Gå til innhold

Får tenåringene lov til å sove hvor lenge de vil


Gjest Normal oppførsel?

Anbefalte innlegg

Mitt poeng er at man godt kan mene at det er drøyt å sove hele dagen, men det er ikke dermed gitt at dette er noe man skal blande seg inn i. Det går an å snakke om det ved en senere anledning, og påpeke at han kanskje går glipp av en del ved å sove bort hele søndagen, men som atteåring mener jeg det er opplagt at han må få velge dette selv.

Det er forøvrig mange som sover mye i helgene en periode i ungdomsårene, men jeg kjenner ingen som har fortsatt med det i noen stor utstrekning som voksne.

Grei oppsummering:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    11

  • morsan

    10

  • laban

    6

  • mariaflyfly

    4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Hadde jeg hatt barn på 17-18 som hadde kjæreste på besøk, ville jeg ikke nødvendigvis tenkt at de sov fordi de tilbragte dagen i sengen! ;P.

Sånn generelt tror jeg ikke jeg ville klart å la være å irritere meg om sønnene mine tilbragte det meste av lørdagen og søndagen i sengen. Jeg ville tenkt at de gikk glipp av sunne ting som frisk luft, dagslys og oppbyggelige aktiviteter :P (!)

"Hadde jeg hatt barn på 17-18 som hadde kjæreste på besøk, ville jeg ikke nødvendigvis tenkt at de sov fordi de tilbragte dagen i sengen! ;P."

Hehe jeg tenkte akkurat det samme ;) Tviler veldig sterkt på at de ligger og _sover_ alle de timene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt barn på 17-18 som hadde kjæreste på besøk, ville jeg ikke nødvendigvis tenkt at de sov fordi de tilbragte dagen i sengen! ;P.

Sånn generelt tror jeg ikke jeg ville klart å la være å irritere meg om sønnene mine tilbragte det meste av lørdagen og søndagen i sengen. Jeg ville tenkt at de gikk glipp av sunne ting som frisk luft, dagslys og oppbyggelige aktiviteter :P (!)

''oppbyggelige aktiviteter :P (!)''

Hehe... Tja det kan være oppbyggende og nedfallende det de bedriver tiden med i senga ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvis de hadde kommet seg opp for egen maskin i ukedagene, så hadde jeg neppe blandet meg stort, jeg heller. Men all den tid jeg har den sure jobben å få dem opp kl 6.45 på mandag, så får de vær så god finne seg i det - overstyring eller ikke.

''Men all den tid jeg har den sure jobben å få dem opp kl 6.45 på mandag''

Hvor gamle er dine da? Nå er mine så små ennå at jeg kanskje ikke burde uttale meg, men jeg synes store tenåringer bør klare å komme seg opp selv. Om min 17-åring ikke gidder stå opp om morgenen, får han selv ta konsekvensene. Tror jeg nå, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt barn på 17-18 som hadde kjæreste på besøk, ville jeg ikke nødvendigvis tenkt at de sov fordi de tilbragte dagen i sengen! ;P.

Sånn generelt tror jeg ikke jeg ville klart å la være å irritere meg om sønnene mine tilbragte det meste av lørdagen og søndagen i sengen. Jeg ville tenkt at de gikk glipp av sunne ting som frisk luft, dagslys og oppbyggelige aktiviteter :P (!)

Jeg skjønner at jeg må ha vært heldig med moren min. Hun pleide bare å sukke litt trist om søndagene mens hun ytret "skal dere ikke ut i det fine været". Jeg får helt mark ved tanken på å skulle ha blitt overstyrt i den alderen. Sikkert derfor jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at jeg ikke vil ha bikkje også :-) Nå når ungene ikke vekker meg lenger, så skal jeg ihverfall aldri ha bikkje som vekker meg om morgenen.

Det er ikke bare datteren min som er B-menneske, skjønner du:-)

Hunder kan omvendes til å bli B-aktige. Jeg sier bare "gå og legg deg", og dermed blir frokosten hans utsatt et par timer til...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg skjønner at jeg må ha vært heldig med moren min. Hun pleide bare å sukke litt trist om søndagene mens hun ytret "skal dere ikke ut i det fine været". Jeg får helt mark ved tanken på å skulle ha blitt overstyrt i den alderen. Sikkert derfor jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18 :-)

''Jeg får helt mark ved tanken på å skulle ha blitt overstyrt i den alderen.''

Skjønner hva du mener. Jeg var også overmoden for å flytte hjemmefra i 18-årsalderen.

Men jeg var nok også forholdsvis føyelig så lenge jeg bodde hjemme. Husker jeg "fikk mark" av at min far bestandig vekket meg ved 9-tiden i helgene - uavhengig av når jeg hadde lagt meg. Da måtte man liksom opp og ut! Og jeg ble irritert, ja, men aksepterte det samtidig på et vis.

Å sove halve eller hele dagen var utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan omvendes til å bli B-aktige. Jeg sier bare "gå og legg deg", og dermed blir frokosten hans utsatt et par timer til...*s*

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å irritere meg ovet dette. Tenåringsgutt nr. 3 i huset gjør akkurat som storebrødrene sine og sover helst til 15 i helgene. Med eldstemann brukte jeg masse energi på å mase og bli sur fordi han ikke sto opp. Med nr. 2 holdt jeg på en stund til jeg ikke gadd å mase mer og nr.3 får sove helt i fred :)

Dette er jo bare en fase i unge (gutters?) liv og går tross alt over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg må ha vært heldig med moren min. Hun pleide bare å sukke litt trist om søndagene mens hun ytret "skal dere ikke ut i det fine været". Jeg får helt mark ved tanken på å skulle ha blitt overstyrt i den alderen. Sikkert derfor jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18 :-)

Det får visst 18-åringen min også. I det ene øyeblikket "ønsker" hun liksom hjelp, men når jeg forsøker å hjelpe blir hun rasende.

Hadde tenkt å ta opp dette med søvnforstyrrelsene hennes i dag igjen, men ble da avspist med disse ord: - Bare så du vet, så fikk jeg 6 på historiefremføringa i dag og nå vil jeg ikke høre et pip fra den kjeften din mer.

Jeg tror du har rett på vanlig måte. Jeg må lære meg å slappe av og bli mindre kontrolerende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får visst 18-åringen min også. I det ene øyeblikket "ønsker" hun liksom hjelp, men når jeg forsøker å hjelpe blir hun rasende.

Hadde tenkt å ta opp dette med søvnforstyrrelsene hennes i dag igjen, men ble da avspist med disse ord: - Bare så du vet, så fikk jeg 6 på historiefremføringa i dag og nå vil jeg ikke høre et pip fra den kjeften din mer.

Jeg tror du har rett på vanlig måte. Jeg må lære meg å slappe av og bli mindre kontrolerende:-)

Det er jo helt greit at hun ikke vil ha hjelp, men da får hun jo slutte og sutre over at hun ikke får sove også, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

I ferier sover nesten attenåringen min om dagen og er oppe om dagen, i helgen ligger han i sengen hele dagen og står opp til vi spiser middag.

Det er ofte at han er våken selv om han ikke står opp, for jeg ser til ham og så ligger han med PC'en på maven.

Jeg har sluttet å ergre meg over det, han greier å snu døgnrytmen til skolen begynner etter ferier, og står opp mandag morgen og går på skolen.

Det viktigste er at han passer skolen, og der får han topp karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

I ferier sover nesten attenåringen min om dagen og er oppe om dagen, i helgen ligger han i sengen hele dagen og står opp til vi spiser middag.

Det er ofte at han er våken selv om han ikke står opp, for jeg ser til ham og så ligger han med PC'en på maven.

Jeg har sluttet å ergre meg over det, han greier å snu døgnrytmen til skolen begynner etter ferier, og står opp mandag morgen og går på skolen.

Det viktigste er at han passer skolen, og der får han topp karakterer.

"I ferier sover nesten attenåringen min om dagen og er oppe om dagen"

Det skulle stått er oppe om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får visst 18-åringen min også. I det ene øyeblikket "ønsker" hun liksom hjelp, men når jeg forsøker å hjelpe blir hun rasende.

Hadde tenkt å ta opp dette med søvnforstyrrelsene hennes i dag igjen, men ble da avspist med disse ord: - Bare så du vet, så fikk jeg 6 på historiefremføringa i dag og nå vil jeg ikke høre et pip fra den kjeften din mer.

Jeg tror du har rett på vanlig måte. Jeg må lære meg å slappe av og bli mindre kontrolerende:-)

;.)

Det er jo egentlig litt merkelig at foreldre kommer helskinnet ut av perioden med tenåringer...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men all den tid jeg har den sure jobben å få dem opp kl 6.45 på mandag''

Hvor gamle er dine da? Nå er mine så små ennå at jeg kanskje ikke burde uttale meg, men jeg synes store tenåringer bør klare å komme seg opp selv. Om min 17-åring ikke gidder stå opp om morgenen, får han selv ta konsekvensene. Tror jeg nå, i hvertfall.

Helt riktig - TROR du.

Nå skal det sies at min 14- og 16-åring ikke er blant de verste å få opp, muligens fordi de (av bitter erfaring) vet at jeg mener det jeg har sagt om at jeg vekker dem én gang og ikke mer. Og er jeg ikke hjemme, må de komme seg opp selv.

Har venner som strever vettet av seg for å få tenåringene ut av senga om morgenen, men er forsiktig med å synse for mye om at de gidder. Tror man gjør det utroligste hvis alternativet er at de ender med å droppe ut av skolen pga for høyt fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Helt riktig - TROR du.

Nå skal det sies at min 14- og 16-åring ikke er blant de verste å få opp, muligens fordi de (av bitter erfaring) vet at jeg mener det jeg har sagt om at jeg vekker dem én gang og ikke mer. Og er jeg ikke hjemme, må de komme seg opp selv.

Har venner som strever vettet av seg for å få tenåringene ut av senga om morgenen, men er forsiktig med å synse for mye om at de gidder. Tror man gjør det utroligste hvis alternativet er at de ender med å droppe ut av skolen pga for høyt fravær.

''Tror man gjør det utroligste hvis alternativet er at de ender med å droppe ut av skolen pga for høyt fravær.''

Det tror jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;.)

Det er jo egentlig litt merkelig at foreldre kommer helskinnet ut av perioden med tenåringer...*s*

*grøss* Jeg gruer meg til den tiden kommer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er normalt,men mine på snart 16 og 17 år må opp senest 10:30.

Dette fordi rutinene etter helga blir helt feil hvis de kan sove lørdagen og søndagen til langt på dag.

De har selvsagt ligget lengre,men merker selv på kroppen at de blir staurtrøtte mandags morning ;o)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

Sikker på at de sov hele dagen? ;-)

Hvis tenåringene ikke er ute av dyna tidligere, vekker jeg dem klokka 13. Ved et par anledninger har jeg ventet til 14.

Vi har et veldig lytt hus, så jeg tror faktisk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...