Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Vi drikker også som regel vann. Drikker vi brus får de det de synes smaker best, sukker eller ikke.

;-)

Aspartam er forresten noe man absolutt ikke bør la barn med vektproblemer få.

mvh

mvh

''Aspartam er forresten noe man absolutt ikke bør la barn med vektproblemer få.''

Tror du kunne ha kortet ned den setningen litt - til: Aspartam er noe man aboslutt ikke bør la barn få" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes en god vin er det beste alternativet til god mat, men folk må selvsagt få lov til å velge bort alkohol. Det skulle bare mangle. Men mye heller vann enn brus, altså. Brus passer bare alene som drikke, synes jeg. Ikke til mat. Og så må jeg legge til at jeg hele tiden har snakket om spesielle anledninger. Festmåltider, altså. Da hører det med å ha et godt glass vin og et glass vann ved siden av. Vin til hverdags eller til den vanlige søndagsmiddagen har jeg aldri vært vant med.

Vi er nok veldig enige, jeg måtte bare kommentere dette med brusen jeg også:-) Brus hører til potetgull:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

''Det er helt greit at du ikke vil drikke i ærheten av dine barn, men det virker som du tror at barna tar skade av det og slik er det bare i visse tilfeller...''

Jeg tror det er svært liten fare for at mine barn tar skade av (Utvikeler et senere rusproblem) om jeg tok et glass vin eller øl mens de var til stedet.

Alt jeg har lest og hørt av de som jobber med å plukke opp bitene etter rusmissbruk er at barnas alkoholbruk statistisk sett øker proposjonal med foreldrenes alkoholbruk. Så etter som det ikke koster meg noen kalorier, synes jeg det _beste_ for mine barn er at de ikke ser meg drikke til maten, og at mitt alkoholbruk for øvrig er nær null.

Jeg tror det er langt viktigere hvilke holdninger jeg formidler til mine barn. Ikke bare i forhold til alkohol, men også gruppepress, selvtillit, innebygde grenser osv. (Enn om jeg drikker det glasset med vin fem ganger i året foran dem eller ikke.)

Men akkurat her dreide det seg om å drikke foran barna. Og der har jeg altså vagt å gjøre det jeg synes blir aller best for alle.

mvh

Re: Å klare å kose seg uten alkohol.

"Alt jeg har lest og hørt av de som jobber med å plukke opp bitene etter rusmissbruk er at barnas alkoholbruk statistisk sett øker proposjonal med foreldrenes alkoholbruk. Så etter som det ikke koster meg noen kalorier, synes jeg det _beste_ for mine barn er at de ikke ser meg drikke til maten, og at mitt alkoholbruk for øvrig er nær null"

Selvfølgelig, de som jobber med dette er de som ser det verste.

Jeg er sikker på at Nhd her inne er helt enig med deg. Det er jo fordi han ser det han ser og meningene vil bli deretter. Det er jo ikke slike som meg og flere andre som har svart i denne tråden som havner hos han pga. rusmisbruk og psykiske problemer som følge av det.

Jeg vet at mine barn ikke må plukkes pga av noe som skyldes mine og min manns drikkevaner. Det er nok for meg. Jeg eller mannen min vil aldri få alkoholproblemer, vi drikker så lite at om vi skulle finne på å ta ett glass til en bedre middag på hytta med venner etter en skitur og en tur i badsstua, før vi avslutter kvelden med å spille kort med barna, så gjør vi det med god samvittighet.

Du er så firkanta altså;o)

Jeg vil tippe at mitt alkoholbruk ikke er særlig mye større enn ditt bruk, selv om jeg altså ikke skjuler vinglasset for barna om jeg nå skulle finne på å ta ett glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg må jo si at jeg synes du er litt sær om hverken alkoholfri vin, hjemmelaget tyttebærsaft, kvalitetscider, eller f.eks. nypresset juice er godt nok for deg.''

Du har en virkelig provoserende måte å uttrykke deg på. Hvem har vel snakket om hva som er _godt nok_?

Alt du nevner er bra til sitt bruk, men jeg ville ikke hatt det til middag. Nypresset juice til god mat, er du vill og gal? ;) Nei, takke meg til vann fra springen, i så fall.

''Dæven, nå må jeg innrømme at jeg synes du er sær! ;) Jeg hadde tigget om et glass vann dersom jeg fikk servert noe av dette til en bedre middag!''

Det var skrevet som et svar til dette utsagnet. Og det er vel en tydelig markering av at mine forslag på ingen måte var gode nok. Jeg var dessuten sær som kunne finne på å servere noe slikt.

Jeg synes faktisk det er ganske sær å være så ovenfra og ned i forhold til andres smak. Det hadda da gått an å bare si at man heller ville foretrukket et glass vann.

Jeg må forresten kjenne uhorvelig mange mennesker som er sære i mariaflyflys øyne.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har en endeløs rekke av minner om flotte, hyggelige måltider med god mat og drikke. Det manglet aldri noe hverken på stemningen, føden eller drikken.''

Jeg har samme erfaringen, selv om jeg neppe kan sies å ha vokst opp i et "avholdshjem". For helt avholds var det ikke, og det ble aldri snakket noe om at "her drikker vi ikke" eller lignende - det "bare var sånn".

Til festlige sammenkomster som konfirmasjon og jul laget man tomtebrygg eller hjemmelaget ingefærøl. Det var aldri akevitt på bordet hjemme.

Jeg husker dog at en tante drev og laget sin egen rabarbravin, som hun ga bort i julegave. ;-) Og da foreldrene mine var på julebord med jobben, ble de nok litt pussa.

Etter at jeg ble voksen, har foreldrene mine letter tatt seg en øl til maten og akevitten har kommet til ved julematen (dette gjelder i første rekke den lengstlevende av dem, men det gjaldt i aller høyeste grad før faren min døde også).

Men jeg tror ikke at fraværet av alkohol tidligere skyldtes en bevisst beslutning om ikke å drikke med barn tilstede - mer at dette var helt naturlig i og med deres familiebakgrunn. Jeg tror heller at "introduksjonen" av alkohol etterhvert skyldtes at de ble mer "bereiste"/"internasjonale"/"urbane" - eller noe slikt...;-)

(Og dette må ikke forstås som kritikk av folk med nøktern småbruker-vett, for hele slekta er i den kategorien! *S*)

For å fortsette å sammenligne med deg: Jeg kan ikke si at jeg som ungdom hadde "totalt manglende interesse for rus og fyll", men før jeg var 18 år var det bare såvidt jeg hadde smakt på noe, og full hadde jeg ihvertfall ikke vært. Jeg kan kjenne igjen din beskrivelse av andre som er fulle, men for min del var det stort sett ikke venner, men mer fjernt bekjente.

Når jeg tenker meg om, var jeg nok i en veldig "dys-monster-gjeng" med folk som var veldig "skikkelige" i manges øyne;-)

Kanskje nettopp derfor har jeg ikke den samme erfaringen som du har mht å bli uglesett når man ikke drikker. For det var helt greit å være forsiktig på dette området - akkurat som det var greit å drikke litt også.

Jeg synes også at jeg som voksen har vært utsatt for svært lite drikkepress, men kanskje det kommer av at jeg som oftest har unnlatt å drikke fordi jeg kjører (og jeg kjører gjerne - det er kostbart å ta taxi store avstander i Oslo-området om natta)?

Jeg kjenner ikke igjen fra mine omgangskretser at "Det _må_ være alkohol på bordet om det skal være noe stas. Hvis ikke er alt annet bortkastet, ødelagt og tragisk.", selv om det gjerne settes fram noe i de fleste selskaper for voksne.

Jeg har aldri hørt folk reagere på mangel av alkohol eller bli sinte over tanken på et måltid uten alkohol.

''Så her i huset gjør vi som mine foreldre.''

Hmmm.... nok et punkt der jeg ikke kan sammenligne meg med deg;-) Til tross for min barndomserfaring, har jeg/vi ikke innført totalavhold med barn til stede, men forsiktige er vi dog;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en kjempefin tråd. Har ikke hatt tid til å lese alle innleggene, men må si at jeg er så utrolig enig med deg. Jeg kjenner også utrolig få mennesker som deler ditt/mitt syn på alkohol. Jeg er også av den oppfatning at alkohol ikke skal være en "naturlig" del av mine barns oppvekst. Jeg mener at det er en uting at alkohol skal serveres til enhver festlig anledning hvor også unger er tilstede.

Samtidig så klarer jeg å skille mellom det berømmelige "ett glass" og tre flasker, og skjærer ikke alle over en kam.

Men jeg hører også til stadighet hvor sær jeg er med mitt syn på alkohol, barn og festligheter. Jeg synes vin smaker direkte vondt, og dermed ødelegger ethvert godt måltid (for min del). Dermed har jeg sluttet å være høflig, og sier det nå som det er; at jeg ikke liker det. Får ofte rare blikk når jeg sier at jeg foretrekker vann, farris eller brus. Så vet godt hva du mener, og har tildels sammenfallende erfaringer som du.

ps. gleder meg til å lese mer i tråden, spennende med alt engasjementet :D

''Samtidig så klarer jeg å skille mellom det berømmelige "ett glass" og tre flasker, og skjærer ikke alle over en kam. ''

Lurt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er ikke avholdsmennesker, men de drakk heller ikke alkohol til et godt måltid. Ikke en gang på julaften gjorde de det, så jeg kan vel si at jeg er vokst opp på samme måte som deg, med unntak av at jeg drakk på fest i ungdomsåra og gjør det fortsatt. Langt mer med måte nå enn den gang.

I min manns familie er det vanlig med vin til maten. Vi blir alltid tilbudt vin når vi er hos svigermor på middag og mannen min tlbyr alltid våre gjester på vin. Jeg har jo blitt litt preget av dette, så jeg har etterverdt blitt vant til at det skal være slik jeg også.

Men jeg husker en gang for flere år siden da vi ba hans familie på romjulsmiddag. Med en fang de kom innenfor døren her begynte de å diskutere om hvem som skulle kjøre bil. Jeg hadde ikke gang tenkt over at det skulle serveres drikke den gangen, men det gjør jeg nå.

Ingen i hverken hans eller min familie er alkoholikere da.

Ellers har jeg aldri opplevd at noen blir sint over at noen takker nei. Jeg sier ofte nei til vin når jeg er på besøk hos svigermor, men det kan virke som hun blir gald når jeg takker ja. Det aner meg at det er fordi hun da føler at det blir lettere for henne selv og ta et glass vin.

Selv om jeg skjelder drikker hjemme, så setter jeg pris på et glass vin eller to i middagsselskap med venner. Steminingen blir litt løsere, så jeg er vel ikke helt enig i at det blir like morro uten:-)

*S* Jeg må ofte smile av dine innlegg, for innimellom så har vi temmelig lik erfaring;-)

Det du skriver om din familie kontra hans mht servering av vin osv og at blir påvirket av den du bor sammen med kunne jeg ha skrevet selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til et virkelig godt måltid hører det med god drikke, synes jeg. Altså vin. Brus er da ikke noe voksne mennesker sitter og drikker til god mat (?), og vann er for hverdager. Og nei, jeg snakker ikke om fyll. Ikke så lenge det er unger tilstede i hvert fall.

Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at noen i det hele tatt har kommentert det når jeg har holdt meg til alkoholfritt. Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)

'' Hva er det for slags venner dere har, folkens?:)''

*he he* lurer jeg på også;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re: Å klare å kose seg uten alkohol.

"Alt jeg har lest og hørt av de som jobber med å plukke opp bitene etter rusmissbruk er at barnas alkoholbruk statistisk sett øker proposjonal med foreldrenes alkoholbruk. Så etter som det ikke koster meg noen kalorier, synes jeg det _beste_ for mine barn er at de ikke ser meg drikke til maten, og at mitt alkoholbruk for øvrig er nær null"

Selvfølgelig, de som jobber med dette er de som ser det verste.

Jeg er sikker på at Nhd her inne er helt enig med deg. Det er jo fordi han ser det han ser og meningene vil bli deretter. Det er jo ikke slike som meg og flere andre som har svart i denne tråden som havner hos han pga. rusmisbruk og psykiske problemer som følge av det.

Jeg vet at mine barn ikke må plukkes pga av noe som skyldes mine og min manns drikkevaner. Det er nok for meg. Jeg eller mannen min vil aldri få alkoholproblemer, vi drikker så lite at om vi skulle finne på å ta ett glass til en bedre middag på hytta med venner etter en skitur og en tur i badsstua, før vi avslutter kvelden med å spille kort med barna, så gjør vi det med god samvittighet.

Du er så firkanta altså;o)

Jeg vil tippe at mitt alkoholbruk ikke er særlig mye større enn ditt bruk, selv om jeg altså ikke skjuler vinglasset for barna om jeg nå skulle finne på å ta ett glass.

''Men akkurat her dreide det seg om å drikke foran barna. Og der har jeg altså vagt å gjøre det jeg synes blir aller best for alle.''

Beklager. Jeg ser at dette ble en veldig upresis formulering mest egnet til å oppfattes som generalisering. Jeg mente og burde skrevet:

"... Og her har jeg valgt å gjøre det som jeg synes blir best for alle parter i vår familie."

Jeg beklager at det ble så dårlig skrevet.

Poenget for meg er at det ikke koster meg noe å ikke drikke foran barna. Synes faktisk at det er mest bekvemt. Statistiske sett er det kanskje et bitte lite prosentpoeng tryggere. Så hvorfor ikke?

Jeg smugdrikker ikke. Vi skjuler hverken vinflasker, brukte vinglass eller det faktum at vi drikker vin iblant. Jeg ser ingen grunn til det. Det ville dessuten virket mot sin hensikt den dagen barna gjennomskuet oss.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke barn uten vektproblemer heller.

Det er et sørgelig produkt som kan brukes av oss som ikke under noen omstendighet kan bruke sukker de gangene vi insisterer på å drikke brus - men vi burde latt være da også. Jeg setter eget aspartambruk på kontoen for "jeg røyker tross alt ikke", men ungene får ikke. De får brus med sukker når det er brus her i huset - og det er ikke så ofte så det gjør noe. Ikke får de saft heller.

Tips bare: Cola Light inneholder ikke verken aspartam eller acesulfam K (eller hva det nå heter, det andre vi ikke vil ha), og er derfor det beste valget innenfor sukkerfrie coladrikker.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

*S* Jeg må ofte smile av dine innlegg, for innimellom så har vi temmelig lik erfaring;-)

Det du skriver om din familie kontra hans mht servering av vin osv og at blir påvirket av den du bor sammen med kunne jeg ha skrevet selv:-)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Tips bare: Cola Light inneholder ikke verken aspartam eller acesulfam K (eller hva det nå heter, det andre vi ikke vil ha), og er derfor det beste valget innenfor sukkerfrie coladrikker.

:o)

Cola Light inneholder aspartam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jammen brus til god mat _er_ jo dårlig smak:)

Beklager PieLill, men jeg gidder ikke å diskutere med deg. Du har jo alltid rett og alle andre er dumme, derfor svarer jeg deg i samme tone. Jeg tror du er tante Sofie. Hvis bare alle var som deg så hadde alt vært bra.

Apropos dette snakket om hva som passer og ikke passer til mat:

Det får meg til å tenke på en episode av amerkianske "Wife Swap", der en bondekone fra en gård med melkekyr kom inn i en familie der alle drakk brus til _ethvert_ måltid, altså hverdagsmat og ikke festmat.

Denne dama reagerte på det, hvilket det jo er ingen ting å si på, men i motsetning til å innføre vann, som i et heilnorsk hjem, tvang hun tenåringen i familien til å drikke _helmelk_ til middags! ;-) Til store protester, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til pizza liker jeg best skummet melk:-)

Faktisk til sjokoladekake også.

Melk til pizza drikker jeg bare dersom jeg hiver innpå en kald pizzabit fra dagen før til brunsj en helgemorgen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette snakket om hva som passer og ikke passer til mat:

Det får meg til å tenke på en episode av amerkianske "Wife Swap", der en bondekone fra en gård med melkekyr kom inn i en familie der alle drakk brus til _ethvert_ måltid, altså hverdagsmat og ikke festmat.

Denne dama reagerte på det, hvilket det jo er ingen ting å si på, men i motsetning til å innføre vann, som i et heilnorsk hjem, tvang hun tenåringen i familien til å drikke _helmelk_ til middags! ;-) Til store protester, selvsagt.

Å hjelp, stakkars ungen. Melk er det desidert vemmeligste jeg kan tenke meg til varm mat. Jeg blir nesten uvel bare ved tanken, jeg:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Å hjelp, stakkars ungen. Melk er det desidert vemmeligste jeg kan tenke meg til varm mat. Jeg blir nesten uvel bare ved tanken, jeg:/

Melk er noe av det vemmeligste jeg kan tenke meg til all slags mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha et naturlig forhold til alkohol. Med det mener jeg at alkoholen skal nytes slik den skal. Det er som oftest som mattilbehør vi hører om vin. Og man spiser ikke hele kvelden vel? :) Slik kos har ingen vondt av å se.

Jeg tror neppe det er vondt ment av de som stusser på at du ikke vil ha alkohol. Det kommer vindrikkere selv synes det smaker bra og er avslappende godt og unner deg avslappingen.

''Å ha et naturlig forhold til alkohol. Med det mener jeg at alkoholen skal nytes slik den skal. Det er som oftest som mattilbehør vi hører om vin. Og man spiser ikke hele kvelden vel? :) Slik kos har ingen vondt av å se.''

Mener du naturlig for deg. Eller det som ville/burde vært naturlig for alle mennesker?

''Jeg tror neppe det er vondt ment av de som stusser på at du ikke vil ha alkohol. Det kommer vindrikkere selv synes det smaker bra og er avslappende godt og unner deg avslappingen.''

Noen ble vel bare så ekstremt opptatt av om jeg dømte dem for deres alkoholbruk at de ble blinde for hvordan de forhåndsdømte meg. Men man blir til slutt møkk lei av å forklare hvorfor man drikker og ikke drikker det man drikker av folk som ville hudflettet meg om jeg stilte spørsmål med hva de drakk.

Jeg har også opplevd å bli skjelt ut, av voksne mennesekr ofte eldre enn meg selv, fordi jeg ikke drakk alkohol. Andre har kunnet funnet på å gjøre det til et prosjekt for kvelden å overvåke og grundig kommentere hva jeg har i glasset. Det hører jo til ekstremutgavene, men er helt klart vondt ment.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelp, stakkars ungen. Melk er det desidert vemmeligste jeg kan tenke meg til varm mat. Jeg blir nesten uvel bare ved tanken, jeg:/

Ja, selv jeg, som er litt av en "kalv", synes det er litt over-the-top å forlange melkedrikking til middags, og i særdeleshet _helmelk_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...