Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Gjest Melbilla

Med begrepet "naturlig" har man insinuert at det er noe som er unaturlig og feil.

Der for blir jeg litt lei av å høre om folks "naturlige" forhold til alkohol, der de faktisk setter en norm for hva som er riktig eller feil.

Sier man at jeg er mest bekvem med, har man flyttet begrepet fra et monopol på det mest riktige til sitt eget subjektive valg. Det er vel derfor jeg steiler på bruken av begrepet "naturlig forhold til alkohol".

mvh

Et naturlig forhold til alkohol er etter mitt syn en som ikke har problemer med alkohol. Så jeg mener vel at både du, jeg og mange andre her har et naturlig forhold til det.

De eneste som har et unaturlig forhold til det er vel alkoholikerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola

''Om du og din familie har valgt totalavholds, så vet vel ikke ungene dine om dette med alkohol - og da får de jo ikke noe naturlig forhold til det?''

Det er vel en av de klassiske nedlatende fordommene man møtes med om man ikke drikker / ikke drikker foran sine barn.

Mine barn vet selvfølgelig om hva alkohol er. Jeg verken kan, gidder eller vil skjerme dem fra dette. Vi er ikke omgitt av avholdsmennesker, ikke 100% avholds selv, og man kan jo heller ikke ferdes så veldig langt i verden uten å støte på fulle mennesker. De spør oss om alkohol og får klare svar. De vet at vi iblant tar oss et glass vin. Vi gjemmer hverken vinflasker eller brukte vinglass.

Men vi er altså så "unatrulige" av vi ønsker å være klin edru sammen med våre barn. Det har mange fordeler. Vi kan sette oss i bilen å kjøre om vi ønsker det eller trenger det. Vi er helt sikre på at vi ikke forandrer oss på den måten som barn synes kan være ubehagelig. Jeg synes også det er triveligst å kunne drikke det jeg har lyst på uten å måtte holde styr på hvor mye jeg har drukket.

Og så synes jeg at alle må ha lov til å smake på alt som er på bordet. Jeg lærer nemlig også mine barn at om de ikke kan/vil dele is / godteri / frukt / juice eller hva det skal være, får de ikke lov å spise / drikke det foran andre. Så det ville da være ganske inkonsekvent av oss å sette drikke på middagsbordet som de ikke fikk smake.

Statistisk sett vil ungdoms alkoholforbruk øke/minske ekvivalent med foreldrenes alkoholforbruk. Så jeg kan ikke se at jeg gjør noe galt ved å ikke drikke noe de ikke får lov å smake foran dem.

Alkohol er ikke et "naturlig" produkt for kroppen. Det er et giftstoff. Så det mest "naturlige" er å ikke drikke det, selv om det i vår kultur kanskje er vanligst å både drikke det og ruse seg på det.

I den forrige tråde skrev jeg kort at vi ikke drakk foran barna. Jeg begrunnet det ikke. Sa ingen ting om hva andre burde gjøre. Kritikken lot ikke vente på seg.

Det er denne type innblanding i valget om å la være og drikke jeg vil til livs.

mvh

''Det er vel en av de klassiske nedlatende fordommene man møtes med om man ikke drikker / ikke drikker foran sine barn.''

Jøss, jeg stilte deg et spørsmål. Det var du som hånet innstillingen til flere av oss som mener at barn får et naturlig forhold til alkohol gjennom foreldrenes normale forbruk, og da var da spørsmålet på sin plass. Men for guds skyld.

''Men vi er altså så "unatrulige" av vi ønsker å være klin edru sammen med våre barn. Det har mange fordeler. Vi kan sette oss i bilen å kjøre om vi ønsker det eller trenger det. Vi er helt sikre på at vi ikke forandrer oss på den måten som barn synes kan være ubehagelig. Jeg synes også det er triveligst å kunne drikke det jeg har lyst på uten å måtte holde styr på hvor mye jeg har drukket.''

Flott for dere.

''Og så synes jeg at alle må ha lov til å smake på alt som er på bordet. Jeg lærer nemlig også mine barn at om de ikke kan/vil dele is / godteri / frukt / juice eller hva det skal være, får de ikke lov å spise / drikke det foran andre. Så det ville da være ganske inkonsekvent av oss å sette drikke på middagsbordet som de ikke fikk smake.''

Det blir for meg reispikka pisspreik. Det er forskjell på barn og voksne. Får ungene dine drikke kaffe? Eller drikker dere ikke kaffe foran dem?

''Statistisk sett vil ungdoms alkoholforbruk øke/minske ekvivalent med foreldrenes alkoholforbruk. Så jeg kan ikke se at jeg gjør noe galt ved å ikke drikke noe de ikke får lov å smake foran dem.''

Sakens kjerne: Unger er forskjellige. Noen tåler å se skrekkfilmer, andre gjør det ikke. Noen tåler mennesker med sinte stemmer, andre gjør det ikke. Noen tåler å se foreldrene drikke alkohol, andre gjør det ikke. Vi kjenner alle våre egne barn best, og tar de valg vi mener er best for våre barn. Mine får f.eks. ikke drikke ubegrenset med brus med sukker i (og de får ikke brus uten sukker), de får heller ikke spise ubegrenset med e-stoffer. Fordi jeg mener det ikke er til det beste for dem, fordi jeg kjenner mine barn.

''I den forrige tråde skrev jeg kort at vi ikke drakk foran barna. Jeg begrunnet det ikke. Sa ingen ting om hva andre burde gjøre. Kritikken lot ikke vente på seg.''

Nåja, hvem som kritiserer hvem kan vel jaggu diskuteres. Man trenger ikke å skrive "Dette burde dere også gjøre!" med rene ord, vet du.

''Det er denne type innblanding i valget om å la være og drikke jeg vil til livs.''

Jeg har ikke samme erfaring som deg i forhold til dette, jeg har aldri opplevd at noen har stusset på de som drikker/ikke drikker, jeg har aldri opplevd at noen har spurt etter alkohol når det ikke har blitt servert og jeg har heller ikke opplevd at folk har med egen alkohol til mitt hjem om vi ikke har invitert til "utepils" spesielt.

Som sagt tidligere, vi gjør alle det vi mener er best for våre barn, og vi kjenner våre barn og deres tålegrense best selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jevnaldrende skal dele seg imellom er en ting, men det hadde vært litt urimelig om minstemor på 7 kom hjem med en godtepose og jeg hadde forlangt at hun skulle dele den med meg eller sine tenårings-søsken. Er altså ikke helt enig med deg at man skal dele for enhver pris.

Om hun måtte dele med deg, ville voksen-barnrelasjonen blitt snudd på hode. Hadde hun måttet dele med søsken som var 6-7 år eldre var stor-litenrelasjonen snudd på hodet.

Satt hun å gomlet foran et søsken som ikke var så langt fra henne i alder, ville hun her i huset fått beskjed om å dele eller spise det på enerom.

Men mitt hovedargument for at _jeg_ ikke drikker alkohol foran mine barn, er at jeg rett og slett ikke ønsker å gjøre det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg stusser på begrep som "et naturllig forhold til alkohol", og at dette betyr at man tar seg et glass eller to foran barna. ''

Du har visst totalt misforstått det jeg og enkelte andre sa om naturlig forhold til alkohol i andre tråden. Det ble siktet til hva som var naturlig for en selv, og det unaturlige ved å skjule alkoholen så lenge barna var til stede, for så å ta flasken frem så snart de var ute av syne. Det har jeg ingen sans for.

Forøvrig må jeg si jeg ville stusset om jeg ble bedt i middagsselskap hos deg en lørdag og det ble servert brus til maten :P. Men hadde jeg kjent deg ville jeg antakelig visst hva jeg gikk til, så problemstillingen blir høyst hypotetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg kjenner meg delvis igjen i det her. :-)

Jeg valgte også si nei til alkohol i tenårene og til godt voksen alder. Og dette var ingen offer. Jeg likte best å ha hodet klart.

Opplevde også at det ble "rart" om vi ikke drakk. I tenårene ble min avholdenhet faktisk mye bedre godtatt enn i godt voksen alder. I voksen alder så virket det som om folk syntes det ble fest-demperi å skulle invitere avholdsfolk...

Folk endrer seg- og det gjorde også vi. Så etter enda noen år så begynte min mann og jeg å nyte et glass vin i ny og ne og nå har vi mer "allment akseptert bruk av alkohol".

En ting til. Du har tittel: å _klare_ kose seg uten alkohol. Det gjør vi hver dag. Vi koser oss hver dag med barna, vi koser oss med middag og alt mulig uten alkohol. Men noen ganger nyter vi også å ta et glass vin eller to. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

For en kjempefin tråd. Har ikke hatt tid til å lese alle innleggene, men må si at jeg er så utrolig enig med deg. Jeg kjenner også utrolig få mennesker som deler ditt/mitt syn på alkohol. Jeg er også av den oppfatning at alkohol ikke skal være en "naturlig" del av mine barns oppvekst. Jeg mener at det er en uting at alkohol skal serveres til enhver festlig anledning hvor også unger er tilstede.

Samtidig så klarer jeg å skille mellom det berømmelige "ett glass" og tre flasker, og skjærer ikke alle over en kam.

Men jeg hører også til stadighet hvor sær jeg er med mitt syn på alkohol, barn og festligheter. Jeg synes vin smaker direkte vondt, og dermed ødelegger ethvert godt måltid (for min del). Dermed har jeg sluttet å være høflig, og sier det nå som det er; at jeg ikke liker det. Får ofte rare blikk når jeg sier at jeg foretrekker vann, farris eller brus. Så vet godt hva du mener, og har tildels sammenfallende erfaringer som du.

ps. gleder meg til å lese mer i tråden, spennende med alt engasjementet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg visste du var allergisk ville jeg forsøkt å servere din yndlingsdessert i stedet.

;-)

Jeg lengter stadig etter moreller...

Nesten like greit de er så forbasket dyre.

;-)

mvh

:-) Trengte bare å kverulere litt;-)

Ellers er jeg faktisk ganske enig i det du skriver forresten. Om jeg kommer til å ta et glass vin med barna ved bordet eller ei noen gang, det vil jeg ikke si noe sikkert om nå. Men da må det bli hvis jeg noen gang kommer til å tåle mer enn jeg gjør nå. Nå merker jeg faktisk et yrliten forandring hos meg selv etter bare ett eneste glass, og da ville jeg ikke funnet på å gjøre det foran barna mine!

Om det serveres alkohol til middagen når vi er borte, er ikke det noe jeg kommer til å reagere på, men jeg tviler på at det noen gang kommer til å serveres her! Det måtte i så fall ha vært en juleøl til julemiddagen, da det er tradisjon i slekten til min samboer.

Selv drikker vi ytterst sjelden, ingen av oss har tatt så mye som et glass siden flere mnd før jeg blei gravid. Faktisk nærmere to år siden... Ikke savner jeg det heller, og har nærmest sett det som en befrielse å ha denne unnskyldningen. Ellers har jeg ofte tenkt at det må være lettere å bare si at "nei takk, jeg er avholds" istedet for å prøve å forklare hvorfor jeg takker nei til vin til maten ellers. Merkelig at det skal være slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen brus til god mat _er_ jo dårlig smak:)

Beklager PieLill, men jeg gidder ikke å diskutere med deg. Du har jo alltid rett og alle andre er dumme, derfor svarer jeg deg i samme tone. Jeg tror du er tante Sofie. Hvis bare alle var som deg så hadde alt vært bra.

Kjære tid, det er det vel ikke!

De aller fleste jeg kjenner drikker brus til maten.Både familie og venner.

Så da er vi jaggu mange med dårlig smak..Ikke er vi voksne heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et naturlig forhold til alkohol er etter mitt syn en som ikke har problemer med alkohol. Så jeg mener vel at både du, jeg og mange andre her har et naturlig forhold til det.

De eneste som har et unaturlig forhold til det er vel alkoholikerne.

For å rote seg helt ut på viddene.

Jeg klarer ikke helt å se hvordan det ene er mer "naturlig" enn noe annet om man tenker generelt. Da tenker jeg på naturlig som det som er nærmest menneskets natur å gjøre.

Det som faller seg naturlig for den enkelte er i stor grad kulturelt og erfaringsmessig betinget.

Ofte blir ordet 'naturlig' feilaktig brukt synonymt med 'det riktige', 'mest fornuftige' eller 'mest nyanserte og avbalanserte'. Det samme skjer også ofte med ordet 'normalt'. Jeg missliker sterkt denne språklige tilsnikelsen.

For å virkelig kverulere så er det helt naturlig at menneskekroppen og menneskets psyke blir avhengig av alkohol. For noen kropper og psyker faller det dessverre mer naturlig enn andre.

Eller kanskje burde man si at det er unaturlig at et samfunn ikke kvitter seg med et produkt som tross sine positive sider ødelegger langt mer enn det gir?

Kverrulante hilsner

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Helt ærlig, jeg synes vin som inneholder alkohol kan løfte god mat enda et hakk. Den forsterker smaken eller balanserer den. Det tror jeg neppe tyttebærsaft kan gjøre. Dessuten gir et glass vin ro og harmoni. Fullkommen metthet og tilfredshet. Mett i både kropp og sjel:)''

Jeg kan like godt oppleve den tilfredstillelsen du beskriver her med tyttebæresaft. Vin med alkohol gjør at jeg må begrense hvor mye jeg kan drikke. Jeg liker å drikke mye til maten så alkohol blir bare pes. Mye bedre med noe jeg ikke behøver å telle slurkene.

Nå sikter jeg ikke til deg, men iblant kan man oppleve ganske mye åndssnobberi med vin. Da drikker jeg heller noe usnobbete og har en hyggelig stemning. Jeg merker heller ikke noe til at jeg blir mer avslappet eller lykkeligere med alkohol i blodet. Så for meg er det ganske overflødig.

mvh

''Jeg kan like godt oppleve den tilfredstillelsen du beskriver her med tyttebæresaft. Vin med alkohol gjør at jeg må begrense hvor mye jeg kan drikke. Jeg liker å drikke mye til maten så alkohol blir bare pes. Mye bedre med noe jeg ikke behøver å telle slurkene.''

Jeg tviler på at du finner tyttebærsaft som utfyller maten så godt som en passende vin, men det er det ingen vits i å diskutere.

Men når en serverer vin er det heldigvis vanlig å servere vann ved siden av, så drikker en vann for tørsten og vin for smaken. En heller jo ikke ned et halvt glass vin fordi en er tørst! For en som er vant med å drikke vin faller dette helt naturlig. Så det problemet du nevner er høyst hypotetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kjære tid, det er det vel ikke!

De aller fleste jeg kjenner drikker brus til maten.Både familie og venner.

Så da er vi jaggu mange med dårlig smak..Ikke er vi voksne heller....

Enig med Tonie - søt brus til god mat er en uting! :P

Har vent meg til cola til fastfood og delvis til pizza (selv om øl og vin er bedre til pizza), men det er også eneste maten det passer til, i mine øyne :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er vel en av de klassiske nedlatende fordommene man møtes med om man ikke drikker / ikke drikker foran sine barn.''

Jøss, jeg stilte deg et spørsmål. Det var du som hånet innstillingen til flere av oss som mener at barn får et naturlig forhold til alkohol gjennom foreldrenes normale forbruk, og da var da spørsmålet på sin plass. Men for guds skyld.

''Men vi er altså så "unatrulige" av vi ønsker å være klin edru sammen med våre barn. Det har mange fordeler. Vi kan sette oss i bilen å kjøre om vi ønsker det eller trenger det. Vi er helt sikre på at vi ikke forandrer oss på den måten som barn synes kan være ubehagelig. Jeg synes også det er triveligst å kunne drikke det jeg har lyst på uten å måtte holde styr på hvor mye jeg har drukket.''

Flott for dere.

''Og så synes jeg at alle må ha lov til å smake på alt som er på bordet. Jeg lærer nemlig også mine barn at om de ikke kan/vil dele is / godteri / frukt / juice eller hva det skal være, får de ikke lov å spise / drikke det foran andre. Så det ville da være ganske inkonsekvent av oss å sette drikke på middagsbordet som de ikke fikk smake.''

Det blir for meg reispikka pisspreik. Det er forskjell på barn og voksne. Får ungene dine drikke kaffe? Eller drikker dere ikke kaffe foran dem?

''Statistisk sett vil ungdoms alkoholforbruk øke/minske ekvivalent med foreldrenes alkoholforbruk. Så jeg kan ikke se at jeg gjør noe galt ved å ikke drikke noe de ikke får lov å smake foran dem.''

Sakens kjerne: Unger er forskjellige. Noen tåler å se skrekkfilmer, andre gjør det ikke. Noen tåler mennesker med sinte stemmer, andre gjør det ikke. Noen tåler å se foreldrene drikke alkohol, andre gjør det ikke. Vi kjenner alle våre egne barn best, og tar de valg vi mener er best for våre barn. Mine får f.eks. ikke drikke ubegrenset med brus med sukker i (og de får ikke brus uten sukker), de får heller ikke spise ubegrenset med e-stoffer. Fordi jeg mener det ikke er til det beste for dem, fordi jeg kjenner mine barn.

''I den forrige tråde skrev jeg kort at vi ikke drakk foran barna. Jeg begrunnet det ikke. Sa ingen ting om hva andre burde gjøre. Kritikken lot ikke vente på seg.''

Nåja, hvem som kritiserer hvem kan vel jaggu diskuteres. Man trenger ikke å skrive "Dette burde dere også gjøre!" med rene ord, vet du.

''Det er denne type innblanding i valget om å la være og drikke jeg vil til livs.''

Jeg har ikke samme erfaring som deg i forhold til dette, jeg har aldri opplevd at noen har stusset på de som drikker/ikke drikker, jeg har aldri opplevd at noen har spurt etter alkohol når det ikke har blitt servert og jeg har heller ikke opplevd at folk har med egen alkohol til mitt hjem om vi ikke har invitert til "utepils" spesielt.

Som sagt tidligere, vi gjør alle det vi mener er best for våre barn, og vi kjenner våre barn og deres tålegrense best selv.

Når barna er 7 år vet man ikke hvordan de vil respondere på våre alkoholvaner når de blir 15. Man kan gjøre seg sine antagelser. Men det som statistisk sett er mest sannsylig er at jo mer vi drikker, jo mer kommer barna til å drikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tonie - søt brus til god mat er en uting! :P

Har vent meg til cola til fastfood og delvis til pizza (selv om øl og vin er bedre til pizza), men det er også eneste maten det passer til, i mine øyne :P.

He,he, ja man liker det forskjellig :0)

Jeg drikker ikke vin i det hele tatt, kun øl. Og kun CB ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du hadde fått vann helt uten å tigge. Gjerne i et karaffel med sitronskive snittet over kanten og isbiter.

;-)

Hjemmelaget tyttebærsaft er noe av det beste jeg får å drikke, frisk smak, med lite sukker. Har du noen gang smakt det!

Cideren ville selvsagt ikke vært noe av det skvipet man kjøper på Rema.

Men jeg må jo si at jeg synes du er litt sær om hverken alkoholfri vin, hjemmelaget tyttebærsaft, kvalitetscider, eller f.eks. nypresset juice er godt nok for deg.

;-)

mvh

''Men jeg må jo si at jeg synes du er litt sær om hverken alkoholfri vin, hjemmelaget tyttebærsaft, kvalitetscider, eller f.eks. nypresset juice er godt nok for deg.''

Du har en virkelig provoserende måte å uttrykke deg på. Hvem har vel snakket om hva som er _godt nok_?

Alt du nevner er bra til sitt bruk, men jeg ville ikke hatt det til middag. Nypresset juice til god mat, er du vill og gal? ;) Nei, takke meg til vann fra springen, i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

For å rote seg helt ut på viddene.

Jeg klarer ikke helt å se hvordan det ene er mer "naturlig" enn noe annet om man tenker generelt. Da tenker jeg på naturlig som det som er nærmest menneskets natur å gjøre.

Det som faller seg naturlig for den enkelte er i stor grad kulturelt og erfaringsmessig betinget.

Ofte blir ordet 'naturlig' feilaktig brukt synonymt med 'det riktige', 'mest fornuftige' eller 'mest nyanserte og avbalanserte'. Det samme skjer også ofte med ordet 'normalt'. Jeg missliker sterkt denne språklige tilsnikelsen.

For å virkelig kverulere så er det helt naturlig at menneskekroppen og menneskets psyke blir avhengig av alkohol. For noen kropper og psyker faller det dessverre mer naturlig enn andre.

Eller kanskje burde man si at det er unaturlig at et samfunn ikke kvitter seg med et produkt som tross sine positive sider ødelegger langt mer enn det gir?

Kverrulante hilsner

;-)

Du er litt kverulant ja:-)

Det er helt greit at du ikke vil drikke i ærheten av dine barn, men det virker som du tror at barna tar skade av det og slik er det bare i visse tilfeller vet du i hjem hvor foreldre ha problemer med alkohol og hvor det drikkes så mye at foredre bli synlig beruset slik at det gjør barna utrygge.

For de aller fleste som har svart her i tråden så virker det som det ikke er naturlig for de fleste å drikke så mye forran sine barn.

Men selvfølgelig så hører man jo om at mange barn har det vondt pga. foredrenes drikkevaner og jeg VET at det ikke gjelder mine barn og 100% sikkert heller ikke noen av mine venners barn, så derfor er det like naturlig for oss å nyte ett glass vin ved en skjelden anledning til middag ,akkurat som at ungene kan få nyte ett glass brus ved en skjelden anledning til middagen.

Hverdagsmiddagene består bare av vann hos oss. Ikke saft, ikke cider, ikke brus, ikke tomtebrygg og ikke juice.

Mannen min kan ta seg ett glass øl til maten i sommervarmen da, men ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Når barna er 7 år vet man ikke hvordan de vil respondere på våre alkoholvaner når de blir 15. Man kan gjøre seg sine antagelser. Men det som statistisk sett er mest sannsylig er at jo mer vi drikker, jo mer kommer barna til å drikke.

mvh

Jeg vet.

Vi drikker nok oftere alkohol enn det mine foreldre gjorde og jeg ser ingen forskjell på min datters festemønster og drikkemønster i forhold til mitt i samme alder.

Jeg fikk ikke ei flaske vin hjemme, men greide å skaffe det likevel.

15-åringen drikker ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...