Gå til innhold

Hemligheter for far


Gjest nær slektning

Anbefalte innlegg

Det er ikke i orden at sønnen spiser svin når faren er muslim og slett ikke vil dette!! Veldig respektløst av moren å oppfordre sønnen til dette når hun vet hvor viktig dette er for faren til barnet sitt. Det er ikke noe større problem i barnebursdager enn man gjør det til selv - det er ikke sikkert alle er klar over at han ikke spiser svin. Neste gang han skal i bursdag, hva med å ringe foreldrene og si at han ikke spiser svin og at moren derfor lurer på hva som blir servert? Hvis de skal ha pølser og smågodt, går det jo an at sønnen tar med seg kalkunpølser som foreldrene varmer opp og eget godteri. Dette er ikke noe stort problem, vet om flere som ikke kan spise slik type mat av allergi eller andre årsaker og tar med egen mat.

Så faren skal bestemme og moren ta ekstraarbeidet og merutgiftene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 251
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • PieLill

    39

  • frosken

    33

  • mirami

    7

Mest aktive i denne tråden

Så faren skal bestemme og moren ta ekstraarbeidet og merutgiftene.

mvh

Ja, det synes jeg faktisk. Dette handler ikke om at faren vil være vanskelig og stikke kjepper i hjula, dette er svært viktig religiøst for han. Og at moren skal skape splid mellom far og sønn pga dette er faktisk helt uakseptabelt. Hvis det blir så utrolig store kostnader får far betale litt ekstra til mor, man må prøve å være litt fleksible selv om man er skilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I min familie ville det å utlukke svin fra menyen rokket ved mange generasjoners syn på hvordan man feirer jul foreksempel, dvs at hos oss ribbe et tilsvarende kulturellt betinget valg. Hvem skulle bestemt at den ene kulturelle praksis er mer verd enn den andre?''

Hadde nok blitt ramaskrik om vi forbød bacon her i gården. Juleribba hadde heller ikke forsvunnet uten protester.

mvh

? Det er ingen som sier at moren eller hennes familie trenger å kutte ut svineribba eller bacon. De kan jo fortsatt spise dette, selv om sønnen ikke gjør det. Det er jo mye tradisjonell julemat uten svin, og hvis det mot formodning skulle være for mange ekstrakostnader eller mye bry å lage dette, så kunne sønnen latt være å spise ribbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg faktisk. Dette handler ikke om at faren vil være vanskelig og stikke kjepper i hjula, dette er svært viktig religiøst for han. Og at moren skal skape splid mellom far og sønn pga dette er faktisk helt uakseptabelt. Hvis det blir så utrolig store kostnader får far betale litt ekstra til mor, man må prøve å være litt fleksible selv om man er skilte.

Om dette er så forbasket viktig for far, må da han kunne ta ekstraarbeidet og merutgiftene det medfører. Hvorfor skal mor måtte gjøre noe hun ikke en gang er enig i?

Han får ringe og forhandle mat til bursdager. Han får sørge for alternative 'matpakker' til bursdager og andre anledninger. Og han får betale merutgiftene med å gjennomføre en svinekjøttfritt husholdning.

Om det hadde vært mor krevde svinekjøttforbud og far var mot dette, hadde du fremdeles ment at det var far som skulle gjøre hele jobben?

Gidder ikke far en gang å ta merarbeid og merutgifter, har han ingen som helst troverdighet på at dette er så viktig for ham.

mvh

Er det ikke viktigere enn at far tar denne jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Det er ingen som sier at moren eller hennes familie trenger å kutte ut svineribba eller bacon. De kan jo fortsatt spise dette, selv om sønnen ikke gjør det. Det er jo mye tradisjonell julemat uten svin, og hvis det mot formodning skulle være for mange ekstrakostnader eller mye bry å lage dette, så kunne sønnen latt være å spise ribbe.

Mine barn hadde ikke akseptert det. De ville laget ramaskrik mer enn noen om faren, jeg eller vi foreldre i felleskap valgte bort alt som hadde spro av svin fra deres mat.

;-)

Og her er det snakk om å nekte barna å spise noe som alle andre i familien spiser uten å kunne begrunne det medisinsk.

Vi kunne tvunget barna til å gjøre som vi bestemte. Men de ville aldri akseptert eller respektert det vi gjorde mot dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - ingen kulturelle praksis er bedre enn den andre. Begge må respektere hverandres kulturer, både nordmenn og muslimer. De kan vel få lov å la være å spise enkelte matretter hvis de vil dette? Du tvinger jo ikke en vegetarianer til å spise kjøtt heller?

''Du tvinger jo ikke en vegetarianer til å spise kjøtt heller?''

Men å nekte noe kjøtt er altså greit.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ingen kultur eller religion hvor man "skal" spise svin, selv om noen jødehatere forsøkte å lage en slik (jeg tror det var i Danmark).

Det er å gripe fatt i halmstrå for å slåss mot faren, enten fordi hun ikke liker ham, eller (som nok gjelder for flere her inne) at de ikke liker muslimer/jøder.

''Nei, det er ingen kultur eller religion hvor man "skal" spise svin, selv om noen jødehatere forsøkte å lage en slik (jeg tror det var i Danmark)'' Jeg skjønner ikke hva du mener her. Jeg har nevnt to kulturelle begrunnelser for et spesielt forhold til kjøtt - det har da ingen betydning om det er for eller i mot, skrevet eller formidlet muntlig. Begge er eksempler på kulturell praksis, det er poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, det er ingen kultur eller religion hvor man "skal" spise svin, selv om noen jødehatere forsøkte å lage en slik (jeg tror det var i Danmark)'' Jeg skjønner ikke hva du mener her. Jeg har nevnt to kulturelle begrunnelser for et spesielt forhold til kjøtt - det har da ingen betydning om det er for eller i mot, skrevet eller formidlet muntlig. Begge er eksempler på kulturell praksis, det er poenget.

Nei, det er vaner å spise svinekjøtt.

Det kan overhodet ikke sammenlignes med "dybden" på et religiøst forbud.

Altså, jeg spiser gjerne ribbe til jul, men det er faktisk ikke noe livssynsanliggende for meg (eller andre) å gjøre det.

Derimot så er det tullet av moren å bruke sønnen til å "krige" mot faren på den måten. Det eneste hun "oppnår" er ufred, og at sønnen føler seg presset mellom dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg reagerer faktisk på språket ditt, og det var det jeg siterte. En annen har også reagert på "ligge på rygg" formuleringen. Slike uttrykk oser forakt for mennesker.

Når man er så hårsår på andres formuleringer som du er bør man kanskje formulere seg litt annerledes enn dette?: ''men jeg er da ikke så intolerant og idiotisk at jeg ikke kan forstå at noen ting er viktige for folk med et annet livssyn'' For en som ønsker å være ryddig ser jeg minst en måte å formidle det du vil si uten å insinuere at jeg er både idiot og intolerent som mener det jeg gjør. Og du kan IKKE si at jeg har holdt en ufin tone mot deg tidligere altså ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis man bruker ungen i en krig (når det ikke er viktig for noen å spise svinekjøtt) så er man vrang (for å si det pent).

Det er ingen lov som sier man må spise akkurat svinekjøtt.

Jeg er heller ikke for å bruke barn som våpen, selvfølgelig ikke, og oppmuntrer ikke det. Jeg forsøker bare si at det ikke er gitt at en kulturell praksis har forrang over en annen.

Vi to blir ikke enige her, og jeg foreslår at vi avslutter diskusjonen med dette. Vi har vel begge fått ytret det vi ønsket ser det ut for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er så forbasket viktig for far, må da han kunne ta ekstraarbeidet og merutgiftene det medfører. Hvorfor skal mor måtte gjøre noe hun ikke en gang er enig i?

Han får ringe og forhandle mat til bursdager. Han får sørge for alternative 'matpakker' til bursdager og andre anledninger. Og han får betale merutgiftene med å gjennomføre en svinekjøttfritt husholdning.

Om det hadde vært mor krevde svinekjøttforbud og far var mot dette, hadde du fremdeles ment at det var far som skulle gjøre hele jobben?

Gidder ikke far en gang å ta merarbeid og merutgifter, har han ingen som helst troverdighet på at dette er så viktig for ham.

mvh

Er det ikke viktigere enn at far tar denne jobb

Det er imponerende hvor vanskelig du kan gjøre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette har også vært mitt hovedpoeng i denne tråden. Jeg tenker at det er ikke nødvendig å gjøre dette så veldig til en pro- eller anti-muslim greie (selv om jeg ser at dette temaet trigges...), men derimot vurdere det som en svært uhensiktsmessig måte å oppdra et barn på.''

Samtidig kan dette være et utslag av en veldig tilspisset konflikt om livssyn og verdier. Det kan være hovedårsaken til brudet mellom mor og far. Mor kan ha opplevd fars religon(sutøvelse) som sterkt undertrykkende og livsbegrensende og følgelig satt seg fore at sønnen ikke skal kues under det samme. Far kan ha tilsvarende/motsatte synspunkt på mors verdivalg.

Tillitsnivået mellom foreldrene er sannsynligvis svært lavt og begge kan ha tanker om at den andre forelderen ikke er bra for barnet.

----

Jeg ville aldri klart å oppfatte manglende religiøse matrestriksjoner som et uttrykk for slapp grensesetting eller å stikke hodet i sanden. Kanskje fordi jeg selv har et restriktivt forhold til hvilke restriksjoner man skal påføre barn.

mvh

At man ikke spiser svinekjøtt er standard for ca 25% av verdens befolkning, og ikke noe "spesielt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er så hårsår på andres formuleringer som du er bør man kanskje formulere seg litt annerledes enn dette?: ''men jeg er da ikke så intolerant og idiotisk at jeg ikke kan forstå at noen ting er viktige for folk med et annet livssyn'' For en som ønsker å være ryddig ser jeg minst en måte å formidle det du vil si uten å insinuere at jeg er både idiot og intolerent som mener det jeg gjør. Og du kan IKKE si at jeg har holdt en ufin tone mot deg tidligere altså ;-)

Man kan påstå at noe er "idiotisk", uten at personen "bak" nødvendigvis må være idiot.

Derimot så er uttrykkene som ble brukt for sex (ikke av deg) sterkt nedverdigende og respektløse. (Legg merke til at jeg ikke klaget over det vedkommende skrev til meg, men hvordan han/hun omtalter andre.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan påstå at noe er "idiotisk", uten at personen "bak" nødvendigvis må være idiot.

Derimot så er uttrykkene som ble brukt for sex (ikke av deg) sterkt nedverdigende og respektløse. (Legg merke til at jeg ikke klaget over det vedkommende skrev til meg, men hvordan han/hun omtalter andre.)

Med vennlig hilsen

Du greier ikke si "ja det var unødvendig av meg" gjør du vel? ;-)

Forøvrig skjønner jeg ikke hva du og andre har sagt til hverandre har med hva du har sagt til meg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn hadde ikke akseptert det. De ville laget ramaskrik mer enn noen om faren, jeg eller vi foreldre i felleskap valgte bort alt som hadde spro av svin fra deres mat.

;-)

Og her er det snakk om å nekte barna å spise noe som alle andre i familien spiser uten å kunne begrunne det medisinsk.

Vi kunne tvunget barna til å gjøre som vi bestemte. Men de ville aldri akseptert eller respektert det vi gjorde mot dem.

mvh

Ja, hvis det var noe han hadde vært vant til å spise og plutselig ikke fikk lov til, så hadde det vært annerledes. Jeg tror nok at gutten ikke har vært vant til å spise svin i oppveksten, siden faren er muslim. Slik jeg tolker innlegget er svin noe moren akkurat har innført, nå som gutten er stor nok til å holde tett for far. Synes det er å sette gutten i en stor lojalitetskonflikt mellom foreldrene - han vil sikkert ikke såre moren og spiser det hun sier er greit, samtidig vet han at dette er noe faren misliker sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er så forbasket viktig for far, må da han kunne ta ekstraarbeidet og merutgiftene det medfører. Hvorfor skal mor måtte gjøre noe hun ikke en gang er enig i?

Han får ringe og forhandle mat til bursdager. Han får sørge for alternative 'matpakker' til bursdager og andre anledninger. Og han får betale merutgiftene med å gjennomføre en svinekjøttfritt husholdning.

Om det hadde vært mor krevde svinekjøttforbud og far var mot dette, hadde du fremdeles ment at det var far som skulle gjøre hele jobben?

Gidder ikke far en gang å ta merarbeid og merutgifter, har han ingen som helst troverdighet på at dette er så viktig for ham.

mvh

Er det ikke viktigere enn at far tar denne jobb

Ja, jeg er enig med deg i at dersom det blir store kostnader og mye ekstra jobb, så skal faren ta det. Jeg argumenterer heller ikke for at mor skal ta hele jobben!! Men når gutten er hos henne, må hun kunne være litt fleksibel og gjøre det som er det beste for gutten, selv om hun er uenige med far. Det er garantert ikke det beste for han å ha en stor hemmelighet for far og gå rundt å bekymre seg for om faren finner det ut. Det er ikke så mye omlegging som skal til, hun kan jo fortsatt spise svin bare hun har noe ekstra sønnen kan spise?

Selvfølgelig hadde det blitt det samme dersom det var omvent, hadde moren vært muslim er det like ille om faren hadde gitt sønnen svinekjøtt og bedt han ikke si noe til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke i orden at sønnen spiser svin når faren er muslim og slett ikke vil dette!! Veldig respektløst av moren å oppfordre sønnen til dette når hun vet hvor viktig dette er for faren til barnet sitt. Det er ikke noe større problem i barnebursdager enn man gjør det til selv - det er ikke sikkert alle er klar over at han ikke spiser svin. Neste gang han skal i bursdag, hva med å ringe foreldrene og si at han ikke spiser svin og at moren derfor lurer på hva som blir servert? Hvis de skal ha pølser og smågodt, går det jo an at sønnen tar med seg kalkunpølser som foreldrene varmer opp og eget godteri. Dette er ikke noe stort problem, vet om flere som ikke kan spise slik type mat av allergi eller andre årsaker og tar med egen mat.

Hva hvis moren var ekstrem dyrevernsaktivist og nektet barnet å spise kjøtt?

Eller bare spiste raw food og nektet barnet kokt eller stekt mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er så forbasket viktig for far, må da han kunne ta ekstraarbeidet og merutgiftene det medfører. Hvorfor skal mor måtte gjøre noe hun ikke en gang er enig i?

Han får ringe og forhandle mat til bursdager. Han får sørge for alternative 'matpakker' til bursdager og andre anledninger. Og han får betale merutgiftene med å gjennomføre en svinekjøttfritt husholdning.

Om det hadde vært mor krevde svinekjøttforbud og far var mot dette, hadde du fremdeles ment at det var far som skulle gjøre hele jobben?

Gidder ikke far en gang å ta merarbeid og merutgifter, har han ingen som helst troverdighet på at dette er så viktig for ham.

mvh

Er det ikke viktigere enn at far tar denne jobb

Meget enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis moren var ekstrem dyrevernsaktivist og nektet barnet å spise kjøtt?

Eller bare spiste raw food og nektet barnet kokt eller stekt mat?

Å nekte alt kjøtt er langt mer inngripende enn bare å unngå én av mange typer kjøtt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dy meg; Dette (og andre ting) skulle denne dama ha tenkt gjennom på forhånd før hun la seg på rygg og fikk barn med en ham...

Det er ikke klokt å gifte seg med en muslim, og iallefall ikke å få barn med ham!

Og det skulle ikke faren ha tenkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...