Gå til innhold

Ullterror


puppola

Anbefalte innlegg

Jeg blir snart kanskje litt gal av 8 åringen som skal krangle på tøy hver eneste dag...hun kunne sikkert gått ute i bikini hvis hun fikk velge. Jeg synes man har ull på seg når det er minusgrader ute og da lager hun et leven fordi hun synes det klør og ikke vil ha det på...

Hva gjør dere andre med dette ullgreiene...? er det noe annet man kan ha på som er like bra som ull en kald dag ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    7

  • Lillemus

    6

  • morsan

    5

  • mariaflyfly

    4

Vi har samme problemet her. Litt ull presser jeg igjennom, han glemmer fort at det klør når vi er ute og leker. En del ull bytter jeg ut med fleece.

Har du prøvd en ull/silke blanding? Mange sier det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne slippe ull. Mine velger vanlige strømpebukser og bomullsstilongs når de bestemmer selv.

Når det er -10 og oppover er ull viktigere. Har noen sett med "flåklypa"- type ulltøy som til nød går ann her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eksem-mamma

Vi har samme problemet her. Litt ull presser jeg igjennom, han glemmer fort at det klør når vi er ute og leker. En del ull bytter jeg ut med fleece.

Har du prøvd en ull/silke blanding? Mange sier det hjelper.

Kjøp dobbelvevd ullundertøy på Cubus. Det har bomull på innsiden, og klør ikke. Vi har brukt det mye på et eksembarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne for guds skyld slippe ull helt innpå kroppen! Det KLØR! Jeg forstår datra di så utrolig godt. Hadde noen tvunget meg til ull innerst, hadde jeg blitt fullstendig gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fullstendig panikk

Å herregud, la nå det stakkars barnet slippe :(

Det er da masse med flott og varmt tøy å få tak i om ikke foreldre skal drive kløterror i 2009, snart 10

Jeg kan selv huske som om det var i går at min mor skulle dra på meg ulltøy og strømpebukser, det satt seg som et livslangt mareritt for meg den gang, og jeg var lita, og det har aldri gått bort

Jeg har siden de tidene ALDRI taklet gensere eller klær av noe slag som klør, ikke klør litt en gang, eller ser ut til å klø selv om det ikke gjør det. Strømpebukser får du ikke på meg, ikke en gang tynne

Jeg overlevde uten de klærne jeg altså og jeg var et aktivt barn som drev med vanlig leking ute, aking i masse snø, timeslange rideturer osv

Jeg har aldri klart å kjøpe noe sånt til mine barn, og de har også overlevd helt topp uten dette marerittet

Ta på, og hvis ikke ungen trives så la være, og finn noe annet er mitt dype råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte tips om alternativer: Jeg bruker superundertøyet til Kari Traa når jeg skal være ute i kulda mange timer. Det er greit nok, og så kan jeg ha ull uttapå der for varmen. Det klør ihvertfall ikke, inneholder ikke ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har for lengst gitt opp ull innerst til vår eldste. Selv superundertøy synes han klør, så det blir mye bomull, selv om det selvfølgelig ikke er anbefalt når man er i bevegelse.

Det blir i stedet mange lag, og heldigvis er han ikke av den frosne typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er andre måter enn ved bruk av ull du kan sørge for at hun holder seg varm nok. Viktig å alltid ha tre lag med klær på overkroppen; innerst en eller annen variant av tynn trøye som går godt ned i buksa, midtplagget kan gjerne være fleece, og ytterst er det viktig med jakke som er vindtett og som har gode detaljer rundt håndledd og hals (dvs. det skal være mulig å tette godt). En god fleece varmer like bra som ull, men vil ikke være like varm dersom hun veksler mellom høy og lav intensitet mens hun er ute. Fordelen med ull er at den holder seg varm også om den blir fuktig, det gjør ikke fleece.

Nedentil må hun ha to lag; det innerste kan godt være stillongs av syntetisk kvalitet siden hun ikke liker ull. Viktig med gode sokker som dekker anklene.

Pannebånd eller lue (gjerne av fleece) og votter/vanter er også viktig.

Når det gjelder ull, så finnes det mange typer av det å få kjøpt, og dersom dere ikke har prøvd det ennå, så kunne det kanskje være et poeng å se etter ullfrotte i stedet for ren ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne slippe ull. Mine velger vanlige strømpebukser og bomullsstilongs når de bestemmer selv.

Når det er -10 og oppover er ull viktigere. Har noen sett med "flåklypa"- type ulltøy som til nød går ann her.

''Når det er -10 og oppover er ull viktigere''

Antar du mener -10 og _nedover_! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Overskriften var riktig, du driver med ullterror. Det er mange som virkelig klør av ull, og da må de få slippe.

Bruk heller fleece og superundertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en slik ullfantast som meg, med ullfantast mann og ullfantast sønn, er tilbøyelig til å være enige med dem som sier at du kan la barnet få slippe og heller finne annet tøy enn ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv en slik ullfantast som meg, med ullfantast mann og ullfantast sønn, er tilbøyelig til å være enige med dem som sier at du kan la barnet få slippe og heller finne annet tøy enn ull.

Enig med deg - selv om jeg selv akkurat nå sitter foran pc'en ikledd kun ull. Årets nye favoritt er en "joggebukse" i ullefrotte ...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg - selv om jeg selv akkurat nå sitter foran pc'en ikledd kun ull. Årets nye favoritt er en "joggebukse" i ullefrotte ...*s*

finnes det ullfrotté i så store størrelser, eller passer du i str 12 år? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolberta

Klør det så klør det og da må man få slippe ulltøy. Jeg klarer ikke å bruke ull, det klør og klør og er ikke særlig morsomt.

Jeg har hatet alt ullundertøy siden jeg var liten. Men jeg oppdaget ull med 15% silke for noen år tilbake og under over alle undre, den kan tilogmed jeg bruke. Kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ungene velge selv, jeg :)

De har ulltøy, og jeg kan godt anbefale dem å ha det på pga det og det. Men til syvende og sist velger de selv.

De har hatt på seg for lite klær ute, og kjent hvordan det var. Så har de lært :)

Dette gjelder ikke minstemann på 4, han hører fremdeles på mor (stort sett). Men jentene på 8 og 9 (snart 10) synes jeg godt kan ta ansvaret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en del superundertøy. På de kaldeste dagene er det best med ull, men ikke for en hver pris.

Ellers er Devold Active to-lags undertøy med syntetisk lag innerst og ull ytterst. Godt og varmt og kløfritt.

Mine barn har også godtatt undertøy av ull-silke-blanding fra Nøstebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det ullfrotté i så store størrelser, eller passer du i str 12 år? :-)

Det finnes Janus ullfrotté som passer til meg. Jeg har bukse og jakke i lilla, deilig om vinteren som koseplagg inne og som isolasjon under gore-tex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...