Gå til innhold

Hemligheter for far


Gjest nær slektning

Anbefalte innlegg

Gjest sikkertr

Det varierer ut i fra hvor stor betydning det aktuelle tema har for hver enkelt - samt hva barnet selv ønsker.

Det kan vel neppe variere når du sier at du ikke kjenner muslimer som spiser svinekjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 251
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • PieLill

    39

  • frosken

    33

  • mirami

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest sikkertr

Nei, og det skyldes bl.a. slike holdninger som du legger frem her, hvor poenget er at du ikke skal vike en tomme selv for noe som IKKE er viktig for deg. Å spise svinekjøtt er ikke viktig for ikke-muslimer og ikke-jøder. Det er bare noe du lager en krangel om.

Jeg viker alltid dersom noe ikke er viktig for meg. Er det viktig for meg derimot, da viker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det skyldes bl.a. slike holdninger som du legger frem her, hvor poenget er at du ikke skal vike en tomme selv for noe som IKKE er viktig for deg. Å spise svinekjøtt er ikke viktig for ikke-muslimer og ikke-jøder. Det er bare noe du lager en krangel om.

''hvor poenget er at du ikke skal vike en tomme selv for noe som IKKE er viktig for deg. Å spise svinekjøtt er ikke viktig for ikke-muslimer og ikke-jøder. Det er bare noe du lager en krangel om''

For meg ville det være _veldig_ viktig å ikke legge en unødvendig byrde på barna mine.

En ting er å leve uten å spise svin i land og miljøer der dette er vanlig. Noe annet å gjøre dette i et "norsk nabolag". Tenk på alt det barna er med på, bursdager, skolekjøkken, middag hos kompiser, klassefester etc etc. Og kreve at de til enhver tid skal tenke over at alt de ikke skal spise, selv om det ikke er nødvendig, er er på grensen til overgrep. Og å skulle forklare til alle hvorfor de ikke kan spise mat/gotteri vil nok heller ikke være spesielt lett for et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Poenget her er at faren (i likhet med store deler av verdens befolkning) synes at svinekjøtt er skittent, og ikke skal spises. Akkurat som du nok har idéer om hva dine barn skal spise.

Dette er altså noe som er veldig viktig for ham, og det er åpenbart noe moren også visste da de fikk barn.

For ikke-jøder og ikke-muslimer, derimot, er det ikke viktig at folk skal spise svinekjøtt.

Med vennlig hilsen

''synes at svinekjøtt er skittent''

Oi! du har bestemt deg for å bruke nok en søndag på å overbevise verden hvorfor vi bare _må_ gjøre knefall for islam..

Skikkelig orginalt. Virkelig en bombe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å minne meg om en diskusjon jeg så på TV der et ektepar var til samtale hos psykiater ;) Kvinnen hadde et sterkt ønske om å få barn, mens mannen ikke ønsket seg dette.

Psykiateren ba dem finne ut hvem av dem som hadde sterkest trang til å få ønsket sitt oppfylt, og de ble enige om at ønsket om barn sto mye sterkere hos kvinnen enn ønsket om ikke å få barn hos mannen. Da mente psykiateren at mannen burde jenke seg.

Glem religion - men tenk at for hvem er det viktigst at man unngår svinekjøtt/får lov å spise svinekjøtt. Enkelt og greit..

''Glem religion - men tenk at for hvem er det viktigst at man unngår svinekjøtt/får lov å spise svinekjøtt. Enkelt og greit..''

Men er det bare hva som er viktig for foreldrene som teller??

Tenk på barnets beste!

Å måtte ta _unødvendige_ spesialhensyn i matveien er ikke til beste for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det skyldes bl.a. slike holdninger som du legger frem her, hvor poenget er at du ikke skal vike en tomme selv for noe som IKKE er viktig for deg. Å spise svinekjøtt er ikke viktig for ikke-muslimer og ikke-jøder. Det er bare noe du lager en krangel om.

Ingen overraskelse at selveste Mullah Sør støtter faren 100%. Det viktigste her er selvfølgelig barnet, ikke hva en overtroisk mann med tro og holdninger som passet bedre for 1500 år siden måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sikkertr

''For min del handler det ikke om islam, men om sterk tro. Om et jødisk/kristent par krangla om sønnen skulle omskjæres eller ikke, så hadde jeg tenkt at dette var viktigere for jøden enn for den kristne - og at den kristne dermed burde tillatt omskjæringen (fordi dette er noe svært dyptliggende hos jøder).''

Hva det du om hvor sterk andres tro er basert på hvilken religion de tilhører?

En ateist kan ha en like sterk og dypfølt overbevisning om at det er fullstendig feil å undertvinge barnet noen som helst religion. En kristen kan dessuten finne bibelsk belegg for å ikke omskjære en gutt. (Men da må det finleses og tolkes firkantet.)

Hvem som helst kan være sterkt imot omskjæring av gutter, også fra et medisinsk synspunkt. (I USA er det kampanjer mot omskjærelse av gutter fordi dette gjøres over en lav sko, også uten religiøs begrunnelse.)

Får man barn med noen av et annet livssyn, har man gitt fra seg sin rett til at eget livssyn skal diktere verdivalg og oppdragelse.

Er omskjærelse, mat eller andre ting så viktige at man ikke kan fire på det, må man vise det ved å ikke lage barn med noen som ikke er villig til å underkaste seg selv og/eller barnet dette. Viser man ikke ved handling hvor viktig noe er, har man heller ingen rett til å påberope seg en dypfølt tro.

Å automatisk gå ut fra at den andre skal jenke seg, blir fullstendig feil.

mvh

Amen/halleluja eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Glem religion - men tenk at for hvem er det viktigst at man unngår svinekjøtt/får lov å spise svinekjøtt. Enkelt og greit..''

Men er det bare hva som er viktig for foreldrene som teller??

Tenk på barnets beste!

Å måtte ta _unødvendige_ spesialhensyn i matveien er ikke til beste for barnet.

For jøder og muslimer er det jo nettopp best for barnet å ikke spise svinekjøtt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen overraskelse at selveste Mullah Sør støtter faren 100%. Det viktigste her er selvfølgelig barnet, ikke hva en overtroisk mann med tro og holdninger som passet bedre for 1500 år siden måtte mene.

Det er akkurat det samme for jøder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hvor poenget er at du ikke skal vike en tomme selv for noe som IKKE er viktig for deg. Å spise svinekjøtt er ikke viktig for ikke-muslimer og ikke-jøder. Det er bare noe du lager en krangel om''

For meg ville det være _veldig_ viktig å ikke legge en unødvendig byrde på barna mine.

En ting er å leve uten å spise svin i land og miljøer der dette er vanlig. Noe annet å gjøre dette i et "norsk nabolag". Tenk på alt det barna er med på, bursdager, skolekjøkken, middag hos kompiser, klassefester etc etc. Og kreve at de til enhver tid skal tenke over at alt de ikke skal spise, selv om det ikke er nødvendig, er er på grensen til overgrep. Og å skulle forklare til alle hvorfor de ikke kan spise mat/gotteri vil nok heller ikke være spesielt lett for et barn.

Jo, men poenget er jo nettopp at selv om verken du eller jeg forstår hvorfor, så ER dette noe som er viktig for jøder og muslimer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å minne meg om en diskusjon jeg så på TV der et ektepar var til samtale hos psykiater ;) Kvinnen hadde et sterkt ønske om å få barn, mens mannen ikke ønsket seg dette.

Psykiateren ba dem finne ut hvem av dem som hadde sterkest trang til å få ønsket sitt oppfylt, og de ble enige om at ønsket om barn sto mye sterkere hos kvinnen enn ønsket om ikke å få barn hos mannen. Da mente psykiateren at mannen burde jenke seg.

Glem religion - men tenk at for hvem er det viktigst at man unngår svinekjøtt/får lov å spise svinekjøtt. Enkelt og greit..

''Glem religion - men tenk at for hvem er det viktigst at man unngår svinekjøtt/får lov å spise svinekjøtt. Enkelt og greit..''

Nettopp. Men man kan ikke ut fra religion avgjøre hva som betyr mest for hvem.

Det kan være like viktig for den ene å ikke belemres med detaljerte ikke-medisinske matrestriksjoner og å måtte påtvinge barnet dette, som den samme matpietismen kan være viktig for den andre å holde i hevd.

De som ønsker å leve etter religiøse aller andre livssynsmessige særregler bør om de mener alvor, velge en medforelder som er villig til det samme.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Glem religion - men tenk at for hvem er det viktigst at man unngår svinekjøtt/får lov å spise svinekjøtt. Enkelt og greit..''

Men er det bare hva som er viktig for foreldrene som teller??

Tenk på barnets beste!

Å måtte ta _unødvendige_ spesialhensyn i matveien er ikke til beste for barnet.

''Men er det bare hva som er viktig for foreldrene som teller?? Tenk på barnets beste!''

Nemlig!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''hvor poenget er at du ikke skal vike en tomme selv for noe som IKKE er viktig for deg. Å spise svinekjøtt er ikke viktig for ikke-muslimer og ikke-jøder. Det er bare noe du lager en krangel om''

For meg ville det være _veldig_ viktig å ikke legge en unødvendig byrde på barna mine.

En ting er å leve uten å spise svin i land og miljøer der dette er vanlig. Noe annet å gjøre dette i et "norsk nabolag". Tenk på alt det barna er med på, bursdager, skolekjøkken, middag hos kompiser, klassefester etc etc. Og kreve at de til enhver tid skal tenke over at alt de ikke skal spise, selv om det ikke er nødvendig, er er på grensen til overgrep. Og å skulle forklare til alle hvorfor de ikke kan spise mat/gotteri vil nok heller ikke være spesielt lett for et barn.

''For meg ville det være _veldig_ viktig å ikke legge en unødvendig byrde på barna mine.

En ting er å leve uten å spise svin i land og miljøer der dette er vanlig. Noe annet å gjøre dette i et "norsk nabolag". ''

Jeg har også en sterk motvilje mot å legge til komplett unødvendige kompliserende faktorer til både egen barnas hverdag.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan vel neppe variere når du sier at du ikke kjenner muslimer som spiser svinekjøtt?

Selv om en av foreldrene ikke spiser svinekjøtt, så umuliggjør ikke det at de aksepterer at barna gjør det.

Dette er forøvrig også et tema innen visse kristne sekter i Norge; så temaet er ikke nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at moren hemmeligholder noe. Jeg vil heller si at moren lar være å opplyse om hva slags kost gutten har når gutten har hos henne. Far har ingeting med det så lenge gutten ikke er syk eller allrgisk mot pølser og mor har ingen opplysningsplikt.

Pleier andre skilte par og opplyse hverandre og hva de spiser når barna er hos dem? Det tror jeg ikke.

''Pleier andre skilte par og opplyse hverandre og hva de spiser når barna er hos dem? Det tror jeg ikke.''

Jeg håper allikevel at det ikke er vanlig å inngå allianser om hemmeligholdelser i forhold til den andre foreldren. Det er jo det som er situasjonen her; ikke det at mor ikke opplyser far men at hun mener at sønnen skal lyve/hemmeligholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Pleier andre skilte par og opplyse hverandre og hva de spiser når barna er hos dem? Det tror jeg ikke.''

Jeg håper allikevel at det ikke er vanlig å inngå allianser om hemmeligholdelser i forhold til den andre foreldren. Det er jo det som er situasjonen her; ikke det at mor ikke opplyser far men at hun mener at sønnen skal lyve/hemmeligholde.

''Jeg håper allikevel at det ikke er vanlig å inngå allianser om hemmeligholdelser i forhold til den andre foreldren. Det er jo det som er situasjonen her; ikke det at mor ikke opplyser far men at hun mener at sønnen skal lyve/hemmeligholde.''

Som grunnprinsipp ser jeg ikke hemmeligholdelse overfor den andre forelder som noen god løsning. Likevel finnes det situasjoner der den ene forelderen er så kontrollerende og firkantet at hemmeligholdelse som også barnet involveres i er det minste ondet.

Se for deg en forelder (tenkt overdervent ekstremt tilfelle) som vil nekte barnet å gå på kino, gå i bursdager, delta i idrett eller andre organiserte aktiviteter, bli med venner hjem, være sammen med noen av det motsatte kjønn, se på TV, bruke data osv. (Setter det så på spissen for å få fram poenget.)

I noen tilfeller kan det være nødvendig å lære barna hemmeligholdelse i stedet for at de skal bli fullstendig kuet.

Om denne saken er av en slik karakter, vet jeg ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Glem religion - men tenk at for hvem er det viktigst at man unngår svinekjøtt/får lov å spise svinekjøtt. Enkelt og greit..''

Men er det bare hva som er viktig for foreldrene som teller??

Tenk på barnets beste!

Å måtte ta _unødvendige_ spesialhensyn i matveien er ikke til beste for barnet.

Det er da langt verre for barnet å lage en konflikt ut av dette - der barnet er i sentrum - enn at barnet ikke får lov å spise mat med svin i? Her handler det litt om å velge sine kamper for å skåne barnet mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Glem religion - men tenk at for hvem er det viktigst at man unngår svinekjøtt/får lov å spise svinekjøtt. Enkelt og greit..''

Nettopp. Men man kan ikke ut fra religion avgjøre hva som betyr mest for hvem.

Det kan være like viktig for den ene å ikke belemres med detaljerte ikke-medisinske matrestriksjoner og å måtte påtvinge barnet dette, som den samme matpietismen kan være viktig for den andre å holde i hevd.

De som ønsker å leve etter religiøse aller andre livssynsmessige særregler bør om de mener alvor, velge en medforelder som er villig til det samme.

mvh

Jeg er selvfølgelig helt enig i det siste du sier der (og det har jeg sagt opptil flere ganger her ;)) - men nå er nå engang dette barnet født - så det var ut fra dette jeg svarte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det meste av det du skriver her. Synes imidlertid det ikke er så viktig hvem av foreldrene som evt. har skylden i en ødelagt relasjon mellom far og sønn, da det etter min oppfatning uansett er sønnen som blir skadelidende som følge av dette.

Kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig helt enig i det siste du sier der (og det har jeg sagt opptil flere ganger her ;)) - men nå er nå engang dette barnet født - så det var ut fra dette jeg svarte :)

Poenget mitt er at om man hevder å ha så sterke meninger om f.eks. mat bør man, ikke lage barn med noen som ikke deler disse.

Velger man likevel å gjøre det, har man ikke lengre noen rett til å påberope seg at dette betyr mer for en selv enn den andre forelderen basert på religion eller noe som helst annet. Man har allerede bevist at man ikke fullt ut er villig til å betale prisen.

Betyr det nok, sørger man for å ikke havne i den situasjonen. Religion gir dermed ingen generell forkjørsrett i forhold til andre begrunnelser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...