Gå til innhold

Lurer seg til sykt barn dager


avidi

Anbefalte innlegg

Det er bare forskjellen mellom kvinner og menn;)

;-) det er vel et velkejnt fenomen at kvinner takler multitasking bedre enn menn - OGSÅ når de er syke. ;-)

Men uansett kjønn er det forskjell på hva som er "normal" kroppstemperatur og dermed også hva som er "feber".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tiliti

    9

  • Elis31

    7

  • morsan

    6

  • PieLill

    6

Mest aktive i denne tråden

''Nei, dette har jeg ingen tro på. Det som må til er en skikkelig holdningsendring, få folk til å føle ansvar for å møte på jobb om mulig. Løsningen er ikke å lempe ansvaret for diagnose ved lettere sykdom over på legene.''

Vel, vi er svært uenige. Jeg tror avskaffelse av egenmelding er det rette. Da vil disse slabbedaskene komme seg på arbeid.

Jeg tror at det vil øke langtidssykefraværet. Det er også det legemeldte sykefraværet som er aller størst, og må vel derfor ha de høyeste kostnadene. Jeg tror derfor vi skal prise oss lykkelig for de som bare er syke to dager i året, og heller fokusere på hva vi kan gjøre for at folk ikke blir langtidssykemeldt.

http://www.ssb.no/sykefratot/tab-2009-09-23-28.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''trivsel handler om så mangt ''

Ikke minst det å folk til å fortsette i jobben sin. Det er kostbart å ansette nye folk og deretter lære dem opp. Arbeidsgiveren vil helst ha tilbake noe av sin investering i nyansettelser, ved at folkene ikke slutter for tidlig pga mistrivsel.

Det har du rett i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet dreier seg jo om mer enn jobb og økonomi.

De fleste burde jo forstå at man ikke forlater et sykt dyr alene hjemme.

''De fleste burde jo forstå at man ikke forlater et sykt dyr alene hjemme.''

Det er jeg enig med deg i, men skal man forvente å få lønn for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne tatt en fridag uten lønn denne dagen hvis jeg kunne fått det. Jeg mener ikke at arbeidsgiveren min skal betale meg for å være hjemme med sjuk bikkje.

Beklager, var litt kjapp med å svare deg, jeg leste ikke dette innlegget først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har spurt kollegaer om de kan bytte vakter fordi de skal på hyttetur, jubileum, osv osv. Ingen kan bytte, så da ringer de samme dag og har "sykt barn". Og de har da spurt kollegaene om de kan bytte flere uker i forveien. Småflaut.

Jeg hadde en veldig ekkel opplevelse om omtrent det samme for noen år tilbake. Jeg hadde spurt etter fri (feriedag) for å være med barnehagen på en utflukt, men fikk ikke fri. Det var greit, fordi det var ikke påtvunget at jeg skulle være med, så jeg skulle på jobb jeg...

Om morgenen våknet vi av at snuppa spøy som en gris, det ble ingen utflukt for hennes del og jeg ringte og fortalte at jeg måtte være hjemme med sykt barn. Det var rett og slett ekkelt, jeg regnet med at ingen trodde meg siden jeg tidligere hadde spurt om fri og ikke fått det. Det var nesten så jeg tok bilder av den nedspydde senga for å bevise at hun faktisk var syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trygdesnyter

????

mvh

Jeg mener at dette har aldri plaget meg. Jeg har ingen formening om at dette var så galt at jeg ikke skulle gjort det. Hva hadde jeg da svart i en meningsmåling? Det kommer veldig anpå hvordan spørsmålene hadde blitt stillet.

Jeg synes denne diskusjonen er helt feil fra første innlegg til det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig om de kommer med magesjau.

Ren sabotasje.

mvh

Enig. Jeg får lyst til å drepe når noen kommer med replikker av typen "jeg har nesten ikke sovet, fordi jeg / begge ungene / halve familien kastet opp halve natten" i lunsjen på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg får lyst til å drepe når noen kommer med replikker av typen "jeg har nesten ikke sovet, fordi jeg / begge ungene / halve familien kastet opp halve natten" i lunsjen på jobben.

Enig jeg også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Nå trenger ikke en uttalelse om at man ikke synes noe er veldig alvorlig, bety at man gjør det til stadighet. Blir jeg spurt i en undersøkelse om hva jeg jeg f.eks. synes om å ta kontorrekvisita på jobben til privat bruk, svarer jeg nok at det ikke er så veldig alvorlig. Men det betyr ikke at jeg selv har tatt kilovis der i årenes løp.

Det spesielle med sykt barn-dagene er at de går på kalenderår, altså en helt fast periode som nullstilles ved årsskiftet, i stedet for "siste 12 mnd" el.l. Dermed har man full oversikt mot slutten av året over hva man "vil gå glipp av". Sønnen min, som ellers har vært veldig frisk av seg, var syk i desember tre år på rad, og da fryktet jeg at kollegene trodde jeg "tok ut" noen av de sykedagene vi "hadde igjen" for å gjøre istand til jul.

Jeg ville aldri finne på å gjøre noe sånt, fordi jeg husker den tiden da det ikke fantes slike goder i det hele tatt. Blir en ordning åpenbart misbrukt, er det høy risiko for at den fjernes, og da er vi på vei tilbake til en situasjon der kvinner ikke kan jobbe noe særlig hvis de har barn.

Å la familiene bekoste alle sykt barn-dager selv, tror jeg vil føre til at enda flere barn blir sendt i barnehagen på dager da de burde vært hjemme. Det er mange allerede som må gå i barnehagen fordi foreldrene er "uunnværlige" på jobb den dagen. Dette rammer mange, f.eks. de friske barna de går sammen med.

Godt sagt, som vanlig :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra talt! Helt enig med deg.

Jeg har forresten mer enn én gang ergret meg over folk som sender halvsjuke barn i barnehagen, eller kommer halvsjuke på jobb selv, og som attpåtil skryter av det. "Se så tøff jeg er som går på jobb selv om jeg er syk" ...og risikerer dermed å smitte halve kontoret...

Å jeg er så enig! Nå har ikke jeg barn, men det du sier om syke folk som kommer på jobb og tror dermed de er så tøffe, er jeg veldig enig i. Her om dagen kom en kollega som jeg sitter ved siden av, på jobb. Han nyste kanskje 500 ganger i løpet av dagen og var åpenbart ikke frisk. Sa til og med selv at han nok hadde feber. Vi sitter med ca 1,5 m mellomrom og jeg ble faktisk oppriktig irritert over at han var på jobb. For 3 uker siden var jeg selv sykemeldt en uke med influensa, og jeg var ikke keen på å bli syk igjen. Jeg sa ifra om at han nok ikke burde komme på jobb dagen etter, men da lo han (som om jeg spøkte) og sa at han jo hadde så mye å gjøre, og lot ikke ikke en liten forståelse holde han hjemme. Heldigvis tok han til fornuften og ble hjemme dagen etter, etter at jeg forklarte at det handler også om å ta hensyn til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg hadde en veldig ekkel opplevelse om omtrent det samme for noen år tilbake. Jeg hadde spurt etter fri (feriedag) for å være med barnehagen på en utflukt, men fikk ikke fri. Det var greit, fordi det var ikke påtvunget at jeg skulle være med, så jeg skulle på jobb jeg...

Om morgenen våknet vi av at snuppa spøy som en gris, det ble ingen utflukt for hennes del og jeg ringte og fortalte at jeg måtte være hjemme med sykt barn. Det var rett og slett ekkelt, jeg regnet med at ingen trodde meg siden jeg tidligere hadde spurt om fri og ikke fått det. Det var nesten så jeg tok bilder av den nedspydde senga for å bevise at hun faktisk var syk.

Det er jo kjipt når slikt skjer, og man føler ingen tror deg. Men hva er sjansen for at det skulle skjedd deg flere ganger, og i en helg hvor mest sannsynlig faren til ungene også er hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...