Gå til innhold

Ullterror


puppola

Anbefalte innlegg

Når det virkelig er kaldt (og da snakker jeg ikke om minus 2 eller 3) er det ingenting som varmer bedre enn ull. Ull skal bæres rett mot kroppen - mellomlaget skal enten være ull eller fleece.

Superundertøy som så mange sverger til er laget av 100% syntetisk materiale - og egner seg best under trening.

Når det gjelder kløe og ull, så viser erfaring at ull ikke klør hvis man klarer å vente så lenge at ulla får samme temperatur som kroppen. Dette leste jeg i et Nøstebarnhefte - og etter det begynte jeg å bli mer bevisst på det. Mange begynner å klø umiddelbart etter at de tar på seg ull, og det tas ofte som et tegn på at de tåler ull veldig dårlig. Dette stemmer ikke alltid. Vår eldste datter som klødde voldsomt av ull og nektet å bruke det, har ingen problemer med kløe lenger. Vi legger ullundertøyet på badegolvet en stund for at det skal varmes opp - og deretter er det bare å kle det på seg.

Kanskje verdt for andre å prøve ut??

''Når det gjelder kløe og ull, så viser erfaring at ull ikke klør hvis man klarer å vente så lenge at ulla får samme temperatur som kroppen.''

For noe tøys. Dette er tydeligvis skrevet av noen som ikke har særlig følsom hud.

Har selv tvunget på meg vanlig ullundertøy noen ganger, og jeg synes det klør _hele_ dagen, og særlig om jeg blir svett. Ga derfor opp ull mot huden, og brukte i mange år alltid super innerst.

Etterhvert fant jeg gledelig frem til ull-/sillkeblandinger og nå ganske nylig også kløfri ull à la Devolds. Herlig!

Har derfor stor forståelse for min sønns skepsis mot ull og flere _såkalte_ kløfrie ulltyper, men dessverre er huden hans enda mer følsom enn min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    7

  • Lillemus

    6

  • morsan

    5

  • mariaflyfly

    4

Gjest Ulvinnen

''Når det gjelder kløe og ull, så viser erfaring at ull ikke klør hvis man klarer å vente så lenge at ulla får samme temperatur som kroppen.''

For noe tøys. Dette er tydeligvis skrevet av noen som ikke har særlig følsom hud.

Har selv tvunget på meg vanlig ullundertøy noen ganger, og jeg synes det klør _hele_ dagen, og særlig om jeg blir svett. Ga derfor opp ull mot huden, og brukte i mange år alltid super innerst.

Etterhvert fant jeg gledelig frem til ull-/sillkeblandinger og nå ganske nylig også kløfri ull à la Devolds. Herlig!

Har derfor stor forståelse for min sønns skepsis mot ull og flere _såkalte_ kløfrie ulltyper, men dessverre er huden hans enda mer følsom enn min.

''For noe tøys. Dette er tydeligvis skrevet av noen som ikke har særlig følsom hud.''

Enig. Det er den erfaringen jeg har fra mine barn også, de klør uansett.

Og det er helt forkastelig at sånt skrives, tenk så grusomt for de barna som kan bli tvunget til å gå i ull av foreldre som har lest dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Så fremt de bare skal ut i nærheten så blåser jeg i om de er lettkledd. Lettkledde unger, som fryser, lærer fort at det lønner seg å kle på.

Dersom vi skulle på fjell, derimot, ville jeg blandet meg inn i påkledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det virkelig er kaldt (og da snakker jeg ikke om minus 2 eller 3) er det ingenting som varmer bedre enn ull. Ull skal bæres rett mot kroppen - mellomlaget skal enten være ull eller fleece.

Superundertøy som så mange sverger til er laget av 100% syntetisk materiale - og egner seg best under trening.

Når det gjelder kløe og ull, så viser erfaring at ull ikke klør hvis man klarer å vente så lenge at ulla får samme temperatur som kroppen. Dette leste jeg i et Nøstebarnhefte - og etter det begynte jeg å bli mer bevisst på det. Mange begynner å klø umiddelbart etter at de tar på seg ull, og det tas ofte som et tegn på at de tåler ull veldig dårlig. Dette stemmer ikke alltid. Vår eldste datter som klødde voldsomt av ull og nektet å bruke det, har ingen problemer med kløe lenger. Vi legger ullundertøyet på badegolvet en stund for at det skal varmes opp - og deretter er det bare å kle det på seg.

Kanskje verdt for andre å prøve ut??

''Når det gjelder kløe og ull, så viser erfaring at ull ikke klør hvis man klarer å vente så lenge at ulla får samme temperatur som kroppen. ''

Helt enig, bare tøys. Det klør på meg også. Jeg har ikke sjans i havet til å gå med ull innpå kroppen. Ett unntak er hjemmestrikka, tova votter. De klør rundt håndleddene, men jeg overlever dersom jeg tar dem uttapå superundertøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det virkelig er kaldt (og da snakker jeg ikke om minus 2 eller 3) er det ingenting som varmer bedre enn ull. Ull skal bæres rett mot kroppen - mellomlaget skal enten være ull eller fleece.

Superundertøy som så mange sverger til er laget av 100% syntetisk materiale - og egner seg best under trening.

Når det gjelder kløe og ull, så viser erfaring at ull ikke klør hvis man klarer å vente så lenge at ulla får samme temperatur som kroppen. Dette leste jeg i et Nøstebarnhefte - og etter det begynte jeg å bli mer bevisst på det. Mange begynner å klø umiddelbart etter at de tar på seg ull, og det tas ofte som et tegn på at de tåler ull veldig dårlig. Dette stemmer ikke alltid. Vår eldste datter som klødde voldsomt av ull og nektet å bruke det, har ingen problemer med kløe lenger. Vi legger ullundertøyet på badegolvet en stund for at det skal varmes opp - og deretter er det bare å kle det på seg.

Kanskje verdt for andre å prøve ut??

''Dette leste jeg i et Nøstebarnhefte ''

Selvfølgelig vil de hevde det, de vil jo selge mer ullklær. ;)

Det andre svaret mitt skulle for øvrig til Elextra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de ikke ha ull så slipper de det. Husker selv da jeg ble påtvunget ekkel ull...Mistet helt lysten på å være ute. Bruk flis, det funker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fremt de bare skal ut i nærheten så blåser jeg i om de er lettkledd. Lettkledde unger, som fryser, lærer fort at det lønner seg å kle på.

Dersom vi skulle på fjell, derimot, ville jeg blandet meg inn i påkledning.

Støtter denne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jentene på 8 og 9 (snart 10) synes jeg godt kan ta ansvaret selv.''

Jenter er kanskje generelt mer ansvarlige enn gutter? Åtteåringen min går gjerne ut i -10 uten lue og jakke - fordi han ikke føler for å ha på den jakken akkurat da. Påstår hardnakket når han kommer ut at han ikke fryser....

Det vet jeg ikke så mye om enda, men det kan kanskje tenkes. I alle fall er det vel individuelle forskjeller antar jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det virkelig er kaldt (og da snakker jeg ikke om minus 2 eller 3) er det ingenting som varmer bedre enn ull. Ull skal bæres rett mot kroppen - mellomlaget skal enten være ull eller fleece.

Superundertøy som så mange sverger til er laget av 100% syntetisk materiale - og egner seg best under trening.

Når det gjelder kløe og ull, så viser erfaring at ull ikke klør hvis man klarer å vente så lenge at ulla får samme temperatur som kroppen. Dette leste jeg i et Nøstebarnhefte - og etter det begynte jeg å bli mer bevisst på det. Mange begynner å klø umiddelbart etter at de tar på seg ull, og det tas ofte som et tegn på at de tåler ull veldig dårlig. Dette stemmer ikke alltid. Vår eldste datter som klødde voldsomt av ull og nektet å bruke det, har ingen problemer med kløe lenger. Vi legger ullundertøyet på badegolvet en stund for at det skal varmes opp - og deretter er det bare å kle det på seg.

Kanskje verdt for andre å prøve ut??

''Når det gjelder kløe og ull, så viser erfaring at ull ikke klør hvis man klarer å vente så lenge at ulla får samme temperatur som kroppen.''

Hvilken erfaring? For MIN erfaring viser nemlig at ulltrøyer rett mot huden klør uansett hvilken temperatur den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg på en annen maskin men jeg skal se om jeg finner den. Det er ikke så fine klær der, men silkeundertøyet er supert

www.sierratradingpost.com tror jeg det er og se på women long underwear. Jeg fikk to for 30 dollar og holdt meg under 200 kroners grensa, men frakten kom på 20 dollar ekstra. Likevel er det billig.

Stemmer størrelsene greit med norske størrelser, ser at de har europeiske størrelsesvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer størrelsene greit med norske størrelser, ser at de har europeiske størrelsesvalg.

Jeg synes amerikanske størrelser er litt store, men kjøpte medium til meg selv fordi jeg ikke orket at den ble for kort og den er litt vid over baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes amerikanske størrelser er litt store, men kjøpte medium til meg selv fordi jeg ikke orket at den ble for kort og den er litt vid over baken.

men gikk du da ut fra det europeiske størrelses"kartet"? Eller bestilte du i amerikansk størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare forundret over alle de indignerte svarene nedover her..

Jeg skulle ønske min mor hadde trædd på meg litt ull i oppveksten, så hadde jeg kanskje sluppet utallige runder kikhoste, bronkitt og evig hoste.

Bruker ull selv, og kan ikke forestille meg vinterhalvåret uten ulltrøye og ullsokker. Har ulltrøyer fra Janus, finnes ikke problemer med kløe. Men trøya jeg kjøpte fra Ullvang derimot, er ikke mulig å ha på. Jeg har kanskje ikke særlig sensitiv hud, og ungene har heller aldri klaget. De bruker ullundertøy fra Cubus (Peanuts), synes det er best både i forhold til strech og holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men gikk du da ut fra det europeiske størrelses"kartet"? Eller bestilte du i amerikansk størrelse?

Nei, jeg bare snakket med noen amerikanske damer som sa jeg burde kjøpe medium. Jeg har en sånn midt i mellom størrelse på amerikansk, 4 er litt trangt og 6 er litt stort og det samme med small og medium. Her er jeg en størrelse mellom 34 og 36, kommer an på størrelsen på klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det virkelig er kaldt (og da snakker jeg ikke om minus 2 eller 3) er det ingenting som varmer bedre enn ull. Ull skal bæres rett mot kroppen - mellomlaget skal enten være ull eller fleece.

Superundertøy som så mange sverger til er laget av 100% syntetisk materiale - og egner seg best under trening.

Når det gjelder kløe og ull, så viser erfaring at ull ikke klør hvis man klarer å vente så lenge at ulla får samme temperatur som kroppen. Dette leste jeg i et Nøstebarnhefte - og etter det begynte jeg å bli mer bevisst på det. Mange begynner å klø umiddelbart etter at de tar på seg ull, og det tas ofte som et tegn på at de tåler ull veldig dårlig. Dette stemmer ikke alltid. Vår eldste datter som klødde voldsomt av ull og nektet å bruke det, har ingen problemer med kløe lenger. Vi legger ullundertøyet på badegolvet en stund for at det skal varmes opp - og deretter er det bare å kle det på seg.

Kanskje verdt for andre å prøve ut??

Som barn med atopisk hud klødde jeg av hjemmestrikkede ullklær gjennom et lag bomull. Så jeg tror ikke på det Nøstebarn skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de ikke ha ull så slipper de det. Husker selv da jeg ble påtvunget ekkel ull...Mistet helt lysten på å være ute. Bruk flis, det funker også.

Sagflis? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Blir bare forundret over alle de indignerte svarene nedover her..

Jeg skulle ønske min mor hadde trædd på meg litt ull i oppveksten, så hadde jeg kanskje sluppet utallige runder kikhoste, bronkitt og evig hoste.

Bruker ull selv, og kan ikke forestille meg vinterhalvåret uten ulltrøye og ullsokker. Har ulltrøyer fra Janus, finnes ikke problemer med kløe. Men trøya jeg kjøpte fra Ullvang derimot, er ikke mulig å ha på. Jeg har kanskje ikke særlig sensitiv hud, og ungene har heller aldri klaget. De bruker ullundertøy fra Cubus (Peanuts), synes det er best både i forhold til strech og holdbarhet.

''Bruker ull selv, og kan ikke forestille meg vinterhalvåret uten ulltrøye og ullsokker. Har ulltrøyer fra Janus, finnes ikke problemer med kløe. Men trøya jeg kjøpte fra Ullvang derimot, er ikke mulig å ha på. Jeg har kanskje ikke særlig sensitiv hud''

Du har nok ikke særlig sensetiv hud, nei. Jeg er omtrent som deg, har aldri klødd av ull. Jeg er svært glad i ull, gjerne helt inn på kroppen. Men det hindrer ikke at jeg jeg ser at folk er forskjellige.

Jeg er helt enig i at ull er det beste når det er kaldt, for meg er det i tillegg smertelindrende. Men det hjelper ikke dem som ikke tåler ull.

Når datteren min var liten, kunne hun ikke sitte på fanget mitt når jeg hadde på ullgenser. Hun klødde av den, gjennom flere lag med klær.

Barn som har det på den måten, er man bare nødt til å finne alternativer for, man kan ikke torturere dem med kløe.

I tilfelle du lurer: datteren min hadde veldig ømfintlig hud, med atopisk eksem. Eksemen har hun vokst av seg, men tåler fortsatt ikke ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne ull/silkeplagg? Det funker på meg, og jeg er hyperfølsom... Ellers er det vel ikke såååå kaldt her i Norge stort sett at de _må_ ha ull innerst. Det går an å kle på flere lag med tynne bomulls- og fleeceklær og prøve seg litt frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når det gjelder kløe og ull, så viser erfaring at ull ikke klør hvis man klarer å vente så lenge at ulla får samme temperatur som kroppen.''

Hvilken erfaring? For MIN erfaring viser nemlig at ulltrøyer rett mot huden klør uansett hvilken temperatur den har.

Jeg får litt frysninga bare ved tanken på ull rett på huda.....Ekkelt!!!

Heldigvis mye myk og god flis i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...