Gå til innhold

Lurer seg til sykt barn dager


avidi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tiliti

    9

  • Elis31

    7

  • morsan

    6

  • PieLill

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest billala

Dette overrasker meg ikke i det hele tatt. Egenmelding burde avskaffes. Sykemelding fra første fraværsdag pga egen eller barns sykdom ville virkelig få ned sykefraværet her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette overrasker meg ikke i det hele tatt. Egenmelding burde avskaffes. Sykemelding fra første fraværsdag pga egen eller barns sykdom ville virkelig få ned sykefraværet her til lands.

Jeg tror det hadde vært effektivt å droppe full sykelønn.... Nå lønner det seg jo å være hjemme! Du slipper utgifter på å reise til og fra jobben f.eks, så man tjener jo faktisk på å ikke dra. Tror en reduksjon i sykepengene, kanskje bare til 80-90% fra første dag hadde gjort underverker jeg. Det rammer dessverre alle ærlige med god arbeidsmoral, men blir kanskje et spark til de som ikke har det om å komme seg raskere tilbake i jobb. Sykelønnsordningen er altfor god, og samfunnet har ikke råd til å bære denne utgiften på sikt. Tiden med gode tilrettelegginger må snart være over, nå er det på tide med straff..... dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dette overrasker meg ikke i det hele tatt. Egenmelding burde avskaffes. Sykemelding fra første fraværsdag pga egen eller barns sykdom ville virkelig få ned sykefraværet her til lands.

''Egenmelding burde avskaffes. Sykemelding fra første fraværsdag pga egen eller barns sykdom ville virkelig få ned sykefraværet her til lands.''

Nei, dette har jeg ingen tro på. Det som må til er en skikkelig holdningsendring, få folk til å føle ansvar for å møte på jobb om mulig. Løsningen er ikke å lempe ansvaret for diagnose ved lettere sykdom over på legene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda, jeg kjenner til konkrete tilfeller der mor har brukt sykt-barn dager for å være hjemme og slappe av og hvor barnet har vært i barnehage/skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billala

''Egenmelding burde avskaffes. Sykemelding fra første fraværsdag pga egen eller barns sykdom ville virkelig få ned sykefraværet her til lands.''

Nei, dette har jeg ingen tro på. Det som må til er en skikkelig holdningsendring, få folk til å føle ansvar for å møte på jobb om mulig. Løsningen er ikke å lempe ansvaret for diagnose ved lettere sykdom over på legene.

''Nei, dette har jeg ingen tro på. Det som må til er en skikkelig holdningsendring, få folk til å føle ansvar for å møte på jobb om mulig. Løsningen er ikke å lempe ansvaret for diagnose ved lettere sykdom over på legene.''

Vel, vi er svært uenige. Jeg tror avskaffelse av egenmelding er det rette. Da vil disse slabbedaskene komme seg på arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest billala

Jeg tror det hadde vært effektivt å droppe full sykelønn.... Nå lønner det seg jo å være hjemme! Du slipper utgifter på å reise til og fra jobben f.eks, så man tjener jo faktisk på å ikke dra. Tror en reduksjon i sykepengene, kanskje bare til 80-90% fra første dag hadde gjort underverker jeg. Det rammer dessverre alle ærlige med god arbeidsmoral, men blir kanskje et spark til de som ikke har det om å komme seg raskere tilbake i jobb. Sykelønnsordningen er altfor god, og samfunnet har ikke råd til å bære denne utgiften på sikt. Tiden med gode tilrettelegginger må snart være over, nå er det på tide med straff..... dessverre.

Jeg er ikke enig med deg om å starte der, nettopp fordi dette vil ramme de som faktisk er syke. Man kan starte med å fjerne muligheten for egenmelding og jeg er overbevist om at vi vil se en drastisk nedgang i kortidssykefraværet her til lands. Så får man se om dette er nok før man griper inn i hele sykelønnsordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er folk med slike holdninger som gjør at jeg aldri ringer sjefen og sier jeg er sjuk. Drar heller på jobb syk enn å være nervøs for å bli mistrodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette overrasker meg ikke i det hele tatt. Egenmelding burde avskaffes. Sykemelding fra første fraværsdag pga egen eller barns sykdom ville virkelig få ned sykefraværet her til lands.

Det ville blitt en stor belastning for fastlegene. Mange steder må man allerede vente lenge for å få legetime. Er det riktig bruk av ressurser hvis legene skal fylle ut sykemeldingsskjemaer for folk som ikke trenger legebehandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda, jeg kjenner til konkrete tilfeller der mor har brukt sykt-barn dager for å være hjemme og slappe av og hvor barnet har vært i barnehage/skole.

Da ville det nesten vært "ærligere" å bruke egenmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det er mulig at jeg ikke følger helt med i timen lenger.''

Jeg begynte i fast arbeid i -86. "Allerede" da var det folk på arbeidsplassen min som passet på å ta ut de syktbarn-dagene de mente de hadde "rett" til å ta i løpet av året - selvom barnet var friskt. Alle visste at det var slik det var, men det er jo ingen måte å motbevise en melding om sykt barn på.

Uærlige folk uten arbeidsmoral har nok eksistert i all evighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette overrasker meg ikke i det hele tatt. Egenmelding burde avskaffes. Sykemelding fra første fraværsdag pga egen eller barns sykdom ville virkelig få ned sykefraværet her til lands.

Det er jeg enig i, men da måtte man nesten ha flerdobla antallet leger rundt omkring... Blir jo helt håpløst for legene å jobbe når de må ta seg av hver den minste lille sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sletts ikke uvanlig. Jeg vet om flere på arbeidsplassen min som har brukt sykt barn dagene sine til noe annet enn et faktisk sykt barn. Meget spesielt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trygdesnyter

Dette er ikke nødvendigvis overraskende, men jeg er mer overrasket over at det finnes ingen på dol som har benyttet seg av slikt. Ifølge undersøkelsen er det så stort antall at det er nærmest umulig at ingen slike befinner seg på dol.

Det viser at ikke bare er dolkvinner perfekte mødre, husmødre, elskerinner osv., de er også perfekte samfunnsborgere. Altså de er kremen av samfunnet og skikkelige kjerringemner:-)

Jeg har voksne barn og husker at da jeg hadde en fjortenåring som jeg ikke ville ha alene hjemme så skrev jeg sykedag på niåring. Husker også at jeg var så utslitt i den tiden at jeg tok en sykedag på niåringen og i begge tilfellene var hun på skolen. Det ble aldri sjekket og var ikke lovlig. Jeg lever godt med samvittigheten min.

For å berolige dere så er barna voksne, og jeg jobber selvstendig og har ingen sykerettigheter. Betaler selv de dagene jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke nødvendigvis overraskende, men jeg er mer overrasket over at det finnes ingen på dol som har benyttet seg av slikt. Ifølge undersøkelsen er det så stort antall at det er nærmest umulig at ingen slike befinner seg på dol.

Det viser at ikke bare er dolkvinner perfekte mødre, husmødre, elskerinner osv., de er også perfekte samfunnsborgere. Altså de er kremen av samfunnet og skikkelige kjerringemner:-)

Jeg har voksne barn og husker at da jeg hadde en fjortenåring som jeg ikke ville ha alene hjemme så skrev jeg sykedag på niåring. Husker også at jeg var så utslitt i den tiden at jeg tok en sykedag på niåringen og i begge tilfellene var hun på skolen. Det ble aldri sjekket og var ikke lovlig. Jeg lever godt med samvittigheten min.

For å berolige dere så er barna voksne, og jeg jobber selvstendig og har ingen sykerettigheter. Betaler selv de dagene jeg er hjemme.

''Det viser at ikke bare er dolkvinner perfekte mødre, husmødre, elskerinner osv., de er også perfekte samfunnsborgere. Altså de er kremen av samfunnet og skikkelige kjerringemner:-)''

He he, det er ikke det det viser, skjønner du. Det at dolkvinnene fremstår slik du beskriver ovenfor her viser bare at enhver kan ha et så perfekt liv en bare ønsker,- så lenge det er på nett!

Virkeligheten er nok en ganske annen på alle punkter, ser du. Men på nett kan man selvsagt fremstå slik en ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billala

Det er jeg enig i, men da måtte man nesten ha flerdobla antallet leger rundt omkring... Blir jo helt håpløst for legene å jobbe når de må ta seg av hver den minste lille sykdom...

''Hver den minste sykdom'' burde kanskje ikke være grunnlag for å være hjemme fra jobb? Jeg tror at mange ville strekke seg litt lengre enn de gjør i dag i forhold til å komme seg på arbeid ved nettopp som du sier "småtteri" som feiler dem hvis egenmeldingen avskaffes. Dessuten ville disse som er hjemme når de ikke er syke eller har ikke-syke barn faktisk ikke oppsøke lege, men gå på jobb. Kanskje det ikke blir det store rushet på legekontorene rundt omkring?

Men jeg synes ikke at en ordning som til de grader misbrukes bør beholdes. Så får man ta de utfordringene som følger, når man ser hva de består i. Flere leger er det allerede et behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

''Egenmelding burde avskaffes. Sykemelding fra første fraværsdag pga egen eller barns sykdom ville virkelig få ned sykefraværet her til lands.''

Nei, dette har jeg ingen tro på. Det som må til er en skikkelig holdningsendring, få folk til å føle ansvar for å møte på jobb om mulig. Løsningen er ikke å lempe ansvaret for diagnose ved lettere sykdom over på legene.

''Det som må til er en skikkelig holdningsendring, få folk til å føle ansvar for å møte på jobb om mulig''

Det kommer til å mislykkes. Fjerning av egenmelding og innføring av 3 karensdager er det eneste som kommer til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billala

Det ville blitt en stor belastning for fastlegene. Mange steder må man allerede vente lenge for å få legetime. Er det riktig bruk av ressurser hvis legene skal fylle ut sykemeldingsskjemaer for folk som ikke trenger legebehandling?

''Det ville blitt en stor belastning for fastlegene.''

Jeg synes ikke vi kan bruke dette som et argument for ikke å ta tak i noe som burde tas tak i. En endring må til, sykefraværet i dette landet koster alt for mye. Og endringer vil komme det er jeg sikker på. Og endringene kommer ikke til å ramme bare de som misbruker denne ordningen, men alle. Derfor ser jeg på avskaffelse av egenmelding som en start, for å se hvordan det vil påvirke kortidssykefraværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...