Gå til innhold

Hemligheter for far


Gjest nær slektning

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Og hadde det virkelig vært slik at muslimer skulle har rett på forrang fordi deres synspunkter er så mye mer dypfølte enn alle andres; Hvor plasserer det da islam og muslimer i vårt samfunn?

Da vil alle som hevder at islam er en trussel mot vår kultur ha rett på alle områder. Det er en trussel om det alltid er andre som skal måtte bøye seg.

mvh

''Og hadde det virkelig vært slik at muslimer skulle har rett på forrang fordi deres synspunkter er så mye mer dypfølte enn alle andres; Hvor plasserer det da islam og muslimer i vårt samfunn''

Føler dette er utdebattert her på dol, men jeg fatter virkelig ikke at du eller noen andre kan mene at man bør spise svin annenhver dag om ene parten er muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 251
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • PieLill

    39

  • frosken

    33

  • mirami

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Hvordan startet dette? Kom barnet hjem til mor og tilsto at han hadde løyet for far? Ba barnet om lov til å lyve? Eller var løgn morens idé?

Er dette en 'frihetskamp' for sønnen, støttet av mor? Eller er det en maktkamp mellom foreldrene med sønnen som slagmark?

Hva ønsker gutten? Praktisk hjelp til å følge fars regler eller lov til å spise hva han vil? Eller er han for forvirret til å vite hva han vil? Opplever han kun en lojalitetskonflikt i forhold til far? Eller føler han at han må trosse faren for å vise sin lojalitet mot moren?

Er moren en som støtter sønnen i hans ønsker eller presser hun sine ønsker på barnet i denne situasjonen?

Hvordan er samarbeidet mellom foreldrene for øvrig? Hvor mye tid tilbringer gutten hos hver av foreldrene?

Om sønnen i utgangspunktet var komfortabel med farens påbud og forbud, burde moren samarbeide med faren om at disse etterleves. Hun ville vært i sin fulle rett til å kreve at faren tok alt merarbeid og alle merkostnader dette innebærer.

Er det ikke viktig nok for faren til at han er villig til å trekke det meste av dette lasset selv, ser jeg ingen grunn til at hans krav skulle etterkommes.

Om sønnen derimot er sterkt frustert og fortvilt over farens krav og ikke ønsker å leve slik, blir saken en annen. Har moren uten å lykkes forsøkt å komme fram til et kompromiss, har jeg større forståelse for det valget hun har gjort.

Skulle det være slik at faren er rigid og uforsonlig, på dette og andre områder, er det ofte bare et tidsspørsmål før barnet finner ut helt av seg selv at her gjelder det å smyge seg fram. En ødelagt relasjon til faren er i så fall farens eget ansvar.

For meg ville det blitt helt feil å påtvinge et barn (eller noen som helst) slike restriksjoner og begrensninger på et religiøst grunnlag. Jeg ser ingen grunn til at islam skal ha forkjørs- og overkjørsrett over andre livssyn i slike sammenhenger.

mvh

Enig i mye av det du skriver her, men synes som sagt vektingen av "svinespising" ved muslim vs. ikke-muslim ble litt feil annet sted i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her kan jeg tenke meg at du har misforstått litt. Jeg tror sønnen har tatt sitt eget valg. Jeg tror ikke det er mor som tvinger gutten til å spise svin.''

Vi har jo spekulert mye i denne tråden, så det er ikke så godt å vite om man misforstår eller ei. Jeg mener nok uansett at det er feil av mor å inngå allianse om hemmeligholdelse i forhold til far når det gjelder en 8 år gammel gutt og hva han spiser. Da får mor heller ta ansvaret i forhold til far, og la far bli sur på henne og ikke på sønnen.

''Da får mor heller ta ansvaret i forhold til far, og la far bli sur på henne og ikke på sønnen.''

Mer sannsynlig at far blir sur på både mor og sønn, men tar det ut på sønnen siden han ikke 'har makt' over mor.

Det er fars valg å ta dette ut på sønnen ved å straffe ham for hva han spiser mens han er hos moren.

Synes du i alt for stor grad ansvarliggjør mor for fars handlinger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og hadde det virkelig vært slik at muslimer skulle har rett på forrang fordi deres synspunkter er så mye mer dypfølte enn alle andres; Hvor plasserer det da islam og muslimer i vårt samfunn''

Føler dette er utdebattert her på dol, men jeg fatter virkelig ikke at du eller noen andre kan mene at man bør spise svin annenhver dag om ene parten er muslim.

''Føler dette er utdebattert her på dol, men jeg fatter virkelig ikke at du eller noen andre kan mene at man bør spise svin annenhver dag om ene parten er muslim.''

Det er din forvrengning av mine synspunkter.

For meg er poenget at man ikke kan nekte noen å spise svin eller noe som helst som kan inneholde spor av svin fordi man er muslim.

Her i gården ville svinekjøttforbud medført en komplisering og fordyring av kostholdet. Forstår godt om denne moren ikke orker det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som tilsier at det er helt nødvendig å lyve for far i dette tilfellet. Hvis far hadde vært voldelig hadde jeg kanskje forstått det, men hadde valgt andre veier.

Far har rett til å ha mening om sin sønns oppdragelse, og ingen hadde reagert på om jeg hadde nektet mine barn å spise godterier.

''Far har rett til å ha mening om sin sønns oppdragelse, og ingen hadde reagert på om jeg hadde nektet mine barn å spise godterier.''

Joda. Mange ville sett på dette som et dårlig valg.

Du skulle hatt en svært tungveiende helsemessig begrunnelse for å kunne trampe gjennom at ditt barn ikke skulle få spise godteri hverken hos deg eller hos den andre forelderen.

Mange ville dessuten hevdet at komplett godterforbud (uten strengt medisinsk begrunnelse) både vil gjøre godsakene mer attarktive og barnet mindre trent i å klare å begrense seg når det en gang får sjansen til å jafse i seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du skriver her, men synes som sagt vektingen av "svinespising" ved muslim vs. ikke-muslim ble litt feil annet sted i tråden.

''Enig i mye av det du skriver her, men synes som sagt vektingen av "svinespising" ved muslim vs. ikke-muslim ble litt feil annet sted i tråden.''

For mitt vedkommende handler ikke dette om 'svinespising' eller ikke, men om prinsippet om hvor vidt man skal ha lov til å spise hva man vil så lenge det ikke er helseskadelig.

Jeg kan også se store praktiske, økonomiske og sosiale ulemper ved å pålegges et kosthold kjemisk renset for alt som kan ha spor av svinekjøtt i Norge. Ikke noe jeg selv ville gjort om det ikke var helsemessig nødvendig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Enig i mye av det du skriver her, men synes som sagt vektingen av "svinespising" ved muslim vs. ikke-muslim ble litt feil annet sted i tråden.''

For mitt vedkommende handler ikke dette om 'svinespising' eller ikke, men om prinsippet om hvor vidt man skal ha lov til å spise hva man vil så lenge det ikke er helseskadelig.

Jeg kan også se store praktiske, økonomiske og sosiale ulemper ved å pålegges et kosthold kjemisk renset for alt som kan ha spor av svinekjøtt i Norge. Ikke noe jeg selv ville gjort om det ikke var helsemessig nødvendig.

mvh

''For mitt vedkommende handler ikke dette om 'svinespising' eller ikke, men om prinsippet om hvor vidt man skal ha lov til å spise hva man vil så lenge det ikke er helseskadelig.''

Dette har vært nevnt i det kjedsommelige tidligere, men det er nettopp dette som jeg mener viser så hårreisende mangel på respekt for andres religion og kultur. Det handler ikke om helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da får mor heller ta ansvaret i forhold til far, og la far bli sur på henne og ikke på sønnen.''

Mer sannsynlig at far blir sur på både mor og sønn, men tar det ut på sønnen siden han ikke 'har makt' over mor.

Det er fars valg å ta dette ut på sønnen ved å straffe ham for hva han spiser mens han er hos moren.

Synes du i alt for stor grad ansvarliggjør mor for fars handlinger.

mvh

Nå er det vel ikke slik at far _har_ straffet sønnen for å spise svin, men at han har _truet_ med å inndra goder. Det er etter min oppfatning en viss forskjell. Far forsøker å påvirke sønnen til å følge kostholdsrestriksjonene. Hva han evt. vil gjøre dersom han får beskjed om at mor sier til gutten at det er greit at han spiser svin eller at gutten sier han ikke vil følge restriksjonene, vet vi ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen kultur eller religion hvor man "skal" spise svin, selv om noen jødehatere forsøkte å lage en slik (jeg tror det var i Danmark).

Det er å gripe fatt i halmstrå for å slåss mot faren, enten fordi hun ikke liker ham, eller (som nok gjelder for flere her inne) at de ikke liker muslimer/jøder.

''Det er å gripe fatt i halmstrå for å slåss mot faren, enten fordi hun ikke liker ham, eller (som nok gjelder for flere her inne) at de ikke liker muslimer/jøder.''

Dette trenger slett ikke være situasjonen. Det kan like gjerne være noe så banalt som at mor synes at sønnen skal få spise det andre barn spiser i bursdager ol. En litt grenseløs mor som stikker hodet i sanden og lager hemmeligheter sammen med sin sønn, er alt som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noe er anerkjent betyr ikke at man i praksis skal kunne befale andre hva de skal/ikke skal gjøre. Hvorfor duppet denne mannen penisen i en ikke-muslim i utgangspunktet når muslimske verdier/tro og kultur er viktig for ham?

En 8-åring er i stand til selv å uttrykke hva han ønsker i denne saken og vi har da ytringsfrihet i dette landet, har vi ikke? I tillegg har vi handlingsfrihet så lenge det ikke bryter med lovene dette landet har bestemt skal gjelde. Det finnes ingen lov i dette landet som sier at vi IKKE skal spise svin.

'''I tillegg har vi handlingsfrihet så lenge det ikke bryter med lovene dette landet har bestemt skal gjelde. Det finnes ingen lov i dette landet som sier at vi IKKE skal spise svin.''

Så i din familie så er det slik at ungene får gjøre akkurat det de ønsker så lenger de ikke bryter loven? Rote så mye de vil, spise alt det godteriet de ønsker, være oppe så lenge de ønsker osv. osv. ? Det vanligste vil være at foreldre regulerer barns hverdagsliv, inklusive hva slags kosthold de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er snakk om et barn, så her er det faktisk foreldrene som bestemmer.''

RIKTIG! Men foreldrene betyr ikke far alene.

''Og nei, ingen religion eller livssyn har "må spise svin", og hvis moren finner på noe slikt så gjør hun det for å bruke sønnen til å krige mot faren.''

Jeg spørr igjen, er dette barnet muslimsk? Det behøver ikke være noe krig i dette tilfellet. Far kan bare la barnet spise svin som det ikke er noen lov mot å spise i Norge. Men vi kommer vel dit til slutt også, for å hjelpe muslimer med å bli integrert.

Barnet er nok formelt muslim, ja, men det har liten relevans i dette tilfellet, siden han er 8 år.

''Men vi kommer vel dit til slutt også, for å hjelpe muslimer med å bli integrert.''

Det er overhodet intet som tilsier at man må spise svin for å bli integrert. Da har du ikke forstått hva ordet betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkertr

'''I tillegg har vi handlingsfrihet så lenge det ikke bryter med lovene dette landet har bestemt skal gjelde. Det finnes ingen lov i dette landet som sier at vi IKKE skal spise svin.''

Så i din familie så er det slik at ungene får gjøre akkurat det de ønsker så lenger de ikke bryter loven? Rote så mye de vil, spise alt det godteriet de ønsker, være oppe så lenge de ønsker osv. osv. ? Det vanligste vil være at foreldre regulerer barns hverdagsliv, inklusive hva slags kosthold de har.

Jeg har aldri vurdert min sønn til å hverken være en forlengelse av meg selv, en underdanig, en dott, en tjener e.l, men et selvstendig individ som skal behandles som jeg selv ønsker å bli behandlet. Med andre ord: Han har blitt hørt, elsket og sett. Hersketeknikker og det å tegne trusselbilder ovenfor et barn er for meg helt utenkelig. Det er derfor også utenkelig for meg å forsvare at andre voksne gjør dette mot barna sine. Det er sjofelt, det er feigt og det viser at de i mangel på noe annet er villige til å ramme barna sine hardt for å få det som de vil. Du må gjerne forsvare dette. Jeg gjør det ikke og kommer aldri til å gjøre det, og det er helt uavhengig av om vi snakker om en mor som truer med at barnet ikke får dessert om det ikke spiser opp maten sin, eller som her en far som truer med å ta fra barnet andre ting det er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er å gripe fatt i halmstrå for å slåss mot faren, enten fordi hun ikke liker ham, eller (som nok gjelder for flere her inne) at de ikke liker muslimer/jøder.''

Dette trenger slett ikke være situasjonen. Det kan like gjerne være noe så banalt som at mor synes at sønnen skal få spise det andre barn spiser i bursdager ol. En litt grenseløs mor som stikker hodet i sanden og lager hemmeligheter sammen med sin sønn, er alt som trengs.

Hei,

Jo, men jeg teller slike situasjoner som å "slåss mot faren", selv om det første du nevner kan være legitimt.

Men jeg fatter ikke at noen foreldre vil risikere deres barns forhold til den andre foreldre (og også seg selv) ved å oppfordre til hemmeligholdelse, splid, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sikkertr

Barnet er nok formelt muslim, ja, men det har liten relevans i dette tilfellet, siden han er 8 år.

''Men vi kommer vel dit til slutt også, for å hjelpe muslimer med å bli integrert.''

Det er overhodet intet som tilsier at man må spise svin for å bli integrert. Da har du ikke forstått hva ordet betyr.

''Det er overhodet intet som tilsier at man må spise svin for å bli integrert. Da har du ikke forstått hva ordet betyr.''

Det var ikke det jeg skrev heller. Jeg vet ikke hvilken del av det jeg skrev du ikke forstod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Føler dette er utdebattert her på dol, men jeg fatter virkelig ikke at du eller noen andre kan mene at man bør spise svin annenhver dag om ene parten er muslim.''

Det er din forvrengning av mine synspunkter.

For meg er poenget at man ikke kan nekte noen å spise svin eller noe som helst som kan inneholde spor av svin fordi man er muslim.

Her i gården ville svinekjøttforbud medført en komplisering og fordyring av kostholdet. Forstår godt om denne moren ikke orker det.

mvh

Så hvis faren ga barnet mat som du mente var skittent (kakkerlakker er nok billig) så ville du forstått og respektert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er nok formelt muslim, ja, men det har liten relevans i dette tilfellet, siden han er 8 år.

''Men vi kommer vel dit til slutt også, for å hjelpe muslimer med å bli integrert.''

Det er overhodet intet som tilsier at man må spise svin for å bli integrert. Da har du ikke forstått hva ordet betyr.

''Barnet er nok formelt muslim''

Det vet du ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får det at en muslim putter penis i ikke-muslim til å bli fornedring av kvinner? Mener du at ikke-muslimske kvinner blir fornedret om de har sex med en muslim så er det vel deg det er noe galt med.

Nei, jeg mener (som andre også har påpekt) at slike beskrivelser av kvinner/sex som du kom med ovenfor er respektløst og fornedrende.

Og det gjelder selvsagt uavhengig av religion og livssyn.

Igjen ser man at svært mange av de som skriker høyest om "muslimsers kvinnesyn" faktisk stort sett har det samme selv.

Derfor artikkelen jeg siterte ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er overhodet intet som tilsier at man må spise svin for å bli integrert. Da har du ikke forstått hva ordet betyr.''

Det var ikke det jeg skrev heller. Jeg vet ikke hvilken del av det jeg skrev du ikke forstod?

Jeg kan ta med setningen før også:

''Far kan bare la barnet spise svin som det ikke er noen lov mot å spise i Norge. Men vi kommer vel dit til slutt også, for å hjelpe muslimer med å bli integrert.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkertr

Nei, jeg mener (som andre også har påpekt) at slike beskrivelser av kvinner/sex som du kom med ovenfor er respektløst og fornedrende.

Og det gjelder selvsagt uavhengig av religion og livssyn.

Igjen ser man at svært mange av de som skriker høyest om "muslimsers kvinnesyn" faktisk stort sett har det samme selv.

Derfor artikkelen jeg siterte ovenfor.

Beklager, men jeg følger deg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...