Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Og hvorfor tror du så det? ;P

Antioxidanter. Og antioxidanter. Og enda litt antioxidanter. + bitte-litt alkohol (ikke til å bli ruset av)

Dette må da vel bli sunt ? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

Jeg kan drikke med sønnen til stede (aldri mye så jeg blir beruset), jeg kan kose meg med et glass vin alene, eller en iskald pils på verandaen en sommerdag, eller på fest med venner, en øl på byen eller flere.. Sier jeg ikke at jeg ikke blir litt beruset, for det gjør jeg, men ikke foran barn. Men jeg skjønner samtidig GODT hva du mener. Er på en del konferanser, og siden ofte jeg har ansvar, så drikker jeg ikke til middagen og tar en cola i baren etter maten.. og da maser folk om at jeg MÅ ta bare EN drink.. Og det er irriterende. Jeg maser aldri på folk som velger å ikke drikke, spør ikke engang hva de drikker og hvorfor de drikker eller ikke drikker det eller det..

Man kan godt nyte en herlig middag uten alkohol. Er mye ute og spiser, med sønnen min og samboer + familie, eller bare med samboeren min - og som oftes så er det ikke alkohol til maten. Drikkepress er nok like stort blant voksne som hos tenåringer, hvis ikke kanskje verre, og det er skremmende.

Ja, drikkepresset er verre blant voksne... er min erfaring også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he:-) Det er ikke ganske enkelt sånn da, at du stort sett tar deg et glass der andre gjør det - og at det derfor ikke er nødvendig å presse...?

Å nei du, det gjør jeg faktisk ikke:) Likevel har jeg aldri fått spørsmål om hva jeg har i glasset såvidt jeg kan huske:)

Jeg ser to mulige forklaringer:

1. Jeg ser så fryktinngytende ut at ingen tør å prøve seg.

2. Jeg er så naturlig festlig at alle tror jeg har drukket.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antioxidanter. Og antioxidanter. Og enda litt antioxidanter. + bitte-litt alkohol (ikke til å bli ruset av)

Dette må da vel bli sunt ? ;-)

Skal jeg drikke vin uten å bli beruset, så må det nok være en fingerbøll! Etter kun ett glass kan jeg tydelig kjenne at jeg har alkohol i kroppen ja... Men at det er sunt likevel, det er godt mulig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melbilla

Den er ikke særlig stor.

Men for våre barn er det en forskjell på hva barna vet vi gjør når de ikke er der og det vi gjør foran dem.

Vi stiller verken ut eller hjemmer bort.

mvh

Eh, nå er du litt morsom:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei du, det gjør jeg faktisk ikke:) Likevel har jeg aldri fått spørsmål om hva jeg har i glasset såvidt jeg kan huske:)

Jeg ser to mulige forklaringer:

1. Jeg ser så fryktinngytende ut at ingen tør å prøve seg.

2. Jeg er så naturlig festlig at alle tror jeg har drukket.

;)

He he;-) Jeg kjenner deg heldigvis ikke, så jeg slipper å svare deg på det...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så det er kanskje noe som har nevnt det før, men for et par uker siden var dette oppe på Grosvold. Det ble da sagt at grunnen til at man kan risikere å bli uglesett dersom man velger å ikke drikke der det er forventet, er sosialt betinget. Det er da er en sosial kode alle andre deler som man stiller seg utenfor. For å komme med et ekstremt eksempel: Jødene har sine egne regler for hva de kan spise og ikke spise, dette har fungert ekskluderende for dem ovenfor resten av storsamfunnet; ofte når man er i kontakt med andre mennesker på besøk eller møtes på kafe e.l. blir det jo servert mat. Hvis man da ikke kan spise denne maten hindrer det jo at man deltar effektivt på slike sosialiseringer. Når du da velger å si nei takk til alkohol, er det litt de samme mekanismene som kommer inn. Du stiller du deg utenfor fellesskapet og blir betraktet som sær.

Det er altså ikke at man ikke vil ruse seg og være en festbrems man reagerer på, men at man med vilje stiller seg utenfor fellesskapet. De fleste vil jo ikke være ekskluderende, men reagerer ubevisst på at man ikke retter seg etter de sosiale kodene. Når man tar en øl på puben etter jobb eller er det jo som oftest ikke for å bli full, men å ha det koselig sammen. Dette er ikke ment som en kritikk til deg, selvfølgelig har du lov å si nei! Men det er ment som en oppklaring siden du synes dette er vanskelig, de fleste mener ikke noe vondt med det når de inisiterer på at du skal drikke, men det er en sosial kode at man i enkelte miljøer skal dette!

(noe som egentlig ikke kan sammenliknes, men jeg opplever ofte at det er sosialt "vanskelig" å ikke drikke kaffe, får ofte en liten latter og kommentarer som "jaja, du vokser vel til etterhvert du også" eller føler at jeg bryr vertskapet unødvendig som må koke te osv.. Dette er litt på samme måte som alkohol, det blir forbventet at man tar i mot)

''føler at jeg bryr vertskapet unødvendig som må koke te ''

Men det gjør du jo også *moahahaha* (latteren til Dr Evil)

Fra spøk til tøys: Jeg har alltid laget te uten å mukke, ja - dertil med et smil om munnen! :-) Men må innrømme at jeg i begynnelsen av min vertinnekarriere _inni meg_ måtte venne meg litt til dette med at det kom til å være noen tedrikkere, slik at dette ikke kom som en overraskelse som medfører ekstraarbeid;-)

Ikke fordi det er så mye jobb med te, men typisk ble ønsket om te fremsatt helt uventet på meg på et tidspunkt da jeg allerede hadde kaffen klar på termokanne og gledet meg til å sette meg ned og delta i hyggen rundt bordet sammen med gjestene etter å ha ryddet bort middagen, men istedet må inn på kjøkkenet igjen og finne fram kjel og tekanne og fandens oldemor...;-)

Så jeg fant fort ut at dette med te og kaffe bør man spørre om idet man rydder av bordet, slik at tevannet kan koke mens jeg setter inn i oppvaskmaskina. Og ikke minst betyr det at jeg nå passer på å _ha_ te i huset, og til slutt så må jeg legge til at innkjøp av vannkoker gjør det enda lettere å være den perfekte vertinne og oppfylle alles ønsker.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''føler at jeg bryr vertskapet unødvendig som må koke te ''

Men det gjør du jo også *moahahaha* (latteren til Dr Evil)

Fra spøk til tøys: Jeg har alltid laget te uten å mukke, ja - dertil med et smil om munnen! :-) Men må innrømme at jeg i begynnelsen av min vertinnekarriere _inni meg_ måtte venne meg litt til dette med at det kom til å være noen tedrikkere, slik at dette ikke kom som en overraskelse som medfører ekstraarbeid;-)

Ikke fordi det er så mye jobb med te, men typisk ble ønsket om te fremsatt helt uventet på meg på et tidspunkt da jeg allerede hadde kaffen klar på termokanne og gledet meg til å sette meg ned og delta i hyggen rundt bordet sammen med gjestene etter å ha ryddet bort middagen, men istedet må inn på kjøkkenet igjen og finne fram kjel og tekanne og fandens oldemor...;-)

Så jeg fant fort ut at dette med te og kaffe bør man spørre om idet man rydder av bordet, slik at tevannet kan koke mens jeg setter inn i oppvaskmaskina. Og ikke minst betyr det at jeg nå passer på å _ha_ te i huset, og til slutt så må jeg legge til at innkjøp av vannkoker gjør det enda lettere å være den perfekte vertinne og oppfylle alles ønsker.:-)

WOW!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville trodd at det mest naturlig for deg med din bakgrunn ville vært å avsky alkohol.

;-)

Så med naturlig (for deg?) mener du altså et nokså "franskt" eller kontinentalt forhold til vin? Det er jo på full fart inn i den norske kulturen, dessverre som et supliment til og ikke en erstatning for flatfylla.

Franskmennene på sin side begynner å lure på om det kan være lurt å velge alkoholfritt langt oftere, og noen gjør det....

Fransk vinindustri har for øvrig trøbbel med eksporten fordi de er litt for ivrige på å fortelle folk hva de skal like. I stedet for å gjøre som f.eks. den (i franske øyne) mer dekadente australske vinindustrien gjør; lager vin som folk liker.

Jeg er vel i ferd med å adoptere litt av min manns vinvaner, med et glass i ny og ne når freden har senket seg på kvelden.

mvh

Det viktigste er at vi koser oss og har det greit, allemannalle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he;-) Jeg kjenner deg heldigvis ikke, så jeg slipper å svare deg på det...!

eller:

3. Jeg er så søt at folk blir helt satt ut og glemmer å sjekke i glasset mitt.

4. De rundt meg er så fulle at de knapt merker hva de selv drikker, og slett ikke at jeg drikker Farris.

Det er mange muligheter, du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melbilla

Og jeg ville trodd at det mest naturlig for deg med din bakgrunn ville vært å avsky alkohol.

;-)

Så med naturlig (for deg?) mener du altså et nokså "franskt" eller kontinentalt forhold til vin? Det er jo på full fart inn i den norske kulturen, dessverre som et supliment til og ikke en erstatning for flatfylla.

Franskmennene på sin side begynner å lure på om det kan være lurt å velge alkoholfritt langt oftere, og noen gjør det....

Fransk vinindustri har for øvrig trøbbel med eksporten fordi de er litt for ivrige på å fortelle folk hva de skal like. I stedet for å gjøre som f.eks. den (i franske øyne) mer dekadente australske vinindustrien gjør; lager vin som folk liker.

Jeg er vel i ferd med å adoptere litt av min manns vinvaner, med et glass i ny og ne når freden har senket seg på kvelden.

mvh

Den siste setningen der tyder på at du drikker mer enn meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva slags folk du omgås. Det er da helt vanlig å sørge for at man har alkoholfri drikke å tilby.

Det trodde jeg også. Og mange steder er det det, men ikke alltid. Det har vel også bedret seg noe de siste årene. Nå var jo ikke dette venner eller miljøer jeg holdt ut i særlig lenge. Det meste ble jo også levert i mer ikke-valgte settinger, som fester i forbindelse med stuier eller jobb.

Men om du gjerne tar deg litt alkohol selv, vil ikke disse tingene bli tydelige. Man blir tilgitt for å la være å drikke en kveld.

Alt maset og tjaset og alle som på dø og liv skulle omvende meg til alkohol, enda jeg aldri har vært totalavholds, har nok bidratt til at jeg vil at det i mitt hjem kun skal serveres kun et alkoholfritt alternativ. Jeg vil bare ha en komplett drikkepressfri oase.

De som vil ha plonk har riklig med andre alternativer.

Men tro meg, det finnes flust av voksne tilsynelatende oppegående mennesker som får fullstendig hetta og bare ikke kan takle at noen velger å la være å innta alkoholholdige væsker.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller:

3. Jeg er så søt at folk blir helt satt ut og glemmer å sjekke i glasset mitt.

4. De rundt meg er så fulle at de knapt merker hva de selv drikker, og slett ikke at jeg drikker Farris.

Det er mange muligheter, du:)

Mener å lukte en lite objektiv vinkel her men... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke helt enig med de ang. det med å kunne ta et glass vin sammen med sine barn... Selv om de vel aldri har sett oss direkte beruset, og heller ikke i dagen-derpå-form.

Og jeg synes du har noen rare venner (evt forhenværende) som reagerer på hva du har i ditt eget glass. Høres ut som umodne tenåringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Jeg synes det er så rart å lese om alle her som opplever drikkepress fra voksne. Jeg har virkelig aldri opplevd det. Ikke blant venner, ikke blant kolleger, ikke på konferanser. Aldri! Hvorfor prøver ikke folk å bølle rundt med meg? Hva er galt med meg, liksom???:)

Jeg forstår heller ikke det. Jeg er da for søren voksen og om noen spør meg om jeg vil ha, bestemmer jeg da helt og holdent det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Nei, det er et hjemmelaget øl, og er vel kanskje ikke 100% alkoholfritt, men neppe mer alkohol enn cider og slikt som har kanskje opp til 1 volumprosent alkohol.

Jeg kan ikke lage det selv.

Okei. Aldri smakt. Sjelden jeg drikker øl og ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Jeg synes ikke det er sært. Det er direkte slemt.

Jeg liker melk, men ikke når som helst og til hva som helst.

Har ingen problemer med å forstå de som ikke takler melk til varm mat.

mvh

Her igjen handler det om hva man er vant med. Hjemme drakk vi _allitd_ iskald melk til middagen. Faktisk var det _kun_ til middag vi drakk melk. Jeg syntes det var skikkelig rart når jeg ble kjent med folk som drakk vann til middagen. Jeg tenkte "de har sikkert ikke råd til melk" He-he.

I voksen alder drikker jeg som oftest vann, men det hender da at jeg tar meg et glass melk til maten fortsatt. *s*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...