Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Gjest Melbilla

Enig med Tonie - søt brus til god mat er en uting! :P

Har vent meg til cola til fastfood og delvis til pizza (selv om øl og vin er bedre til pizza), men det er også eneste maten det passer til, i mine øyne :P.

Til pizza liker jeg best skummet melk:-)

Faktisk til sjokoladekake også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Kjære tid, det er det vel ikke!

De aller fleste jeg kjenner drikker brus til maten.Både familie og venner.

Så da er vi jaggu mange med dårlig smak..Ikke er vi voksne heller....

Brus til mat duger, men ikke mer. Og at du har dårlig smak har vi vel slått fast for lenge siden, hehe. Unnskyld mora2, men du ber om det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest de andre svarene du har fått her, men hos oss kan vi fint kose oss uten alkohol. Det gjør vi hovedsakelig hele tiden, men jeg har heller ingen problemer med å ta et vinglass selv om snuppa ikke er i seng, eller servere vin til mat ved spesielle anledninger.

Derimot har jeg ingen problemer med å forstå og akseptere mennesker som gjør som deg, dette er et valg hver enkelt familie selv må ta, og jeg undres sammen med deg over hvordan voksne mennesker skal "dømme" andre voksne menneskers valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten det er sunnere å drikke _litt_ vin enn å være totalt avholden.

''Tror forresten det er sunnere å drikke _litt_ vin enn å være totalt avholden.''

Den uttalelsen er jeg ikke enig i, men jeg ser ikke det store problemet med å drikke litt vin, heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brus til mat duger, men ikke mer. Og at du har dårlig smak har vi vel slått fast for lenge siden, hehe. Unnskyld mora2, men du ber om det;)

Makan til frekkhet......

;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du tåler det, ikke sant? Jeg er veldig snill og ser an hvem jeg kan mobbe litt;)

He,he, litt må man tåle! :0)

Er ikke så hårsår, liker å erte litt selv også! Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen brus til god mat _er_ jo dårlig smak:)

Beklager PieLill, men jeg gidder ikke å diskutere med deg. Du har jo alltid rett og alle andre er dumme, derfor svarer jeg deg i samme tone. Jeg tror du er tante Sofie. Hvis bare alle var som deg så hadde alt vært bra.

Brus til god mat, er nok dårlig smak - det skal jeg være enig med deg i. Men at det da er _påkrevd_ å servere alkohol i stedet, blir feil - da blir det vann, og det er vel egentlig det som bør serveres til mat uansett for å beholde smaken på maten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har i grunnen vi det også. :o) Jeg kan ta et glass vin en lørdagskveld for å kose meg, men ettersom min kjære ikke gjør det så blir det ikke mange gangene i året jeg gjør det. Klarer utmerket godt å kose meg med god mat uten alkohol til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt kverulant ja:-)

Det er helt greit at du ikke vil drikke i ærheten av dine barn, men det virker som du tror at barna tar skade av det og slik er det bare i visse tilfeller vet du i hjem hvor foreldre ha problemer med alkohol og hvor det drikkes så mye at foredre bli synlig beruset slik at det gjør barna utrygge.

For de aller fleste som har svart her i tråden så virker det som det ikke er naturlig for de fleste å drikke så mye forran sine barn.

Men selvfølgelig så hører man jo om at mange barn har det vondt pga. foredrenes drikkevaner og jeg VET at det ikke gjelder mine barn og 100% sikkert heller ikke noen av mine venners barn, så derfor er det like naturlig for oss å nyte ett glass vin ved en skjelden anledning til middag ,akkurat som at ungene kan få nyte ett glass brus ved en skjelden anledning til middagen.

Hverdagsmiddagene består bare av vann hos oss. Ikke saft, ikke cider, ikke brus, ikke tomtebrygg og ikke juice.

Mannen min kan ta seg ett glass øl til maten i sommervarmen da, men ikke jeg.

''Det er helt greit at du ikke vil drikke i ærheten av dine barn, men det virker som du tror at barna tar skade av det og slik er det bare i visse tilfeller...''

Jeg tror det er svært liten fare for at mine barn tar skade av (Utvikeler et senere rusproblem) om jeg tok et glass vin eller øl mens de var til stedet.

Alt jeg har lest og hørt av de som jobber med å plukke opp bitene etter rusmissbruk er at barnas alkoholbruk statistisk sett øker proposjonal med foreldrenes alkoholbruk. Så etter som det ikke koster meg noen kalorier, synes jeg det _beste_ for mine barn er at de ikke ser meg drikke til maten, og at mitt alkoholbruk for øvrig er nær null.

Jeg tror det er langt viktigere hvilke holdninger jeg formidler til mine barn. Ikke bare i forhold til alkohol, men også gruppepress, selvtillit, innebygde grenser osv. (Enn om jeg drikker det glasset med vin fem ganger i året foran dem eller ikke.)

Men akkurat her dreide det seg om å drikke foran barna. Og der har jeg altså vagt å gjøre det jeg synes blir aller best for alle.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til pizza liker jeg best skummet melk:-)

Faktisk til sjokoladekake også.

Melk til pizza?? Oj, det klarer jeg ikke, men til sjokoladekake - JA:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet.

Vi drikker nok oftere alkohol enn det mine foreldre gjorde og jeg ser ingen forskjell på min datters festemønster og drikkemønster i forhold til mitt i samme alder.

Jeg fikk ikke ei flaske vin hjemme, men greide å skaffe det likevel.

15-åringen drikker ikke i det hele tatt.

Enkeltpersoner lever selvsagt ikke snorrett etter den statistiske paragraf.

Ifølge statistikken drikker ungdom som får alkohol med seg hjemmefra tre ganger så mye som dem som ikke får det.

Men da er vi jo et stykke unna bare det å ta seg et glass vin med barna til stedet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg delvis igjen i det her. :-)

Jeg valgte også si nei til alkohol i tenårene og til godt voksen alder. Og dette var ingen offer. Jeg likte best å ha hodet klart.

Opplevde også at det ble "rart" om vi ikke drakk. I tenårene ble min avholdenhet faktisk mye bedre godtatt enn i godt voksen alder. I voksen alder så virket det som om folk syntes det ble fest-demperi å skulle invitere avholdsfolk...

Folk endrer seg- og det gjorde også vi. Så etter enda noen år så begynte min mann og jeg å nyte et glass vin i ny og ne og nå har vi mer "allment akseptert bruk av alkohol".

En ting til. Du har tittel: å _klare_ kose seg uten alkohol. Det gjør vi hver dag. Vi koser oss hver dag med barna, vi koser oss med middag og alt mulig uten alkohol. Men noen ganger nyter vi også å ta et glass vin eller to. :-)

''Men noen ganger nyter vi også å ta et glass vin eller to. :-)''

Jeg kan også nyte et glass vin, selv om andre sikkert vet å sette mer pris på det enn meg.

Det jeg stusser på er når all annen kos er spolert pga fraværet av alkohol.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville til ethvert målitd, til enhver anledning, foretrukket brus foran vin. Og jeg _har_ passert førti! :)

Skal vi starte en klubb for oss som aldri blir voksne og sofistikerte.

De som hverken drikker kaffe eller alkohol får gratis medlemsskap.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brus til god mat, er nok dårlig smak - det skal jeg være enig med deg i. Men at det da er _påkrevd_ å servere alkohol i stedet, blir feil - da blir det vann, og det er vel egentlig det som bør serveres til mat uansett for å beholde smaken på maten:-)

Jeg synes en god vin er det beste alternativet til god mat, men folk må selvsagt få lov til å velge bort alkohol. Det skulle bare mangle. Men mye heller vann enn brus, altså. Brus passer bare alene som drikke, synes jeg. Ikke til mat. Og så må jeg legge til at jeg hele tiden har snakket om spesielle anledninger. Festmåltider, altså. Da hører det med å ha et godt glass vin og et glass vann ved siden av. Vin til hverdags eller til den vanlige søndagsmiddagen har jeg aldri vært vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liker ikke snobberi

For åndssnobber er det sikkert mye som ikke er lov å spise og drikke.

;-)

Monopol på god og riktig smak er åndssnobberi.

mvh

Det er jeg faktisk enig i, PieLill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi starte en klubb for oss som aldri blir voksne og sofistikerte.

De som hverken drikker kaffe eller alkohol får gratis medlemsskap.

;-)

mvh

Jeg er med! *rekker opp hånden*

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha et naturlig forhold til alkohol. Med det mener jeg at alkoholen skal nytes slik den skal. Det er som oftest som mattilbehør vi hører om vin. Og man spiser ikke hele kvelden vel? :) Slik kos har ingen vondt av å se.

Jeg tror neppe det er vondt ment av de som stusser på at du ikke vil ha alkohol. Det kommer vindrikkere selv synes det smaker bra og er avslappende godt og unner deg avslappingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...