Gå til innhold

Mamma som er lei seg

Gjest Mamma som er lei seg

Anbefalte innlegg

Jepp, det med faser høres kjent ut. Det som virker hos oss er å ignorere sånne faser så mye som mulig. Neste gang det barnet ikke likte kommer på menyen later vi som vi ikke husker at hun ikke likte det. Ofte har ungen glemt det også ;-)

Bevisst forglemmelse kan ofte være en god strategi...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

44

• morsan

42

• AAA

21

• frosken

16

Mest aktive i denne tråden

Er fisk og poteter voksen mat?

Hvorfor det?

Hva definerer du som barnevennlig mat da?

Tror du skjønner hva jeg mener ang. fisk og poteter. Vet at mange barn godt kan spise fisk og poteter, men vet også at like mange barn ikke spiser det. Er vel uansett greit å sikre seg at barna liker den maten før de kommer på besøk, selv om bestemoren egentlig mener at barna skal spise det som kommer på bordet. Mange bestemødre ville i alle fall gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, stakkars små. ;-D

Det landet du bor i opplever jeg forresten som verstinger når det gjelder barn og kosthold. Det er liksom ingen grenser for hvor mye dr...mat de kvitter seg med ved å kalle det barnemat og pakke det inn i barnevennlig emballasje.

Det har du helt rett i.

Vet ikke om du har fått med deg mine protester mot barnehagen, men jeg endte til slutt på kortere dager for lillemann, for å unngå måltidet de referer til som "tea". Det består i hovedsak av juice/saft og kjeks med sjokoladepålegg. Dette er da det eneste måltidet fra klokka ett til klokka seks. Guttungen var helt i hundre når han kom hjem i seks-halv syv tiden.

De første dagene han var der kom han hjem tørst som en ørkenvandrer. Jeg spurte om han drakk noe særlig mens han var der. Nei, drikke ville han visst ikke ha... Jeg innså etter tre dager at de kun tilbød han saft hele dagen og han drikker kun vann.

Kostholdet i dette landet er elendig. Du kan få mye dårlig mat til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg du avslører mye fordommer, togli. Fedme, fett hår, fet hud, rot og manglende vertinneegenskaper knyttes sammen. - Og et par innlegg lenger nede kobler du det hele til psykiske vansker.

Synes du sprer unødvendig mye negative fordommer - og er overrasket over at du gjør det.

Ja, jeg reagerte også litt på den der, spesielt "feit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskelikende barn

Jepp, det med faser høres kjent ut. Det som virker hos oss er å ignorere sånne faser så mye som mulig. Neste gang det barnet ikke likte kommer på menyen later vi som vi ikke husker at hun ikke likte det. Ofte har ungen glemt det også ;-)

Da ungene var litt mindre, var mitt standardsvar på "det liker i alle fall ikke jeg"-frasen "så bra - da blir det mer på oss andre!". Og da ble det ikke så gøy allikevel.

Og som deg, har jeg erfaring med at de gjerne glemmer hva de ikke liker om de ikke blir minnet om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza og farsemat kommer inn under den kategorien vil jeg si. Karbonader litt i grenseland, avhengig av hvor god deig de er laget av.

Man kan utmerket godt lage pizza som ikke er junkfood. :o) Litt grovmel i bunnen og rene råvarer oppå + salat el. grønnsaker til - sunt og godt. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frudolén

Pizza og farsemat kommer inn under den kategorien vil jeg si. Karbonader litt i grenseland, avhengig av hvor god deig de er laget av.

Da er det du som er ganske streng. Og vrang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

En del barn jeg kjenner har gått gjennom ulike faser i forhold til det å spise fisk. Da de var små, var de godt fornøyd med å spise fisk, men etter som de ble eldre har de blitt mer kresne. De fleste foreldre forsøker vel å ha et par fiskemiddager i uken?

Tror nesten det blir mer enn to ganger i uka hos oss i perioder.

Har aldri praktisert ekstramiddager til ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i.

Vet ikke om du har fått med deg mine protester mot barnehagen, men jeg endte til slutt på kortere dager for lillemann, for å unngå måltidet de referer til som "tea". Det består i hovedsak av juice/saft og kjeks med sjokoladepålegg. Dette er da det eneste måltidet fra klokka ett til klokka seks. Guttungen var helt i hundre når han kom hjem i seks-halv syv tiden.

De første dagene han var der kom han hjem tørst som en ørkenvandrer. Jeg spurte om han drakk noe særlig mens han var der. Nei, drikke ville han visst ikke ha... Jeg innså etter tre dager at de kun tilbød han saft hele dagen og han drikker kun vann.

Kostholdet i dette landet er elendig. Du kan få mye dårlig mat til en billig penge.

Ja, jeg husker det programmet der Jamie Oliver forsøkte å gjøre noe drastisk med den offentlige skolelunsjen... Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskelikende barn

Da er det du som er ganske streng. Og vrang.

Det der er jo veldig kjent lærdom nå, da, og AAA har helt rett. Med mindre man lager pizza som Lillemus sier, men det gjør de færreste.

Pølser er av den absolutte verstingen i klassa.

Når det er sagt, så er ikke dette mat det er kjempefarlig å spise noen få ganger i året. Ukentlig, derimot, er det en definitiv kilde til både fedme og andre livsstilssykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i.

Jepp - Det er helt tragisk.Du har kanskje fått med deg at jeg er gift med en derfra? ;) Familien hans er rimelig sjokkskada over jentene våre som "bare" ber om vann når de er tørste.

Men selv om jentene spiser det meste, og er vant med et anstendig kosthold herfra, så blir de selvsagt helt yre av å gå på supermarked i UK. Det er jo så mye som er beregnet på barn der. Og 99% av det er altså bare møl. Det er til å grine av. Ikke rart det er så mange mennesker som virker skikkelig usunne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var jo variert og sunn kost. Er det noen spesiell grunn til at barn ikke ska kunne spise fisk?

Ikke det som er poenget i denne saken, hva du mener om barn om kosthold er en heeeelt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Det har du helt rett i.

I Scottland hadde ungene med seg matbokser med godteri i og det var frem med potetgullpose hvert friminutt. Ungene der hadde råtne tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det har du helt rett i.

Kjeks med sjokoladepålegg?? Og i Norge får man nesten ikke lov å ha med kakao på skogstur lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg duller og dikkederer ikke med spesialmåltider heller. Og jeg tror fullt og fast at foreldre har en påvirkningskraft i forhold til hva ens barn spiser.''

Jeg er 100 % enig med deg, og tror absolutt på et variert kosthold uten dill-dall og spesialmat. Samtidig innser jeg at ikke alle mener det samme som meg, og når vi får ukjente små gjester på besøk velger jeg å lage noe mer safe selv om vi f.eks. har satt "kokt torsk" på menyen. Fordi jeg ikke har noe med å påtvinge andre mine kjepphester (for kosthold her hjemme er min ene kjepphest - den andre er aktivitet).

Når jeg tenker meg om, så gjør nok jeg også det, bortsett at jeg ikke definerer kokt torsk som riskomat. ;-) Men jeg tar nok ikke den hotteste thai-gryta når ungene har gjester på besøk. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvinger ikke i andres barn noen som helst slags mat. Ikke egne heller, for den saks skyld. Men jeg duller og dikkederer ikke med spesialmåltider heller. Og jeg tror fullt og fast at foreldre har en påvirkningskraft i forhold til hva ens barn spiser. Selv om jeg vet at det er fryyyyyyktelig upopulært å mene det her på DOL. Alle andre ting kan barn læres og oppdras til visst, men når det gjelder matvaner så er det visst bare å gi opp og å gi dem burger og pommes frittes med en gang.

ble veldig nysgjerrig på hva du lager når du får andre barn på besøk. Og vær ærlig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeks med sjokoladepålegg?? Og i Norge får man nesten ikke lov å ha med kakao på skogstur lenger.

Likevel legger norske unger på seg så da drikker de nok kakao, saft og brus og spiser sjokoladekjeks når de kommer hjem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke far til barna. Jeg har trygd etter å ha blitt mishandlet gjennom mange år, så jeg klarer ikke yrkeslivet.

Du har trygd og så lar han deg betale 3.500 kroner for rens av baksetet på bilen sin???

Han er virkelig rar. Du har sikkert ikke så god råd, så du burde forlange å få pengene tilbake og heller gå ut med vaskebøtta. Skaden kan ikke være så ille at han må skifte ut hele baksetet. Hvis han krever noe, får det bli etter å ha vist deg kvitteringen.

Forøvrig bør du helt kutte ut å kjøpe drikkevarer og tobakk til mannen, hvis han bruker det. Jeg bruker en formue hver måned på brus til mannen, men trenger bare å gi et hint hvis jeg trenger påfyll på kontoen. Hadde det ikke vært slik skulle han jammen fått handlet selv, for da hadde det bare vært det aller mest nødvendige i matskapene våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...