Gå til innhold

Får tenåringene lov til å sove hvor lenge de vil


Gjest Normal oppførsel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    11

  • morsan

    10

  • laban

    6

  • mariaflyfly

    4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg har en 5 år gammel tålelur som overhodet ikke har NOEN forståelse av hva begrepet "innestemme" er. Hun vurderes utleid. Billig. Stå opp tidlig er hun ganske god på også.

LOL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at du avslår dette sjenerøse tilbudet. ;)

Det er en grunn til at jeg ikke vil ha bikkje også :-) Nå når ungene ikke vekker meg lenger, så skal jeg ihverfall aldri ha bikkje som vekker meg om morgenen.

Det er ikke bare datteren min som er B-menneske, skjønner du:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

Min 17-åring står opp mellom 12-14 i helger. Jeg var slik selv som ungdom. Han har dessuten alltid vært et b-menneske som tvinger seg opp om morgenen.

Jeg leste en artikkel om dette på nettet for en tid tilbake. Ungdom har større behov for søvn enn mindre barn (antall timer), biologisk styrt er også en forsinket søvnfase i nettopp denne alderen (antagelig pga pubertet). Det avtar/forsvinner visstnok rundt 20-års alder hvis det er noen trøst :)

Men jeg synes at første måltid kl 18.30 er drøyt da. Det finnes en mellomting mellom early morning og kveld ;)

Ja, om de enda hadde stått opp og spist litt "fokost" for så å forsvinne på rommet hadde vært mye bedre:-)

Stakkars jente som skulle overnatte hos oss for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om de enda hadde stått opp og spist litt "fokost" for så å forsvinne på rommet hadde vært mye bedre:-)

Stakkars jente som skulle overnatte hos oss for første gang.

Hvis hun er veldig forelsket synes hun sikkert det var helt greit:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

Før jeg leste innlegget ditt, trodde jeg dette skulle være et klagemål over tenåringer som sover til kl 13-14, men å sove helt til kl 18 synes jeg var veldig drøyt, ja.

Men fåglarna må vite hva jeg selv eventuelt kommer til å gjøre når jeg får tenåring.... Håper ikke han sover sååå lenge, da.

Neida, ikke snakk om 13-14 her i gården.

Men vi setter nok en regel her neste gang de skal overnatte.

De sov til 16 på lørdag og 18 på søndag. Gjorde absolutt ingenting fra de kom fredag kveld til de dro søndag kveld.

Tenkte vi skulle foreslå at vi f.eks. skulle kjøre go-cart eller klatre neste gang de er her. Da MÅ de stå opp + at de får brukt kroppen litt. Det trenger de begge to:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, ikke snakk om 13-14 her i gården.

Men vi setter nok en regel her neste gang de skal overnatte.

De sov til 16 på lørdag og 18 på søndag. Gjorde absolutt ingenting fra de kom fredag kveld til de dro søndag kveld.

Tenkte vi skulle foreslå at vi f.eks. skulle kjøre go-cart eller klatre neste gang de er her. Da MÅ de stå opp + at de får brukt kroppen litt. Det trenger de begge to:-)

''Gjorde absolutt ingenting fra de kom fredag kveld til de dro søndag kveld.''

*Humer* Joda, det gjorde de nok. ;o) De sov ikke hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gjorde absolutt ingenting fra de kom fredag kveld til de dro søndag kveld.''

*Humer* Joda, det gjorde de nok. ;o) De sov ikke hele tiden...

*knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke snakk om 13-14 her i gården.

Men vi setter nok en regel her neste gang de skal overnatte.

De sov til 16 på lørdag og 18 på søndag. Gjorde absolutt ingenting fra de kom fredag kveld til de dro søndag kveld.

Tenkte vi skulle foreslå at vi f.eks. skulle kjøre go-cart eller klatre neste gang de er her. Da MÅ de stå opp + at de får brukt kroppen litt. Det trenger de begge to:-)

''...at de får brukt kroppen litt. Det trenger de begge to''

Du skal ikke se bort fra at de gjorde akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

''...at de får brukt kroppen litt. Det trenger de begge to''

Du skal ikke se bort fra at de gjorde akkurat det.

Det får vi jo håpe:-) Men å komme seg ut av rommet litt hadde nok vært OK det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

''Gjorde absolutt ingenting fra de kom fredag kveld til de dro søndag kveld.''

*Humer* Joda, det gjorde de nok. ;o) De sov ikke hele tiden...

Jeg er ikke dum, så det forstår jo jeg også:-)

Men litt mer hadde vært OK. Og med tanke på at de ikke dusja fra de kom på fredag til de sto opp på søndag så kan det vel ikke ha vært SÅÅÅÅ mye aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får vi jo håpe:-) Men å komme seg ut av rommet litt hadde nok vært OK det også:-)

Hvis det var første gangen hun overnattet har de kanskje ikke vært kjærester så lenge? Da er det nok andre aktiviteter enn go-cart som er interessante den første tiden. ;o)

Men jeg er enig med deg altså - å "sove" bort absolutt hele helgen på den måten hører ingensteds hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får vi jo håpe:-) Men å komme seg ut av rommet litt hadde nok vært OK det også:-)

Joda, jeg er ikke uenig i det. Måtte bare henge meg opp i formuleringen :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun er veldig forelsket synes hun sikkert det var helt greit:-)

Jeg tror jeg ville vært dødsflau over at kjæresten bare sov hele dagen mens jeg var hos hans foreldre, og jeg ville også synes det var uvehagelig om jeg skulle bli "overlatt alene" med svigers i så ung alder og såpass tidlig i forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville vært dødsflau over at kjæresten bare sov hele dagen mens jeg var hos hans foreldre, og jeg ville også synes det var uvehagelig om jeg skulle bli "overlatt alene" med svigers i så ung alder og såpass tidlig i forholdet.

Ja, du sier noe der. Tenkte jeg ikke på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normal oppførsel?

Hvis det var første gangen hun overnattet har de kanskje ikke vært kjærester så lenge? Da er det nok andre aktiviteter enn go-cart som er interessante den første tiden. ;o)

Men jeg er enig med deg altså - å "sove" bort absolutt hele helgen på den måten hører ingensteds hjemme.

De har vært sammen noen mnd. Jenta bor nesten hos denne gutten, og han har overnattet noen ganger hos henne.

Men gutten er sjeldent hos sin far (altså oss), så det er første gang de sover her.

Bare for ordens skyld må jeg jo også si at jeg synes dette er koselig. Han har ikke hatt det så lett, og jeg tror dette er godt for han.

Så jeg tror de får nok tid til å være alene selv om vi skulle ta dem med ut en tur:-)

Men det er litt splittet her. Noen mener: ikke bry dere, mens de fleste (?) synes det er litt drøyt å sove absolutt hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vært sammen noen mnd. Jenta bor nesten hos denne gutten, og han har overnattet noen ganger hos henne.

Men gutten er sjeldent hos sin far (altså oss), så det er første gang de sover her.

Bare for ordens skyld må jeg jo også si at jeg synes dette er koselig. Han har ikke hatt det så lett, og jeg tror dette er godt for han.

Så jeg tror de får nok tid til å være alene selv om vi skulle ta dem med ut en tur:-)

Men det er litt splittet her. Noen mener: ikke bry dere, mens de fleste (?) synes det er litt drøyt å sove absolutt hele dagen.

Mitt poeng er at man godt kan mene at det er drøyt å sove hele dagen, men det er ikke dermed gitt at dette er noe man skal blande seg inn i. Det går an å snakke om det ved en senere anledning, og påpeke at han kanskje går glipp av en del ved å sove bort hele søndagen, men som atteåring mener jeg det er opplagt at han må få velge dette selv.

Det er forøvrig mange som sover mye i helgene en periode i ungdomsårene, men jeg kjenner ingen som har fortsatt med det i noen stor utstrekning som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at de sov hele dagen? ;-)

Hvis tenåringene ikke er ute av dyna tidligere, vekker jeg dem klokka 13. Ved et par anledninger har jeg ventet til 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit at foreldre (og steforeldre) mener at man bør bruke en søndag til noe annet enn å sove. Samtidig så lurer jeg på om ikke det er enkelte ting unge mennesker bør få avgjøre selv, i hvertfall så lenge det ikke er snakk om å sove bort alle helger i lengre tid.

Jeg hadde ikke funnet meg i å bli overstyrt mht døgnrytme i helgene da jeg var 18. Unntaket var selvfølgelig dersom jeg hadde lovt å gjøre noe enten for eller sammen med familien.

Hvis de hadde kommet seg opp for egen maskin i ukedagene, så hadde jeg neppe blandet meg stort, jeg heller. Men all den tid jeg har den sure jobben å få dem opp kl 6.45 på mandag, så får de vær så god finne seg i det - overstyring eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hadde jeg hatt barn på 17-18 som hadde kjæreste på besøk, ville jeg ikke nødvendigvis tenkt at de sov fordi de tilbragte dagen i sengen! ;P.

Sånn generelt tror jeg ikke jeg ville klart å la være å irritere meg om sønnene mine tilbragte det meste av lørdagen og søndagen i sengen. Jeg ville tenkt at de gikk glipp av sunne ting som frisk luft, dagslys og oppbyggelige aktiviteter :P (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...