Gå til innhold

Hemligheter for far


Gjest nær slektning

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Poenget her er at faren (i likhet med store deler av verdens befolkning) synes at svinekjøtt er skittent, og ikke skal spises. Akkurat som du nok har idéer om hva dine barn skal spise.

Dette er altså noe som er veldig viktig for ham, og det er åpenbart noe moren også visste da de fikk barn.

For ikke-jøder og ikke-muslimer, derimot, er det ikke viktig at folk skal spise svinekjøtt.

Med vennlig hilsen

''Poenget her er at faren (i likhet med store deler av verdens befolkning) synes at svinekjøtt er skittent, og ikke skal spises''

Tenk å lage barn med ei i et land hvor det er vanlig å servere skitten mat og hvor det til og med serveres skitten mat som festmat i jula. Litt dumt av han kan man si, hvis tanken var at sønnen aldri skulle spise svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 251
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • PieLill

    39

  • frosken

    33

  • mirami

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

''Og hadde det virkelig vært slik at muslimer skulle har rett på forrang fordi deres synspunkter er så mye mer dypfølte enn alle andres; Hvor plasserer det da islam og muslimer i vårt samfunn?

''

Trenger det å være slik at enten skal en muslims synspunkter _alltid_ ha forrang, eller at det _aldri_ kan ha forrang. I denne konkrete saken så ser jeg ingen grunn til at gutten skal bli satt i skvis fordi mor og far ikke kan komme til enighet, og inntil de har fått til det så synes jeg mor skal legge til rette for å respektere fars religiøst begrunnede synspunkter på kostholdsrestriksjoner. Hadde far derimot forlangt at gutten skulle tilbringe flere timer daglig på koranskolen, så synes jeg ikke mor skulle ha gått med på det. Hvorfor? Jo, fordi et kosthold uten svin er helt ukomplisert og ikke noe stort inngrep i guttens hverdagsliv, mens daglig koranskole så avgjort ville vært et stort inngrep.

Når to personer med såpass forskjellig utgangspunkt har valgt å få barn, så mener jeg de må ta på seg jobben med å forhandle og diskutere frem løsninger på alt de er uenige om.

''gutten skal bli satt i skvis fordi mor og far ikke kan komme til enighet''

Her kan jeg tenke meg at du har misforstått litt. Jeg tror sønnen har tatt sitt eget valg. Jeg tror ikke det er mor som tvinger gutten til å spise svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkertr

''Da kontakter man advokat.''

For å stoppe far fra å inndra DS-spilling?

For å stoppe far i å praktisere sin religion med maktmisbruk ovenfor et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''gutten skal bli satt i skvis fordi mor og far ikke kan komme til enighet''

Her kan jeg tenke meg at du har misforstått litt. Jeg tror sønnen har tatt sitt eget valg. Jeg tror ikke det er mor som tvinger gutten til å spise svin.

''Her kan jeg tenke meg at du har misforstått litt. Jeg tror sønnen har tatt sitt eget valg. Jeg tror ikke det er mor som tvinger gutten til å spise svin.''

Vi har jo spekulert mye i denne tråden, så det er ikke så godt å vite om man misforstår eller ei. Jeg mener nok uansett at det er feil av mor å inngå allianse om hemmeligholdelse i forhold til far når det gjelder en 8 år gammel gutt og hva han spiser. Da får mor heller ta ansvaret i forhold til far, og la far bli sur på henne og ikke på sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkertr

''Her kan jeg tenke meg at du har misforstått litt. Jeg tror sønnen har tatt sitt eget valg. Jeg tror ikke det er mor som tvinger gutten til å spise svin.''

Vi har jo spekulert mye i denne tråden, så det er ikke så godt å vite om man misforstår eller ei. Jeg mener nok uansett at det er feil av mor å inngå allianse om hemmeligholdelse i forhold til far når det gjelder en 8 år gammel gutt og hva han spiser. Da får mor heller ta ansvaret i forhold til far, og la far bli sur på henne og ikke på sønnen.

''Da får mor heller ta ansvaret i forhold til far, og la far bli sur på henne og ikke på sønnen.''

Det er svært så forutinntatt du er når det kommer til moren i denne saken, samtidig som du forsøker å dysse ned fars håndtering av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da får mor heller ta ansvaret i forhold til far, og la far bli sur på henne og ikke på sønnen.''

Det er svært så forutinntatt du er når det kommer til moren i denne saken, samtidig som du forsøker å dysse ned fars håndtering av dette?

''Det er svært så forutinntatt du er når det kommer til moren i denne saken, samtidig som du forsøker å dysse ned fars håndtering av dette?''

Ja, jeg har valgt å fokusere på det som er oppgitt som tema i overskriften på tråden, nemlig hemmeligholdelse for far. Etter min oppfatning skal det ekstreme tilfeller til før det kan forsvares å inngå allianser om hemmeligholdelse i forhold til den ene forelderen om temaer man vet vedkommende er opptatt av. Jeg kan heller ikke se at fars oppførsel slik den er gjengitt i hovedinnlegget gir grunn til å anta at slike ekstreme forhold foreligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shilapila

Jeg vet såpass mye om muslimer og deres kultur og tro at jeg vet de ikke firer på dette. Kjenner du muslimer som spiser svinekjøtt?

Jeg kjenner mange som er opprinnelig fra muslimske land som spiser svinekjøtt, men også mange som ikke gjør det. Jeg har aldri spist svinekjøtt i muslimske land.

Troende muslimer spiser nok ikke svinekjøtt, men det er mange som holder tradisjoner i hevd uten å være særlig religiøse. Det står ingenting i denne tråden om fars religiøsitet eller andre ting enn akkurat dette med at han ikke vil at sønnen spiser svinekjøtt. Ingen ville reagert hvis jeg hadde nektet barna mine å drikke brus og spise potetgull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Samme her :) Og nettopp derfor går det ikke an å si at muslimers symbolske begrunnelse for ikke å spise svin skal ha forrang for vår symbolske begrunnelse for å gjøre det. Vi dør ikke om vi kutter svinet, muslimer dør ikke om de spiser svin - jeg syns det blir for enkelt å slå fast at det er ikke-muslimer som skal vike slik sør gjorde.

Det finnes ingen symbolsk betydning av å spise ribbe til jul. Det er da mange som lever helt utmerket uten å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

''Poenget her er at faren (i likhet med store deler av verdens befolkning) synes at svinekjøtt er skittent, og ikke skal spises''

Tenk å lage barn med ei i et land hvor det er vanlig å servere skitten mat og hvor det til og med serveres skitten mat som festmat i jula. Litt dumt av han kan man si, hvis tanken var at sønnen aldri skulle spise svin.

Du eller jeg tenkte neppe på hva barna kom til å spise den gangen vi laget barn;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

''Jo, fordi et kosthold uten svin er helt ukomplisert og ikke noe stort inngrep i guttens hverdagsliv, mens daglig koranskole så avgjort ville vært et stort inngrep. ''

Jeg ville ikke opplevd et kosthold uten svinekjøtt eller noen som helst produkter som kan inneholde spor av svin som noen som helst i nærheten av ukomplisert hverken praktisk, økonomisk eller sosialt. Men koranskole ville vært verre.

Et minstekrav burde være at faren tok alt arbeidet innkludert å levere gutten med pølser, hamburgere og alt annet av nødvendige tillatte erstatningsprodukter til hverdags og fest, samt kompensere ekstrautgiftene ved å bytte ut svinekjøtt med f.eks. lam og strofe for hele husholdningen.

Mvh

Mener du at det ville vært greit om far lot gutten gå på koranskole og hemmeligholdt det for mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkertr

''Det er svært så forutinntatt du er når det kommer til moren i denne saken, samtidig som du forsøker å dysse ned fars håndtering av dette?''

Ja, jeg har valgt å fokusere på det som er oppgitt som tema i overskriften på tråden, nemlig hemmeligholdelse for far. Etter min oppfatning skal det ekstreme tilfeller til før det kan forsvares å inngå allianser om hemmeligholdelse i forhold til den ene forelderen om temaer man vet vedkommende er opptatt av. Jeg kan heller ikke se at fars oppførsel slik den er gjengitt i hovedinnlegget gir grunn til å anta at slike ekstreme forhold foreligger.

Det er nettopp i ekstremtilfeller folk flest tyr til løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkertr

Jeg kjenner mange som er opprinnelig fra muslimske land som spiser svinekjøtt, men også mange som ikke gjør det. Jeg har aldri spist svinekjøtt i muslimske land.

Troende muslimer spiser nok ikke svinekjøtt, men det er mange som holder tradisjoner i hevd uten å være særlig religiøse. Det står ingenting i denne tråden om fars religiøsitet eller andre ting enn akkurat dette med at han ikke vil at sønnen spiser svinekjøtt. Ingen ville reagert hvis jeg hadde nektet barna mine å drikke brus og spise potetgull.

Så du antar at det er andre grunner til at han ønsker at sønnen skal holde seg unna svinekjøtt enn at han er troende muslim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Kan ikke dy meg; Dette (og andre ting) skulle denne dama ha tenkt gjennom på forhånd før hun la seg på rygg og fikk barn med en ham...

Det er ikke klokt å gifte seg med en muslim, og iallefall ikke å få barn med ham!

Hvordan vet du at denne moren la seg på rygg? Jeg vet da ingenting om mine barn ble laget mens jeg lå på rygg eller siden, ja eller at min mann lå på rygg;-)

Hva slags holdning er dette overfor kvinners sexualliv? De legger seg vel ikke bare på rygg og tar imot. Det er i hvert fall ikke slik i muslimske land eller blant muslimer for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shilapila

Så du antar at det er andre grunner til at han ønsker at sønnen skal holde seg unna svinekjøtt enn at han er troende muslim?

Jeg vet ingenting om far er troende muslim eller ikke. Det er mange som holder på tradisjoner uten å være religiøse.

Det er direkte skadelig for gutten å bli oppdratt til å lyve for sin far, og veldig dumt av mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Det er ikke greit at gutten oppfordres til å lyve for sin far. Jeg lurer på hvorfor det serveres pølser og smågodt som ikke alle kan spise i bursdager. Det er da ikke noe problem å ta hensyn til slikt med kyllingpølser og andre typer smågodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkertr

Jeg vet ingenting om far er troende muslim eller ikke. Det er mange som holder på tradisjoner uten å være religiøse.

Det er direkte skadelig for gutten å bli oppdratt til å lyve for sin far, og veldig dumt av mor.

Far er muslim og ønsker ikke at barnet sitt skal spise svin. Klarere enn det blir det liksom ikke.

Lyve er ikke en god ting, men noen ganger svært nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Far er muslim og ønsker ikke at barnet sitt skal spise svin. Klarere enn det blir det liksom ikke.

Lyve er ikke en god ting, men noen ganger svært nødvendig.

Det er ingenting som tilsier at det er helt nødvendig å lyve for far i dette tilfellet. Hvis far hadde vært voldelig hadde jeg kanskje forstått det, men hadde valgt andre veier.

Far har rett til å ha mening om sin sønns oppdragelse, og ingen hadde reagert på om jeg hadde nektet mine barn å spise godterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sikkertr

Det er ingenting som tilsier at det er helt nødvendig å lyve for far i dette tilfellet. Hvis far hadde vært voldelig hadde jeg kanskje forstått det, men hadde valgt andre veier.

Far har rett til å ha mening om sin sønns oppdragelse, og ingen hadde reagert på om jeg hadde nektet mine barn å spise godterier.

Hvorvidt det er nødvendig å lyve i denne sammenhengen vet bare de involverte. Du sier også at ingen hadde reagert om du hadde nektet ditt/dine barn å spise godteri. Jeg lurer på hvilken verden du lever i. Du hadde fått reaksjoner på dette både fra dine barn, deres venner og andre voksne om du hadde valgt dette for ditt/dine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget her er at faren (i likhet med store deler av verdens befolkning) synes at svinekjøtt er skittent, og ikke skal spises''

Tenk å lage barn med ei i et land hvor det er vanlig å servere skitten mat og hvor det til og med serveres skitten mat som festmat i jula. Litt dumt av han kan man si, hvis tanken var at sønnen aldri skulle spise svin.

Det har bodd jøder i Norge i flere hundre år, (selv om det var forbudt i første utkast av Grunnloven) så det er meget innarbeidet at ikke alle spiser svinekjøtt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror mor har slått seg vrang for å være vrang mot far? Jeg går ut fra at dette er viktig for mor også, ettersom hun har valgt å gå mot far, selv om hun sikkert skjønner at det er uheldig for barnet.

Jeg tror at hvis man bruker ungen i en krig (når det ikke er viktig for noen å spise svinekjøtt) så er man vrang (for å si det pent).

Det er ingen lov som sier man må spise akkurat svinekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...