Gå til innhold

Ullterror


puppola

Anbefalte innlegg

Jeg har to jenter med atopisk eksem. De klarer ikke å gå med ull inn mot kroppen. Bruker derfor bomull/ullklær til dem. Dvs bomull på innsiden og ull på utsiden.

Lillemor på 3 år har nå fått skikkelig sår på haka. Sannsynligvis av ullgenseren hun har utenpå som gnikker litt opp mot ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    7

  • Lillemus

    6

  • morsan

    5

  • mariaflyfly

    4

Gjest Ull er tull

Det var kaldere vintre der jeg vokste opp da jeg var liten. Er i bestemoralderen nå. Jeg brukte aldri ull siden jeg ikke orket kløinga. Hvorfor MÅ en ha ull forresten? Den gangen brukte jeg vel bomull og overlevde bra.Nå i dag er det jo deilig fleece å få tak i, som i tester har vist seg å isolere bedre enn ull. Så SLUTT å plage de stakkars ungene med ull som klør!

Forøvrig er det noe som heter prinsesseull som ikke klør, tror jeg. Og også annen kløfri ull. Men hva er vitsen når det finnes andre like bra produkter? Spør i en sportsbutikk, de har mange plagg i superundertøy-sjangeren. Slikt blir jo brukt av folk som går til Nordpolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kaldere vintre der jeg vokste opp da jeg var liten. Er i bestemoralderen nå. Jeg brukte aldri ull siden jeg ikke orket kløinga. Hvorfor MÅ en ha ull forresten? Den gangen brukte jeg vel bomull og overlevde bra.Nå i dag er det jo deilig fleece å få tak i, som i tester har vist seg å isolere bedre enn ull. Så SLUTT å plage de stakkars ungene med ull som klør!

Forøvrig er det noe som heter prinsesseull som ikke klør, tror jeg. Og også annen kløfri ull. Men hva er vitsen når det finnes andre like bra produkter? Spør i en sportsbutikk, de har mange plagg i superundertøy-sjangeren. Slikt blir jo brukt av folk som går til Nordpolen.

''Hvorfor MÅ en ha ull forresten?''

Man MÅ jo ikke, og fleece har vel tatt over for de tjukke strikkede ullplaggene. Men hvis man ikke klør, har ull to store fordeler:

Den er varm selv om den er våt

Den blir ikke like lett FOR varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kaldere vintre der jeg vokste opp da jeg var liten. Er i bestemoralderen nå. Jeg brukte aldri ull siden jeg ikke orket kløinga. Hvorfor MÅ en ha ull forresten? Den gangen brukte jeg vel bomull og overlevde bra.Nå i dag er det jo deilig fleece å få tak i, som i tester har vist seg å isolere bedre enn ull. Så SLUTT å plage de stakkars ungene med ull som klør!

Forøvrig er det noe som heter prinsesseull som ikke klør, tror jeg. Og også annen kløfri ull. Men hva er vitsen når det finnes andre like bra produkter? Spør i en sportsbutikk, de har mange plagg i superundertøy-sjangeren. Slikt blir jo brukt av folk som går til Nordpolen.

''Forøvrig er det noe som heter prinsesseull som ikke klør, tror jeg. Og også annen kløfri ull. Men hva er vitsen når det finnes andre like bra produkter? Spør i en sportsbutikk, de har mange plagg i superundertøy-sjangeren''

Andre produkter, som superundertøy, blir aldri så bra som ull. Ull er svalt når det er varmt, og varmer selv om det har blitt vått. Det gjør ikke superundertøy, selv om slikt er langt bedre enn f.eks. bomull, ved aktivitet.

Jeg ser absolutt vitsen ved ull, selv om jeg selv hatet det som liten, og har en gutt som nekter å bruke selv den mest kløfrie ull nå. Har selv vært skeptisk til mye av såkalt kløfri ull, men de senere årene har det kommet nye produkter som selv jeg kan bruke :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ull er tull

''Forøvrig er det noe som heter prinsesseull som ikke klør, tror jeg. Og også annen kløfri ull. Men hva er vitsen når det finnes andre like bra produkter? Spør i en sportsbutikk, de har mange plagg i superundertøy-sjangeren''

Andre produkter, som superundertøy, blir aldri så bra som ull. Ull er svalt når det er varmt, og varmer selv om det har blitt vått. Det gjør ikke superundertøy, selv om slikt er langt bedre enn f.eks. bomull, ved aktivitet.

Jeg ser absolutt vitsen ved ull, selv om jeg selv hatet det som liten, og har en gutt som nekter å bruke selv den mest kløfrie ull nå. Har selv vært skeptisk til mye av såkalt kløfri ull, men de senere årene har det kommet nye produkter som selv jeg kan bruke :-).

Nå som voksen kan jeg bruke ull med silke, feks Pierre Roberts trøyer. Men jeg velger selv. Jeg mener en ikke må true det på barn, det er jo grusomt å gå en hel dag å klø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som voksen kan jeg bruke ull med silke, feks Pierre Roberts trøyer. Men jeg velger selv. Jeg mener en ikke må true det på barn, det er jo grusomt å gå en hel dag å klø.

''Jeg mener en ikke må true det på barn, det er jo grusomt å gå en hel dag å klø.''

Der er vi enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var kaldere vintre der jeg vokste opp da jeg var liten. Er i bestemoralderen nå. Jeg brukte aldri ull siden jeg ikke orket kløinga. Hvorfor MÅ en ha ull forresten? Den gangen brukte jeg vel bomull og overlevde bra.Nå i dag er det jo deilig fleece å få tak i, som i tester har vist seg å isolere bedre enn ull. Så SLUTT å plage de stakkars ungene med ull som klør!

Forøvrig er det noe som heter prinsesseull som ikke klør, tror jeg. Og også annen kløfri ull. Men hva er vitsen når det finnes andre like bra produkter? Spør i en sportsbutikk, de har mange plagg i superundertøy-sjangeren. Slikt blir jo brukt av folk som går til Nordpolen.

Om du er ute i kulda og blir svett og har bomull innerst blir du veldig raskt kald for bomulla blir våt og holder på fuktigheten uten å isolere det aller minste.

Ull derimot isolerer kjempegodt selv om den er ganske så fuktig. Superundertøy holder i ganske mange minus det også, men selv liker jeg ikke stoffet, det luner ikke på samme måten som ull. Fleece duger _ikke_ for min del, det blir jo søkkvått om det blir fuktig og kaldt og ekkelt, men som mellomlag duger det fint så lenge det holder seg tørt.

Jeg sverger til ull og elsker det og heldigvis liker begge ungene det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Devold sitt undertøy? Det er eneste jeg får på 9-åringen min av ullundertøy (den typen som er dobbel, active tror jeg den heter...). Dvs...han syns det er greit å bruke rein ull på beina men ikke rett mot magen så han bruker ullongser i rein ull. Nå har mellomste begynt å surmule litt fordi han klør av ull også så da blir det å kjøpe devold til ham også etter hvert som han vokser ut av det han har...

Det er iallefall det jeg har funnet ut er det beste kompromisset hos oss når det er som kaldest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt de bare skal ut i nærheten så blåser jeg i om de er lettkledd. Lettkledde unger, som fryser, lærer fort at det lønner seg å kle på.

Dersom vi skulle på fjell, derimot, ville jeg blandet meg inn i påkledning.

Bare at lettkledde unger fryser, og vil gjerne inn å spille spill..

Har noen i nabolaget som jeg ønsker at foreldrene kunne hatt et øye med påkledningen til. Ikke noe er gøy, og det er klaging på at det er kaldt og vått ute. Og klart det er, når en går i kun olabukse og hettegenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Bare at lettkledde unger fryser, og vil gjerne inn å spille spill..

Har noen i nabolaget som jeg ønsker at foreldrene kunne hatt et øye med påkledningen til. Ikke noe er gøy, og det er klaging på at det er kaldt og vått ute. Og klart det er, når en går i kun olabukse og hettegenser.

Ja, men dersom det er fint vær og spilling er uaktuelt, så er det uaktuelt. Det er grense man som voksen får sette.

Jeg orker ikke mase på påkledning. Og det har ordnet seg fint. De har frosset- og funnet ut hva som er lurt og ikke lurt.

De kan til og med si til _meg_ at jeg burde tatt på noe mer... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jeg har veldig god erfaring med Janus og barn, de har en serie for barn med langermet genser og strømpebukse uten ben. På hånldeddene er det blonder og nederst på hvert bukseben er det blonder.De har i hvit og sort.

Dette har jeg fått på mange små prinsesser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dersom det er fint vær og spilling er uaktuelt, så er det uaktuelt. Det er grense man som voksen får sette.

Jeg orker ikke mase på påkledning. Og det har ordnet seg fint. De har frosset- og funnet ut hva som er lurt og ikke lurt.

De kan til og med si til _meg_ at jeg burde tatt på noe mer... ;-)

''Ja, men dersom det er fint vær og spilling er uaktuelt, så er det uaktuelt. Det er grense man som voksen får sette.''

Ja, jeg nekter de å gå inn.

Men det er så kipt å se at vennene ikke gidder være med på uteleik, fordi de ikke er kledd skikkelig. Synes det er rart at foreldrene ikke følger litt med når det er -10, og barna tusler ut i "inneklær".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med Janus og barn, de har en serie for barn med langermet genser og strømpebukse uten ben. På hånldeddene er det blonder og nederst på hvert bukseben er det blonder.De har i hvit og sort.

Dette har jeg fått på mange små prinsesser ;)

''strømpebukse uten ben''

Da er det ikke strømpebukse, men longs. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trist jente

''strømpebukse uten ben''

Da er det ikke strømpebukse, men longs. :o)

Jeg vet ;) men har blitt misforstått så mange ganger når jeg har sagt longs - da har det ofte blitt forstått som tights. Derav ordbruken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ;) men har blitt misforstått så mange ganger når jeg har sagt longs - da har det ofte blitt forstått som tights. Derav ordbruken :)

*Hihi* Longs er undertøy, thights er - eh - tynne, tettsittende bukser. Ikke lett. :o) I mitt hode er leggings = leggvarmere, men det gjelder visst ikke lenger, leggings er visstnok thights som går til midt på leggen. Jeg gir opp. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

*Hihi* Longs er undertøy, thights er - eh - tynne, tettsittende bukser. Ikke lett. :o) I mitt hode er leggings = leggvarmere, men det gjelder visst ikke lenger, leggings er visstnok thights som går til midt på leggen. Jeg gir opp. ;o)

hehe - da er vi i samme båt..

Leggings er også leggvarmere for meg. Tights til knærne er korte tights i min verden. Longs er som du sier undertøy, mens tights er "bukse" du kan gå med en lang genser feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Sånn er min sønn også, om han ikke får på devold sine flåklypa stillongs og genser. De er bomull inni og ull på utsiden, de klør ikke.

Han har også godtatt det nye til pierre robert? som man får på meny og kiwi, det er mykt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min sønn også, om han ikke får på devold sine flåklypa stillongs og genser. De er bomull inni og ull på utsiden, de klør ikke.

Han har også godtatt det nye til pierre robert? som man får på meny og kiwi, det er mykt og godt.

''om han ikke får på devold sine flåklypa stillongs og genser. De er bomull inni og ull på utsiden, de klør ikke.''

Er ikke Flåklypa-serien de samme som Devold Active? Altså med microfiber på innsiden og ull utenpå? Jeg elsker de plaggene! Og noen fordeler er det forsyne meg med å gå rett inn i de største barnestørrelsene, de koster omtrent bare halve prisen av voksenmodellene! *Hehe* Damelongsen i XS er omtrent identisk med longsen i str. 16 år. Trøya i str. 16 år er stor til meg, jeg hadde sikkert kunnet bruke str. 14 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

''om han ikke får på devold sine flåklypa stillongs og genser. De er bomull inni og ull på utsiden, de klør ikke.''

Er ikke Flåklypa-serien de samme som Devold Active? Altså med microfiber på innsiden og ull utenpå? Jeg elsker de plaggene! Og noen fordeler er det forsyne meg med å gå rett inn i de største barnestørrelsene, de koster omtrent bare halve prisen av voksenmodellene! *Hehe* Damelongsen i XS er omtrent identisk med longsen i str. 16 år. Trøya i str. 16 år er stor til meg, jeg hadde sikkert kunnet bruke str. 14 også.

Ja, det er devold avtive de heter. Synes de er litt dyre da, men ull er jo gjerne det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Ja, men dersom det er fint vær og spilling er uaktuelt, så er det uaktuelt. Det er grense man som voksen får sette.''

Ja, jeg nekter de å gå inn.

Men det er så kipt å se at vennene ikke gidder være med på uteleik, fordi de ikke er kledd skikkelig. Synes det er rart at foreldrene ikke følger litt med når det er -10, og barna tusler ut i "inneklær".

Skjønner godt du synes det er rart jeg. :-)

Gjorde det også før - når jeg så en lettkledd gutt ute i her i nabolaget. Syntes mora var uansvarlig som ikke passet på ungen....

Men etter hvert så får heller andre lure på hvorfor mine unger kan (rettere sagt _kunne_) være lett kledd. Jeg fant ut de får lære på den harde måten så de faktisk _lærer_ . Og det har virket. De kler seg etter forholdene nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...