved bordet at "Potet ja - prøver du å t alivet av meg eller???"

Jeg bare sender potetene videre og forsyner meg av det jeg kan spise. Og hvis noen kommenterer eller lurer på hvorfor så sier jeg at jeg ikke kan spise mat med karbohydrater - uten å moralisere over at det burde gjelde flere enn meg. Det er diskret nok mener jeg.

Absolutt diskret nok;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Hvis jeg lar være å spise potet så er vel det diskret? Jeg tror ikke at ingen oppdager at jeg ikke spiser potet. Men jeg lar være å forkynne ved bordet at "Potet ja - prøver du å t alivet av meg eller???"

Jeg bare sender potetene videre og forsyner meg av det jeg kan spise. Og hvis noen kommenterer eller lurer på hvorfor så sier jeg at jeg ikke kan spise mat med karbohydrater - uten å moralisere over at det burde gjelde flere enn meg. Det er diskret nok mener jeg.

Tipper du får en del rare blikk når du bare forsyner deg av steika og lar potetene gå videre rund bordet *S* (ser for meg den matglade og litt tradisjonelle/konservative familien til mannen min) *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

For ikke å snakke om å ikke like å danse! Da er man sær da!

Herregud... Jeg danser ikke heller.... *begynner å føle meg passe sosialt mislykka her nå...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Tipper du får en del rare blikk når du bare forsyner deg av steika og lar potetene gå videre rund bordet *S* (ser for meg den matglade og litt tradisjonelle/konservative familien til mannen min) *S*

Jeg pleier å være nøye med å ikke overforsyne meg av kjøttet så de ikke skal tro at jeg er grådig ihvertfall.....

Men det har hendt at jeg har løyet på meg diabetes 2 - da godtar de fleste at jeg gjør akkurat som jeg gjør. Og hadde jeg fortsatt å spise sukker så ville jeg jo antagelig hatt dia2 nå, så det er erklært som innenfor grensene til nødløgn hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å være nøye med å ikke overforsyne meg av kjøttet så de ikke skal tro at jeg er grådig ihvertfall.....

Men det har hendt at jeg har løyet på meg diabetes 2 - da godtar de fleste at jeg gjør akkurat som jeg gjør. Og hadde jeg fortsatt å spise sukker så ville jeg jo antagelig hatt dia2 nå, så det er erklært som innenfor grensene til nødløgn hos meg...

''Og hadde jeg fortsatt å spise sukker så ville jeg jo antagelig hatt dia2 nå, så det er erklært som innenfor grensene til nødløgn hos meg...''

*Humrer godt* :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

''Men noen ganger nyter vi også å ta et glass vin eller to. :-)''

Jeg kan også nyte et glass vin, selv om andre sikkert vet å sette mer pris på det enn meg.

Det jeg stusser på er når all annen kos er spolert pga fraværet av alkohol.

mvh

Jeg tror at for de aller aller fleste som har svart i denne tråden om ikke alle så er det ikke slik at fravær av alkohol spolerer noe som helst. Men at nærvær av alkohol ikke spolerer noe det heller innenfor gitte rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres fornuftig ut, jeg;) Alkohol er _ikke_ et "must", mener jeg.

I denne diskusjonen føler jeg at det blir så enten eller... Enten drikker man ikke sammen med barna (en avgjørelse jeg respekterer, altså), eller så drikker man sammen med barna hver eneste helg, og kanskje en dag eller to i uka også.

Hos oss koser vi oss veldig uten alkohol 50 av 52 helger i året, men de to siste har vi nok kanskje en vinflaske sammen med middagen på lørdagskvelden. Og jeg klarer ikke helt å innse at jeg traumatiserer min datter av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at for de aller aller fleste som har svart i denne tråden om ikke alle så er det ikke slik at fravær av alkohol spolerer noe som helst. Men at nærvær av alkohol ikke spolerer noe det heller innenfor gitte rammer.

Det samme tror jeg;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Te. kakao, vann, juice er gode alternativer. En annen ting er jo at de som ikke drikker kaffe heller ikke har den vanen at de må ha noe flytende å nippe til sammen med kaka.

Spør så får du svar!

Joda, jeg ser de gode alternativene, problemet er at jeg ikke har det i hus - vi drikker vann, melk eller kaffe så det er så lite annet å oppdrive på "overraskelsesbesøk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... gulrøtter da....? *plystre krangletonen* :-)

Hmmm, ok da - da var jeg for kjapp:-) Jeg elsker rå grønnsaker!

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke spiser rått kjøtt eller rå fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha ganske spesielle venner/familie hvis du får så sterke reaksjoner på å ikke servere alkohol til måltider?

Jeg tror ingen i min familie / vennekrets ville følt at måltidet var bortkastet uten alkohol.

Om vi ber gjester, eller blir bedt, på en bedre middag, kommer folk ofte med både bil og barn, og ingen reagerer på å bli servert alkoholfritt til maten.

Er det derimot snakk om en FEST uten barn tilstede, har jeg mer forståelse for at folk forventer at det blir servert alkohol.

Men da har jo ofte drikkingen en litt annen hensikt enn å bare være tilbehør til maten.

Jeg er enig med deg i at mange kan synes god vin til maten er prikken over i en. Men det er langt derifra til å føle at måltidet er "ødelagt" uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Hmmm, ok da - da var jeg for kjapp:-) Jeg elsker rå grønnsaker!

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke spiser rått kjøtt eller rå fisk...

Sånn ja - skal det værra så skal det værra, hilsen ertekroken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne diskusjonen føler jeg at det blir så enten eller... Enten drikker man ikke sammen med barna (en avgjørelse jeg respekterer, altså), eller så drikker man sammen med barna hver eneste helg, og kanskje en dag eller to i uka også.

Hos oss koser vi oss veldig uten alkohol 50 av 52 helger i året, men de to siste har vi nok kanskje en vinflaske sammen med middagen på lørdagskvelden. Og jeg klarer ikke helt å innse at jeg traumatiserer min datter av den grunn.

'' Og jeg klarer ikke helt å innse at jeg traumatiserer min datter av den grunn.''

Selvfølgelig gjør du ikke det;) Om noen hadde sagt det til meg, så hadde jeg bare ledd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg har vært på flere større tilstelninger der det har vært vanskelig å oppdrive noe alkoholfritt enn der det har vært en selvfølge. (Utenom det som har vært alkoholfritt i utgangspunktet.)

Og selv om jeg kunne tenke meg et glass vin, kunne jeg likevel ønsket meg et glass vann eller to. For hva du enn kan si om vin, noen god tørstedrikk er den ikke.

Jeg er faktisk lykkelig overrasket hver gang jeg kan velge og få noe å drikke samtidig med de andre selv om jeg ikke vil ha (mer) vin.

mvh

mvh

Asså - selv på en sliten gammel irsk pub spør de som regel om du vil ha et glass vann ved siden av når man bestiller vin. Hvor i all verden er det du ferdes...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''utenom kanskje russefesten''

Jeg kan vel knapt huske å ha blitt _servert_ noe som helst på russefester;-) Der var det stort sett å ta med eller kjøpe selv;-)

Det er også sant, ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Og jeg klarer ikke helt å innse at jeg traumatiserer min datter av den grunn.''

Selvfølgelig gjør du ikke det;) Om noen hadde sagt det til meg, så hadde jeg bare ledd...

Nettopp, jeg ville bare nyansere diskusjonen litt her. Det virker som om det ble enten drikker man ikke sammen med barna, eller så gjør man det uansett hver helg fordi man ikke er i stand til å klare å kose seg uten alkohol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes imidlertid at det å være total-anti-alkohol ble latterliggjort, og det synes jeg er respektløst.''

Fordi man da føler seg trakkasert, når man selv synes at alkohol er i orden i visse sammenhenger. Anti-alkohol og anti-røyking blir litt ekstremt i mine øyne. Man må godta hverandre som vi er, det er respekt, fundamentalistiske holdninger utøver _ikke_ respekt!

Helt enig, man må godta at noen velger å innta alkohol, og man må godta at enkelte ikke vil innta alkohol i noen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, man må godta at noen velger å innta alkohol, og man må godta at enkelte ikke vil innta alkohol i noen form.

Og i den korte setningen oppsummerte du hvordan ting skal være:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg lar være å spise potet så er vel det diskret? Jeg tror ikke at ingen oppdager at jeg ikke spiser potet. Men jeg lar være å forkynne ved bordet at "Potet ja - prøver du å t alivet av meg eller???"

Jeg bare sender potetene videre og forsyner meg av det jeg kan spise. Og hvis noen kommenterer eller lurer på hvorfor så sier jeg at jeg ikke kan spise mat med karbohydrater - uten å moralisere over at det burde gjelde flere enn meg. Det er diskret nok mener jeg.

Helt greit for meg.

Jeg ville kanskje sett at du ikke tok poteter og kanskje reflektert over det i et halvt sekund, særlig om jeg var vertinne. Men det ville vært for å prøve å huske hva du foretrekker å spise og ikke til en annen gang.

Men jeg vet mange som kunne laget ganske mye liv over en ikkepotet.

;-)

''Minner meg om at jeg har lest som et tips til slike jeg-skal-bare-ha-et-salatblad-med-pepper-på-takk-fotomodeller at de skyver maten rundt på tallerkenen, og så legger ikke folk merke til at man faktisk ikke spiser....;-)''

Denne typen kammuflering av at man ikke spiser er derimot ikke mye diskret. Fisling med maten synes jeg er fryktelig irriterende.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at en som er overvektig gjerne vil gi deg kake er ikke et utrykk for at vedkommende vil deg vondt.

Det er et utrykk for at dette mennesket - som forøvrig jeg faen ikke synes det er greit at du omtaler slik du gjør her - faktisk forsøker å gi deg det beste det selv vet om. Det er en handling av omsorg for deg og et forsøk på å vise deg at vedkommende unner deg alt godt det vet om i verden.

Jeg synes at å svare vedkommende på en slik måte er som å drite ut en alkoholiker som ligger nede og det kan du godt la være.

I min slekt har vi en hel del som nærmest propper mat i sine gjester. De fleste gjør det verbalt, men noen lefser også opp på talerkenen din. 'Nei takk' og 'jeg er forsynt' tells ikke. Dette er deres måte å være hyggelige og gjestfrie

Det er ingen av dem som presser på deg mat fordi de ønsker å korrigere kostholdet ditt. En slik overformyderisk korrigering eller oppfeiting eller hva som nå er grunnen synes jeg er frekt og ufint.

Hos mine elskverdige slektninger er det bare hjertevarme som ligger bak. Det blir likevel ganske problematisk om man skal besøke 4 slike i løpet av to dager... Og derfor har vi (den yngre generasjon) trått til med litt godmodig mobbing for å stagge den største iveren på tvangsforing.

Det er hyggelig å bli bedt til et lekkert matbord. Men fryktelig slitsomt og usunt å måtte proppe i seg etter at man er mett for at vertsskapet skal skal se det minker på fatene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...