Gå til innhold

Får tenåringene lov til å sove hvor lenge de vil


Gjest Normal oppførsel?

Anbefalte innlegg

Gjest Normal oppførsel?

Min stesønn på 17 og hans kjæreste sov her i helgen. På søndag måtte mannen min vekke dem for å spørre om de skulle spise middag her. Da var kl. 16. Da sov de videre etter det, og sto opp kl. 18.

Vi reagerte begge to og synes det var dumt. Tenkte jo også på jenta som kanskje hadde lyst til å stå opp, men liksom ikke kunne det. De startet da dagen med middag kl. 18:30.

Det blir nok ikke en slik helg til. Vi kommer til å si i fra neste gang at man faktisk står opp. Hva gjør dere andre? Tillater dere at ungdommen sover hele dagen? Er det urretferdig å si at de faktisk må stå opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    11

  • morsan

    10

  • laban

    6

  • mariaflyfly

    4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes de må få lov til å gjøre som de vil i helgene, såfremt de ikke ødelegger for andre familiemedlemmer, men det gjør de vel ikke ved å sove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillot ikke datteren min å sove så lenge i helgene da hun var yngre, hun er 18 nå og er som regel opp ved 12. tiden i helgene.

Hun fikk sove til ca kl. 13.00 men da var det også slutt, om hun ikke sto opp var hun i allefall våken.

Jeg synes det er helt uhørt å sove bort en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hun får sove lenge, men jeg passer på at hun ikke snur døgnet helt i og med at hun skal tidlig opp mandag morgen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

Jeg tillot ikke datteren min å sove så lenge i helgene da hun var yngre, hun er 18 nå og er som regel opp ved 12. tiden i helgene.

Hun fikk sove til ca kl. 13.00 men da var det også slutt, om hun ikke sto opp var hun i allefall våken.

Jeg synes det er helt uhørt å sove bort en hel dag.

Ok. Da er det flere som tenker som oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

Hun får sove lenge, men jeg passer på at hun ikke snur døgnet helt i og med at hun skal tidlig opp mandag morgen igjen.

Jeg tenkte den tanken da jeg lå i senga i går kveld. Nå har han vært våken i 5 timer. Han kan jo umulig få sove igjen nå.

Når synes du ungdommen bør stå opp da?

Jeg vet ikke når de la seg, men de var i hvert fall i seng da jeg var en tur på do i 6-tiden. Altså må de ha sovet i 12 timer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De hadde ikke fått sove så lenge hos meg, sånn er det bare. Man har godt av dagslys også, spesielt på denne tiden av året når det fremdeles blir mørkt ganske tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amf1365381206

Jeg synes de må få lov til å gjøre som de vil i helgene, såfremt de ikke ødelegger for andre familiemedlemmer, men det gjør de vel ikke ved å sove?

Da jeg var tenåring (ikke for å høres gammel ut, jeg er bare 24) var det ikke grunn til å sove lenge, da var det opp å hoppe tidlig på formiddagen, for det skjedde alltid noe spennende i helgene. Enten det var tur til byen lørdager, eller ut til skibakken på søndager, gå tur og leke med hunden. Brukte å finne på morsomme ting sammen med familien, som vi ikke hadde tid til ellers i uka. Gjør dere noe sånt? Gi dem en grunn til å stå opp, mange ungdommer føler kanskje de trenger ekstra søvn i helgene, kanskje mye press og stress på skolen. Men å sove bort en hel dag, sove helt til kl 18, det var litt i drøyeste laget.

Ellers er det jo den samme gamle "mitt hus, mine regler"? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg tenkte den tanken da jeg lå i senga i går kveld. Nå har han vært våken i 5 timer. Han kan jo umulig få sove igjen nå.

Når synes du ungdommen bør stå opp da?

Jeg vet ikke når de la seg, men de var i hvert fall i seng da jeg var en tur på do i 6-tiden. Altså må de ha sovet i 12 timer....

Tenåringer trenger mye søvn, og det å stå opp tidlig føles tungt. Jeg pleier å vekke henne mellom 1200 og 1400. Det kommer litt an på dagens planer. Skal vi ut gir jeg henne minst en time på å våkne.

Jeg var sovemaskin selv på den alderen, så jeg har veldig forståelse for hennes søvnbehov ;) Det er godt å sove skikkelig ut i helgene etter en lang uke med skole og fritidsaktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Da jeg var tenåring (ikke for å høres gammel ut, jeg er bare 24) var det ikke grunn til å sove lenge, da var det opp å hoppe tidlig på formiddagen, for det skjedde alltid noe spennende i helgene. Enten det var tur til byen lørdager, eller ut til skibakken på søndager, gå tur og leke med hunden. Brukte å finne på morsomme ting sammen med familien, som vi ikke hadde tid til ellers i uka. Gjør dere noe sånt? Gi dem en grunn til å stå opp, mange ungdommer føler kanskje de trenger ekstra søvn i helgene, kanskje mye press og stress på skolen. Men å sove bort en hel dag, sove helt til kl 18, det var litt i drøyeste laget.

Ellers er det jo den samme gamle "mitt hus, mine regler"? :P

Jeg tror du er inne på noe der... Tenåringen min står alltid opp tidlig de gangene vi skal noe hun synes er interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte den tanken da jeg lå i senga i går kveld. Nå har han vært våken i 5 timer. Han kan jo umulig få sove igjen nå.

Når synes du ungdommen bør stå opp da?

Jeg vet ikke når de la seg, men de var i hvert fall i seng da jeg var en tur på do i 6-tiden. Altså må de ha sovet i 12 timer....

Jeg syns det er helt greit at foreldre (og steforeldre) mener at man bør bruke en søndag til noe annet enn å sove. Samtidig så lurer jeg på om ikke det er enkelte ting unge mennesker bør få avgjøre selv, i hvertfall så lenge det ikke er snakk om å sove bort alle helger i lengre tid.

Jeg hadde ikke funnet meg i å bli overstyrt mht døgnrytme i helgene da jeg var 18. Unntaket var selvfølgelig dersom jeg hadde lovt å gjøre noe enten for eller sammen med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar tenåringen styre det selv i helgene så lenge hun ikke har problemer med å vekke seg selv og stå opp på skoledagene. Hun har dessuten en liten ekstrajobb og er som regel på den annenhver lørdag.

Jeg kunne selv ikke tenke meg å sove bort en hel fridag, og hadde heller ikke anledning til det da jeg var i den alderen, men jeg orker ikke å bråke med akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit at foreldre (og steforeldre) mener at man bør bruke en søndag til noe annet enn å sove. Samtidig så lurer jeg på om ikke det er enkelte ting unge mennesker bør få avgjøre selv, i hvertfall så lenge det ikke er snakk om å sove bort alle helger i lengre tid.

Jeg hadde ikke funnet meg i å bli overstyrt mht døgnrytme i helgene da jeg var 18. Unntaket var selvfølgelig dersom jeg hadde lovt å gjøre noe enten for eller sammen med familien.

''Jeg hadde ikke funnet meg i å bli overstyrt mht døgnrytme i helgene da jeg var 18. Unntaket var selvfølgelig dersom jeg hadde lovt å gjøre noe enten for eller sammen med familien''

18-åringen her i huset sliter veldig med søvnrytmen for tiden.

Hun jobbet beinhardt med skolerevyen hele jula og var ofte ikke hjemme før ut på morgenkvisten. Etter jul var det revyfester og enda sliter hun etter dette. I tilegg begynner å hun ikke å lese på prøver før kvelden før og da koker hun seg kruttsterk kaffe og sitter oppe og leser til langt på natt. Ingen vits i å lese før sier hun fordi hun får ikke konsentrert seg før hun har skikkelig press på seg.

Nå har det blitt slik at hun ikke sovner på kvelden og om morgenen slår hun av 2 vekkerklokker + mobilen i søvne uten å huske at hun har gjort det.

Jeg må åpne soveromsdøren og skrike til henne. Synes du ikke jeg må ha lov til det, når det er på denne måten?

Skoleresulatatene er fortsatt på topp, men livet hennes er ikke spesielt sunt for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg hadde ikke funnet meg i å bli overstyrt mht døgnrytme i helgene da jeg var 18. Unntaket var selvfølgelig dersom jeg hadde lovt å gjøre noe enten for eller sammen med familien''

18-åringen her i huset sliter veldig med søvnrytmen for tiden.

Hun jobbet beinhardt med skolerevyen hele jula og var ofte ikke hjemme før ut på morgenkvisten. Etter jul var det revyfester og enda sliter hun etter dette. I tilegg begynner å hun ikke å lese på prøver før kvelden før og da koker hun seg kruttsterk kaffe og sitter oppe og leser til langt på natt. Ingen vits i å lese før sier hun fordi hun får ikke konsentrert seg før hun har skikkelig press på seg.

Nå har det blitt slik at hun ikke sovner på kvelden og om morgenen slår hun av 2 vekkerklokker + mobilen i søvne uten å huske at hun har gjort det.

Jeg må åpne soveromsdøren og skrike til henne. Synes du ikke jeg må ha lov til det, når det er på denne måten?

Skoleresulatatene er fortsatt på topp, men livet hennes er ikke spesielt sunt for tiden.

Jeg uttalte meg kun om helger, ikke om det å komme seg opp for å nå skolen om morgenen.

Jeg er usikker på om jeg ville ha skreket til henne for å få henne opp, såfremt hun ikke selv har bedt om hjelp til å bli vekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttalte meg kun om helger, ikke om det å komme seg opp for å nå skolen om morgenen.

Jeg er usikker på om jeg ville ha skreket til henne for å få henne opp, såfremt hun ikke selv har bedt om hjelp til å bli vekket.

Jo men jeg har sagt til henne at hun må legge seg tidligere og stå opp tidligere også når det er helg hvis hun skal komme inn i normal rytme igjen.

Hun er selv dypt frustrert over sin egen søvnrytme og da har jeg bare referert til noe jeg så Nhd skrev her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men jeg har sagt til henne at hun må legge seg tidligere og stå opp tidligere også når det er helg hvis hun skal komme inn i normal rytme igjen.

Hun er selv dypt frustrert over sin egen søvnrytme og da har jeg bare referert til noe jeg så Nhd skrev her inne.

Min mor ville sagt at hun for tiden "brenner sitt lys i begge ender", og at hun sannsynligvis selv må ta litt konsekvensene av det og finne bedre løsninger. Jeg hadde ikke brukt energi på å mase på henne, men dersom hun kommer og ber om råd (og er villig til å følge dem...), så kan du selvfølgelig tre hjelpende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg hadde ikke funnet meg i å bli overstyrt mht døgnrytme i helgene da jeg var 18. Unntaket var selvfølgelig dersom jeg hadde lovt å gjøre noe enten for eller sammen med familien''

18-åringen her i huset sliter veldig med søvnrytmen for tiden.

Hun jobbet beinhardt med skolerevyen hele jula og var ofte ikke hjemme før ut på morgenkvisten. Etter jul var det revyfester og enda sliter hun etter dette. I tilegg begynner å hun ikke å lese på prøver før kvelden før og da koker hun seg kruttsterk kaffe og sitter oppe og leser til langt på natt. Ingen vits i å lese før sier hun fordi hun får ikke konsentrert seg før hun har skikkelig press på seg.

Nå har det blitt slik at hun ikke sovner på kvelden og om morgenen slår hun av 2 vekkerklokker + mobilen i søvne uten å huske at hun har gjort det.

Jeg må åpne soveromsdøren og skrike til henne. Synes du ikke jeg må ha lov til det, når det er på denne måten?

Skoleresulatatene er fortsatt på topp, men livet hennes er ikke spesielt sunt for tiden.

...og hun skal bo hjemme alene et år? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor ville sagt at hun for tiden "brenner sitt lys i begge ender", og at hun sannsynligvis selv må ta litt konsekvensene av det og finne bedre løsninger. Jeg hadde ikke brukt energi på å mase på henne, men dersom hun kommer og ber om råd (og er villig til å følge dem...), så kan du selvfølgelig tre hjelpende til.

Hun trygler etter råd og er dypt fortvilet, men følger dem ikke.

Går oppe og vaser til langt på natt.

Jeg greier ikke å sove sier hun og når helga kommer er det fest og så er det sove lenge neste dag.

Hun greier ikke helt å skjønne dette at hun ikke kan leve slik i helgene om hun skal greie å komme inn i en normal rytme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hun skal bo hjemme alene et år? ;-)

Du må ikke tro annet enn at jeg har tenkt på det. Dette er den største bekymringen.

Men hun var ikke slik før og jeg håper jo at det skal rette seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg leste innlegget ditt, trodde jeg dette skulle være et klagemål over tenåringer som sover til kl 13-14, men å sove helt til kl 18 synes jeg var veldig drøyt, ja.

Men fåglarna må vite hva jeg selv eventuelt kommer til å gjøre når jeg får tenåring.... Håper ikke han sover sååå lenge, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...