Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

''Hvis jeg derimot tenker på folks reaksjoner på at man ikke liker sushi,- ja da skjønner jeg deg svært godt :-)''

Skjønner du svært godt at de ikke liker sushi eller at de reagerer på at man ikke liker det?

;-)

mvh

At de reagerer på at man ikke liker det... Da er man håpløst bondsk visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Eller at den som snakker i veldig store bokstaver om det de har valgt for seg (og evt sin familie) lettere møter kommentarer enn den som tar det på en litt mer diskrét/liketil måte?

Jeg blunker ikke engang over folk som ikke drikker alkohol, men kunne nok ha slengt med leppa hvis personen ikke nøyde seg med et "har du noe uten alkohol?" men heller dro til med en lengre utgreiing om hvor flinke der er i sin familie til å ikke drikke osv

''Jeg blunker ikke engang over folk som ikke drikker alkohol, men kunne nok ha slengt med leppa hvis personen ikke nøyde seg med et "har du noe uten alkohol?" men heller dro til med en lengre utgreiing om hvor flinke der er i sin familie til å ikke drikke osv''

Jeg har _aldri_ kommet med noen utredning av den karakterer. Tvert imot har jeg forsøkt å få fyllt opp et ølglass med eplemost mens ingen ser. Vært fornøyd med hva det enn måtte være jeg fikk å drikke som ikke hadde alkohol. Jeg er der for å hygge meg. Ikke for å legge meg oppi andres væskeinntak, eller utbrodere mitt.

Jeg har heller aldri hørt noen som i et festlig lag har lagt ut om sin edruelige fortreffelighet. Den sosiale utstøtelsen som vil følge av noe slik får selv de mest nidkjære til å heller holde kjeft.

Men det er noen som bare ikke kan takle at andre ikke drikker.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, nei, nei, der gikk du i felle så det sang! :) Nå kommer hun trekkende med at du fornærmer henne med å antyde at hun ikke er voksen, og så kommer den om det er du som ikke er voksen som kan si sånt. Bare vent, du...

Hehe jeg tåler nok det;-)

Det er en grunn til at det serveres vin og ikke tyttebærsaft i fine middager.

Men vann/farris er alltid et alternativ og jeg tror ikke jeg kjenner mange som ville reagert nevneverdig om sidemannen valgte vann fremfor vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de reagerer på at man ikke liker det... Da er man håpløst bondsk visst.

Godt da er jeg advart.

For øvrig synes jeg at folk som ser ned på bønder bør slutte å spise...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva jeg skal med dyr alkohol når jeg får samme effekten helt gratis med litt feber eller søvnløshet.

mvh

Sant nok :) Men jeg må innrømme at jeg ikke blir like lett til sinns av feber da.. Da er det bedre med et glass vin, i hvert fall på vors.. hehe.. Nå funker det helt flott, ikke vært så slapp på lenge jeg. Så koser meg i sofaen under pleddet med te, skal bare "bånske" teen, så er det natta :) Sover like godt av feber.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? De som er aller mest irriterende er de som klager over at folk prøver å dytte på dem sitt forhold til alkohol mens de selv gjør akkurat det samme angående sitt ikke-forhold til den. Kan vi ikke bare la hverandre være som vi er? Peace, man...*nynner Imagine* ;)

Men det går ca 100 alkholpådyttere på hver alkoholavdytter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke orket å lese hele tråden - men her kommer mine erfaringer.

Som deg, vokste jeg opp i et hjem uten alkohol. Vi hadde flotte middager og besøk, uten en dråpe alkohol, og det var ikke noe savn, tror jeg. Da søstera mi og jeg ble ungdommer, kjøpte foreldrene våre en sjelden gang en flaske kirsebærlikør eller en Martini - men de drakk det ikke sammen med oss. Vi fikk vel smake når vi ble 17-18.

Søstera mi begynte tidlig å feste - jeg var avholds.

Sommeren etter jeg var russ, begynte jeg å prøve ut litt alkohol, og i ett års tid, festet jeg litt, og drakk en del noen ganger. Så hadde jeg fått prøvd det. Da jeg begynte å studere, ble jeg sammen med mannen min (som var avholds), og vi hadde aldri alkohol hjemme - men det hendte vel at jeg kjøpte en halvliter et par ganger i året.

Så kom tid for graviditeter og amming, og fortsatt var det lite alkohol her hos oss. Men vi begynte å få smaken på vin. Nå de siste årene har vi drukket en del vin, og innimellom øl - og vi fester drabelig (med alkohol) et par ganger i året.

MEN - vi kan absolutt ha besøk og midagsgjester uten at det er alkohol - hos oss er det heller unntaket hvis det er alkohol til middag, i alle fall hvis ungene er der.

Og vi har aldri hatt en julaften (eller andre juledager) med sterkere alkohol enn tomtebrygg.

Synes at det er rart at du ikke blir respektert som avholdsmenneske. Mannen min hadde ikke noe problem med det, i alle de årene han var avholds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Jeg vokste opp i et hjem med litt for mye alkohol, og drakk ikke noe selv før jeg var over 30, antagelig som en reaksjon på drikkingen hjemme. Jeg ble jo mast mye på som ugdom, i korpsmiljøet, men det var aldri noe _press_, jeg bare sa at jeg ikke drakk og ferdig med det. Det fikk være min sak. DVS press var det jo, de spurte stadig, men det var ingen som ble sure når jeg sa nei hele tiden.

Nå koser jeg meg med et glass vin eller en øl når anledningen er der, vi kan godt ha vin til maten selv om guttungen er der, uten å få dårlig samvittighet for det.

I min omgangskrets er det stor toleranse for alle varianter. Noen er dedikerte avholdsmennesker som er aktive i avholdslosjen, andre er dedikerte vinelskere, ingen er drankere. Avholdsfolket serverer aldri alkohol hjemme på fest eller middager, og alle er helt innforstått med det. Det finnes ikke sure miner av den grunn. Andre veien er det ingen av avholdsfolkene som griner på nesen og misjonerer når de er hos oss eller andre av vennene som serverer alkohol, de får alltid servert alternativer, og dessuten er det så godt som bestandig flere som kjører.

Jeg har ingen problemer med å la være å drikke nå heller, hvis jeg kjører er det ingen som bryr seg med det, og hvis jeg er på fest med jobben er det heller ingen som bryr seg med om noen drikker eller ikke drikker.

Alt dette har vel også med toleranse og innstilling å gjøre. Når jeg ikke drikker er det min sak, jeg bryr meg ikke med om andre drikker. Og omvendt.

Men èn ting har jeg nulltoleranse for: barna skal _ikke_ oppleve _fyll_ blant de voksne. Det vet jeg hvordan er, så det er bare ikke aktuelt.

Selv om vi har vært borte på nyttårsaften der vår seksåring har vært eneste barn sammen med en på 14 har ingen av de voksne vært i nærheten av å være fulle, så det går helt klart an :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det går ca 100 alkholpådyttere på hver alkoholavdytter.

mvh

Ja, gjør det nå virkelig det? Det er ikke min erfaring, men jeg ser jo at mange her mener det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok :) Men jeg må innrømme at jeg ikke blir like lett til sinns av feber da.. Da er det bedre med et glass vin, i hvert fall på vors.. hehe.. Nå funker det helt flott, ikke vært så slapp på lenge jeg. Så koser meg i sofaen under pleddet med te, skal bare "bånske" teen, så er det natta :) Sover like godt av feber.. hehe..

God febring,... unnskyld bedring!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fordrar ikke fulle folk. Og blir flau på andres vegne når de går over grensen for hva de tåler og man merker at de er litt beruset.

Jeg drikker så og si aldri og har alltid fått høre den komentaren fra andre om jeg er kristelig! Hva har det med saken å gjøre? Hvor mange har ikke nødet meg til å prøve både det ene og det andre?!

Jeg blir provosert av dette, jeg sier aldri noe om andres drikking. Forventer at ingen skal si noe til meg heller.

Dessuten er jeg 100 prosent sikker på at ingen barn liker at mor eller far blir beruset forann ansiktene på dem. Unger merker med en gang at foreldrene blir anderledes.Ikke gode forbilder for barna med alkohol innenbords.

Skal man drikke bør barna være i seng.

jeg mener man kan ta et glass vin eller to foran barna, men ikke drikke så man forandrer seg.. det blir feil for meg og. Er "tullete" uten alkohol og, og forandrer meg ikke av et glass vin.. Drikker aldri foran sønnen min så han ser forskjell på meg.

Er enig i det andre du skriver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg synes det er så rart å lese om alle her som opplever drikkepress fra voksne. Jeg har virkelig aldri opplevd det. Ikke blant venner, ikke blant kolleger, ikke på konferanser. Aldri! Hvorfor prøver ikke folk å bølle rundt med meg? Hva er galt med meg, liksom???:)

Vet du, jeg tenkte også det samme - ingen presser meg til å drikke, selv om jeg rett som det er ikke drikker i festlige anledninger.

På en annen side: Jeg opplevde heller aldri ammepress, så jeg er kanskje ikke mottakelig for press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Jeg skjønner det kan være plagsomt om folk maser. Men jeg kjenner meg ikke igjen,- heldigvis ;-)

Hvis jeg derimot tenker på folks reaksjoner på at man ikke liker sushi,- ja da skjønner jeg deg svært godt :-)

Du er jo helt rar som ikke liker sushi da, det som er så godt;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt da er jeg advart.

For øvrig synes jeg at folk som ser ned på bønder bør slutte å spise...

;-)

mvh

Jeg spiser bønder uten problem, verre med sushi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i et hjem med litt for mye alkohol, og drakk ikke noe selv før jeg var over 30, antagelig som en reaksjon på drikkingen hjemme. Jeg ble jo mast mye på som ugdom, i korpsmiljøet, men det var aldri noe _press_, jeg bare sa at jeg ikke drakk og ferdig med det. Det fikk være min sak. DVS press var det jo, de spurte stadig, men det var ingen som ble sure når jeg sa nei hele tiden.

Nå koser jeg meg med et glass vin eller en øl når anledningen er der, vi kan godt ha vin til maten selv om guttungen er der, uten å få dårlig samvittighet for det.

I min omgangskrets er det stor toleranse for alle varianter. Noen er dedikerte avholdsmennesker som er aktive i avholdslosjen, andre er dedikerte vinelskere, ingen er drankere. Avholdsfolket serverer aldri alkohol hjemme på fest eller middager, og alle er helt innforstått med det. Det finnes ikke sure miner av den grunn. Andre veien er det ingen av avholdsfolkene som griner på nesen og misjonerer når de er hos oss eller andre av vennene som serverer alkohol, de får alltid servert alternativer, og dessuten er det så godt som bestandig flere som kjører.

Jeg har ingen problemer med å la være å drikke nå heller, hvis jeg kjører er det ingen som bryr seg med det, og hvis jeg er på fest med jobben er det heller ingen som bryr seg med om noen drikker eller ikke drikker.

Alt dette har vel også med toleranse og innstilling å gjøre. Når jeg ikke drikker er det min sak, jeg bryr meg ikke med om andre drikker. Og omvendt.

Men èn ting har jeg nulltoleranse for: barna skal _ikke_ oppleve _fyll_ blant de voksne. Det vet jeg hvordan er, så det er bare ikke aktuelt.

Selv om vi har vært borte på nyttårsaften der vår seksåring har vært eneste barn sammen med en på 14 har ingen av de voksne vært i nærheten av å være fulle, så det går helt klart an :-)

''I min omgangskrets er det stor toleranse for alle varianter. Noen er dedikerte avholdsmennesker som er aktive i avholdslosjen, andre er dedikerte vinelskere, ingen er drankere. Avholdsfolket serverer aldri alkohol hjemme på fest eller middager, og alle er helt innforstått med det. Det finnes ikke sure miner av den grunn. Andre veien er det ingen av avholdsfolkene som griner på nesen og misjonerer når de er hos oss eller andre av vennene som serverer alkohol, de får alltid servert alternativer, og dessuten er det så godt som bestandig flere som kjører.''

Det er jo slik man ønsker det skal være.

Jeg er vel like streng som deg på at barn skal få slippe å omgås berusede voksne fordi jeg i voksen alder har blitt klar over hva jeg har blitt spart for.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser bønder uten problem, verre med sushi :)

Bønder blir for seigt og kanibalistisk. Bønner er litt prompete dagen derpå, men ellers helt greit.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

''I min omgangskrets er det stor toleranse for alle varianter. Noen er dedikerte avholdsmennesker som er aktive i avholdslosjen, andre er dedikerte vinelskere, ingen er drankere. Avholdsfolket serverer aldri alkohol hjemme på fest eller middager, og alle er helt innforstått med det. Det finnes ikke sure miner av den grunn. Andre veien er det ingen av avholdsfolkene som griner på nesen og misjonerer når de er hos oss eller andre av vennene som serverer alkohol, de får alltid servert alternativer, og dessuten er det så godt som bestandig flere som kjører.''

Det er jo slik man ønsker det skal være.

Jeg er vel like streng som deg på at barn skal få slippe å omgås berusede voksne fordi jeg i voksen alder har blitt klar over hva jeg har blitt spart for.

mvh

''Det er jo slik man ønsker det skal være.''

Har nok vært heldig med vennekretsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe - jeg tror ikke noen reagerer på om jeg tar et glass vin så barna ser det eller ikke. Men om jeg erklærer at jeg følger en sånn eller slik politikk angående barn og alkohol så vil det nok kanskje bli mer snakk om det - på godt og vondt.

Og denne tråden er jo et kraftig bevis på at dette er et tema hvor et litt bastant utsagn kan provosere fletta av mange. Hvilket ikke er noe vanskelig å forstå heller. Man er ikke noen dårlig forelder om ungene ser en drikke et glass vin uten noe fuzz, men man kan være en dårlig forelder om man drikker vin og ungene har negative opplevelser av det.

''Og denne tråden er jo et kraftig bevis på at dette er et tema hvor et litt bastant utsagn kan provosere fletta av mange. Hvilket ikke er noe vanskelig å forstå heller. Man er ikke noen dårlig forelder om ungene ser en drikke et glass vin uten noe fuzz, men man kan være en dårlig forelder om man drikker vin og ungene har negative opplevelser av det.''

Nå har jeg vel ikke kallt noen for dårlige foreldre. Jeg begynte bare med å si hvorfor jeg har fallt ned på at jeg ikke serverer alkohol foran mine barn.

Men jeg har blitt kalt sær og en masse andre ting fordi jeg kunne finne på å servere hjemmelaget tyttebærsaft framfor vin...

Så jeg vet ikke helt hvor toleransen skorter mest...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...