Gå til innhold

Hemligheter for far


Gjest nær slektning

Anbefalte innlegg

Å nekte alt kjøtt er langt mer inngripende enn bare å unngå én av mange typer kjøtt.

Med vennlig hilsen

Men hvem bestemmer hvor grensen skal gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 251
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • PieLill

    39

  • frosken

    33

  • mirami

    7

Mest aktive i denne tråden

''Enig i mye av det du skriver her, men synes som sagt vektingen av "svinespising" ved muslim vs. ikke-muslim ble litt feil annet sted i tråden.''

For mitt vedkommende handler ikke dette om 'svinespising' eller ikke, men om prinsippet om hvor vidt man skal ha lov til å spise hva man vil så lenge det ikke er helseskadelig.

Jeg kan også se store praktiske, økonomiske og sosiale ulemper ved å pålegges et kosthold kjemisk renset for alt som kan ha spor av svinekjøtt i Norge. Ikke noe jeg selv ville gjort om det ikke var helsemessig nødvendig.

mvh

''For mitt vedkommende handler ikke dette om 'svinespising' eller ikke, men om prinsippet om hvor vidt man skal ha lov til å spise hva man vil så lenge det ikke er helseskadelig.

Jeg kan også se store praktiske, økonomiske og sosiale ulemper ved å pålegges et kosthold kjemisk renset for alt som kan ha spor av svinekjøtt i Norge. Ikke noe jeg selv ville gjort om det ikke var helsemessig nødvendig.''

Enig i det. Jeg hadde en muslimsk venninne da jeg gikk på barneskolen. Hun og søsknene fikk lov til å spise svinekjøtt. Hun gjorde det ikke, men broren gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser ingen grunn til at islam skal ha forkjørs- og overkjørsrett over andre livssyn i slike sammenhenger.''

Poenget her er jo at det ikke er noe livssyn (ikke engang i Danmark) som sier at man SKAL spise svinekjøtt.

Med vennlig hilsen

''Poenget her er jo at det ikke er noe livssyn (ikke engang i Danmark) som sier at man SKAL spise svinekjøtt.''

Der tar du feil. Jeg er bosatt i Danmark, og svinekjøttkulturen går meg til tider på nervene. Det var ramaskrik for et par år siden da det var en barnehagen som kuttet ut svinekjøtt på lunsjmenyen (og dette var en barnehage i et gettoområde hvor så vidt jeg husker 90% av barna var muslimer). Og det er et stort parti som taler for at det skal være påbudt å servere leverpostei, etc. i barnehagene fordi det er en så viktig del av kulturarven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For mitt vedkommende handler ikke dette om 'svinespising' eller ikke, men om prinsippet om hvor vidt man skal ha lov til å spise hva man vil så lenge det ikke er helseskadelig.

Jeg kan også se store praktiske, økonomiske og sosiale ulemper ved å pålegges et kosthold kjemisk renset for alt som kan ha spor av svinekjøtt i Norge. Ikke noe jeg selv ville gjort om det ikke var helsemessig nødvendig.''

Enig i det. Jeg hadde en muslimsk venninne da jeg gikk på barneskolen. Hun og søsknene fikk lov til å spise svinekjøtt. Hun gjorde det ikke, men broren gjorde det.

''Enig i det. Jeg hadde en muslimsk venninne da jeg gikk på barneskolen. Hun og søsknene fikk lov til å spise svinekjøtt. Hun gjorde det ikke, men broren gjorde det.''

Foreldrene høstet sikkert tillit, åpenhet og respekt fra sine barn ved å gjøre det på den måten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For mitt vedkommende handler ikke dette om 'svinespising' eller ikke, men om prinsippet om hvor vidt man skal ha lov til å spise hva man vil så lenge det ikke er helseskadelig.

Jeg kan også se store praktiske, økonomiske og sosiale ulemper ved å pålegges et kosthold kjemisk renset for alt som kan ha spor av svinekjøtt i Norge. Ikke noe jeg selv ville gjort om det ikke var helsemessig nødvendig.''

Enig i det. Jeg hadde en muslimsk venninne da jeg gikk på barneskolen. Hun og søsknene fikk lov til å spise svinekjøtt. Hun gjorde det ikke, men broren gjorde det.

''Jeg hadde en muslimsk venninne da jeg gikk på barneskolen. Hun og søsknene fikk lov til å spise svinekjøtt. Hun gjorde det ikke, men broren gjorde det.''

Her i huset har vi en liten venn som er muslim, men mor (far er veldig lite inne i bildet, om han er muslim vet jeg ikke) legger ingen føringer på hva barnet skal eller ikke skal spise, så barnet bestemmer selv om h*n vil spise svin eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem bestemmer hvor grensen skal gå?

Fornuften, og forhandlinger, og poenget at man gjør noe for ikke å bruke barnet til å lage krig.

Jeg er ateist, og jeg synes selvsagt det er tull ikke å spise svinekjøtt, men jeg forstår da at jøder og muslimer ikke gjør det. Vi bor på samme planet, og må bare finne ut av å leve sammen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Poenget her er jo at det ikke er noe livssyn (ikke engang i Danmark) som sier at man SKAL spise svinekjøtt.''

Der tar du feil. Jeg er bosatt i Danmark, og svinekjøttkulturen går meg til tider på nervene. Det var ramaskrik for et par år siden da det var en barnehagen som kuttet ut svinekjøtt på lunsjmenyen (og dette var en barnehage i et gettoområde hvor så vidt jeg husker 90% av barna var muslimer). Og det er et stort parti som taler for at det skal være påbudt å servere leverpostei, etc. i barnehagene fordi det er en så viktig del av kulturarven.

Men det er noe DF gjør for å ramme muslimer, som et ledd i alt det andre de sier og gjør mot muslimer.

Mange i Danmark spiser mye svin, men det er ikke på samme måte som jøder og muslimer ikke spiser svin.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Jeg ville ønsket å få barn med en som ga barna mine rotter og mus''

*iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik* :P

Ups;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det skulle ikke faren ha tenkt på?

Jo, selvsagt burde også enhver mann tenke gjennom hvem en vil stikke pi... sin i uten kondom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan startet dette? Kom barnet hjem til mor og tilsto at han hadde løyet for far? Ba barnet om lov til å lyve? Eller var løgn morens idé?

Er dette en 'frihetskamp' for sønnen, støttet av mor? Eller er det en maktkamp mellom foreldrene med sønnen som slagmark?

Hva ønsker gutten? Praktisk hjelp til å følge fars regler eller lov til å spise hva han vil? Eller er han for forvirret til å vite hva han vil? Opplever han kun en lojalitetskonflikt i forhold til far? Eller føler han at han må trosse faren for å vise sin lojalitet mot moren?

Er moren en som støtter sønnen i hans ønsker eller presser hun sine ønsker på barnet i denne situasjonen?

Hvordan er samarbeidet mellom foreldrene for øvrig? Hvor mye tid tilbringer gutten hos hver av foreldrene?

Om sønnen i utgangspunktet var komfortabel med farens påbud og forbud, burde moren samarbeide med faren om at disse etterleves. Hun ville vært i sin fulle rett til å kreve at faren tok alt merarbeid og alle merkostnader dette innebærer.

Er det ikke viktig nok for faren til at han er villig til å trekke det meste av dette lasset selv, ser jeg ingen grunn til at hans krav skulle etterkommes.

Om sønnen derimot er sterkt frustert og fortvilt over farens krav og ikke ønsker å leve slik, blir saken en annen. Har moren uten å lykkes forsøkt å komme fram til et kompromiss, har jeg større forståelse for det valget hun har gjort.

Skulle det være slik at faren er rigid og uforsonlig, på dette og andre områder, er det ofte bare et tidsspørsmål før barnet finner ut helt av seg selv at her gjelder det å smyge seg fram. En ødelagt relasjon til faren er i så fall farens eget ansvar.

For meg ville det blitt helt feil å påtvinge et barn (eller noen som helst) slike restriksjoner og begrensninger på et religiøst grunnlag. Jeg ser ingen grunn til at islam skal ha forkjørs- og overkjørsrett over andre livssyn i slike sammenhenger.

mvh

Klokt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vet ikke helt hva som blir riktig.

Jeg kunne synes at å gi barnet lov er det rette jeg også, for det er jo like riktig å kunne spise det som å ikke kunne det. Her har mor og far hver sin tro, hvem skal telle mest, og hvorfor liksom?

Det som er synd er at barnet blir satt i en veldig kinkig situasjon. Han må hele tiden holde hemmeligheter skjult, og det kan være både vanskelig og tungt for et lite hjerte.

Det blir tull, iflg min mening, å si at "andre lever uten slik mat pga allergier". Det er en forskjell å møte opp i et norskt barneselskap og si "jeg kan ikke spise jeg se, for jeg er allergisk og blir veldig dårlig", i forhold til "jeg kan ikke spise jeg se, for pappa sier at gris er forbudt"

Så kunne jeg bestemt så hadde det vært forbudt å dra med seg slike "skikker og tro" inn i landet vårt, og i allefall skulle det vært forbudt å tre det nedover øra på unga. Det er ikke lett å være norsk og skulle tvinges leve som en muslim.

Og dere som får piggene ut nå, dere som alltid forsvarer de utenfra, ikke gidd å kommenter her. Dette er min mening om dere så står og skriker og drar av dere håret. E ikke av interesse å lese "motanngreps-innleggene" deres.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke i orden at sønnen spiser svin når faren er muslim og slett ikke vil dette!! Veldig respektløst av moren å oppfordre sønnen til dette når hun vet hvor viktig dette er for faren til barnet sitt. Det er ikke noe større problem i barnebursdager enn man gjør det til selv - det er ikke sikkert alle er klar over at han ikke spiser svin. Neste gang han skal i bursdag, hva med å ringe foreldrene og si at han ikke spiser svin og at moren derfor lurer på hva som blir servert? Hvis de skal ha pølser og smågodt, går det jo an at sønnen tar med seg kalkunpølser som foreldrene varmer opp og eget godteri. Dette er ikke noe stort problem, vet om flere som ikke kan spise slik type mat av allergi eller andre årsaker og tar med egen mat.

''Det er ikke i orden at sønnen spiser svin når faren er muslim og slett ikke vil dette!! Veldig respektløst av moren å oppfordre sønnen til dette når hun vet hvor viktig dette er for faren til barnet sitt.''

Hvorfor skal islam ha forkjørsrett foran andre livssyn? Hvorfor skal ikke faren respektere morens og evt. sønnens livssyn og ønsker. For moren kan det være minst like viktig å ikke pålegge barnet religiøse tvangstrøyer som farens ønske opprettholde islamske lover.

Å automatisk frita islam/muslimer fra å måtte kompromisse i møte med andres livssyn, er å gjøre islam til en intolerant og totalitær religion.

Vi vet forresten ingen ting om hvor vidt moren har oppfordret sønnen til å spise svinekjøtt eller om det er sønnen som har tryglet og tigget om å få slippe dette stivbente kravet.

Å måtte forholde seg til matbegrensninger av helsemessige årsaker er ikke sammenlignbart med å måtte gjøre det pga andres livssyn. Det første gir gevinst i forhold til helse og noen ganger er det en livsnødvendighet, bokstavelig talt. Livssynsbaserte ta ikke, rør ikke, spis ikke, prøv ikke er først og fremst livsbegrensende for den som får det tredd nedover ørene.

For øvrig er det så mye styr og merarbeid med slike strenge dietter at man lett kan forstå at mange ikke er villige til å gjøre dette om det ikke er helsemessig påkrevd.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...