Gå til innhold

Hemligheter for far


Gjest nær slektning

Anbefalte innlegg

Poenget mitt er at om man hevder å ha så sterke meninger om f.eks. mat bør man, ikke lage barn med noen som ikke deler disse.

Velger man likevel å gjøre det, har man ikke lengre noen rett til å påberope seg at dette betyr mer for en selv enn den andre forelderen basert på religion eller noe som helst annet. Man har allerede bevist at man ikke fullt ut er villig til å betale prisen.

Betyr det nok, sørger man for å ikke havne i den situasjonen. Religion gir dermed ingen generell forkjørsrett i forhold til andre begrunnelser.

mvh

Og mitt poeng: Hva er det beste for gutten? Å la far få avgjøre dette siden hans forhold til sønnen vil være basert på denne avgjørelsen? Eller å la mor få avgjøre at gutten skal få spise noe som er "skittent" og gjør sønnen "skitten" iflg fars tro?

Jeg skjønner ikke at det går an å sette prinsipper foran et barns ve og vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 251
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • PieLill

    39

  • frosken

    33

  • mirami

    7

Mest aktive i denne tråden

''Han har selv ansvar for å ha fått barn med en ikke-muslim.''

Akkurat som hun har ansvar.

Det hun gjør er å sette barnet i en lojalitetskonflikt. Og det over noe som er relativt trivielt. 25% av verden spiser ikke svinekjøtt, og det er neppe et meget stort problem for dem.

Det blir for enkelt, for farlig er vel ikke svinekjøtt for muslimer heller. Dette handler jo om kulturell praksis og overbevisning basert på symbolikk. I min familie ville det å utlukke svin fra menyen rokket ved mange generasjoners syn på hvordan man feirer jul foreksempel, dvs at hos oss ribbe et tilsvarende kulturellt betinget valg. Hvem skulle bestemt at den ene kulturelle praksis er mer verd enn den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mitt poeng: Hva er det beste for gutten? Å la far få avgjøre dette siden hans forhold til sønnen vil være basert på denne avgjørelsen? Eller å la mor få avgjøre at gutten skal få spise noe som er "skittent" og gjør sønnen "skitten" iflg fars tro?

Jeg skjønner ikke at det går an å sette prinsipper foran et barns ve og vel...

''Og mitt poeng: Hva er det beste for gutten? Å la far få avgjøre dette siden hans forhold til sønnen vil være basert på denne avgjørelsen? Eller å la mor få avgjøre at gutten skal få spise noe som er "skittent" og gjør sønnen "skitten" iflg fars tro?''

Det beste for gutten er at faren ikke gjør sitt forhold til sønnen avhengig av hvilket godteri gutten spiser når han er i bursdagsbesøk. Ungen vil ha det best med en far som ikke setter religion over relasjon.

Jeg har stor forståelse for at moren ikke ønsker å påføre sin sønn en slik religiøs tvangstrøye.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville ønsket å få barn med en som ga barna mine rotter og mus''

*iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik* :P

Det var postet kl 01:21, så vi får anta at det var grunnen til det manglende "ikke"! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for enkelt, for farlig er vel ikke svinekjøtt for muslimer heller. Dette handler jo om kulturell praksis og overbevisning basert på symbolikk. I min familie ville det å utlukke svin fra menyen rokket ved mange generasjoners syn på hvordan man feirer jul foreksempel, dvs at hos oss ribbe et tilsvarende kulturellt betinget valg. Hvem skulle bestemt at den ene kulturelle praksis er mer verd enn den andre?

''I min familie ville det å utlukke svin fra menyen rokket ved mange generasjoners syn på hvordan man feirer jul foreksempel, dvs at hos oss ribbe et tilsvarende kulturellt betinget valg. Hvem skulle bestemt at den ene kulturelle praksis er mer verd enn den andre?''

Hadde nok blitt ramaskrik om vi forbød bacon her i gården. Juleribba hadde heller ikke forsvunnet uten protester.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da langt verre for barnet å lage en konflikt ut av dette - der barnet er i sentrum - enn at barnet ikke får lov å spise mat med svin i? Her handler det litt om å velge sine kamper for å skåne barnet mest mulig.

''Det er da langt verre for barnet å lage en konflikt ut av dette - der barnet er i sentrum - enn at barnet ikke får lov å spise mat med svin i? Her handler det litt om å velge sine kamper for å skåne barnet mest mulig.''

Hvordan vet du at dette ikke er barnets kamp? At barnet ikke selv opplever det urimelig å nektes å spise smågodt og mye av det andre får i f.eks. bursdager.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''I min familie ville det å utlukke svin fra menyen rokket ved mange generasjoners syn på hvordan man feirer jul foreksempel, dvs at hos oss ribbe et tilsvarende kulturellt betinget valg. Hvem skulle bestemt at den ene kulturelle praksis er mer verd enn den andre?''

Hadde nok blitt ramaskrik om vi forbød bacon her i gården. Juleribba hadde heller ikke forsvunnet uten protester.

mvh

Samme her :) Og nettopp derfor går det ikke an å si at muslimers symbolske begrunnelse for ikke å spise svin skal ha forrang for vår symbolske begrunnelse for å gjøre det. Vi dør ikke om vi kutter svinet, muslimer dør ikke om de spiser svin - jeg syns det blir for enkelt å slå fast at det er ikke-muslimer som skal vike slik sør gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her :) Og nettopp derfor går det ikke an å si at muslimers symbolske begrunnelse for ikke å spise svin skal ha forrang for vår symbolske begrunnelse for å gjøre det. Vi dør ikke om vi kutter svinet, muslimer dør ikke om de spiser svin - jeg syns det blir for enkelt å slå fast at det er ikke-muslimer som skal vike slik sør gjorde.

Og hadde det virkelig vært slik at muslimer skulle har rett på forrang fordi deres synspunkter er så mye mer dypfølte enn alle andres; Hvor plasserer det da islam og muslimer i vårt samfunn?

Da vil alle som hevder at islam er en trussel mot vår kultur ha rett på alle områder. Det er en trussel om det alltid er andre som skal måtte bøye seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde det virkelig vært slik at muslimer skulle har rett på forrang fordi deres synspunkter er så mye mer dypfølte enn alle andres; Hvor plasserer det da islam og muslimer i vårt samfunn?

Da vil alle som hevder at islam er en trussel mot vår kultur ha rett på alle områder. Det er en trussel om det alltid er andre som skal måtte bøye seg.

mvh

Nettopp. Gjetter forresten at dette vil stå ukommentert... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde det virkelig vært slik at muslimer skulle har rett på forrang fordi deres synspunkter er så mye mer dypfølte enn alle andres; Hvor plasserer det da islam og muslimer i vårt samfunn?

Da vil alle som hevder at islam er en trussel mot vår kultur ha rett på alle områder. Det er en trussel om det alltid er andre som skal måtte bøye seg.

mvh

''Og hadde det virkelig vært slik at muslimer skulle har rett på forrang fordi deres synspunkter er så mye mer dypfølte enn alle andres; Hvor plasserer det da islam og muslimer i vårt samfunn?

''

Trenger det å være slik at enten skal en muslims synspunkter _alltid_ ha forrang, eller at det _aldri_ kan ha forrang. I denne konkrete saken så ser jeg ingen grunn til at gutten skal bli satt i skvis fordi mor og far ikke kan komme til enighet, og inntil de har fått til det så synes jeg mor skal legge til rette for å respektere fars religiøst begrunnede synspunkter på kostholdsrestriksjoner. Hadde far derimot forlangt at gutten skulle tilbringe flere timer daglig på koranskolen, så synes jeg ikke mor skulle ha gått med på det. Hvorfor? Jo, fordi et kosthold uten svin er helt ukomplisert og ikke noe stort inngrep i guttens hverdagsliv, mens daglig koranskole så avgjort ville vært et stort inngrep.

Når to personer med såpass forskjellig utgangspunkt har valgt å få barn, så mener jeg de må ta på seg jobben med å forhandle og diskutere frem løsninger på alt de er uenige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og hadde det virkelig vært slik at muslimer skulle har rett på forrang fordi deres synspunkter er så mye mer dypfølte enn alle andres; Hvor plasserer det da islam og muslimer i vårt samfunn?

''

Trenger det å være slik at enten skal en muslims synspunkter _alltid_ ha forrang, eller at det _aldri_ kan ha forrang. I denne konkrete saken så ser jeg ingen grunn til at gutten skal bli satt i skvis fordi mor og far ikke kan komme til enighet, og inntil de har fått til det så synes jeg mor skal legge til rette for å respektere fars religiøst begrunnede synspunkter på kostholdsrestriksjoner. Hadde far derimot forlangt at gutten skulle tilbringe flere timer daglig på koranskolen, så synes jeg ikke mor skulle ha gått med på det. Hvorfor? Jo, fordi et kosthold uten svin er helt ukomplisert og ikke noe stort inngrep i guttens hverdagsliv, mens daglig koranskole så avgjort ville vært et stort inngrep.

Når to personer med såpass forskjellig utgangspunkt har valgt å få barn, så mener jeg de må ta på seg jobben med å forhandle og diskutere frem løsninger på alt de er uenige om.

''Jo, fordi et kosthold uten svin er helt ukomplisert og ikke noe stort inngrep i guttens hverdagsliv, mens daglig koranskole så avgjort ville vært et stort inngrep. ''

Jeg ville ikke opplevd et kosthold uten svinekjøtt eller noen som helst produkter som kan inneholde spor av svin som noen som helst i nærheten av ukomplisert hverken praktisk, økonomisk eller sosialt. Men koranskole ville vært verre.

Et minstekrav burde være at faren tok alt arbeidet innkludert å levere gutten med pølser, hamburgere og alt annet av nødvendige tillatte erstatningsprodukter til hverdags og fest, samt kompensere ekstrautgiftene ved å bytte ut svinekjøtt med f.eks. lam og strofe for hele husholdningen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo, fordi et kosthold uten svin er helt ukomplisert og ikke noe stort inngrep i guttens hverdagsliv, mens daglig koranskole så avgjort ville vært et stort inngrep. ''

Jeg ville ikke opplevd et kosthold uten svinekjøtt eller noen som helst produkter som kan inneholde spor av svin som noen som helst i nærheten av ukomplisert hverken praktisk, økonomisk eller sosialt. Men koranskole ville vært verre.

Et minstekrav burde være at faren tok alt arbeidet innkludert å levere gutten med pølser, hamburgere og alt annet av nødvendige tillatte erstatningsprodukter til hverdags og fest, samt kompensere ekstrautgiftene ved å bytte ut svinekjøtt med f.eks. lam og strofe for hele husholdningen.

Mvh

Du vil bare være så vrang som mulig, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hadde det virkelig vært slik at muslimer skulle har rett på forrang fordi deres synspunkter er så mye mer dypfølte enn alle andres; Hvor plasserer det da islam og muslimer i vårt samfunn?

Da vil alle som hevder at islam er en trussel mot vår kultur ha rett på alle områder. Det er en trussel om det alltid er andre som skal måtte bøye seg.

mvh

ALLE her har sagt at i dette tilfellet er det noe som er viktig for faren, men ikke for moren (som ikke til hører noe livssyn som MÅ spise svin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for enkelt, for farlig er vel ikke svinekjøtt for muslimer heller. Dette handler jo om kulturell praksis og overbevisning basert på symbolikk. I min familie ville det å utlukke svin fra menyen rokket ved mange generasjoners syn på hvordan man feirer jul foreksempel, dvs at hos oss ribbe et tilsvarende kulturellt betinget valg. Hvem skulle bestemt at den ene kulturelle praksis er mer verd enn den andre?

Det er faktisk ikke sammenlignbart, og det vet du godt.

Jeg er ateist. Jeg liker det ikke, men jeg er da ikke så intolerant og idiotisk at jeg ikke kan forstå at noen ting er viktige for folk med et annet livssyn.

:rister på hodet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da langt verre for barnet å lage en konflikt ut av dette - der barnet er i sentrum - enn at barnet ikke får lov å spise mat med svin i? Her handler det litt om å velge sine kamper for å skåne barnet mest mulig.

Høres ut som du synes det er enkelt å unngå alt med svin, men det er det faktisk ikke. Utrolig mye som inneholder spor av svin.

Så lett for deg å sitte der å si at det er bare for barnet å holde seg unna det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE her har sagt at i dette tilfellet er det noe som er viktig for faren, men ikke for moren (som ikke til hører noe livssyn som MÅ spise svin).

Så du tror mor har slått seg vrang for å være vrang mot far? Jeg går ut fra at dette er viktig for mor også, ettersom hun har valgt å gå mot far, selv om hun sikkert skjønner at det er uheldig for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke sammenlignbart, og det vet du godt.

Jeg er ateist. Jeg liker det ikke, men jeg er da ikke så intolerant og idiotisk at jeg ikke kan forstå at noen ting er viktige for folk med et annet livssyn.

:rister på hodet:

Jo det er sammenlignbart. Begge situasjoner beskriver valg basert på kulturell praksis, og det er ikke gitt at den ene skal veie tyngre enn den andre.

Som jeg sa lenger ned tror jegdu tar feil i at dette ikke betyr noe for mor. Dersom hun ikke hadde hatt en sterk mening om dette hadde hun vel etterkommet farens ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er sammenlignbart. Begge situasjoner beskriver valg basert på kulturell praksis, og det er ikke gitt at den ene skal veie tyngre enn den andre.

Som jeg sa lenger ned tror jegdu tar feil i at dette ikke betyr noe for mor. Dersom hun ikke hadde hatt en sterk mening om dette hadde hun vel etterkommet farens ønske.

''Som jeg sa lenger ned tror jegdu tar feil i at dette ikke betyr noe for mor. Dersom hun ikke hadde hatt en sterk mening om dette hadde hun vel etterkommet farens ønske.''

Kan det ikke like gjerne være latskap og tro på at det nytter å stikke hodet i sanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som jeg sa lenger ned tror jegdu tar feil i at dette ikke betyr noe for mor. Dersom hun ikke hadde hatt en sterk mening om dette hadde hun vel etterkommet farens ønske.''

Kan det ikke like gjerne være latskap og tro på at det nytter å stikke hodet i sanden?

Jo, det er klart - og tilsvarende kan det være et maktargument for far. Jeg kjenner muslimer som både drikker vin og spiser svin, jeg har faktisk hatt flere muslimer på svineribbe hos oss på julaften flere år, men de har hatt samme forhold til sin religions ritualer som jeg har til min.

Men altså, slikt vet man aldri her inne, derfor blir det like mye prinsipper som konkret sak man diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...