Gå til innhold

Lurer seg til sykt barn dager


avidi

Anbefalte innlegg

Ja, og på den måten ville flere ordenlig syke gå på jobb, og smitte en hel haug andre folk. Selv er jeg svært lite borte fra jobb, og har flere ganger gått på jobb selv om jeg er i dårlig form. Men som regel går det seg til i løpet av et par timer. Men har jeg ligget halve natta med spysjuken og diare f.eks. går jeg ikke på jobb dagen etter, som en levende smittebombe. Jeg tror faktisk ikke der er så mange som lurer seg til ekstra syke barn dager. Men det er jo noen som alltid kommer til å snylte på ethvert system. Men det blir jo ikke bedre ved å straffe alle andre. Og strammer man inn et sted, vil man alltids finne et annet smutthull et annet sted.

Absolutt og fullstendig enig med deg. Endringer her vil gi utfordringer på andre måter. Og noen vil alltid utnytte systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tiliti

    9

  • Elis31

    7

  • morsan

    6

  • PieLill

    6

Mest aktive i denne tråden

''Hver den minste sykdom'' burde kanskje ikke være grunnlag for å være hjemme fra jobb? Jeg tror at mange ville strekke seg litt lengre enn de gjør i dag i forhold til å komme seg på arbeid ved nettopp som du sier "småtteri" som feiler dem hvis egenmeldingen avskaffes. Dessuten ville disse som er hjemme når de ikke er syke eller har ikke-syke barn faktisk ikke oppsøke lege, men gå på jobb. Kanskje det ikke blir det store rushet på legekontorene rundt omkring?

Men jeg synes ikke at en ordning som til de grader misbrukes bør beholdes. Så får man ta de utfordringene som følger, når man ser hva de består i. Flere leger er det allerede et behov for.

Nå snakker jeg om oss som har små barn her. Har jeg 38 i feber og ellers er i okei form så ville jeg antagelig dratt på jobb, men jeg kan ikke sende min "friske" datter med 38 i feber til barnehagen. Jeg kan heller ikke sende henne i barnehagen dersom hun har skikkelig diare men ellers er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har spurt kollegaer om de kan bytte vakter fordi de skal på hyttetur, jubileum, osv osv. Ingen kan bytte, så da ringer de samme dag og har "sykt barn". Og de har da spurt kollegaene om de kan bytte flere uker i forveien. Småflaut.

Jeg skjønner ikke at de tør... Kan jo begynne å lure på om de i det hele tatt tenker.. *himle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra talt! Helt enig med deg.

Jeg har forresten mer enn én gang ergret meg over folk som sender halvsjuke barn i barnehagen, eller kommer halvsjuke på jobb selv, og som attpåtil skryter av det. "Se så tøff jeg er som går på jobb selv om jeg er syk" ...og risikerer dermed å smitte halve kontoret...

''Jeg har forresten mer enn én gang ergret meg over folk som sender halvsjuke barn i barnehagen, eller kommer halvsjuke på jobb selv, og som attpåtil skryter av det. "Se så tøff jeg er som går på jobb selv om jeg er syk" ...og risikerer dermed å smitte halve kontoret...''

Vel talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billala

Ja, og på den måten ville flere ordenlig syke gå på jobb, og smitte en hel haug andre folk. Selv er jeg svært lite borte fra jobb, og har flere ganger gått på jobb selv om jeg er i dårlig form. Men som regel går det seg til i løpet av et par timer. Men har jeg ligget halve natta med spysjuken og diare f.eks. går jeg ikke på jobb dagen etter, som en levende smittebombe. Jeg tror faktisk ikke der er så mange som lurer seg til ekstra syke barn dager. Men det er jo noen som alltid kommer til å snylte på ethvert system. Men det blir jo ikke bedre ved å straffe alle andre. Og strammer man inn et sted, vil man alltids finne et annet smutthull et annet sted.

Man straffer vel ingen ved å kreve sykemelding ved sykefravær? Jeg forstår ikke denne tankegangen i det hele tatt. Jeg tror mange misbruker dagens ordning med egenmelding, det gjelder ikke kun de som lyver på seg syke barn. Det er antagelig bare en liten prosentandel av de som misbruker den. Jeg mener uansett argumenter i hytt og pine at denne ordningen er for lett å misbruke og den burde avskaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest billala

Nå snakker jeg om oss som har små barn her. Har jeg 38 i feber og ellers er i okei form så ville jeg antagelig dratt på jobb, men jeg kan ikke sende min "friske" datter med 38 i feber til barnehagen. Jeg kan heller ikke sende henne i barnehagen dersom hun har skikkelig diare men ellers er frisk.

Jeg snakker sak og mener egenmeldingsordningen bør avskaffes. Jeg ser at det finnes mange gode argumenter for at den burde bestå, men dessverre får man ikke bukt med misbruket. Og det misbruket strekker seg langt utover de som evnt er hjemme med barn som ikke er syke. Den gjør det rett og slett for enkelt å være hjemme fra jobb for de som ønsker å la det være enkelte dager av ulike grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker sak og mener egenmeldingsordningen bør avskaffes. Jeg ser at det finnes mange gode argumenter for at den burde bestå, men dessverre får man ikke bukt med misbruket. Og det misbruket strekker seg langt utover de som evnt er hjemme med barn som ikke er syke. Den gjør det rett og slett for enkelt å være hjemme fra jobb for de som ønsker å la det være enkelte dager av ulike grunner.

Jeg er slett ikke uenig med deg, men de fleste som har små barn som iblant er syke, skjønner at dette ikke vil fungere i praksis. Den ene grunnen er, som før sagt, at vi har altfor få leger. Den andre grunnen er at barn ikke alltid har feber når de faktisk har nedsatt allmenntilstand. Jeg tror også at mange leger vil sykemelde uten egentlig å sjekke pasienten veldig nøye - og det skjer jo fortsatt dessverre slik situasjonen er idag også.

Det er mulig det er ulike holdninger rundt omkring, men selv erfarer jeg at folk prøver så godt de kan å unngå å være borte fra jobb. I min jobb er det slik at dersom jeg er borte en dag, så må jeg uansett ta det igjen når jeg er tilbake. Hjemmedager medfører derfor ekstra mye stress i etterkant. Slik tror jeg det er for svært mange arbeidstakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billala

Tja,..

En magesjau er som regel over på mindre enn tre dager. Drar man ned på legekontoret, kan man smitte mange der. Personalet må vaske å styre for å minske smitterisikoen.

Det er ikke sikkert det ville blitt så mye bedre..

mvh

Det er ikke vanskeligere enn å gi anbefalinger slik man har gjort ved svineinfluensa for å løse problemer av den art du nevner her. Enkle tiltak kan iverksettes for å få dette til å fungere, men det er klart det krever at man klarer å tenke litt nytt. Se løsninger og ikke bare problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskeligere enn å gi anbefalinger slik man har gjort ved svineinfluensa for å løse problemer av den art du nevner her. Enkle tiltak kan iverksettes for å få dette til å fungere, men det er klart det krever at man klarer å tenke litt nytt. Se løsninger og ikke bare problemer.

Tja, skal man vurdere noe må man vel se på både fordeler og ulemper.

Jeg mener altså at summen av ulemper blir større enn fordelene ved å helt avskaffe egenmeldingsordningen. Det er du uenig i.

I Sverige har de 90% lønn de tre første dagene. Et alternativ til null lønn eller ingen egenmelding. Lønnsreduksjon de tre første dagene bør ledsages av fritaksordninger for personer med kroniske sykdommer eller lidelser som kan føre til hyppig korttidsfravær. F.eks. migrenepasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra talt! Helt enig med deg.

Jeg har forresten mer enn én gang ergret meg over folk som sender halvsjuke barn i barnehagen, eller kommer halvsjuke på jobb selv, og som attpåtil skryter av det. "Se så tøff jeg er som går på jobb selv om jeg er syk" ...og risikerer dermed å smitte halve kontoret...

Særlig om de kommer med magesjau.

Ren sabotasje.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal man vurdere noe må man vel se på både fordeler og ulemper.

Jeg mener altså at summen av ulemper blir større enn fordelene ved å helt avskaffe egenmeldingsordningen. Det er du uenig i.

I Sverige har de 90% lønn de tre første dagene. Et alternativ til null lønn eller ingen egenmelding. Lønnsreduksjon de tre første dagene bør ledsages av fritaksordninger for personer med kroniske sykdommer eller lidelser som kan føre til hyppig korttidsfravær. F.eks. migrenepasienter.

Det synes jeg høres ut som en bedre løsning. Samtidig tenker jeg med gru på oss da vi fikk eldstejenta. Hun var syk sånn ca annenhver uke hele vinteren det første barnehageåret. Vi ville nok klart en slik ordning (90% lønn) økonomisk, men det er helt sikkert noen som ikke har økonomi til dette...

En fryktelig vanskelig og omfattende sak man egentlig kan diskutere til det uendelige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke nødvendigvis overraskende, men jeg er mer overrasket over at det finnes ingen på dol som har benyttet seg av slikt. Ifølge undersøkelsen er det så stort antall at det er nærmest umulig at ingen slike befinner seg på dol.

Det viser at ikke bare er dolkvinner perfekte mødre, husmødre, elskerinner osv., de er også perfekte samfunnsborgere. Altså de er kremen av samfunnet og skikkelige kjerringemner:-)

Jeg har voksne barn og husker at da jeg hadde en fjortenåring som jeg ikke ville ha alene hjemme så skrev jeg sykedag på niåring. Husker også at jeg var så utslitt i den tiden at jeg tok en sykedag på niåringen og i begge tilfellene var hun på skolen. Det ble aldri sjekket og var ikke lovlig. Jeg lever godt med samvittigheten min.

For å berolige dere så er barna voksne, og jeg jobber selvstendig og har ingen sykerettigheter. Betaler selv de dagene jeg er hjemme.

Det er jo heller ikke alle dolerne som har svart i denne tråden her ;)

(og med det mener jeg selvsagt ikke at alle som ikke har svart er trygdesnyltere ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjuk bikkje

Dette er ikke nødvendigvis overraskende, men jeg er mer overrasket over at det finnes ingen på dol som har benyttet seg av slikt. Ifølge undersøkelsen er det så stort antall at det er nærmest umulig at ingen slike befinner seg på dol.

Det viser at ikke bare er dolkvinner perfekte mødre, husmødre, elskerinner osv., de er også perfekte samfunnsborgere. Altså de er kremen av samfunnet og skikkelige kjerringemner:-)

Jeg har voksne barn og husker at da jeg hadde en fjortenåring som jeg ikke ville ha alene hjemme så skrev jeg sykedag på niåring. Husker også at jeg var så utslitt i den tiden at jeg tok en sykedag på niåringen og i begge tilfellene var hun på skolen. Det ble aldri sjekket og var ikke lovlig. Jeg lever godt med samvittigheten min.

For å berolige dere så er barna voksne, og jeg jobber selvstendig og har ingen sykerettigheter. Betaler selv de dagene jeg er hjemme.

Jeg kan innrømme å ha sagt at jeg var syk en gang som bikkja hadde magasjau og ikke kunne være alene hjemme. Jeg hadde ikke fått fri uten lønn selv om hunden har magasjau men hvis den hadde vært alene hjemme ville huset vært nedgriset. Men jeg er ellers svært skjeldent borte og har aldri gjort det igjen. Ikke godt for samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Oi, så flaut! At de ikke skjønner sat de blir "avslørt" - om ikke av sjefen så av kollegene.

Det er de samme det gjelder hver gang. Både med sykt barn, og andre ting så de kan ikke tenke særlig langt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billala

Jeg er slett ikke uenig med deg, men de fleste som har små barn som iblant er syke, skjønner at dette ikke vil fungere i praksis. Den ene grunnen er, som før sagt, at vi har altfor få leger. Den andre grunnen er at barn ikke alltid har feber når de faktisk har nedsatt allmenntilstand. Jeg tror også at mange leger vil sykemelde uten egentlig å sjekke pasienten veldig nøye - og det skjer jo fortsatt dessverre slik situasjonen er idag også.

Det er mulig det er ulike holdninger rundt omkring, men selv erfarer jeg at folk prøver så godt de kan å unngå å være borte fra jobb. I min jobb er det slik at dersom jeg er borte en dag, så må jeg uansett ta det igjen når jeg er tilbake. Hjemmedager medfører derfor ekstra mye stress i etterkant. Slik tror jeg det er for svært mange arbeidstakere.

''Jeg er slett ikke uenig med deg, men de fleste som har små barn som iblant er syke, skjønner at dette ikke vil fungere i praksis. Den ene grunnen er, som før sagt, at vi har altfor få leger. Den andre grunnen er at barn ikke alltid har feber når de faktisk har nedsatt allmenntilstand. Jeg tror også at mange leger vil sykemelde uten egentlig å sjekke pasienten veldig nøye - og det skjer jo fortsatt dessverre slik situasjonen er idag også.''

Man må tenke nytt når gode ordninger misbrukes. Jeg sitter ikke med den optimale løsningen på dette problemet. Vi får håpe det finnes en løsning som ikke gjør at alle rammes av nettopp de uvettuge som misbruker egenmeldingsordningen.

''Det er mulig det er ulike holdninger rundt omkring, men selv erfarer jeg at folk prøver så godt de kan å unngå å være borte fra jobb. I min jobb er det slik at dersom jeg er borte en dag, så må jeg uansett ta det igjen når jeg er tilbake. Hjemmedager medfører derfor ekstra mye stress i etterkant. Slik tror jeg det er for svært mange arbeidstakere.''

Det er også svært mange arbeidstakere som ikke må ta igjen noe om de uteblir fra arbeid (andre gjør jobben for dem) og jeg tror nettopp disse arbeidsplassene sliter mest med misbruk av ordningen. Jeg tviler ikke på at mange også er sitt ansvar bevisst i forhold til egenmeldingsordningen og ikke misbruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg skjønner ikke at de tør... Kan jo begynne å lure på om de i det hele tatt tenker.. *himle*

Det tror jeg ikke at de gjør. Ikke veldig langt hvertfall. Det blir jo snakket om, men ikke gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra talt! Helt enig med deg.

Jeg har forresten mer enn én gang ergret meg over folk som sender halvsjuke barn i barnehagen, eller kommer halvsjuke på jobb selv, og som attpåtil skryter av det. "Se så tøff jeg er som går på jobb selv om jeg er syk" ...og risikerer dermed å smitte halve kontoret...

Mesteparten av jobben min er slik. Og det forsterkes av at sjefen sender fellesmail og ber folk "ta hensyn til kolleger og ikke være så mye borte" ved tilfeller av høy fraværsprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billala

Tja, skal man vurdere noe må man vel se på både fordeler og ulemper.

Jeg mener altså at summen av ulemper blir større enn fordelene ved å helt avskaffe egenmeldingsordningen. Det er du uenig i.

I Sverige har de 90% lønn de tre første dagene. Et alternativ til null lønn eller ingen egenmelding. Lønnsreduksjon de tre første dagene bør ledsages av fritaksordninger for personer med kroniske sykdommer eller lidelser som kan føre til hyppig korttidsfravær. F.eks. migrenepasienter.

Nå er jeg midt i underholdende dans her :)

Jeg ser ikke bort i fra at andre løsninger på problemet både finnes og kan prøves ut.

Ha en fortsatt hyggelig kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan innrømme å ha sagt at jeg var syk en gang som bikkja hadde magasjau og ikke kunne være alene hjemme. Jeg hadde ikke fått fri uten lønn selv om hunden har magasjau men hvis den hadde vært alene hjemme ville huset vært nedgriset. Men jeg er ellers svært skjeldent borte og har aldri gjort det igjen. Ikke godt for samvittigheten.

Livet dreier seg jo om mer enn jobb og økonomi.

De fleste burde jo forstå at man ikke forlater et sykt dyr alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...