Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Ok, da er det "lov" å si at du ikke spiser sushi:-)

Jeg har truffet på flere som kategorisk sier at de ikke vil spise rå fisk, men som samtidig glatt spiser råtten eller halvråtten fisk, så da holder ikke rå-fisk-argumentet:-)

Jeg spiser forresten ikke rakfisk, men gravet fisk synes jeg er kjempegodt, likeså lutefisk og sushi.

Jeg synes dessuten at biff tartar er skikkelig digg:-)

Jeg tror jeg med hånda på hjertet kan si at jeg ikke spiser noe som er rått...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Jeg liker røyket laks og gravlaks og varmrøyka makrell - men ikke lutefisk.

Tror du jeg liker sushi? Har aldri turd å prøve!

Og biff tartar - er det rå kjøttdeig med rå eggeplomme på? Jeg synes det er godt å smake på kjøttdeigen når jeg lager kjøttkaker (altså når den er krydret og spedd litt). Tror du jeg liker biff tartar da?

''Tror du jeg liker sushi?''

Ja, jeg tror det, når du liker gravet fisk. Ikke det at de er sammenlignbare i smak, men kanskje litt i konsistens?

Jeg må også innrømme at jeg steilet litt over tanken på rå fisk første gangen, men det har ikke en veldig "rå følelse", om jeg kan si det slik. ikke slik som "råhetsfølelsen" ved rått kjøtt (vanskelig å forklare, men...)

''Og biff tartar - er det rå kjøttdeig med rå eggeplomme på?''

Ikke kjøttdeig akkurat, men rått kjøtt, ja. Helst skal det være skrapet kjøtt, men det går nok fint med kvernet biffkjøtt.

''Jeg synes det er godt å smake på kjøttdeigen når jeg lager kjøttkaker (altså når den er krydret og spedd litt). Tror du jeg liker biff tartar da?''

Det gjør du sikkert:-) Jeg liker ikke rå kjøttdeig, men jeg elsker biff tartar.

Mannen min vil helst ha biff tartar uten for mye garnityr- han tar den med bare brød, kjøtt og egg, mens jeg gjør det på denne måten:

Brødskive - smør på kvernet kjøtt - ha på masse hakket løk, hakkede rødbeter, hakket sylteagurk og kapers, ha på en rå eggeplomme eller to samt litt kvernet salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ok, da er det "lov" å si at du ikke spiser sushi:-)

Jeg har truffet på flere som kategorisk sier at de ikke vil spise rå fisk, men som samtidig glatt spiser råtten eller halvråtten fisk, så da holder ikke rå-fisk-argumentet:-)

Jeg spiser forresten ikke rakfisk, men gravet fisk synes jeg er kjempegodt, likeså lutefisk og sushi.

Jeg synes dessuten at biff tartar er skikkelig digg:-)

Biff tartar frister ikke, og sushi har jeg aldri prøvd (men det SKAL jeg gjøre en dag, altså!) - men resten er jo digg!

Dessverre bor jeg sammen med en slik som omtrent får kula når det kommer - ifølge han, altså - råtten mat inn i huset. Så rakfisken min i jula er innpakket slik at man skulle tro vi oppbevarte en atombombe! :-) Dessuten må den spises utenfor hans nesevidde. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krakradada

Hehe, det kan jeg tenke meg - hva i all verden skal jeg servere folk som ikke drikker kaffe... et glass vann? Men det er jo egentlig ikke en irritasjon over den personen som ikke drikker kaffe da, bare at jeg ikke har mer å servere enn kaffe og vann:-)

Vann er godt ;) Ja, til tider kan det se ut til at folk sliter skikkelig med det faktum at de ikke får servert noe hvis man ikke drikker kaffe :) Og værre har det blitt etter at jeg sluttet å drikke Cola også. Nå blir jeg ansett for å være til "bryderi" (hodebry) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme erfaring gjør jeg når jeg enkelte steder blir tilbudt cola eller Solo til middag og sier jeg heller vil ha vann. Det får da være måte på beskjedenhet, liksom. Men som nevnt annet sted i tråden synes jeg søt drikke til god mat er en uting!

Jeg var vant hjemmefra med at vi hadde brus til fine midager (og tomtebrygg i jula da) - og det var mannen min også vant med. Hos oss pleier jeg alltid å ha farris i tillegg til brus når vi har selskapsmiddager (både med og uten alkohol) - men svigermor har som regel alltid bare brus til "fest" - og da føles det faktisk litt kjipt å be om vann - men jeg vil heller ha vann enn brus...

Jeg drikker lite brus, men kan ta et glass lørdagskveld til f.eks. pizza eller chips - eller når vi har bursdagsselskaper med kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff tartar frister ikke, og sushi har jeg aldri prøvd (men det SKAL jeg gjøre en dag, altså!) - men resten er jo digg!

Dessverre bor jeg sammen med en slik som omtrent får kula når det kommer - ifølge han, altså - råtten mat inn i huset. Så rakfisken min i jula er innpakket slik at man skulle tro vi oppbevarte en atombombe! :-) Dessuten må den spises utenfor hans nesevidde. :-)

Jeg kommer fra en familie hvor man praktiserer den heller barbariske skikk å ha "rakfisklag"*grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Samme erfaring gjør jeg når jeg enkelte steder blir tilbudt cola eller Solo til middag og sier jeg heller vil ha vann. Det får da være måte på beskjedenhet, liksom. Men som nevnt annet sted i tråden synes jeg søt drikke til god mat er en uting!

Av og til er det bare så utrolig enkelt å kunne si "Kan jeg få et glass vann - jeg går på Grete Roede-kurs, skjønner du". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

"sær, simpel, en slags _sosialt_ tilbakestående''

Feilsitatene foregikk i hvert fall i ditt hode. Med sosialt tilbakestående i denne sammenhengen mener jeg at en person ikke regnes som like sosialt kompetent og attraktiv som andre.

Nå gidder jeg ikke bruke så mye tid på folk som ikke takler at man ikke har omtrent samme promille som dem.

Poenget er et drikkepresset eller den stille fordømmelsen av de som ikke drikke er mer sofistikert innpakket. Den kan f.eks. komme i nedlatende bemerkninger om hva noen ikke serverte. Det pakkes gjerne inn litt som fiffen pakker inn sin eminente kunstsamk som hever dem fra den gemene hop.

Den kommer ofte som fordømmelse av at man ikke serverer alkohol i eget hjem å dermed "tvinger andre" til å gjøre som seg selv. (Min kjære nabo som jeg har referert til et eller annet sted fikk oppleve dette i stor grad.)

Den kommer altså i en mer "passiv-agressiv" form om jeg får tyvlåne det uttrykket litt. Å stå å gaule til noen at de må ta en dram til, blir for simpelt.

Men du kan da ikke være fullstendig blind for det mer sofistikerte drikkepresse eller ikkedrikkefordømmelsen voksne kan bedrive.

Bare i denne tråden er det referert til folk som beklager seg over å måtte gå i bryllupp der det ikke ble servert alkohol. Utgjør ikke slike holdninger drikkepress og alkohol-serveringspress, så vet ikke jeg.

Og hva hadde skjedd om noe la inn en tråd på DOL med at de måtte i et bryllup der det ble servert alkohol og de grudde seg slik. Kunne det bli noe bra bryllup? De hadde blitt kjølehalt.

mvh

"Poenget er et drikkepresset eller den stille fordømmelsen av de som ikke drikke er mer sofistikert innpakket. Den kan f.eks. komme i nedlatende bemerkninger om hva noen ikke serverte"

Jeg skjønner at jeg har vært heldig med vennegjengen min eller så er det jeg som ikke legger merke til en slik fordømmelse.

At man sier at man foretrekker det ene fremfor det andre er for meg hverken fordømmelse eller noe press.

"Det pakkes gjerne inn litt som fiffen pakker inn sin eminente kunstsamk som hever dem fra den gemene hop

"Den kommer altså i en mer "passiv-agressiv" form om jeg får tyvlåne det uttrykket litt"

Hmm, det eneste jeg har opplevd de gangene jeg skal kjøre og dermed ikke kan drikke er at noen har spurt meg om jeg ikke heller kan ta en taxi.

For meg er dette ikke noe press. jeg ser på det som omsorg for meg, at de ønsker at jeg skal ha det hyggelig og faktisk er det slik at jeg synes det er litt hyggeligere å kunne ta ett glass vin eller to i selskaper enn å måtte kjøre bil.

Kanskje det er slik at du er litt mer var ang. dette og litt mer på vakt over hva andre måtte mene og tro enn det jeg er.

Jeg tenker ikke slik som deg. Det virker som du er litt anstrengt til hele "problematikken"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror du jeg liker sushi?''

Ja, jeg tror det, når du liker gravet fisk. Ikke det at de er sammenlignbare i smak, men kanskje litt i konsistens?

Jeg må også innrømme at jeg steilet litt over tanken på rå fisk første gangen, men det har ikke en veldig "rå følelse", om jeg kan si det slik. ikke slik som "råhetsfølelsen" ved rått kjøtt (vanskelig å forklare, men...)

''Og biff tartar - er det rå kjøttdeig med rå eggeplomme på?''

Ikke kjøttdeig akkurat, men rått kjøtt, ja. Helst skal det være skrapet kjøtt, men det går nok fint med kvernet biffkjøtt.

''Jeg synes det er godt å smake på kjøttdeigen når jeg lager kjøttkaker (altså når den er krydret og spedd litt). Tror du jeg liker biff tartar da?''

Det gjør du sikkert:-) Jeg liker ikke rå kjøttdeig, men jeg elsker biff tartar.

Mannen min vil helst ha biff tartar uten for mye garnityr- han tar den med bare brød, kjøtt og egg, mens jeg gjør det på denne måten:

Brødskive - smør på kvernet kjøtt - ha på masse hakket løk, hakkede rødbeter, hakket sylteagurk og kapers, ha på en rå eggeplomme eller to samt litt kvernet salt og pepper.

''Brødskive - smør på kvernet kjøtt - ha på masse hakket løk, hakkede rødbeter, hakket sylteagurk og kapers, ha på en rå eggeplomme eller to samt litt kvernet salt og pepper.''

Ble mest skeptisk til rødbetene og sylteagurkene, jeg.... Og hvordan smaker kapers...?

*skeptisk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men kom ikke å si at voksne ikke utøver drikkepress og det er din vidunderlige fortreffelighet som gjør at du aldri har lagt merke til det.''

Fy søren, du er så frekk.

Nei, jeg har faktisk ikke opplevd drikkepress. Jeg har blitt bydt drink selv om jeg ikke har drukket alkohol i den aktuelle sammenhengen, men jeg har aldri opplevd å bli mast på/avkrevd forklaring på hvorfor. Å få et tilbud man takker nei til - det kaller i alle fall ikke jeg drikkepress.

Forresten - jeg har registrert et par ganger noen som har vært veldig pekefingeraktige i sine nei til alkohol, og de har nok fått litt tyn, ja. De har gjerne vært sånn "jeg-drikker-ikke-den-gifta-der-for-det-er-så-meningsløst-å-drikke-og-hvorfor-må-noen-alltid-ha-alkohol-for-at-det-skal-bli-gøy" og satt nesene i sky, liksom, og da har nok noen hatt det litt morsomt. Særlig når disse ikke har gjort annet ut av seg enn å sitte i en krok og se på festen utover kvelden.

;-)

Jeg sier ikke at du har opplevd det rettet mot deg. Jeg sier bare at drikkepress blant voksne finnes selv om du ikke har sett det. Og at det kan være andre grunner enn din påberopte fantastiske karakterstyrke som du mener de som opplever ubehag, fordi de ikke velger den samale alkoholens vei, mangler.

Det er jo ganske frekt å hevde at det er de som opplever å få slengt dritt fordi de ikke har riktig innhold i glasset sitt det er noe galt med.

Du har kanskje vært så heldig å være i miljøer og på arbeidsplasser der det var lov å ikke drikke. Andre har, som meg erfart at det finnes voksne miljøer, der dette ikke er sosialt akseptabelt med eplemost i ølglasset.

Så det virker jo en smule arrogant å hevde at problemet ikke eksisterer bare fordi du ikke har sett det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg kommer fra en familie hvor man praktiserer den heller barbariske skikk å ha "rakfisklag"*grøss*

Åh, jeg _savner_ det! I min gamle vennegjeng hadde vi både rakfisklag og lutefisklag, men etter at vi flyttet har jeg mistet begge deler. Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Brødskive - smør på kvernet kjøtt - ha på masse hakket løk, hakkede rødbeter, hakket sylteagurk og kapers, ha på en rå eggeplomme eller to samt litt kvernet salt og pepper.''

Ble mest skeptisk til rødbetene og sylteagurkene, jeg.... Og hvordan smaker kapers...?

*skeptisk*

Da er det bare å kutte ut den garnityern du ikke liker, eventuelt bare ha det ved siden av slik at du får smakt litt på det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen veldig kjekt med de som vil ha en øl eller et glass vin. Atskillig verre med disse sære nykteristene som skal ha te, men ikke hvilken som helst te. Neida, det må være grønn te eller kanel/eple, eller så skal det være brus, men ikke hvilken som helst brus. Den ene skal ha Pepsi Max, den andre liker ingenting annet enn Cola light og den tredje nekter å nippe til noe annet enn ekte brus med sukker i. Hjelp, sier jeg bare. *S*

Jeg tror at poenget her er, blir at man må ta til takke med det som blir servert når man er på besøk, og hvis det ikke faller i smak så blir det ikke noe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det?

En svensk sillekatastrofe som særlig utspiller seg ved midtsommer. Den stinker så den nesten bare kan spise ute.

Nei, jeg har aldri forsøkt delikatessen!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at poenget her er, blir at man må ta til takke med det som blir servert når man er på besøk, og hvis det ikke faller i smak så blir det ikke noe:-)

Ja, bortsett fra at man ikke bare må ta til takke med alkohol, så er det jo litt slik:-)

Har vertinnen kun vanlig gul Lipton te og gjesten bare vil ha grønn te, så har gjesten valget mellom å drikke det som finnes eller å ikke drikke te.

En annen sak er at gjesten kan tilbys vann eller noe annet som verten har:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil ikke ha cola i det hele tatt.

Men et glass vann, om jeg får be...

;-)

Enkelte coladrikkere kan ha ganske bestemte meninger.

Omtrent som de virkelig vinsofistikerte...

mvh

'Enkelte coladrikkere kan ha ganske bestemte meninger.''

Det finnes bare én cola:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg sier ikke at du har opplevd det rettet mot deg. Jeg sier bare at drikkepress blant voksne finnes selv om du ikke har sett det. Og at det kan være andre grunner enn din påberopte fantastiske karakterstyrke som du mener de som opplever ubehag, fordi de ikke velger den samale alkoholens vei, mangler.

Det er jo ganske frekt å hevde at det er de som opplever å få slengt dritt fordi de ikke har riktig innhold i glasset sitt det er noe galt med.

Du har kanskje vært så heldig å være i miljøer og på arbeidsplasser der det var lov å ikke drikke. Andre har, som meg erfart at det finnes voksne miljøer, der dette ikke er sosialt akseptabelt med eplemost i ølglasset.

Så det virker jo en smule arrogant å hevde at problemet ikke eksisterer bare fordi du ikke har sett det.

mvh

Dette gir ingen mening å "diskutere" videre.

Jeg har aldri sagt at drikkepress ikke _finnes_, men jeg påstår - som flere i denne tråden - at det ikke nødvendigvis er så utbredt som du har opplevd det. Og for å snu din egen argumentasjon: Det er vel noe arrogant å påstå at det _er_ drikkepress overalt bare fordi du selv vanker i miljøer der alkohol har en fremtredende plass?

Og jeg påstår at ikke alle lar seg presse, verken til å drikke eller andre ting man selv ikke vil.

Det er leit at du har havnet i slike kretser der alkohol er så viktig, men som en eller annen sa et sted i tråden: Du virker å ha en noe anstrengt holdning til dette. Ro ned, slapp av og bli med på festen, hvis du er glad og avslappet så trenger kanskje ikke folk prøve å dytte alkohol i deg hele tiden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...