Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Blant ungdom er drikkepress ofte av en og-kom-igjen-da! Ta en til! Et slags oppmuntrende oppbackende drikkepress.

Blant voksne kommer det ofte mer innpakket og i en mer utstøtende og nedlatende karakter.

Blant ungdom er normen at normer dristig skal brytes.

Blant voksne der alkoholen er kulturen og normen, blir du raskt stemplet som sær, simpel, en slags sosialt tilbakestående, litt sviker og avviker. Voksne bedriver ofte et drikkeperess av en sosialt langt mer utstøtende karrakter enn ungdom. (Men da har jeg ikke sagt at alle voksne som drikker bedriver drikkepress.)

mvh

Jeg vet ikke om det passer inn her, men blant de unge så går det kanskje litt på at den edrue skal få med seg alt å bruke det mot dem etterpå kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest dustedama

Er man nebbete får man nebbetheter tilbake. Verden er enkel sånn;)

Jupp.

Men uten å kjenne deg, leser jeg snillhet mellom linjene. Tåler mer da. Og jeg _er_ snill jeg også!

Hva var vel livet uten litt godmodig nebbethet ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kommer nok veldig an på hvilke miljø man er i.

De som står for kryssforhørene gjør det ikke i alles påhør. En del av det er jo ganske uskyldig og tåpelig, selv om man vil blitt årehalt om man snudde rollene. Men akk så kjedelig.

Hvordan ville du likt å bruke noe timer av en hyggelig kveld på å forklare hvorfor du ikke drikker gulrotjus? Det er den ca underholdningsverdien av samtalen.

Mine venner velger man jo.

Men i en del jobbsammenhenger har jeg til slutt resignert og slått meg til ro med at jeg aldri helt blir en del av gjengen fordi jeg kan finne på å ha eplemost i glasset i stedet for øl... En viss promille på firmafestene var nærmest en del av jobbeskrivelsen. (Og dette var i firmaer der det vanligste var universitetsutdanning.)

mvh

Jeg skjønner det kan være plagsomt om folk maser. Men jeg kjenner meg ikke igjen,- heldigvis ;-)

Hvis jeg derimot tenker på folks reaksjoner på at man ikke liker sushi,- ja da skjønner jeg deg svært godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å smile og si at jeg er lykkelig og fornøyd med et glass vann. Men mange tror meg da ikke.

;-)

mvh

Akkurat den kan jeg skrive under på også! Det er akkurat som man da i det minste må finne fram litt Farris.

men jeg vil altså helst ha vanlig vann...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Eller at den som snakker i veldig store bokstaver om det de har valgt for seg (og evt sin familie) lettere møter kommentarer enn den som tar det på en litt mer diskrét/liketil måte?

Jeg blunker ikke engang over folk som ikke drikker alkohol, men kunne nok ha slengt med leppa hvis personen ikke nøyde seg med et "har du noe uten alkohol?" men heller dro til med en lengre utgreiing om hvor flinke der er i sin familie til å ikke drikke osv

Du er nok inne på noe - jeg tror ikke noen reagerer på om jeg tar et glass vin så barna ser det eller ikke. Men om jeg erklærer at jeg følger en sånn eller slik politikk angående barn og alkohol så vil det nok kanskje bli mer snakk om det - på godt og vondt.

Og denne tråden er jo et kraftig bevis på at dette er et tema hvor et litt bastant utsagn kan provosere fletta av mange. Hvilket ikke er noe vanskelig å forstå heller. Man er ikke noen dårlig forelder om ungene ser en drikke et glass vin uten noe fuzz, men man kan være en dårlig forelder om man drikker vin og ungene har negative opplevelser av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuttamatilda

Jeg reagerer overhodet ikke på folk som vil ha alkoholfritt, men _te_ ute på byen?? Det var da i overkant sært!! ;-)

Synes jeg ser for meg den gjengen på en pub - fire med øl, to med brus og Gulla med en tekopp! *fnis*

Ser det levende for meg og fikk meg enda en god latter. Tror jeg setter denne tråden på min topp-tre liste på DOL ever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det levende for meg og fikk meg enda en god latter. Tror jeg setter denne tråden på min topp-tre liste på DOL ever!

*S*

Og tør jeg spørre: Hvilke er de to andre? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant ungdom er drikkepress ofte av en og-kom-igjen-da! Ta en til! Et slags oppmuntrende oppbackende drikkepress.

Blant voksne kommer det ofte mer innpakket og i en mer utstøtende og nedlatende karakter.

Blant ungdom er normen at normer dristig skal brytes.

Blant voksne der alkoholen er kulturen og normen, blir du raskt stemplet som sær, simpel, en slags sosialt tilbakestående, litt sviker og avviker. Voksne bedriver ofte et drikkeperess av en sosialt langt mer utstøtende karrakter enn ungdom. (Men da har jeg ikke sagt at alle voksne som drikker bedriver drikkepress.)

mvh

"sær, simpel, en slags _sosialt_ tilbakestående''

Feilsitatene foregikk i hvert fall i ditt hode. Med sosialt tilbakestående i denne sammenhengen mener jeg at en person ikke regnes som like sosialt kompetent og attraktiv som andre.

Nå gidder jeg ikke bruke så mye tid på folk som ikke takler at man ikke har omtrent samme promille som dem.

Poenget er et drikkepresset eller den stille fordømmelsen av de som ikke drikke er mer sofistikert innpakket. Den kan f.eks. komme i nedlatende bemerkninger om hva noen ikke serverte. Det pakkes gjerne inn litt som fiffen pakker inn sin eminente kunstsamk som hever dem fra den gemene hop.

Den kommer ofte som fordømmelse av at man ikke serverer alkohol i eget hjem å dermed "tvinger andre" til å gjøre som seg selv. (Min kjære nabo som jeg har referert til et eller annet sted fikk oppleve dette i stor grad.)

Den kommer altså i en mer "passiv-agressiv" form om jeg får tyvlåne det uttrykket litt. Å stå å gaule til noen at de må ta en dram til, blir for simpelt.

Men du kan da ikke være fullstendig blind for det mer sofistikerte drikkepresse eller ikkedrikkefordømmelsen voksne kan bedrive.

Bare i denne tråden er det referert til folk som beklager seg over å måtte gå i bryllupp der det ikke ble servert alkohol. Utgjør ikke slike holdninger drikkepress og alkohol-serveringspress, så vet ikke jeg.

Og hva hadde skjedd om noe la inn en tråd på DOL med at de måtte i et bryllup der det ble servert alkohol og de grudde seg slik. Kunne det bli noe bra bryllup? De hadde blitt kjølehalt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen brus til god mat _er_ jo dårlig smak:)

Beklager PieLill, men jeg gidder ikke å diskutere med deg. Du har jo alltid rett og alle andre er dumme, derfor svarer jeg deg i samme tone. Jeg tror du er tante Sofie. Hvis bare alle var som deg så hadde alt vært bra.

Jeg er enig med deg. Det kunne f.eks ikke falt meg inn å bedt venner på en bedre middag og servert _brus_ til. Men dersom noen ønsket å holde seg alkoholfri så skulle de selvfølgelig fått farris e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Når barna er 7 år vet man ikke hvordan de vil respondere på våre alkoholvaner når de blir 15. Man kan gjøre seg sine antagelser. Men det som statistisk sett er mest sannsylig er at jo mer vi drikker, jo mer kommer barna til å drikke.

mvh

Nemlig - man _vet_ ikke hvordan framtiden blir, derfor gjør vi valg ut fra hvordan vi mener å kjenne våre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det kan være plagsomt om folk maser. Men jeg kjenner meg ikke igjen,- heldigvis ;-)

Hvis jeg derimot tenker på folks reaksjoner på at man ikke liker sushi,- ja da skjønner jeg deg svært godt :-)

''Hvis jeg derimot tenker på folks reaksjoner på at man ikke liker sushi,- ja da skjønner jeg deg svært godt :-)''

Skjønner du svært godt at de ikke liker sushi eller at de reagerer på at man ikke liker det?

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sær, simpel og mentalt tilbakestående?

Hva sier folk til deg som får deg til å mene dette?

Kan du fortelle meg det?

Jeg får en følesle av at dette er noe som foregår inne i ditt hode?

"sær, simpel, en slags _sosialt_ tilbakestående''

Feilsitatene foregikk i hvert fall i ditt hode. Med sosialt tilbakestående i denne sammenhengen mener jeg at en person ikke regnes som like sosialt kompetent og attraktiv som andre.

Nå gidder jeg ikke bruke så mye tid på folk som ikke takler at man ikke har omtrent samme promille som dem.

Poenget er et drikkepresset eller den stille fordømmelsen av de som ikke drikke er mer sofistikert innpakket. Den kan f.eks. komme i nedlatende bemerkninger om hva noen ikke serverte. Det pakkes gjerne inn litt som fiffen pakker inn sin eminente kunstsamk som hever dem fra den gemene hop.

Den kommer ofte som fordømmelse av at man ikke serverer alkohol i eget hjem å dermed "tvinger andre" til å gjøre som seg selv. (Min kjære nabo som jeg har referert til et eller annet sted fikk oppleve dette i stor grad.)

Den kommer altså i en mer "passiv-agressiv" form om jeg får tyvlåne det uttrykket litt. Å stå å gaule til noen at de må ta en dram til, blir for simpelt.

Men du kan da ikke være fullstendig blind for det mer sofistikerte drikkepresse eller ikkedrikkefordømmelsen voksne kan bedrive.

Bare i denne tråden er det referert til folk som beklager seg over å måtte gå i bryllupp der det ikke ble servert alkohol. Utgjør ikke slike holdninger drikkepress og alkohol-serveringspress, så vet ikke jeg.

Og hva hadde skjedd om noe la inn en tråd på DOL med at de måtte i et bryllup der det ble servert alkohol og de grudde seg slik. Kunne det bli noe bra bryllup? De hadde blitt kjølehalt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at den som snakker i veldig store bokstaver om det de har valgt for seg (og evt sin familie) lettere møter kommentarer enn den som tar det på en litt mer diskrét/liketil måte?

Jeg blunker ikke engang over folk som ikke drikker alkohol, men kunne nok ha slengt med leppa hvis personen ikke nøyde seg med et "har du noe uten alkohol?" men heller dro til med en lengre utgreiing om hvor flinke der er i sin familie til å ikke drikke osv

Ja, ikke sant? De som er aller mest irriterende er de som klager over at folk prøver å dytte på dem sitt forhold til alkohol mens de selv gjør akkurat det samme angående sitt ikke-forhold til den. Kan vi ikke bare la hverandre være som vi er? Peace, man...*nynner Imagine* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det passer inn her, men blant de unge så går det kanskje litt på at den edrue skal få med seg alt å bruke det mot dem etterpå kanskje?

Jeg tror at noe av det som kan ligge bak både hos barn og voksne er en eller annen visshet om at alt man gjør etter en viss promille ikke alltid er like smart og man vil ikke andre skal være smartere.

Om jeg kan si det så banalt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde fått vann helt uten å tigge. Gjerne i et karaffel med sitronskive snittet over kanten og isbiter.

;-)

Hjemmelaget tyttebærsaft er noe av det beste jeg får å drikke, frisk smak, med lite sukker. Har du noen gang smakt det!

Cideren ville selvsagt ikke vært noe av det skvipet man kjøper på Rema.

Men jeg må jo si at jeg synes du er litt sær om hverken alkoholfri vin, hjemmelaget tyttebærsaft, kvalitetscider, eller f.eks. nypresset juice er godt nok for deg.

;-)

mvh

"Men jeg må jo si at jeg synes du er litt sær om hverken alkoholfri vin, hjemmelaget tyttebærsaft, kvalitetscider, eller f.eks. nypresset juice er godt nok for deg."

Da kan man jo si til deg at du er litt sær som ikke synes en hvitvin, rødvin, eller rosèvin er godt nok for deg.

De tingene du nevner er for meg drikke som barn drikker til maten. Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp.

Men uten å kjenne deg, leser jeg snillhet mellom linjene. Tåler mer da. Og jeg _er_ snill jeg også!

Hva var vel livet uten litt godmodig nebbethet ;P

Sant, sant:) Jeg er supersnill, men det må bli mellom oss. Det er bare mine nærmeste som vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at noe av det som kan ligge bak både hos barn og voksne er en eller annen visshet om at alt man gjør etter en viss promille ikke alltid er like smart og man vil ikke andre skal være smartere.

Om jeg kan si det så banalt.

mvh

Det er nok noe i det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men jeg må jo si at jeg synes du er litt sær om hverken alkoholfri vin, hjemmelaget tyttebærsaft, kvalitetscider, eller f.eks. nypresset juice er godt nok for deg."

Da kan man jo si til deg at du er litt sær som ikke synes en hvitvin, rødvin, eller rosèvin er godt nok for deg.

De tingene du nevner er for meg drikke som barn drikker til maten. Men det er meg.

Å nei, nei, nei, der gikk du i felle så det sang! :) Nå kommer hun trekkende med at du fornærmer henne med å antyde at hun ikke er voksen, og så kommer den om det er du som ikke er voksen som kan si sånt. Bare vent, du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnet bare noen av de tingene jeg eller noen i min familie kunne like å drikke, som eksempler på at man kan overleve uten vin. Veldig ofte ender jeg opp med vann selv.

Det er vel ikke mer styr for deg om jeg serverte hjemmelaget tyttebærsaft. Jeg lagde den jo ikke mens du ventet.

;-)

Så jeg synes det er sært å kalle andre for sære bare fordi de kunne funnet på å servere noe du ikke ville servert. Da har man meldt seg inn i Det Eksklusive Forbund med Monopol på God Smak.

Da synes jeg det er langt særere og så å rive seg i håret og se forvirret, småfornærmet og frustrert ut fordi en gjest ba om et alkoholfritt alternativ. Det har jeg opplevd en del ganger. (Når det kun står alkoholholdig drikke på bordet. Ikke Farris eller vann en gang.)

mvh

"Da synes jeg det er langt særere og så å rive seg i håret og se forvirret, småfornærmet og frustrert ut fordi en gjest ba om et alkoholfritt alternativ. Det har jeg opplevd en del ganger. (Når det kun står alkoholholdig drikke på bordet. Ikke Farris eller vann en gang.)"

Da tror jeg du har noen merkelig venner. For det første serveres det som regel vann eller farris til vin, så da har man jo et alternativ hvis man ikke vil drikke alkohol. For det andre, slik oppførsel som du påstår dine venner har dersom man ønsker å velge bort vinen, tror jeg ikke er vanlig. Her ville ingen løftet et øyebryn engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor all denne alkoholen?

Jeg fordrar ikke fulle folk. Og blir flau på andres vegne når de går over grensen for hva de tåler og man merker at de er litt beruset.

Jeg drikker så og si aldri og har alltid fått høre den komentaren fra andre om jeg er kristelig! Hva har det med saken å gjøre? Hvor mange har ikke nødet meg til å prøve både det ene og det andre?!

Jeg blir provosert av dette, jeg sier aldri noe om andres drikking. Forventer at ingen skal si noe til meg heller.

Dessuten er jeg 100 prosent sikker på at ingen barn liker at mor eller far blir beruset forann ansiktene på dem. Unger merker med en gang at foreldrene blir anderledes.Ikke gode forbilder for barna med alkohol innenbords.

Skal man drikke bør barna være i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...