Gå til innhold

Får tenåringene lov til å sove hvor lenge de vil


Gjest Normal oppførsel?

Anbefalte innlegg

Det er jo helt greit at hun ikke vil ha hjelp, men da får hun jo slutte og sutre over at hun ikke får sove også, da. ;)

Jepp!

Der var også strengt forbudt å vekke henne med et kokokoko, men jeg skulle heretter komme å riste forsiktig i henne til hun sto opreist på beina. Da får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    11

  • morsan

    10

  • laban

    6

  • mariaflyfly

    4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Normal oppførsel?

I ferier sover nesten attenåringen min om dagen og er oppe om dagen, i helgen ligger han i sengen hele dagen og står opp til vi spiser middag.

Det er ofte at han er våken selv om han ikke står opp, for jeg ser til ham og så ligger han med PC'en på maven.

Jeg har sluttet å ergre meg over det, han greier å snu døgnrytmen til skolen begynner etter ferier, og står opp mandag morgen og går på skolen.

Det viktigste er at han passer skolen, og der får han topp karakterer.

Denne gutten har hatt store problemer. Superdårlige karakterer, rus, skulking osv.

Uten at det kanskje burde ha noe å si i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

Det er jo sånn ungdom er, hvorfor er det så ille?

Det er jo det jeg etterlyser litt. Om dette faktisk er normal oppførsel. Selv har jeg vel aldri hørt om noen som lever på denne måten. Jeg har aldri gjort det selv. Mine venner gjorde aldri det. (Vi hadde jo jobber som måtte passes når vi var så gamle.)

Har også hørt med andre som har ungdommer i samme alder, og de har det heller ikke slik. Så derfor trodde jeg dette var VELDIG uvanlig. Men jeg ser jo her at det finnes flere som lever slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gutten har hatt store problemer. Superdårlige karakterer, rus, skulking osv.

Uten at det kanskje burde ha noe å si i denne sammenheng.

Hvis du hadde sagt dette med en gang, kan det hende du hadde fått andre svar.

Her trengs strenge regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg etterlyser litt. Om dette faktisk er normal oppførsel. Selv har jeg vel aldri hørt om noen som lever på denne måten. Jeg har aldri gjort det selv. Mine venner gjorde aldri det. (Vi hadde jo jobber som måtte passes når vi var så gamle.)

Har også hørt med andre som har ungdommer i samme alder, og de har det heller ikke slik. Så derfor trodde jeg dette var VELDIG uvanlig. Men jeg ser jo her at det finnes flere som lever slik.

Jeg tror ikke det er mange ungdommer som lever slik.

Mange sover lenge i helgene, men ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

Vet ikke hva som er normalt,men mine på snart 16 og 17 år må opp senest 10:30.

Dette fordi rutinene etter helga blir helt feil hvis de kan sove lørdagen og søndagen til langt på dag.

De har selvsagt ligget lengre,men merker selv på kroppen at de blir staurtrøtte mandags morning ;o)

Mvh

Blandt alle innleggene her er jo du kjempestreng:-) Selv om jeg er enig i at dette antagelig er til det beste for ungdommen selv.

Men vi tar nok en snakk med dem neste gang de skal sove her og sier at slik vil vi ikke ha det. Da får jenta sove hjemme.

Regner jo med at de sitter oppe "halve natta", så vi kommer nok til å sette en tid rund 12-13 vil jeg tro. Vi får prøve å snakke med dem slik at de selv forstår at dette er bra for dem. Om de selv "kommer på det", er det jo ofte enklere å gjennomføre uten for store problemer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder kan omvendes til å bli B-aktige. Jeg sier bare "gå og legg deg", og dermed blir frokosten hans utsatt et par timer til...*s*

Vi har også en helt typisk B-hund.

hunden kan være direkte vannskelig å få med seg om morningen om han må ut tidelig ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

Hvis du hadde sagt dette med en gang, kan det hende du hadde fått andre svar.

Her trengs strenge regler.

Så skoleflinke barn kan gjerne sove lenger enn de som har problemer? Den tanken hadde jeg faktisk ikke i det hele tatt.

Hvorfor synes du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

Jeg tror ikke det er mange ungdommer som lever slik.

Mange sover lenge i helgene, men ikke så lenge.

Ja, at de sover lenge vet jeg jo. Det bekrefter vel alle. Men det jeg hører er jo at 12-13 er vanlig. Det er jo stor forskjell på det og kl. 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Så skoleflinke barn kan gjerne sove lenger enn de som har problemer? Den tanken hadde jeg faktisk ikke i det hele tatt.

Hvorfor synes du det?

Det er vel helst rus og skulking, det bør reageres på.

Vi lar ungdommen vår selv styre med sengetider og sovetider i ferier og fritid, fordi han ikke har rus problemer og skulker heller ikke skolen.

Fordi han prioriterer skolearbeidet og greier det meget bra, og da legger vi oss ikke opp i hans dårlige vaner mht sove tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skoleflinke barn kan gjerne sove lenger enn de som har problemer? Den tanken hadde jeg faktisk ikke i det hele tatt.

Hvorfor synes du det?

Fordi skoleflinke barn viser tross alt at de har litt orden på seg selv og en viss kontroll.

En med rusproblemer viser ikke det og da trenger de struktur og strenge regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at de sover lenge vet jeg jo. Det bekrefter vel alle. Men det jeg hører er jo at 12-13 er vanlig. Det er jo stor forskjell på det og kl. 18.

Ja, det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Vi har også en helt typisk B-hund.

hunden kan være direkte vannskelig å få med seg om morningen om han må ut tidelig ;-D

*le høyt* Foreldrene mine gikk til anskaffelse av ny hund i sommer, og hvis hun får sove så lenge hun vil, så står hun ikke opp før i ett-tida... Måtte nesten bære henne ut i bilen da jeg skulle ta henne til time hos dyrlegen kl 9.30 en morgen :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*le høyt* Foreldrene mine gikk til anskaffelse av ny hund i sommer, og hvis hun får sove så lenge hun vil, så står hun ikke opp før i ett-tida... Måtte nesten bære henne ut i bilen da jeg skulle ta henne til time hos dyrlegen kl 9.30 en morgen :-P

Ofte hund ikke er ute av døre før langt på ettermiddagen i helgene.

Men det spørs akuratt på aktivitetsnivået hos oss andre i huset også, selvsagt.

I båten om sommeren står han tidelig opp, men det gjør vi jo alle. BLir jo nokså klampt i en båt om det er finvær om morningen, og det vil vi jo helst ha om sommeren da :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst rus og skulking, det bør reageres på.

Vi lar ungdommen vår selv styre med sengetider og sovetider i ferier og fritid, fordi han ikke har rus problemer og skulker heller ikke skolen.

Fordi han prioriterer skolearbeidet og greier det meget bra, og da legger vi oss ikke opp i hans dårlige vaner mht sove tider.

Det var vel omtrent det jeg sa også, bortsett fra at jeg har lagt meg litt opp i det siste måneden, men nå er det slutt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 5 år gammel tålelur som overhodet ikke har NOEN forståelse av hva begrepet "innestemme" er. Hun vurderes utleid. Billig. Stå opp tidlig er hun ganske god på også.

''Jeg har en 5 år gammel tålelur som overhodet ikke har NOEN forståelse av hva begrepet "innestemme" er. Hun vurderes utleid. Billig. Stå opp tidlig er hun ganske god på også.''

Jeg kan leie ut min 7-årige tåkelur også, så kan VFK sin datter få stereovekking :-)

Bortsett fra at 7-åringen er urtreig til å komme seg opp om morgenen da.... Der er snart-5-åringen et funn, som spretter opp av senga med et strålende fjes og synger og traller, mens søstera roper "Vær stille!!!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å irritere meg ovet dette. Tenåringsgutt nr. 3 i huset gjør akkurat som storebrødrene sine og sover helst til 15 i helgene. Med eldstemann brukte jeg masse energi på å mase og bli sur fordi han ikke sto opp. Med nr. 2 holdt jeg på en stund til jeg ikke gadd å mase mer og nr.3 får sove helt i fred :)

Dette er jo bare en fase i unge (gutters?) liv og går tross alt over...

:-)

Det er jo akkurat det de eldste i søskenflokken alltid påstår - at foreldrene var mye strengere med dem, men ga seg når de yngre søsknene kom i tilsvarende situasjoner.

Greit med noen som innrømmer det... (ikke tolk meg som om jeg synes dette er veldig kritikkverdig, det er bare litt artig å se det svart på hvitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Det er jo akkurat det de eldste i søskenflokken alltid påstår - at foreldrene var mye strengere med dem, men ga seg når de yngre søsknene kom i tilsvarende situasjoner.

Greit med noen som innrømmer det... (ikke tolk meg som om jeg synes dette er veldig kritikkverdig, det er bare litt artig å se det svart på hvitt).

Hehe - ja, akkurat dette har jeg ingen problemer med å innrømme!

Eldstemann er vel alltid en prøvekanin som oppdraes med prinsippfasthet (en prinsippfasthet som en bare må konstatere etterhvert ikke er gjennomførbar på flere enn prøvekaninen!)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Det er jo akkurat det de eldste i søskenflokken alltid påstår - at foreldrene var mye strengere med dem, men ga seg når de yngre søsknene kom i tilsvarende situasjoner.

Greit med noen som innrømmer det... (ikke tolk meg som om jeg synes dette er veldig kritikkverdig, det er bare litt artig å se det svart på hvitt).

Det er nok ofte slik - og så blir det jo automatisk slik ang nye elementer som kommer inn - f.eks. var jo min yngste mindre enn min eldste da de fikk mobiltelefon. Nettopp fordi dette var i den perioden hvor det endret seg hvor vanlig det var at alle 10-12-åringer hadde mobil.

Eldstemann bruker selvsagt likevel dette for å si hvor bortskjemt minstemann er ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...