Gå til innhold

Lurer seg til sykt barn dager


avidi

Anbefalte innlegg

Har dårlig samvittighet som det er for de dagene man må gå tidligere fra jobb. Enten det er pga foreldresamtale, påskefrokost, høstsuppe osv. at det ikke kunne falt meg inn å fake syke barn dager.

Selv om denne tiden jobbes inn igjen, blir det jo lagt merke til.

Og da blir det nok ekstra oppmerksomhet rundt det at man har små barn, og jeg ønsker da ikke å ha syke barn "med vilje" liksom..

Vi har heldigvis aldri hatt behov for å ta ut alle syke-barn-dagene våre. Men forstår godt de som må det. Det skal ikke mer til enn vannkopper som smittes i tur og orden blant barna. Det kan fort ta noen uker.

Men tror nok absolutt at de finnes, de som ønsker seg litt ekstra fri og pusher barnet foran seg som en unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tiliti

    9

  • Elis31

    7

  • morsan

    6

  • PieLill

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

''Det som må til er en skikkelig holdningsendring, få folk til å føle ansvar for å møte på jobb om mulig''

Det kommer til å mislykkes. Fjerning av egenmelding og innføring av 3 karensdager er det eneste som kommer til å hjelpe.

Jeg tror det finnes ganske mange som lettere ville ta sykedager når man er i sånn "passe dårlig form" dersom man tenker at man i det minste bekoster det selv.

Jeg liker bedre tanken på å gi ansvar - det oppmuntrer til ansvarlighet. Et godt eksempel er på jobben min - da vi for et par år siden økte antall sykedager til 12, og uten grense for hvordan disse kunne deles opp (kunne evt. tas 12 x 1 dag), sank det totale sykefraværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er spesielt utbredt, men som med alt annet finnes det jo de som vil snyte stat/arbeidsgiver/etc for penger - det være seg trygd, sykedager eller at man sniker biler, alkohol gjennom tollen - eller unndrar skatt.

Generelt sett synes jeg det virker lite gjennomtenkt, hva gjør man litt senere på året når ungen får årets influensa og man plutselig ikke har nok dager igjen?

Hadde ikke falt meg inn å fake sykt barn, har sjukt dårlig samvittighet for de gangene jeg er hjemme med sykdom i huset - det være seg meg selv eller vesla. Tenker på mine kolleger som får det mye hardere når jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes ganske mange som lettere ville ta sykedager når man er i sånn "passe dårlig form" dersom man tenker at man i det minste bekoster det selv.

Jeg liker bedre tanken på å gi ansvar - det oppmuntrer til ansvarlighet. Et godt eksempel er på jobben min - da vi for et par år siden økte antall sykedager til 12, og uten grense for hvordan disse kunne deles opp (kunne evt. tas 12 x 1 dag), sank det totale sykefraværet.

Jeg tror du har rett, når man føler at man bekoster det selv blir det enda større sansynlighet for at man er borte. De aller fleste(?) i full jobb har en økonomi som tillater dette.

I tillegg må man ta med i betraktning at det kanskje er denne ene dagen i ny og ne som forhindrer at denne arbeidstakeren forsvinner ut i langtidssykemelding på grunn av utbrenthet eller fysiske slitasjeproblemer.

Man vet alt for lite om årsak/virkning og hvordan arbeidslivet i dag virker på den enkelte, og de forskningsrapporter som foreligger på områdene trygd og samfunn blir i stor grad sett bort fra av "populærpolitikerne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger ikke en uttalelse om at man ikke synes noe er veldig alvorlig, bety at man gjør det til stadighet. Blir jeg spurt i en undersøkelse om hva jeg jeg f.eks. synes om å ta kontorrekvisita på jobben til privat bruk, svarer jeg nok at det ikke er så veldig alvorlig. Men det betyr ikke at jeg selv har tatt kilovis der i årenes løp.

Det spesielle med sykt barn-dagene er at de går på kalenderår, altså en helt fast periode som nullstilles ved årsskiftet, i stedet for "siste 12 mnd" el.l. Dermed har man full oversikt mot slutten av året over hva man "vil gå glipp av". Sønnen min, som ellers har vært veldig frisk av seg, var syk i desember tre år på rad, og da fryktet jeg at kollegene trodde jeg "tok ut" noen av de sykedagene vi "hadde igjen" for å gjøre istand til jul.

Jeg ville aldri finne på å gjøre noe sånt, fordi jeg husker den tiden da det ikke fantes slike goder i det hele tatt. Blir en ordning åpenbart misbrukt, er det høy risiko for at den fjernes, og da er vi på vei tilbake til en situasjon der kvinner ikke kan jobbe noe særlig hvis de har barn.

Å la familiene bekoste alle sykt barn-dager selv, tror jeg vil føre til at enda flere barn blir sendt i barnehagen på dager da de burde vært hjemme. Det er mange allerede som må gå i barnehagen fordi foreldrene er "uunnværlige" på jobb den dagen. Dette rammer mange, f.eks. de friske barna de går sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest billala

Tviler på at det er spesielt utbredt, men som med alt annet finnes det jo de som vil snyte stat/arbeidsgiver/etc for penger - det være seg trygd, sykedager eller at man sniker biler, alkohol gjennom tollen - eller unndrar skatt.

Generelt sett synes jeg det virker lite gjennomtenkt, hva gjør man litt senere på året når ungen får årets influensa og man plutselig ikke har nok dager igjen?

Hadde ikke falt meg inn å fake sykt barn, har sjukt dårlig samvittighet for de gangene jeg er hjemme med sykdom i huset - det være seg meg selv eller vesla. Tenker på mine kolleger som får det mye hardere når jeg er borte.

''hva gjør man litt senere på året når ungen får årets influensa og man plutselig ikke har nok dager igjen?''

Da sørger man for sykemelding ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, dette har jeg ingen tro på. Det som må til er en skikkelig holdningsendring, få folk til å føle ansvar for å møte på jobb om mulig. Løsningen er ikke å lempe ansvaret for diagnose ved lettere sykdom over på legene.''

Vel, vi er svært uenige. Jeg tror avskaffelse av egenmelding er det rette. Da vil disse slabbedaskene komme seg på arbeid.

Jeg har vært sykemeldt 1 gang i mitt yrkesaktive liv og da var det aldri noen lege som sjekket meg opp.

Jeg møtte opp og fikk utlevert en ferdig underskrevet sykemelding av legesekretæren.

Ved krav om sykemelding for alle virussykdommer med feber etc vil nok dette bli enda mer utbredt - og kontrollen dertil mindre fordi legene får for mye å gjøre.

Dersom man skal kontrollere dette bra nok er sjansen stor for at det vil bli samfunnsøkonomisk ulønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billala

Jeg har vært sykemeldt 1 gang i mitt yrkesaktive liv og da var det aldri noen lege som sjekket meg opp.

Jeg møtte opp og fikk utlevert en ferdig underskrevet sykemelding av legesekretæren.

Ved krav om sykemelding for alle virussykdommer med feber etc vil nok dette bli enda mer utbredt - og kontrollen dertil mindre fordi legene får for mye å gjøre.

Dersom man skal kontrollere dette bra nok er sjansen stor for at det vil bli samfunnsøkonomisk ulønnsomt.

''Jeg møtte opp og fikk utlevert en ferdig underskrevet sykemelding av legesekretæren.''

Jeg er av den formening at dette du her beskriver er nok til at flere vil gå på jobb. Og da snakker jeg om de som ikke hverken er syke selv eller har syke barn. Med den ordningen vi har i dag og det eksisterende misbruket vil det komme til at noe må gjøres. Da vil det ikke ramme bare unnasluntrerne, men også de som er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene som kommer fram i undersøkelsen sier ingeting om hvor mange som faktisk bruker "sykt barn"-dager selv om man ikke har en syk unge. De har blitt spurt om alvorlighetgraden av å lyve om sykt barn-dag og det er noe helt annet!

5 av 10 oppfatter dette som "meget alvorlig", og 17 prosent mener denne hvite løgnen ikke er så alvorlig. Det er langt fra det samme som at 17 prosent av de spurte faktisk faker dette - det er viktig å lese slike undersøkelser riktig... I mine øyne er ikke dette "meget" alvorlig i forhold til andre trygdesvindelsaker, MEN, jeg ville personlig ikke ha løyet på meg en sykt barn-dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger ikke en uttalelse om at man ikke synes noe er veldig alvorlig, bety at man gjør det til stadighet. Blir jeg spurt i en undersøkelse om hva jeg jeg f.eks. synes om å ta kontorrekvisita på jobben til privat bruk, svarer jeg nok at det ikke er så veldig alvorlig. Men det betyr ikke at jeg selv har tatt kilovis der i årenes løp.

Det spesielle med sykt barn-dagene er at de går på kalenderår, altså en helt fast periode som nullstilles ved årsskiftet, i stedet for "siste 12 mnd" el.l. Dermed har man full oversikt mot slutten av året over hva man "vil gå glipp av". Sønnen min, som ellers har vært veldig frisk av seg, var syk i desember tre år på rad, og da fryktet jeg at kollegene trodde jeg "tok ut" noen av de sykedagene vi "hadde igjen" for å gjøre istand til jul.

Jeg ville aldri finne på å gjøre noe sånt, fordi jeg husker den tiden da det ikke fantes slike goder i det hele tatt. Blir en ordning åpenbart misbrukt, er det høy risiko for at den fjernes, og da er vi på vei tilbake til en situasjon der kvinner ikke kan jobbe noe særlig hvis de har barn.

Å la familiene bekoste alle sykt barn-dager selv, tror jeg vil føre til at enda flere barn blir sendt i barnehagen på dager da de burde vært hjemme. Det er mange allerede som må gå i barnehagen fordi foreldrene er "uunnværlige" på jobb den dagen. Dette rammer mange, f.eks. de friske barna de går sammen med.

Bra talt! Helt enig med deg.

Jeg har forresten mer enn én gang ergret meg over folk som sender halvsjuke barn i barnehagen, eller kommer halvsjuke på jobb selv, og som attpåtil skryter av det. "Se så tøff jeg er som går på jobb selv om jeg er syk" ...og risikerer dermed å smitte halve kontoret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Dette overrasker meg ikke i det hele tatt. Egenmelding burde avskaffes. Sykemelding fra første fraværsdag pga egen eller barns sykdom ville virkelig få ned sykefraværet her til lands.

Ja, og på den måten ville flere ordenlig syke gå på jobb, og smitte en hel haug andre folk. Selv er jeg svært lite borte fra jobb, og har flere ganger gått på jobb selv om jeg er i dårlig form. Men som regel går det seg til i løpet av et par timer. Men har jeg ligget halve natta med spysjuken og diare f.eks. går jeg ikke på jobb dagen etter, som en levende smittebombe. Jeg tror faktisk ikke der er så mange som lurer seg til ekstra syke barn dager. Men det er jo noen som alltid kommer til å snylte på ethvert system. Men det blir jo ikke bedre ved å straffe alle andre. Og strammer man inn et sted, vil man alltids finne et annet smutthull et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg tror det hadde vært effektivt å droppe full sykelønn.... Nå lønner det seg jo å være hjemme! Du slipper utgifter på å reise til og fra jobben f.eks, så man tjener jo faktisk på å ikke dra. Tror en reduksjon i sykepengene, kanskje bare til 80-90% fra første dag hadde gjort underverker jeg. Det rammer dessverre alle ærlige med god arbeidsmoral, men blir kanskje et spark til de som ikke har det om å komme seg raskere tilbake i jobb. Sykelønnsordningen er altfor god, og samfunnet har ikke råd til å bære denne utgiften på sikt. Tiden med gode tilrettelegginger må snart være over, nå er det på tide med straff..... dessverre.

'' Du slipper utgifter på å reise til og fra jobben f.eks, så man tjener jo faktisk på å ikke dra.''

Hvis du er syk må du gjerne ut med penger til medisiner som koser mye mer enn bussbilletten til og fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var vel først og fremst spørsmål om hvor alvorlig man synes det er å missbruke ordningen.

Om jeg ville bedømt det som svært alvorlig, kommer vel litt an på hvilke andre spørsmål jeg ble stilt samtidig. Jeg synes det er galt. Men det er andre ting jeg synes er mer galt. Å skaffe seg sykemelding for å dra på rypejakt eller og jobbe svart, f.eks.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke nødvendigvis overraskende, men jeg er mer overrasket over at det finnes ingen på dol som har benyttet seg av slikt. Ifølge undersøkelsen er det så stort antall at det er nærmest umulig at ingen slike befinner seg på dol.

Det viser at ikke bare er dolkvinner perfekte mødre, husmødre, elskerinner osv., de er også perfekte samfunnsborgere. Altså de er kremen av samfunnet og skikkelige kjerringemner:-)

Jeg har voksne barn og husker at da jeg hadde en fjortenåring som jeg ikke ville ha alene hjemme så skrev jeg sykedag på niåring. Husker også at jeg var så utslitt i den tiden at jeg tok en sykedag på niåringen og i begge tilfellene var hun på skolen. Det ble aldri sjekket og var ikke lovlig. Jeg lever godt med samvittigheten min.

For å berolige dere så er barna voksne, og jeg jobber selvstendig og har ingen sykerettigheter. Betaler selv de dagene jeg er hjemme.

Undersøkelsen sa ikke noe om hvor mange som missbruker sykt-barn-dager, bare hvor alvorlig man syntes det var å gjøre det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hver den minste sykdom'' burde kanskje ikke være grunnlag for å være hjemme fra jobb? Jeg tror at mange ville strekke seg litt lengre enn de gjør i dag i forhold til å komme seg på arbeid ved nettopp som du sier "småtteri" som feiler dem hvis egenmeldingen avskaffes. Dessuten ville disse som er hjemme når de ikke er syke eller har ikke-syke barn faktisk ikke oppsøke lege, men gå på jobb. Kanskje det ikke blir det store rushet på legekontorene rundt omkring?

Men jeg synes ikke at en ordning som til de grader misbrukes bør beholdes. Så får man ta de utfordringene som følger, når man ser hva de består i. Flere leger er det allerede et behov for.

Tja,..

En magesjau er som regel over på mindre enn tre dager. Drar man ned på legekontoret, kan man smitte mange der. Personalet må vaske å styre for å minske smitterisikoen.

Det er ikke sikkert det ville blitt så mye bedre..

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg vet om flere som har spurt kollegaer om de kan bytte vakter fordi de skal på hyttetur, jubileum, osv osv. Ingen kan bytte, så da ringer de samme dag og har "sykt barn". Og de har da spurt kollegaene om de kan bytte flere uker i forveien. Småflaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trygdesnyter

Undersøkelsen sa ikke noe om hvor mange som missbruker sykt-barn-dager, bare hvor alvorlig man syntes det var å gjøre det.

mvh

Ja og jeg sa at jeg lever godt med samvittigheten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har spurt kollegaer om de kan bytte vakter fordi de skal på hyttetur, jubileum, osv osv. Ingen kan bytte, så da ringer de samme dag og har "sykt barn". Og de har da spurt kollegaene om de kan bytte flere uker i forveien. Småflaut.

Oi, så flaut! At de ikke skjønner sat de blir "avslørt" - om ikke av sjefen så av kollegene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trygdesnyter

Dette overrasker meg ikke i det hele tatt. Egenmelding burde avskaffes. Sykemelding fra første fraværsdag pga egen eller barns sykdom ville virkelig få ned sykefraværet her til lands.

Det kommer veldig anpå yrke hvor viktig det er å kunne være hjemme når en er syk. Lærere i småskolen går ikke på jobb når de er syke selvom en sekretær kan gjøre det ved tilsvarende sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...