Gå til innhold

Å klare å kose seg uten alkohol.


PieLill

Anbefalte innlegg

Kanskje. Men jeg har aldri lagt merke til sånt,- tror ikke mine miljøer oppfører seg sånn.

Det er stuerent å ikke like alkohol,- vet om flere som ikke drikker. Mulig de får noen kommentarer om det, men ikke noe mas såvidt jg har lagt merke til.

Nei, det kommer nok veldig an på hvilke miljø man er i.

De som står for kryssforhørene gjør det ikke i alles påhør. En del av det er jo ganske uskyldig og tåpelig, selv om man vil blitt årehalt om man snudde rollene. Men akk så kjedelig.

Hvordan ville du likt å bruke noe timer av en hyggelig kveld på å forklare hvorfor du ikke drikker gulrotjus? Det er den ca underholdningsverdien av samtalen.

Mine venner velger man jo.

Men i en del jobbsammenhenger har jeg til slutt resignert og slått meg til ro med at jeg aldri helt blir en del av gjengen fordi jeg kan finne på å ha eplemost i glasset i stedet for øl... En viss promille på firmafestene var nærmest en del av jobbeskrivelsen. (Og dette var i firmaer der det vanligste var universitetsutdanning.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    129

  • morsan

    58

  • Bookworm

    37

  • tonie

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest dustedama

Ja, det er litt rart det der. Det er de sære og vanskelige kontrollfrikene som aldri rører alkohol *nikker overbevisende*;)

*ler*

kontrollfreak?

Er vel det siste som forbindes med denne damen. Men så er jeg enda særere enn de sære. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg har en svært allergisk venninne, og jeg prøver alltid å tenke nøye gjennom det jeg lager og kjøper inn før hun kommer på venninnemiddag.

Men man må jo nesten vite om slikt på forhånd, da. Vet disse folkene om dine preferanser?

Jeg skulle tro at folk flest vil legge seg i selen for å gjøre alle til lags, men det kan jo bli litt av en utfordring dersom man til ett og samme selskap både har mange gjester med ganske sprikende preferanser mht mat.

Tar man da med seg mat??

Jeg husker søsteren min hadde besøk av en brevvenninne med glutenallergi. På den tiden hadde vi aldri hørt om slikt før, og det fantes ikke noen spesialprodukter i butikkene på hjemstedet mitt. Jenta hadde med seg maisbrød hjemmefra.

Det er jo ikke alltid så lett å være vertinne heller;-)

Det er _ikke_ lett å invitere meg i selskap hvis man begynner å tenke på det. Jeg pleier å bare be de jeg skal til ikke tenke på det så vil jeg forsyne meg fra fatene med det jeg kan spise og la resten bare ligge. Det er sjelden noen inviterer til middag uten at det er noe av hverken grønnsaker, egg, fisk eller kjøtt :-)

Skal det være pizza og film så tilbyr jeg meg gjerne å ta med en pizza eller en flammkuche (hvis det skriver sånn?) så slipper de å tenke på å lage noe så sært som mine pizzaer.

Skal det være kake så står jeg bare over den, eller jeg tilbyr meg å hjelpe til å bake en ekstra som jeg kan spise av - litt ettersom hvor viktig det er for vertinnen at jeg skal kunne grapse til meg i alle serveringene.

Hvis jeg er invitert til noen jeg ikke kjenner så godt at de vet at jeg spiser sær mat så møter jeg bare opp og er veldig diskret med hva jeg ikke putter i munnen. Men de fleste er klar over meg etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok godt det ja.. Da jeg var gravid og var på personalfest og fleipa, lo og hadde det gøy - fikk jeg spørsmål om hvor mye jeg hadde drukket.. da jeg sa "ingenting" trodde de ikke på meg, og skulle på død og liv smake på "drinken" min, som var spite.. Da jeg fortalte jeg var gravid, trodde de ikke på meg, fordi de trodde jeg var brisen fordi jeg hadde det så gøy.. Så de mente vel at det ikke gikk an å fleipe, le og tulle og ha det moro uten å være brisen.. da kulen kom litt etterpå skjønte de jo at de hadde tatt feil. Men sånn tenker en del folk...

Det er jo ikke alltid at man får sannheten fra unger og fulle folk...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om det ser sånn ut med de leifene, hehe... har feber - så er litt i ørska. :)

Skjønner ikke hva jeg skal med dyr alkohol når jeg får samme effekten helt gratis med litt feber eller søvnløshet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Det har jeg allerede svart på, men jeg godt gjenta det. Jeg har drukket fint lite de siste 5-6 årene. Var det den eneste forklaringen du kunne komme på?:) Jeg lurer på om problemet ligger hos dere, jeg. Kanskje dere virker litt usikre og lett pårkelige siden folk prøver seg hele tida?

Så at du hadde svaret på spm først etter at jeg hadde trykket på "send innlegg" *s* Beklager bryet ;P

''Kanskje dere virker litt usikre og lett pårkelige siden folk prøver seg hele tida''

*ler* Jepp, der har du sikkert forklaringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er _ikke_ lett å invitere meg i selskap hvis man begynner å tenke på det. Jeg pleier å bare be de jeg skal til ikke tenke på det så vil jeg forsyne meg fra fatene med det jeg kan spise og la resten bare ligge. Det er sjelden noen inviterer til middag uten at det er noe av hverken grønnsaker, egg, fisk eller kjøtt :-)

Skal det være pizza og film så tilbyr jeg meg gjerne å ta med en pizza eller en flammkuche (hvis det skriver sånn?) så slipper de å tenke på å lage noe så sært som mine pizzaer.

Skal det være kake så står jeg bare over den, eller jeg tilbyr meg å hjelpe til å bake en ekstra som jeg kan spise av - litt ettersom hvor viktig det er for vertinnen at jeg skal kunne grapse til meg i alle serveringene.

Hvis jeg er invitert til noen jeg ikke kjenner så godt at de vet at jeg spiser sær mat så møter jeg bare opp og er veldig diskret med hva jeg ikke putter i munnen. Men de fleste er klar over meg etterhvert :-)

''og er veldig diskret med hva jeg ikke putter i munnen. ''

;-)

Minner meg om at jeg har lest som et tips til slike jeg-skal-bare-ha-et-salatblad-med-pepper-på-takk-fotomodeller at de skyver maten rundt på tallerkenen, og så legger ikke folk merke til at man faktisk ikke spiser....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man "full" av ett glass vin til osten? ;-)

Det var mer et spørsmål om osten enn om vinmengden, det siste er individuelt.

;-)

Det er noen oster jeg nok måtte være ganske full for å svelge.

Så er det noen oster jeg synes er fortreffelige, men som jeg måtte sjenke mine barn fulle om de skulle svelge.

Og om jeg forsetter lurer du kanskje på om jeg har slukt en ost som har gjæret for lenge...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dustedama

Det er i grunnen veldig kjekt med de som vil ha en øl eller et glass vin. Atskillig verre med disse sære nykteristene som skal ha te, men ikke hvilken som helst te. Neida, det må være grønn te eller kanel/eple, eller så skal det være brus, men ikke hvilken som helst brus. Den ene skal ha Pepsi Max, den andre liker ingenting annet enn Cola light og den tredje nekter å nippe til noe annet enn ekte brus med sukker i. Hjelp, sier jeg bare. *S*

he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Blant ungdom er drikkepress ofte av en og-kom-igjen-da! Ta en til! Et slags oppmuntrende oppbackende drikkepress.

Blant voksne kommer det ofte mer innpakket og i en mer utstøtende og nedlatende karakter.

Blant ungdom er normen at normer dristig skal brytes.

Blant voksne der alkoholen er kulturen og normen, blir du raskt stemplet som sær, simpel, en slags sosialt tilbakestående, litt sviker og avviker. Voksne bedriver ofte et drikkeperess av en sosialt langt mer utstøtende karrakter enn ungdom. (Men da har jeg ikke sagt at alle voksne som drikker bedriver drikkepress.)

mvh

Sær, simpel og mentalt tilbakestående?

Hva sier folk til deg som får deg til å mene dette?

Kan du fortelle meg det?

Jeg får en følesle av at dette er noe som foregår inne i ditt hode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid at man får sannheten fra unger og fulle folk...

;-)

mvh

Nei, det er sikkert og visst ;) Jeg drakk forøvrig sprite og ikke spite - hehe... *paracet og søvn* Natta snart ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melbilla

Jeg har opplevd at det ikke finnes alternativ ved følgende anledninger: Bryllupp, årsfest, 50 års dag, 60 års dag, 40 års dag, nabofest,og kanskje mindre overraskende: russefest.

Sant skal sies at det ved de fleste anledningen har vært alternativer, men ikke uten at jeg har etterspurt dem, og det har ved noen anledninger vært til _tydelig_ bry med hun sære som ikke bare kan ta det som alle de andre tar. Og når de andre har fått påfyll, så har jeg hatt tomt glass.

Jeg har faktisk gjort det til vane å ta med meg en flaske PepsiMax i bilen, som jeg kan stikke og hente i tilfelle det er heeeeeeelt tørke *s*

Men jeg vil understreke at jeg tar det med et smil, kunne ikke falt meg inne å bli snurt fordi ikke alle tenker på oss særinger *s*

Jeg har aldri opplevd at det ikke jevnlig fylles på med rikelig med vann og andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg allerede svart på, men jeg godt gjenta det. Jeg har drukket fint lite de siste 5-6 årene. Var det den eneste forklaringen du kunne komme på?:) Jeg lurer på om problemet ligger hos dere, jeg. Kanskje dere virker litt usikre og lett pårkelige siden folk prøver seg hele tida?

Eller at den som snakker i veldig store bokstaver om det de har valgt for seg (og evt sin familie) lettere møter kommentarer enn den som tar det på en litt mer diskrét/liketil måte?

Jeg blunker ikke engang over folk som ikke drikker alkohol, men kunne nok ha slengt med leppa hvis personen ikke nøyde seg med et "har du noe uten alkohol?" men heller dro til med en lengre utgreiing om hvor flinke der er i sin familie til å ikke drikke osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så at du hadde svaret på spm først etter at jeg hadde trykket på "send innlegg" *s* Beklager bryet ;P

''Kanskje dere virker litt usikre og lett pårkelige siden folk prøver seg hele tida''

*ler* Jepp, der har du sikkert forklaringen!

Er man nebbete får man nebbetheter tilbake. Verden er enkel sånn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen veldig kjekt med de som vil ha en øl eller et glass vin. Atskillig verre med disse sære nykteristene som skal ha te, men ikke hvilken som helst te. Neida, det må være grønn te eller kanel/eple, eller så skal det være brus, men ikke hvilken som helst brus. Den ene skal ha Pepsi Max, den andre liker ingenting annet enn Cola light og den tredje nekter å nippe til noe annet enn ekte brus med sukker i. Hjelp, sier jeg bare. *S*

Jeg pleier å smile og si at jeg er lykkelig og fornøyd med et glass vann. Men mange tror meg da ikke.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt er det jo flott at du føler at den balansen du har vokst opp med når det kommer til alkohol i hjemmet har fungert så utrolig godt for deg!

Så må jeg si at de reaksjonene du har fått med at folk har blitt sinte(!) og ufyselige når de ikke har blitt servert alkohol til maten hos deg IKKE er normale reaksjoner... Det er heller ikke normalt å føle at en situasjon er tragisk eller ødelagt av at det ikke er alkohol i bildet.

Disse reaksjonene er ikke det rette å sammenligne de fleste som mener at de har et "naturlig forhold til alkohol" med.

Jeg har ikke noe problem med å ta meg et glass vin/øl eller to foran barnet mitt, men jeg har heller ikke noe problem med å la det være. Jeg kan ha det gøy med alkohol og jeg kan ha det gøy uten alkohol. Jeg kan kose meg like mye med en varm kopp te som med et glass vin en kveld. Det handler ganske enkelt om hva jeg har lyst på og hva som passer rent praktisk (av og til må man ha mulighet til å kjøre bil, feks).

For meg er dette er naturlig og avslappet forhold til alkohol.

Jeg har aldri vært borti noen som har reagert slik som du skriver... heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuttamatilda

*S* Bedre det, da, enn en brudefar i et bryllup jeg var i. Han sto i kanskje 5-10 minutter og knuga hendene fast i stolen (han hadde reist seg og sto bak stolen for å holde tale) - knokene ble bare hvitere og hvitere, fjeset ble bare rødere og rødere, og han gjorde mange fåfengte forsøk på å stotre fram hele setninger. Til slutt sa han "skål" og satte seg....;-)

Nå fikk jeg meg en god latter. *s*

Stakkars mann.... og alle de andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er altså ikke at man ikke vil ruse seg og være en festbrems man reagerer på, men at man med vilje stiller seg utenfor fellesskapet.''

Det stemmer ikke.

Om det hadde vært riktig ville det vært like sosialt ekskluderende å ikke drikke alkohol pga at man er gravid eller kjører bil som at man heller vil ha en eplemost.

Om man går på en resturant for å spise, ville det være sosialt ekskluderende om jeg ikke spiste. Men det ville vært helt ukomplisert om jeg valgte lammestek eller fisk der andre valgte svin. (Om jeg da ikke forvillet meg på resturant med noen som hadde ekstrem trang til å bestemme over andre.) Om jeg derimot krevde noe som ikke sto på menyen, ville det vært verre. Eller om jeg sa at jeg ikke ville spise på et bord der det ble servert svin, eller mat fra et kjøkken som var besmittet med svinekjøtt. Da ville jeg ekskludert meg selv.

Når man ikke ønsker alkohol har man verken sagt at man ikke vil drikke (=innta væske) sammen med, sitte sammen med, snakke med eller, le og tulle sammen med dem som har valgt å drikke alkohol. Det er ene og alene ruseffekten som skiller en fra de andre.

Og det er den manglende viljen til å ruses seg mer eller mindre som provoserer. Og som fører til de kjedsommelige utspørringene om nei jeg er ikke med i noen sekt. Nei jeg er ikke gravid. Neida, det er ikke noe problem for meg at du drikker, osv. osv. osv.

Hadde jeg gjort det motsatte. Kryssforhørt den ene av oss 9 som valgte alkohoholdig drikk fremfor ikke alkoholholdig da vi stakk ut å spiste etter jobben, ville det blitt ramaskrik. Og det ville ikke vært ende på hvor dømmende, intolerant, arrogant og selvgod jeg var.

mvh

Det er altså ikke at man ikke vil ruse seg og være en festbrems man reagerer på, men at man med vilje stiller seg utenfor fellesskapet.

Det stemmer ikke.

Om det hadde vært riktig ville det vært like sosialt ekskluderende å ikke drikke alkohol pga at man er gravid eller kjører bil som at man heller vil ha en eplemost.

Er man gravid eller kjører bil stiller enn seg ikke frivilig utenfor fellesskapet. Dette er sosiale aksepterte grunner til å la være å drikke.

Selv har jeg ikke opplevd drikke press, men de gangene jeg har valgt å ikke drikke har jeg alltid fått mye spørsmål om hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulla Wiltersen

''og er veldig diskret med hva jeg ikke putter i munnen. ''

;-)

Minner meg om at jeg har lest som et tips til slike jeg-skal-bare-ha-et-salatblad-med-pepper-på-takk-fotomodeller at de skyver maten rundt på tallerkenen, og så legger ikke folk merke til at man faktisk ikke spiser....;-)

Haha - nei sånn er ikke jeg - jeg spiser og koser meg jeg. Jeg bare graver til meg mer steik og dropper potetene :-)

Også drikker jeg ikke øl til hvis det er noen so serverer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sikkert og visst ;) Jeg drakk forøvrig sprite og ikke spite - hehe... *paracet og søvn* Natta snart ja..

Det hørtes litt skummelt ut å drikke spite. Litt spennende også...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...