Gå til innhold

Hvorfor ble du religiøs/ateist?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

For en ateist er det selvsagt loegn.

Det finnes ingen kilder paa at Gud eksisterer.

Denne skrev jeg til Sør også;

''Before we ask the question "Does God exist?" we first have to deal with our philosophical predispositions. If, for example, I am already dedicated to the philosophical idea that nothing can exist outside of the natural realm (i.e. there can be no supernatural God), no amount of evidence could convince me otherwise. Asking the question "does God exist?" would be pointless. My answer would be "No, He doesn't," regardless of whether God truly exists or not. The question would be impossible to answer from an evidentiary standpoint simply because anything which God might have done (that is, any supernatural act which might serve as evidence for His existence) would have to be explained away in terms of natural causes, not because we know what those natural causes could possibly be, but simply because a supernatural God is not allowed to exist!''

• Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

71

• hidi, the scorpion

55

• ShitDiddelyDo

31

• fasanen

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du vet veldig godt at det var en forhistorie som første til at de ble trykket.

Ikke som var relevant til noe slikt.

Det finnes lignende saker for de kristne - "Piss-jesus" ble fjernet rimelig raskt, og det var trusler om vold der også.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det har vaert mange "Jesuser" etter han og flere vil det bli.

Jesus var en mor Theresa type som noen har funnet paa var Guds soenn.

Om du velger å tro det, så tror du på det;)

Jeg velger å tro at Jesus var Gud, så da tror jeg på det;)

Skrevet

Enda et personangrep.

Vedr. Bibelen - har du sett ett vers i bibelen som opphøyer intelligens, og evnen til å tenke selvstendig?

Jeg fant 100 treff på ordet "forstand" *stolt*

Duger det?

hidi, the scorpion
Skrevet

''uten at han kan begrunne hva våre "løgner" består i...''

Hvis du sikter til sitatene, så skrev jeg at det var uten kildehenvisninger, og at det var løse påstander "Vitenskapsmenn sier at" og lignende floskler, uten noen kilde.

Kom i det minste med de kildene jeg ba deg om! Som du sa jeg kunne be om.

Skrevet

Jeg er gradvis blitt mer og mer negativ til alt som har med religion å gjøre, ikke noen plutselig åpenbaring altså.

Bestefaren min skrev i et brev en gang (han var til sjøs et par år): "Jeg sitter og lar sjømannsprestens ord risle over meg, men når jeg reiser meg att er jeg like tørr. Gode vafler hadde dom i det minste"

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Om du velger å tro det, så tror du på det;)

Jeg velger å tro at Jesus var Gud, så da tror jeg på det;)

Du velger hva du vil for meg selvsagt:)

Skrevet

Denne skrev jeg til Sør også;

''Before we ask the question "Does God exist?" we first have to deal with our philosophical predispositions. If, for example, I am already dedicated to the philosophical idea that nothing can exist outside of the natural realm (i.e. there can be no supernatural God), no amount of evidence could convince me otherwise. Asking the question "does God exist?" would be pointless. My answer would be "No, He doesn't," regardless of whether God truly exists or not. The question would be impossible to answer from an evidentiary standpoint simply because anything which God might have done (that is, any supernatural act which might serve as evidence for His existence) would have to be explained away in terms of natural causes, not because we know what those natural causes could possibly be, but simply because a supernatural God is not allowed to exist!''

Men det er jo ikke riktig. Det han gjengir er religiøs (!), og ikke vitenskapelig, logikk.

Den vitenskapelige måten ville være å undersøke om det var noen grunn til å anta at det var en gud, og det har man fastslått at det ikke er. Hvorfor? Fordi det ikke er det.

Selv kristne pleier ikke å påstå at de kan bevise guds eksistens.

Skrevet

Kom i det minste med de kildene jeg ba deg om! Som du sa jeg kunne be om.

Hvilke kilder? For hvilke påstander?

Skrevet

Josva Kapittel 24 vers 15

''15 Men har dere imot å tjene Herren, så velg i dag hvem dere vil tjene, enten de gudene som fedrene deres dyrket bortenfor Storelven, eller gudene til amorittene som hadde det landet dere bor i. Jeg og min ætt, vi vil tjene Herren.''

Veldig bra :)

Skrevet

Gud eksisterer ikke og verden har en begynnelse, vis kilder;)

''Gud eksisterer ikke''

Man "beviser" at noe eksisterer. Hvis du påstår at Gud eksisterer så må du bevise det, og ikke jeg bevise at han ikke gjør det.

Videre, jeg påpeker at jeg ikke ser noe som helst bevis/undebygging som får meg til å tro at noen gud eksisterer.

''verden har en begynnelse''

Hvor har jeg påstått dette?

Dvs. Verden (Jordkloden) har en begynnelse (den er visstnok 4,5 milliarder år gammel).

Diskusjonen din gikk på om Universet hadde en begynnelse.

Skrevet

Det er allerede gjort i de siste par innleggene jeg har skrevet til deg. Utsagnene du siterer er så intetsigende at du kan bytte ut "Gud" med "Spaghettimonsteret", og det betyr akkurat like lite.

Å nei, ikke spaghettimonsteret igjen :( For en skjebne til det lille udyret :(

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er gradvis blitt mer og mer negativ til alt som har med religion å gjøre, ikke noen plutselig åpenbaring altså.

Bestefaren min skrev i et brev en gang (han var til sjøs et par år): "Jeg sitter og lar sjømannsprestens ord risle over meg, men når jeg reiser meg att er jeg like tørr. Gode vafler hadde dom i det minste"

Tror jeg så hjertens gjerne;) Både som ateist og kristen, ville jeg være like enig....

Men det ligger laaaange tradisjoner i å være så kjedelige og lite nyskapende, gjesp, man ville jo ikke irritere Gud! He, he, sikker på at Gud har gjespet seg gjennom utallige kjedsomheter!

Å irritere Gud, er bedre enn lunken likegyldighet!

hidi, the scorpion
Skrevet

Du velger hva du vil for meg selvsagt:)

Og du velger hva du vil;) Moder Theresa, står dog høyt hos meg;)

Skrevet

Intelligens er mer enn bare det. Det er intelligent å spise, også!

Med vennlig hilsen

Å! Ja men da skal jeg saktens finne tusenvis av henvisninger i Bibelen til "intelligente" ting ;-)

Skrevet

Jeg fant 100 treff på ordet "forstand" *stolt*

Duger det?

Det kommer jo an på om det følges av "...er bannlyst" eller ei! :-)

Her er det Luther ("Pappaen" til protestantene) mener om fornuft:

"To be a Christian, you must "pluck out the eye of reason." [Martin Luther]

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det kommer jo an på om det følges av "...er bannlyst" eller ei! :-)

Her er det Luther ("Pappaen" til protestantene) mener om fornuft:

"To be a Christian, you must "pluck out the eye of reason." [Martin Luther]

Med vennlig hilsen

Ja og det er jo riktig! Du tror ikke med fornuften skjønner du :) Det er der vi kræsjer hele tiden... du tror med åpenbaringen i hjertet.

Noe som for øvrig ikke betyr at vi ikke er fornuftige, vi som tror, men det betyr at sentrumet for tro ikke ligger i hjernen, men i hjertet.

Gjest svorsk
Skrevet

Ikke som var relevant til noe slikt.

Det finnes lignende saker for de kristne - "Piss-jesus" ble fjernet rimelig raskt, og det var trusler om vold der også.

''Ikke som var relevant til noe slikt.''

Det er det heldigvis ikke opp til deg å bestemme.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Gud eksisterer ikke''

Man "beviser" at noe eksisterer. Hvis du påstår at Gud eksisterer så må du bevise det, og ikke jeg bevise at han ikke gjør det.

Videre, jeg påpeker at jeg ikke ser noe som helst bevis/undebygging som får meg til å tro at noen gud eksisterer.

''verden har en begynnelse''

Hvor har jeg påstått dette?

Dvs. Verden (Jordkloden) har en begynnelse (den er visstnok 4,5 milliarder år gammel).

Diskusjonen din gikk på om Universet hadde en begynnelse.

Flisespikkeri, Sør, trodde du var for god til den slags, men neida....!

''Astronomy has given much evidence that the universe had a beginning. The Big Bang Theory posits that the universe exploded into existence and is now expanding. This idea is supported by the Doppler “red shift” observed in light throughout the universe as galaxies move away from one another. A radiation echo that produced the exact pattern of wavelengths expected from a great explosion was also discovered. Additionally, astronomers have found a great mass of energy that would be expected from the initial explosion. ''

Skrevet

''Ikke som var relevant til noe slikt.''

Det er det heldigvis ikke opp til deg å bestemme.

Ikke deg heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...