Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skjønt at man ikke heller bare kan si nei takk til kaffe om man ikke drikker det eller ikke har lyst på.

Selv drikker jeg ofte ikke kaffe på kvelden, fordi jeg da frykter for søvnen, men jeg ville ikke drømme om å be verten lage te av den grunn. Men står tekannen der, tar jeg kanskje en kopp.

Av samme grunn som man i enkelte sammenhenger ikke bare kan si nei takk til alkohol.

Noen takler bare ikke å måtte avstå fra muligheten til å helle i deg sin favorittdrikk. Og hvis du ikke vil ha favoritten, må de i hvert fall avgjøre hva som skal være erstatningen.

;-)

Mange får langt større problemer av et nei takk eller et ønske om et glass vann, enn en forespørsel om RoseThee.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

En svensk sillekatastrofe som særlig utspiller seg ved midtsommer. Den stinker så den nesten bare kan spise ute.

Nei, jeg har aldri forsøkt delikatessen!

mvh

Regner med du mener silDekatastrofe? Og det kunne jeg heller aldri ha tenkt meg å prøve:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gir ingen mening å "diskutere" videre.

Jeg har aldri sagt at drikkepress ikke _finnes_, men jeg påstår - som flere i denne tråden - at det ikke nødvendigvis er så utbredt som du har opplevd det. Og for å snu din egen argumentasjon: Det er vel noe arrogant å påstå at det _er_ drikkepress overalt bare fordi du selv vanker i miljøer der alkohol har en fremtredende plass?

Og jeg påstår at ikke alle lar seg presse, verken til å drikke eller andre ting man selv ikke vil.

Det er leit at du har havnet i slike kretser der alkohol er så viktig, men som en eller annen sa et sted i tråden: Du virker å ha en noe anstrengt holdning til dette. Ro ned, slapp av og bli med på festen, hvis du er glad og avslappet så trenger kanskje ikke folk prøve å dytte alkohol i deg hele tiden. :-)

''Og for å snu din egen argumentasjon: Det er vel noe arrogant å påstå at det _er_ drikkepress overalt bare fordi du selv vanker i miljøer der alkohol har en fremtredende plass?''

Godt poeng:-)

''Og jeg påstår at ikke alle lar seg presse, verken til å drikke eller andre ting man selv ikke vil. ''

Poenget er vel heller at noen letter oppfatter andres kommentarer som press enn det andre gjør. Ref det du nevnte om ammepress: Jeg har hørt andre kommentere at pleierne på barsel utøvde "ammepress" - jeg oppfattet dem som at de hadde sammenfallende ønsker som meg selv: Nemlig at denne ammingen skulle jeg klare - jeg oppfattet dem som hjelpere på veien mot dette - ikke at de presset meg til å gjøre noe jeg ikke hadde lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn som man i enkelte sammenhenger ikke bare kan si nei takk til alkohol.

Noen takler bare ikke å måtte avstå fra muligheten til å helle i deg sin favorittdrikk. Og hvis du ikke vil ha favoritten, må de i hvert fall avgjøre hva som skal være erstatningen.

;-)

Mange får langt større problemer av et nei takk eller et ønske om et glass vann, enn en forespørsel om RoseThee.

mvh

''Mange får langt større problemer av et nei takk eller et ønske om et glass vann, enn en forespørsel om RoseThee.''

det nekter jeg å tro er særlig utbredt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg kommer fra en familie hvor man praktiserer den heller barbariske skikk å ha "rakfisklag"*grøss*

Nam Nam :o) Det er jo kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...så sent det har blitt!! Sist jeg så på klokka var den ikke halv elleve engang!!! Tida flyr når man har det morsomt:-)

Nå får jeg gjøre som Pippi og kommandere meg selv til sengs:-)

Natta:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Og for å snu din egen argumentasjon: Det er vel noe arrogant å påstå at det _er_ drikkepress overalt bare fordi du selv vanker i miljøer der alkohol har en fremtredende plass?''

Godt poeng:-)

''Og jeg påstår at ikke alle lar seg presse, verken til å drikke eller andre ting man selv ikke vil. ''

Poenget er vel heller at noen letter oppfatter andres kommentarer som press enn det andre gjør. Ref det du nevnte om ammepress: Jeg har hørt andre kommentere at pleierne på barsel utøvde "ammepress" - jeg oppfattet dem som at de hadde sammenfallende ønsker som meg selv: Nemlig at denne ammingen skulle jeg klare - jeg oppfattet dem som hjelpere på veien mot dette - ikke at de presset meg til å gjøre noe jeg ikke hadde lyst til.

''Poenget er vel heller at noen letter oppfatter andres kommentarer som press enn det andre gjør.''

Jess - det var det jeg prøvde å finne ordene for å si.

Ang. ammepress, forresten: Da den minste var 5-6 uker, begynte vi med ei flaske mme på kvelden; hun roet seg ikke, det var tomt i puppen osv. Vi mente ungen skulle ha mat, hun fikk mat - og sov godt. Dette med amming kom opp på 6-ukerskontrollen, og jeg fortalte at vi hadde begynt med denne flaska. Helsesøster antydet forsiktig at jeg jo godt kunne prøve å amme hyppigere på kvelden, og jeg tenkte: "Jøss, skjønner hun ikke at ungen trenger mat og at puppen er tom?".

Så - jeg sa akkurat som det var, og dermed var det slutt på den diskusjonen.

Men det var muligens et ammepress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

...så sent det har blitt!! Sist jeg så på klokka var den ikke halv elleve engang!!! Tida flyr når man har det morsomt:-)

Nå får jeg gjøre som Pippi og kommandere meg selv til sengs:-)

Natta:-)

Dette presset står jeg ikke imot, jeg rusler med deg.

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget er vel heller at noen letter oppfatter andres kommentarer som press enn det andre gjør.''

Jess - det var det jeg prøvde å finne ordene for å si.

Ang. ammepress, forresten: Da den minste var 5-6 uker, begynte vi med ei flaske mme på kvelden; hun roet seg ikke, det var tomt i puppen osv. Vi mente ungen skulle ha mat, hun fikk mat - og sov godt. Dette med amming kom opp på 6-ukerskontrollen, og jeg fortalte at vi hadde begynt med denne flaska. Helsesøster antydet forsiktig at jeg jo godt kunne prøve å amme hyppigere på kvelden, og jeg tenkte: "Jøss, skjønner hun ikke at ungen trenger mat og at puppen er tom?".

Så - jeg sa akkurat som det var, og dermed var det slutt på den diskusjonen.

Men det var muligens et ammepress.

nei, jeg synes ikke det var ammepress, men heller et råd:-) Såpass bør man tåle å høre, noe du tydeligvis gjorde:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så sent det har blitt!! Sist jeg så på klokka var den ikke halv elleve engang!!! Tida flyr når man har det morsomt:-)

Nå får jeg gjøre som Pippi og kommandere meg selv til sengs:-)

Natta:-)

Jeg tusler også i seng nå. Natta :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

nei, jeg synes ikke det var ammepress, men heller et råd:-) Såpass bør man tåle å høre, noe du tydeligvis gjorde:-)

Nei, jeg oppfattet det heller ikke som press, mer et ønske om å komme med et godt råd.

Nei, nå er'e natta!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antioxidanter. Og antioxidanter. Og enda litt antioxidanter. + bitte-litt alkohol (ikke til å bli ruset av)

Dette må da vel bli sunt ? ;-)

Det kan man da få i seg på andre måter enn å drikke vin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og denne tråden er jo et kraftig bevis på at dette er et tema hvor et litt bastant utsagn kan provosere fletta av mange. Hvilket ikke er noe vanskelig å forstå heller. Man er ikke noen dårlig forelder om ungene ser en drikke et glass vin uten noe fuzz, men man kan være en dårlig forelder om man drikker vin og ungene har negative opplevelser av det.''

Nå har jeg vel ikke kallt noen for dårlige foreldre. Jeg begynte bare med å si hvorfor jeg har fallt ned på at jeg ikke serverer alkohol foran mine barn.

Men jeg har blitt kalt sær og en masse andre ting fordi jeg kunne finne på å servere hjemmelaget tyttebærsaft framfor vin...

Så jeg vet ikke helt hvor toleransen skorter mest...

mvh

Du starta ut bl.a. med en ganske nedlatende kommentar om at "dine barn nytes best uten promille", noe fler enn meg reagerte på.

Forresten må jeg også bare påpeke at det også er sært å skrive thee og ikke te, som det heter i bokmålsordboka. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget er vel heller at noen letter oppfatter andres kommentarer som press enn det andre gjør.''

Jess - det var det jeg prøvde å finne ordene for å si.

Ang. ammepress, forresten: Da den minste var 5-6 uker, begynte vi med ei flaske mme på kvelden; hun roet seg ikke, det var tomt i puppen osv. Vi mente ungen skulle ha mat, hun fikk mat - og sov godt. Dette med amming kom opp på 6-ukerskontrollen, og jeg fortalte at vi hadde begynt med denne flaska. Helsesøster antydet forsiktig at jeg jo godt kunne prøve å amme hyppigere på kvelden, og jeg tenkte: "Jøss, skjønner hun ikke at ungen trenger mat og at puppen er tom?".

Så - jeg sa akkurat som det var, og dermed var det slutt på den diskusjonen.

Men det var muligens et ammepress.

Her tror jeg du har et poeng. Jeg tror at det er forskjell på måten ting bli oppfattet som avgjør om det føles som press eller ikke. Du hadde tatt et valg angående flaksa på kvelden, og sto ved de valget. Dermed ble det ingen mer diskusjon rundt det. Det samme skjedde med meg (bare litt senere). Noen "svakere" (bekalger at jeg bruker den betegnelsen) vil bli usikre på sitt valg, mene at de MÅ stole på fagpersonen og vakle litt, helsesøster vil kanskje pushe litt mer på (det er udiskutabelt at det er sunt å amme) og moren føler dette som ammepress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så sent det har blitt!! Sist jeg så på klokka var den ikke halv elleve engang!!! Tida flyr når man har det morsomt:-)

Nå får jeg gjøre som Pippi og kommandere meg selv til sengs:-)

Natta:-)

God natt:-) Slipper å opp tidlig i morgen, så jeg skal gjøre meg ferdig med denne tråden her:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starta ut bl.a. med en ganske nedlatende kommentar om at "dine barn nytes best uten promille", noe fler enn meg reagerte på.

Forresten må jeg også bare påpeke at det også er sært å skrive thee og ikke te, som det heter i bokmålsordboka. :P

Hehe, den klarte jeg faktisk å la være å kommentere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Poenget er et drikkepresset eller den stille fordømmelsen av de som ikke drikke er mer sofistikert innpakket. Den kan f.eks. komme i nedlatende bemerkninger om hva noen ikke serverte"

Jeg skjønner at jeg har vært heldig med vennegjengen min eller så er det jeg som ikke legger merke til en slik fordømmelse.

At man sier at man foretrekker det ene fremfor det andre er for meg hverken fordømmelse eller noe press.

"Det pakkes gjerne inn litt som fiffen pakker inn sin eminente kunstsamk som hever dem fra den gemene hop

"Den kommer altså i en mer "passiv-agressiv" form om jeg får tyvlåne det uttrykket litt"

Hmm, det eneste jeg har opplevd de gangene jeg skal kjøre og dermed ikke kan drikke er at noen har spurt meg om jeg ikke heller kan ta en taxi.

For meg er dette ikke noe press. jeg ser på det som omsorg for meg, at de ønsker at jeg skal ha det hyggelig og faktisk er det slik at jeg synes det er litt hyggeligere å kunne ta ett glass vin eller to i selskaper enn å måtte kjøre bil.

Kanskje det er slik at du er litt mer var ang. dette og litt mer på vakt over hva andre måtte mene og tro enn det jeg er.

Jeg tenker ikke slik som deg. Det virker som du er litt anstrengt til hele "problematikken"

Eller kanskje det er du som har problemer med å skjønne at det kan finnes ting i verden som du ikke har opplevd.

Jeg har sottet å trøstet min kjære nabo som var under kryssild for at noen barn/barnebarn så det som en ren majestetsfornærmelse at de skulle måtte avstå fra sine helt legitime drinker bare for at det var noen andre der som ville på det utrivelig eller risikere å ramle utpå i nytt missbruk.

Ser ikke helt hva slike situasjoner har å gjøre med en eller annen merkverdig sensitivitet du tillegger meg. Trodde slikt var kallt empati.

Og når jeg legger en del slike situasjoner til det gørr kjedelige tjafset jeg har smilt meg gjennom, eller man overhører dritten noen slenger om noen andre som ikke er sofistikerte nok i drikkevanene sine, så tror jeg kanskje dette foregår andre steder enn i mitt hode.

Ja, jeg blir frustrert over folk som setter sin vin, eller drink så høyt at de gir blanke det som normalt regnes for alminnelig høflighet og hensyn. Og jeg synes det er ganske svakt å skulle være så forbasket avhengig av den drinken for å kunne kose seg.

Jeg sier ikke at det gjelder alle som setter pris på en øl eller et glass vin.

Men du kan ikke på alvor mene at du ikke tror drikkepress/sosial utstøtelse av ikke alkoholdrikkere blant voksne eksisterer og at det ikke kan tidvis kan utføres på en ganske skjult og manipulativ måte.

Kanskje mobbing på arbeidsplasser ikke finnes det heller, om du ikke selv har sett det på nært hold.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...