Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Gjest Melbilla

''Talene blir bedre''

Nåja, det synes du bare dersom du ikke er kveldens sjåfør....;-)

He he, det finne grenser selvfølgelig. Slik som svigerfaren til min bror i hans brylupp. Han pratet, praet og pratet og ingen skjønte hva han ville frem til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Jeg syntes i utgangspunktet ikke du var sær. Men da du kom trekkendes med tomtebrygg, hjemmelaga tyttebærsaft, cider og ferskpressa juice og ville servere det til en bedre middag på høyde med vin - ja, da syntes jeg du var sær.

Jeg kan selvsagt bare svare for min egen omgangskrets, men her ville det ikke vært mange som lea på et øyelokk overfor de som velger et alkoholfritt alternativ til en middag. Men når man må begynne å lage så mye styr ut av det, slik jeg synes du gjør i denne tråden - da blir man fort oppfatta som sær og prippen.

Tomtebrygg har jeg vært vant til, men ikke alt det andre. :-)

I min familie har dette vært en typisk drikk til mat, akkurat som det alltid settes frem tyttebærsyltetøy og flatbrød:-)

Mens hos svigers glimrer alle de tre nevnte middagstilbehørene med sitt fravær, men til gjengjeld serveres som oftest vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du ikke det er litt sært å _kreve_ at man drikker melk?

Jeg hatet det, men det hørte med. Jeg har ikke drukket melk siden jeg flyttet hjemmenifra og ingen av ungene mine drikker melk heller. Vi har det alltid da, men jeg kan ikke huske at det har vært førstevalget noen gang. Da drikker de heller vann.

Men da jeg vokste opp var det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er sært. Det er direkte slemt.

Jeg liker melk, men ikke når som helst og til hva som helst.

Har ingen problemer med å forstå de som ikke takler melk til varm mat.

mvh

Enig. Selv er jeg en melke-elsker, men dog ikke til middags;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du allergisk mot jordbær?

Jeg er ikke det, men husker godt noen som kom på barselvisitt ca to uker etter fødselen med en diger kurv jordbær og et unnskyldende smil: "Ja, du skal vel helst ikke spise slikt, du, som ammer..."

Nææ! Veit ikke helt hvordan jeg ville ha reagert i den situasjonen, men ER DET MULIG??! Personen hadde vel sikkert lyst på en hel kurv med jordbær selv da... Morn igjen!

Ja, jeg er allergisk mot jordbær. Samboeren kjøpte alltid det når stedatteren var her i helgene, men så fikk han vel se mitt lange ansikt en dag, og sluttet helt med det;-) I stedet spiser de softis med jordbær hver gang de er ute av døra uten meg hele sommeren:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Jeg nevnet bare noen av de tingene jeg eller noen i min familie kunne like å drikke, som eksempler på at man kan overleve uten vin. Veldig ofte ender jeg opp med vann selv.

Det er vel ikke mer styr for deg om jeg serverte hjemmelaget tyttebærsaft. Jeg lagde den jo ikke mens du ventet.

;-)

Så jeg synes det er sært å kalle andre for sære bare fordi de kunne funnet på å servere noe du ikke ville servert. Da har man meldt seg inn i Det Eksklusive Forbund med Monopol på God Smak.

Da synes jeg det er langt særere og så å rive seg i håret og se forvirret, småfornærmet og frustrert ut fordi en gjest ba om et alkoholfritt alternativ. Det har jeg opplevd en del ganger. (Når det kun står alkoholholdig drikke på bordet. Ikke Farris eller vann en gang.)

mvh

Jeg skjønner ikke hva slags folk du omgås. Det er da helt vanlig å sørge for at man har alkoholfri drikke å tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Men noen ganger nyter vi også å ta et glass vin eller to. :-)''

Jeg kan også nyte et glass vin, selv om andre sikkert vet å sette mer pris på det enn meg.

Det jeg stusser på er når all annen kos er spolert pga fraværet av alkohol.

mvh

''Det jeg stusser på er når all annen kos er spolert pga fraværet av alkohol.''

Jeg har lest en del av svarene du har fått, men har så langt ikke sett andre en deg som hevder at en ikke kan kose seg uten alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så det er kanskje noe som har nevnt det før, men for et par uker siden var dette oppe på Grosvold. Det ble da sagt at grunnen til at man kan risikere å bli uglesett dersom man velger å ikke drikke der det er forventet, er sosialt betinget. Det er da er en sosial kode alle andre deler som man stiller seg utenfor. For å komme med et ekstremt eksempel: Jødene har sine egne regler for hva de kan spise og ikke spise, dette har fungert ekskluderende for dem ovenfor resten av storsamfunnet; ofte når man er i kontakt med andre mennesker på besøk eller møtes på kafe e.l. blir det jo servert mat. Hvis man da ikke kan spise denne maten hindrer det jo at man deltar effektivt på slike sosialiseringer. Når du da velger å si nei takk til alkohol, er det litt de samme mekanismene som kommer inn. Du stiller du deg utenfor fellesskapet og blir betraktet som sær.

Det er altså ikke at man ikke vil ruse seg og være en festbrems man reagerer på, men at man med vilje stiller seg utenfor fellesskapet. De fleste vil jo ikke være ekskluderende, men reagerer ubevisst på at man ikke retter seg etter de sosiale kodene. Når man tar en øl på puben etter jobb eller er det jo som oftest ikke for å bli full, men å ha det koselig sammen. Dette er ikke ment som en kritikk til deg, selvfølgelig har du lov å si nei! Men det er ment som en oppklaring siden du synes dette er vanskelig, de fleste mener ikke noe vondt med det når de inisiterer på at du skal drikke, men det er en sosial kode at man i enkelte miljøer skal dette!

(noe som egentlig ikke kan sammenliknes, men jeg opplever ofte at det er sosialt "vanskelig" å ikke drikke kaffe, får ofte en liten latter og kommentarer som "jaja, du vokser vel til etterhvert du også" eller føler at jeg bryr vertskapet unødvendig som må koke te osv.. Dette er litt på samme måte som alkohol, det blir forbventet at man tar i mot)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det finne grenser selvfølgelig. Slik som svigerfaren til min bror i hans brylupp. Han pratet, praet og pratet og ingen skjønte hva han ville frem til:-)

*S* Bedre det, da, enn en brudefar i et bryllup jeg var i. Han sto i kanskje 5-10 minutter og knuga hendene fast i stolen (han hadde reist seg og sto bak stolen for å holde tale) - knokene ble bare hvitere og hvitere, fjeset ble bare rødere og rødere, og han gjorde mange fåfengte forsøk på å stotre fram hele setninger. Til slutt sa han "skål" og satte seg....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da synes jeg det er langt særere og så å rive seg i håret og se forvirret, småfornærmet og frustrert ut fordi en gjest ba om et alkoholfritt alternativ. Det har jeg opplevd en del ganger. (Når det kun står alkoholholdig drikke på bordet. Ikke Farris eller vann en gang.)''

Dette har jeg aldri opplevd selv eller hørt andre av mine venner/familiemedlemmer fortelle om.

Jeg har også vært på firmafester der de alkoholfrie drikkene ble servert lenge etter de alkoholholdige slik at man var ferdig med å spise lenge før man fikk noe som helst å drikke.

Da er det kipt å kjøre bil...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Tomtebrygg har jeg vært vant til, men ikke alt det andre. :-)

I min familie har dette vært en typisk drikk til mat, akkurat som det alltid settes frem tyttebærsyltetøy og flatbrød:-)

Mens hos svigers glimrer alle de tre nevnte middagstilbehørene med sitt fravær, men til gjengjeld serveres som oftest vin.

Hva er tomtebrygg egentlig? Gløgg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnet bare noen av de tingene jeg eller noen i min familie kunne like å drikke, som eksempler på at man kan overleve uten vin. Veldig ofte ender jeg opp med vann selv.

Det er vel ikke mer styr for deg om jeg serverte hjemmelaget tyttebærsaft. Jeg lagde den jo ikke mens du ventet.

;-)

Så jeg synes det er sært å kalle andre for sære bare fordi de kunne funnet på å servere noe du ikke ville servert. Da har man meldt seg inn i Det Eksklusive Forbund med Monopol på God Smak.

Da synes jeg det er langt særere og så å rive seg i håret og se forvirret, småfornærmet og frustrert ut fordi en gjest ba om et alkoholfritt alternativ. Det har jeg opplevd en del ganger. (Når det kun står alkoholholdig drikke på bordet. Ikke Farris eller vann en gang.)

mvh

''Så jeg synes det er sært å kalle andre for sære bare fordi de kunne funnet på å servere noe du ikke ville servert. Da har man meldt seg inn i Det Eksklusive Forbund med Monopol på God Smak.''

Bullhit. Man representerer en allmenn viten om at vin utfyller en bedre middag på en måte som ferskpressa juice ikke vil kunne tilsvare. Poenget mitt var bare: Hva er galt med å drikke vann, Farris eller Munkholm som alkoholfrie alternativer?

''Da synes jeg det er langt særere og så å rive seg i håret og se forvirret, småfornærmet og frustrert ut fordi en gjest ba om et alkoholfritt alternativ. Det har jeg opplevd en del ganger. (Når det kun står alkoholholdig drikke på bordet. Ikke Farris eller vann en gang.)

''

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i denne beskrivelsen.

Alle jeg kjenner serverer forresten vann eller Farris ved siden av vin. Men så kommer jeg fra et møblert hjem også, da. Haha! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på firmafester der de alkoholfrie drikkene ble servert lenge etter de alkoholholdige slik at man var ferdig med å spise lenge før man fikk noe som helst å drikke.

Da er det kipt å kjøre bil...

mvh

Det har jeg heller ikke opplevd.

Men jeg har opplevd at det alkoholfrie tilbudet er begrenset, typisk at man får et miniatyrglass med mozell istedenfor sjampis. Man kunne da i det minste fått et litt større glass....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melbilla

''Men akkurat her dreide det seg om å drikke foran barna. Og der har jeg altså vagt å gjøre det jeg synes blir aller best for alle.''

Beklager. Jeg ser at dette ble en veldig upresis formulering mest egnet til å oppfattes som generalisering. Jeg mente og burde skrevet:

"... Og her har jeg valgt å gjøre det som jeg synes blir best for alle parter i vår familie."

Jeg beklager at det ble så dårlig skrevet.

Poenget for meg er at det ikke koster meg noe å ikke drikke foran barna. Synes faktisk at det er mest bekvemt. Statistiske sett er det kanskje et bitte lite prosentpoeng tryggere. Så hvorfor ikke?

Jeg smugdrikker ikke. Vi skjuler hverken vinflasker, brukte vinglass eller det faktum at vi drikker vin iblant. Jeg ser ingen grunn til det. Det ville dessuten virket mot sin hensikt den dagen barna gjennomskuet oss.

mvh

Hva er forskjellen på å se et fullt vinglass enn å se et tomt og brukt vinglass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tomtebrygg egentlig? Gløgg?

Nei, det er et hjemmelaget øl, og er vel kanskje ikke 100% alkoholfritt, men neppe mer alkohol enn cider og slikt som har kanskje opp til 1 volumprosent alkohol.

Jeg kan ikke lage det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hva er forskjellen på å se et fullt vinglass enn å se et tomt og brukt vinglass?

''Hva er forskjellen på å se et fullt vinglass enn å se et tomt og brukt vinglass?''

Selv foretrekker jeg de fulle glassene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

*S* Bedre det, da, enn en brudefar i et bryllup jeg var i. Han sto i kanskje 5-10 minutter og knuga hendene fast i stolen (han hadde reist seg og sto bak stolen for å holde tale) - knokene ble bare hvitere og hvitere, fjeset ble bare rødere og rødere, og han gjorde mange fåfengte forsøk på å stotre fram hele setninger. Til slutt sa han "skål" og satte seg....;-)

Ha ha, det var kansje like greit at han bare sa skål og satte seg;-)

Min bror var foresten fantastisk i sitt eget brylupp. I alle talene som ble holdt for han satt han og kommenterte og hadde morsomme kommentarer på lur til alle og fyllte på der det manglet noe. Stemningen ble ganske løs og morsom pga. av hans innspill.Han gjorde det ganske enkelt for meg å holde tale som var ganske nervøs i utgangspunktet.

Jeg er nemlig ingen taler, det er helt sikkert. Men jeg helte innpå litt alkohol ja og det hjalp litt det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

''Hva er forskjellen på å se et fullt vinglass enn å se et tomt og brukt vinglass?''

Selv foretrekker jeg de fulle glassene :P

Ja, du sier noe der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan drikke med sønnen til stede (aldri mye så jeg blir beruset), jeg kan kose meg med et glass vin alene, eller en iskald pils på verandaen en sommerdag, eller på fest med venner, en øl på byen eller flere.. Sier jeg ikke at jeg ikke blir litt beruset, for det gjør jeg, men ikke foran barn. Men jeg skjønner samtidig GODT hva du mener. Er på en del konferanser, og siden ofte jeg har ansvar, så drikker jeg ikke til middagen og tar en cola i baren etter maten.. og da maser folk om at jeg MÅ ta bare EN drink.. Og det er irriterende. Jeg maser aldri på folk som velger å ikke drikke, spør ikke engang hva de drikker og hvorfor de drikker eller ikke drikker det eller det..

Man kan godt nyte en herlig middag uten alkohol. Er mye ute og spiser, med sønnen min og samboer + familie, eller bare med samboeren min - og som oftes så er det ikke alkohol til maten. Drikkepress er nok like stort blant voksne som hos tenåringer, hvis ikke kanskje verre, og det er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...