Gå til innhold

Lurer seg til sykt barn dager


avidi

Anbefalte innlegg

''Det ville blitt en stor belastning for fastlegene.''

Jeg synes ikke vi kan bruke dette som et argument for ikke å ta tak i noe som burde tas tak i. En endring må til, sykefraværet i dette landet koster alt for mye. Og endringer vil komme det er jeg sikker på. Og endringene kommer ikke til å ramme bare de som misbruker denne ordningen, men alle. Derfor ser jeg på avskaffelse av egenmelding som en start, for å se hvordan det vil påvirke kortidssykefraværet.

Ja, sykefraværet koster, men det koster også å ansette (og utdanne!) flere leger, som jo ville vært nødvendig for å hanskes med slike hastesykmeldinger.

Da jeg studerte, skrev vi flere semesteroppgaver basert på kost/nytteanalyser av omlegging av forskjellige velferdsordninger. Og gjennomgående er det nok dessverre ofte slik at et tiltak for å få bukt med misbruk/ressurssløsing medfører andre former for misbruk/ressurssløsing.

I ditt tilfelle: En omlegging vil føre til lavere risiko for misbruk av "sykt barn"-argumentet. Samtidig vil kostnadene knyttet til økt legebemanning øke. Det er umulig å forutsi hva som vil være mest effektiv utnytting av begrensede ressurser, uten å gjennomføre en grundig utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tiliti

    9

  • Elis31

    7

  • morsan

    6

  • PieLill

    6

Mest aktive i denne tråden

Nå snakker jeg om oss som har små barn her. Har jeg 38 i feber og ellers er i okei form så ville jeg antagelig dratt på jobb, men jeg kan ikke sende min "friske" datter med 38 i feber til barnehagen. Jeg kan heller ikke sende henne i barnehagen dersom hun har skikkelig diare men ellers er frisk.

Forskjell på folk også. Har jeg 38 sliter jeg omtrent med å komme meg på do selv for jeg klarer ikke stå på beina.

Nå har jeg riktignok ganske lav kroppstemperatur til vanlig (ca 36)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjuk bikkje

Livet dreier seg jo om mer enn jobb og økonomi.

De fleste burde jo forstå at man ikke forlater et sykt dyr alene hjemme.

Jeg skulle gjerne tatt en fridag uten lønn denne dagen hvis jeg kunne fått det. Jeg mener ikke at arbeidsgiveren min skal betale meg for å være hjemme med sjuk bikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det ville blitt en stor belastning for fastlegene.''

Jeg synes ikke vi kan bruke dette som et argument for ikke å ta tak i noe som burde tas tak i. En endring må til, sykefraværet i dette landet koster alt for mye. Og endringer vil komme det er jeg sikker på. Og endringene kommer ikke til å ramme bare de som misbruker denne ordningen, men alle. Derfor ser jeg på avskaffelse av egenmelding som en start, for å se hvordan det vil påvirke kortidssykefraværet.

Problemet er at det er knapphet på leger, og da mener jeg det er riktig å prioritere de som er syke og faktisk trenger legebehandling. Å bruke leger til å fylle ut og undertegne et skjema hver gang du er forkjøla og har feber er sløsing med ressurser som kunne vært brukt på en bedre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av jobben min er slik. Og det forsterkes av at sjefen sender fellesmail og ber folk "ta hensyn til kolleger og ikke være så mye borte" ved tilfeller av høy fraværsprosent.

Å ta hensyn til kollegene hos oss betyr å holde seg borte;-) Men det er ingen som gjør jobben min hvis jeg er syk, da, med mindre jeg er borte svært lenge. Det bare hoper seg opp og venter på meg til jeg kommer tilbake.

Det merkes nok bedre at en ansatt er borte hvis man f eks jobber i bank. Da er det jo ikke slik at kundene hoper seg opp i en ekstra lang kø når man kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det hadde vært effektivt å droppe full sykelønn.... Nå lønner det seg jo å være hjemme! Du slipper utgifter på å reise til og fra jobben f.eks, så man tjener jo faktisk på å ikke dra. Tror en reduksjon i sykepengene, kanskje bare til 80-90% fra første dag hadde gjort underverker jeg. Det rammer dessverre alle ærlige med god arbeidsmoral, men blir kanskje et spark til de som ikke har det om å komme seg raskere tilbake i jobb. Sykelønnsordningen er altfor god, og samfunnet har ikke råd til å bære denne utgiften på sikt. Tiden med gode tilrettelegginger må snart være over, nå er det på tide med straff..... dessverre.

''Du slipper utgifter på å reise til og fra jobben f.eks, så man tjener jo faktisk på å ikke dra. ''

Ikke hvis man har månedskort som er kjøpt inn før man ble syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjell på folk også. Har jeg 38 sliter jeg omtrent med å komme meg på do selv for jeg klarer ikke stå på beina.

Nå har jeg riktignok ganske lav kroppstemperatur til vanlig (ca 36)

Ja, det er helt klart store forskjeller ute og går der. Folks normaltemperatur kan være så ulik.... Mannen min er dausjuk når han har 38 i feber, mens jeg godt kan ta husvasken (med mindre jeg spyr da) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda, jeg kjenner til konkrete tilfeller der mor har brukt sykt-barn dager for å være hjemme og slappe av og hvor barnet har vært i barnehage/skole.

Det har jeg aldri hørt om en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hver den minste sykdom'' burde kanskje ikke være grunnlag for å være hjemme fra jobb? Jeg tror at mange ville strekke seg litt lengre enn de gjør i dag i forhold til å komme seg på arbeid ved nettopp som du sier "småtteri" som feiler dem hvis egenmeldingen avskaffes. Dessuten ville disse som er hjemme når de ikke er syke eller har ikke-syke barn faktisk ikke oppsøke lege, men gå på jobb. Kanskje det ikke blir det store rushet på legekontorene rundt omkring?

Men jeg synes ikke at en ordning som til de grader misbrukes bør beholdes. Så får man ta de utfordringene som følger, når man ser hva de består i. Flere leger er det allerede et behov for.

Jeg ønsker å ha tillit til folk, inntil det motsatte er bevist. Jeg tror slikt misbrukt vil være svært lite ved høy trivsel på jobben. Synes derfor man skal fokuser hva som må til for det. Samt god lederopplæring. Ledere må være flinkere til å få de ansatte til å føle seg sett og hørt, og som en viktig brikke for at jobben skal gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt klart store forskjeller ute og går der. Folks normaltemperatur kan være så ulik.... Mannen min er dausjuk når han har 38 i feber, mens jeg godt kan ta husvasken (med mindre jeg spyr da) ;)

Det er bare forskjellen mellom kvinner og menn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pyttipanne

Jeg ønsker å ha tillit til folk, inntil det motsatte er bevist. Jeg tror slikt misbrukt vil være svært lite ved høy trivsel på jobben. Synes derfor man skal fokuser hva som må til for det. Samt god lederopplæring. Ledere må være flinkere til å få de ansatte til å føle seg sett og hørt, og som en viktig brikke for at jobben skal gå rundt.

Trivsel? Er man ikke på jobb for å jobbe da? Det er da ikke noe kaffeslabberas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivsel? Er man ikke på jobb for å jobbe da? Det er da ikke noe kaffeslabberas.

Vi er bare mennesker, og ikke maskiner. Og alle vet at trivsel er viktig for motivasjonen til å møte på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har rett, når man føler at man bekoster det selv blir det enda større sansynlighet for at man er borte. De aller fleste(?) i full jobb har en økonomi som tillater dette.

I tillegg må man ta med i betraktning at det kanskje er denne ene dagen i ny og ne som forhindrer at denne arbeidstakeren forsvinner ut i langtidssykemelding på grunn av utbrenthet eller fysiske slitasjeproblemer.

Man vet alt for lite om årsak/virkning og hvordan arbeidslivet i dag virker på den enkelte, og de forskningsrapporter som foreligger på områdene trygd og samfunn blir i stor grad sett bort fra av "populærpolitikerne".

Enig med deg tilti, og med elextra og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle gjerne tatt en fridag uten lønn denne dagen hvis jeg kunne fått det. Jeg mener ikke at arbeidsgiveren min skal betale meg for å være hjemme med sjuk bikkje.

Hehe, nei, lønna er nok en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivsel? Er man ikke på jobb for å jobbe da? Det er da ikke noe kaffeslabberas.

Jobben tar opp omtrent 1/3 av tiden man lever. 1/3 går ofte til familie/husdrift/reise og 1/3 til søvn.

Å jobbe et sted man ikke trives er helt utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivsel? Er man ikke på jobb for å jobbe da? Det er da ikke noe kaffeslabberas.

Trivsel på jobben handler om så mye mer enn "unødig" prat med kollegaer. Trivsel på jobben er svært viktig for å få ned sykefraværet, og trivsel handler om så mangt - det kan være at man føler man blir sett på med respekt fra sjefer og andre ansatte, at man blir hørt i saker som angår jobben, at man har noen å prate med i pausene, at man føler man gjør et meningsfylt arbeid osv- osv. Lista er lang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivsel på jobben handler om så mye mer enn "unødig" prat med kollegaer. Trivsel på jobben er svært viktig for å få ned sykefraværet, og trivsel handler om så mangt - det kan være at man føler man blir sett på med respekt fra sjefer og andre ansatte, at man blir hørt i saker som angår jobben, at man har noen å prate med i pausene, at man føler man gjør et meningsfylt arbeid osv- osv. Lista er lang...

''trivsel handler om så mangt ''

Ikke minst det å folk til å fortsette i jobben sin. Det er kostbart å ansette nye folk og deretter lære dem opp. Arbeidsgiveren vil helst ha tilbake noe av sin investering i nyansettelser, ved at folkene ikke slutter for tidlig pga mistrivsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...